GN Store Nord kom ud af tredje kvartal med et solidt resultat. Selskabet leverede 1 procent organisk vækst og en EBITA-margin på 11 procent og fastholder sine forventninger til hele 2025.
Høreapparatdivisionen fortsatte fremgangen med 7 procent organisk vækst, drevet af et stærkt salg af ReSound Vivia.
Til gengæld er Enterprise-forretningen, der leverer professionelle lyd- og videoløsninger til virksomheder under Jabra-brandet, fortsat udfordret af usikkerhed i Europa og et presset handelsmiljø i Nordamerika. Gaming-divisionen klarede sig bedre end markedet og voksede 3 procent.
Det oplyser GN Store Nord i en pressemeddelelse.
- Vi eksekverer godt på vores prioriteter i markeder, der i øjeblikket vokser under normale niveauer. Diversificeringen af vores produktionsnetværk skrider planmæssigt frem, og sammen med kommercielle tiltag og omkostningsstyring hjælper det os med at håndtere toldsituationen som planlagt, siger Peter Karlstromer, CEO i GN Store Nord, og fortsætter:
- Vi ser fortsat fordelene ved vores markedsledende produktportefølje og er begejstrede for vores innovationspipeline, der skal understøtte GN’s vækst i de kommende år, siger han.
| Regnskabsår | 2024 | 2023 |
| Valuta | DKK millioner | DKK millioner |
| Nettoomsætning | 17.985 | 18.120 |
| Bruttofortjeneste | 9.564 | 8.945 |
| Resultat af primær drift | 2.153 | 1.200 |
| Resultat før skat | 1.361 | 343 |
| Årets resultat | 1.059 | 266 |
| Balancestatus | 30.642 | 30.611 |
| Egenkapital | 10.824 | 9.587 |
| Antal ansatte | 7.347 | 7.165 |
| Kilde: | ||
Forventningerne til året er stort set uændrede: Høreapparatdivisionen ventes at vokse i den lave ende af intervallet 5-9 procent, Enterprise-divisionen sigter mod en udvikling mellem -8 og 0 procent, mens Gaming-divisionen, der omfatter gaming- og lydprodukter under mærket SteelSeries, forventes at lande i den øvre del af intervallet -6 til +2 procent.
GN har de seneste måneder iværksat en række tiltag for at håndtere de ændrede handelsvilkår. Blandt andet er produktionen i stigende grad flyttet væk fra Kina, og der er gennemført prisjusteringer på det amerikanske marked.
- Gennem vores målrettede indsatser for at diversificere forsyningskæden og optimere produktionsstrukturen vil GN ved udgangen af 2025 kunne betjene størstedelen af det amerikanske marked med produktion uden for Kina, udtaler GN i meddelelsen.
Koncernen leverede et EBITA-resultat på 435 millioner kroner og et frit cash flow (ekskl. M&A) på 410 millioner kroner. Nettogælden udgjorde 9,4 milliarder kroner – en gearing på 4,0 gange. Det får selskabet til at fastholde sin finansielle guidance for 2025 med en forventet EBITA-margin på 11-13 procent og et frit cash flow omkring 800 millioner kroner.
Forventningerne til året er stort set uændrede: Høreapparatdivisionen ventes at vokse i den lave ende af intervallet 5-9 procent, Enterprise-divisionen sigter mod en udvikling mellem -8 og 0 procent, mens Gaming-divisionen forventes at lande i den øvre del af intervallet -6 til +2 procent.