23948sdkhjf

Både leverandør og kunderne skal lære rengøringsrobotter at kende

Nilfisk vil gøre intelligente rengøringsmaskiner til et milliardmarked.

Op mod 100 aktive intelligente rengøringsrobotter inden årets udgang. Det er målet på kort sigt for Nilfisks store robotsatsning, men der er et stykke vej til målet. Ifølge finans.dk er der kommet ”et par håndfulde” i omløb.

Længere ude i fremtiden, om fem til 10 år, skal salget ligge på en milliard. 

Efterspørgslen fejler ikke noget. Tværtimod. Den er ifølge administrerende direktør Hans Henrik Lund større end ventet. 

Trægheden tilskriver han dels, at firmaet skal føle sig sikker på applikationer, inden der kommer fart på.  Dels at både Nilfisk og kunderne have de rette kompetencer, inden robotterne for alvor kan komme ud flere og flere steder. 

- Vi skal bruge andre typer folk. Flere folk med it-kompetencer, og de er svære at få fat i. Men kunderne skal også være klar. Det er jo ikke en robot, man modtager med DHL, og så virker det hele. Vi vil være sikre på, at hver eneste robot, vi sender ud, fungerer og kører hele tiden. Den skal ikke stå i hjørnet og samle støv. Det kræver træning af kunderne, og at kunderne har nogle kompetencer på det tekniske område, siger Nilfisk-direktøren til finans.dk.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078