23948sdkhjf

Vindmølleunderleverandører overvejer opkøb efter rædselsår

Op mod hver anden underleverandør i vindindustrien overvejer opkøb eller fusion. Det er et nødvendigt svar på udfordringerne i et verdensmarked, som især er præget af vækst i Asien
Næsten halvdelen af de knap 200 danske virksomheder, som er underleverandører til vindindustrien, vil de kommende år være på udkig efter opkøbsmuligheder eller selv være opkøbsemner. Det fremgår af en undersøgelse gennemført af Vindmølleindustrien i samarbejde med Deloitte.

Konsolideringsbølgen kommer efter et 2009, hvor branchen klarede sig markant dårligere end i 2008. Samtidig er verdensmarkedet på få år ændret markant. Mens det europæiske marked stagnerer, buldrer det asiatiske marked derudaf.

Dagsordenen er ændret
- Interessen for fusioner og opkøb er et sundhedstegn. Det viser, at virksomhederne er klar over, at de står over for helt nye udfordringer. Den bedste fremtidssikring er at sikre sig en stærk position på vækstmarkederne, som vil være Asien og Nordamerika. Opkøb og fusioner vil ofte være den hurtigste vej til at styrke markedspositionen. Det er positivt, at så mange af virksomhederne allerede er langt inde i overvejelserne, siger assistant director Peter Rønde Jakobsen fra Deloitte.

Dagsordenen i vindmølleindustrien er på flere områder blevet ændret af den asiatiske vækst. De europæiske producenter presses af de asiatiske virksomheder, som skyder op med langt lavere produktionsomkostninger. Også dette bør sætte fart på konsolideringen, mener Peter Rønde Jakobsen.

- Frontal konkurrence på pris er næppe en farbar vej. Svaret på konkurrencen er massive investeringer i produktudvikling og optimering af produktionsmetoderne. Med styrke og størrelse kan underleverandørerne få status som systemleverandører, hvor de ikke er så udsatte for priskonkurrence. Men det fordrer en betydelig volumen og finansiel styrke. Det er yderligere en grund til, at der er behov for en konsolidering, siger han.

Asien genererer væksten
Mens interessen for fusion og opkøb peger på, at branchen ruster sig til fremtiden, bør analysen også vække til eftertanke i dele af branchen. Godt halvdelen af virksomhederne peger på Europa, når de bliver spurgt, hvilket regionalt marked, som skal sikre deres virksomhed vækst.

- Der er tilsyneladende et misforhold mellem den faktiske markedsudvikling, hvor det er Kina og resten af Asien, som genererer væksten, og det udbredte europæiske fokus i nogle af virksomhederne. Vi skal have flere til at få bedre fat i vækstmarkederne. En del af forklaringen er nok, at det kræver en vis tyngde at håndtere flere markeder på samme tid, siger vicedirektør Jakob Lau Holst fra Vindmølleindustriens brancheforening.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.488