23948sdkhjf

110 millioner tv-seere får data fra dansk sportsradar

Tv-aftale giver Trackman tro på kontrakter med hundredevis af amerikanske football-hold

Folkene ved sportsradarvirksomheden Trackman fik travlt i sommers. Et møde med tv-stationen NBC banende vejen for, at firmaets teknologi nu giver millioner af tv-seere information om fart, højde og meget mere på en amerikansk fodbold, når NBC viser NFL-kampe (USA's topliga for amerikansk fodbold, National Football League, red.). 

- Det var utrolig tilfredsstillende. Når man har arbejdet hårdt og intensivt, så er det skønt at se, at det virker. Det er et projekt, der har trukket 10-15 personer de seneste 15 uger, siger Klaus Eldrup-Jørgensen, Trackmans administrerende direktør og medstifter, til Børsen. 

Han forventede først, Trackmans radarteknologi skulle i spil i 2019/20-turneringen, men med hårdt arbejde fik firmaets folk altså det hele klar til årets NFL-kampe. Hermed kommer firmaet ud i et enormt udstillingsvindue. 

Op mod 110 millioner seere
NFL-kampe har i gennemsnit 14,9 millioner seere, og ved turneringens finale, Super Bowl, ventes op mod 110 millioner seere, skriver Børsen med henvisning til nyhedsbureauet AP. 

Ifølge Klaus Eldrup-Jørgensen vil tv-aftalen og den medfølgende synlighed sandsynligvis få Trackman ind hos de 32 professionelle NFL hold. Hertil kommer så 600-800 collegehold, der potentielt vil anvende teknologien. 

Firmaet med base i Vedbæk har udvidet forretningen fra først målinger og analyse af golfslag og siden baseball. Teknologien har allerede givet Trackman det ene tocifrede millionoverskud efter det andet. Sidste år lød resultatet efter skat på hele 107 millioner kroner. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078