23948sdkhjf

Danske robotiværksættere erobrer USA

TV-optræden i USA sikrede danske SmartGurlz millioninvestering, og virksomhedens robot-dukker er blevet revet ned fra hylderne

Samme dag som lanceringen i USA, måtte den danske virksomhed SmartGurlz melde udsolgt på flere af deres robot-dukker. Aftenen forinden havde de sikret sig en investering på 1,3 mio. kr. på amerikansk TV i bedste sendetid med deres programmerbare robot-dukker, som lærer piger at kode. 

Dukkerne blev i sidste uge et hit i TV-programmet Shark Tank, den amerikanske pendant til Løvens Hule. Stjerneinvestorer som Richard Branson og Marc Cuban var begejstrede for dukkerne, og iværksætter Daymond John endte med at købe sig ind i firmaet. Nu vil han hjælpe SmartGurlz med at indtage det amerikanske marked.

Bag robot-dukkerne står fire danske iværksættere, herunder Thomas Kølbæk, som til daglig læser 'Control and Automation' på Aalborg Universitet. Han er CTO i SmartGurlz og har stået for elektronikken og for den indbyggede software, der bl.a. sørger for at dukken kan holde balancen.

Iværksættere vil have flere piger i IT
Ideen bag SmartGurlz var et ønske om at løse det problem, at alt for få unge piger interesserer sig for teknologi, programmering og naturvidenskab. For mens masser af teknisk legetøj henvender sig til drenge, så er det svært at finde legetøj til piger, der er teknologisk interesserede. 

- Robotlegetøj fokuserer ofte på vold, kamp og våben. Nogle producenter maler det samme legetøj lyserødt for at appellere til piger, men pigers legemønstre er anderledes. De går mere op i rollespil og historiefortælling. Derfor har vores robotter stærke personligheder og historiebaserede opgaver, eventyr, lege og historier, siger Sharmi Albrechtsen, der er CEO og marketingchef i SmartGurlz.

- For mig har det været en vild og surrealistisk oplevelse at være en del af som kun 24-årg studerende. At være med helt fra starten til at opfinde og udvikle et produkt, tilbringe to måneder i Kina med at sætte produktionen op, at lancere det i Europa og nu at skulle på markedet i USA med en kendis som Daymond John. Det kunne jeg kun drømme om, da vi startede projektet tilbage i 2015, siger Thomas Kølbæk.

Genvej til det amerikanske marked
TV-eksponeringen og Daymond Johns investering i SmartGurlz har allerede betydet, at dukkerne har slået igennem på de sociale medier, hvor amerikanske tv-seere ivrigt har kommenteret dukkerne. Virksomheden havde forberedt sig på øget efterspørgsel efter succesen i Shark Tank og indkøbt ekstra varelager. Alligevel måtte de melde udsolgt på flere af dukkerne allerede samme dag som lanceringen.

- Det betyder enormt meget at have Daymond John med, for ud over det økonomiske, så kan han også hjælpe os ind på det amerikanske marked gennem sine eksisterende kanaler. F.eks. ved at reklamere på sin egen Twitter, Instagram og Facebook, siger Thomas Kølbæk fra AAU og SmartGurlz

SmartGurlz kom på markedet i Danmark og resten af Europa i julen 2016 og har nu solgt ca. 10.000 styk. I sidste uge blev yderligere 10.000 dukker sat til salg i USA efter succesen i Shark Tank. Flere af modellerne blev udsolgt samme dag.

Kilde: Aalborg Universitet

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11