Omsætningen hos Louis Poulsen Lighting lå i både 2009 og 2010 på omkring 380 mio. kr., mens overskuddet før skat har været mere beskedent på henholdsvis 12 og 2 mio. kr.
Men finanskrisens efterdønninger får ikke direktør Søren Schøllhammer, der er direktør i Louis Poulsen Lighting, til at overveje en flytning til udlandet.
- Det er jo ikke kun den direkte løndel, man skal se på i produktionsvirksomheder. Lønnen er kun en del af omkostningerne. En meget stor del af vores omkostninger ligger i udvikling af vores produkter, siger han til ritzau.
Tendensen er til det bedreIfølge Søren Schøllhammer havde man udlandet med i overvejelserne, da virksomheden for nogle år siden flyttede fra København, men valget faldt i stedet på Vejen, hvor langt størstedelen af de 300 ansatte i dag arbejder.
Kun en minimal del af produktionen foregår i USA, og ellers er det kun firmaets salgs- og distributionsselskaber, der befinder sig uden for Danmark.
Ifølge Søren Schøllhammer har også Louis Poulsen Lighting kunnet mærke finanskrisen. Men sidste halvdel af 2010 var til det bedre, og den tendens er ifølge direktøren fortsat ind i 2011.
Firmaet – der tidligere på året
vandt en Lighting Design Award-prisfor bedste udendørs produkt 2011 med pullerten Rubbie – oplyser i øvrigt, at man sælger omkring 70 procent af sine produkter til erhvervslivet og kun 30 procent til private i udlandet, mens fordelen herhjemme er mere lige.