23948sdkhjf

Coop gør butikkerne digitale

Konica Minolta er partner og leverandør af Wi-Fi til Coops mere end 1.100 butikker

Coops koncernledelse har besluttet at øge selskabets teknologiinvesteringer som led i en omfattende digitalisering. Fra start gjorde Coop sig det klart, at man skulle finde samarbejdspartnere med dyb strategisk teknologiforståelse og skabe stærke relationer med dem for at kunne lykkes med projektet.

Den partner blev Konica Minolta. Firmaet har i snart fire år bevæget sig fra at være en aktør på primært print og kopi til at være en strategisk samarbejdspartner på IT-området.

- Vi valgte Konica Minolta, fordi de bedst forstod vores strategi og kunne beskrive en løsning, der levede op til vores strategiske målsætninger, siger Bjørn Langhorn Lundt, der er Head of Procurement i Coop Technology.

Konica Minolta er i fuld gang med at implementere Wi-Fi-løsningen i butikkerne. Opgaven bliver udført af netværksspecialister og teknikere, som sammen har ansvaret for den samlede leverance med at nedtage eksisterende udstyr, der ikke lever op til krav og visioner og opsætte det nye og få alt til at køre.

Netværket overvåges af Konica Minolta i Ballerup

Løsningen er bygget op omkring Cisco Meraki produkter. Da butikkerne er meget forskellige i størrelse og indretning, varierer det meget, hvor mange access points, hver enkel butik behøver. Typisk mellem 5 og 30 access points, men i nogle af de største Kvickly-butikker ligger man på 40-50 access points. Selve netværket er delt i et kunde- og et medarbejdernetværk. 

- Med godt 1.100 butikker med ca. 20 netværksenheder i gennemsnit per butik samt hele netværket, er der meget at holde styr på. Men vi kan overvåge hele netværket centralt fra Konica Minoltas kontor i Ballerup. Herfra kan vi fejlfinde og i mange tilfælde udbedre fejl på netværket. Vi kan også styre politikker for hvilke websider, der må tilgås samt regulere trafikken, hvis det bliver nødvendigt, slutter Frank Stott, der er business development manager i Konica Minolta og projektansvarlig.

Konica Minolta har en stor teknisk supportafdeling på 100 medarbejdere, hvoraf 70 er udekørende teknikere. Hertil kommer IT-infrastrukturafdelingen med godt 40 medarbejdere. 

Trådløs teknologi og større fysisk fleksibilitet
Wi-Fi i butikkerne bliver selve omdrejningspunktet for de services, man kan levere til både kunder og medarbejdere i butikkerne. I forhold til medarbejderne vil de digitale services samle sig om, at de kan bruge mere tid på at rådgive og servicere kunderne og mindre tid på opgaver som kassebetjening og manuelt tjek af lagerbeholdning.

I Coop benytter man sig allerede af ’Bip og Betal’ i udvalgte butikker. Med en app kan kunderne selv scanne varerne. Løsningen forudsætter, at der er god Wi-Fi-dækning i hele butikken, så kunderne ikke oplever besvær med at scanne deres indkøb.

De enkelte butikker og deres fysiske rammer er meget forskellige, men trådløs teknologi giver en masse fleksibilitet omkring indretning af butikken, så man i fremtiden kan flytte rundt på kasseterminaler og andet udstyr uden, at der skal trækkes kabler o.l.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.599