Future Horizons beskæftiger sig med analyser af det globale marked for halvledere, og de har nu set nærmere på følgerne af de naturkatastrofer, der ramte Japan den 11. marts.
Ifølge firmaets analyser kan tiden efter katastroferne inddeles i fire umiddelbare faser:
Der vil være en smule problemer som følge af logistiske udfordringer, men ellers er det ”business as usual”, og der er tilstrækkeligt med beholdning i forsyningskæden til at holde processen rullende.
En knaphed på forsyninger vil begynde at indtræffe som følge af ødelæggelsen i work-in-progress. De ting, der blev lavet under katastrofen, vil være gået tabt eller være uanvendelige.
Knapheden på forsyninger vil tiltage yderligere som følge af en reduceret produktionskapacitet. Dette skyldes, at fabrikkerne enten er ødelagte eller ude af stand til at genåbne på grund af mangel på strøm eller komponenter.
Forsyningskæden vil fortsat være begrænset, mens de beskadigede fabrikker blive repareret eller genopbygget, så nye komponenter atter kan blive produceret.
Future Horizons konkluderer på den baggrund, at industrien i mange måneder frem over vil være ramt af usikre leverancer og at branchen først om et par år vil være helt normalt kørende igen.
Med den massive outsourcing, som har foregået i virksomhederne de senere år, mangler der folk på stedet med det samlende overblik. Resultatet er, at alle kun har styr på deres egne produktioner, hvilket har skabt en slags omvendt forsyningstrekant.
- Og den 11. marts 2011 væltede den trekant, konkluderer Future Horizons.