23948sdkhjf

Radiobranchen forudser salgsboom

Når DR fra den 1. november satser helhjertet på digital radio, kan branchen efter alt at dømme forvente en seriøs vækst i salget.
Forsøgsperioden er efterhånden ovre: fra den 1. november normaliserer Danmarks Radio markedet for digital radio (DAB), og det vækker glæde i radiobranchen.

- Vi har altid solgt mange DAB-radioer. Men det her vil forøge salget væsentligt. Derfor vil vi også lægge flere modeller på markedet inden årsskiftet, siger Lars Venning, adm. direktør i Dantax Radio i Pandrup.

De store drenge kommer
Meddelelsen fra DR betyder, at DAB ikke længere vil være et radiomæssigt nicheområde. Også de hundrede tusinde faste lyttere af P1 og P2 vil være nødt til at anskaffe en DAB-radio for at få det fulde udbytte af deres yndlingskanaler, som dog vil blive samsendt på FM-nettet.

I England satser man allerede fuldt ud på DAB, mens det fra Norge lyder, at FM-signalerne er fortid i 2017. Og selv om udmeldingerne fra DR endnu ikke har været tilsvarende markante, er der alligevel optimisme i branchen.

- Jeg tror helt klart, at nogle af de store drenge også kommer med nu. De kan jo se, at der kan blive nogle attraktive kvantiteter, når der på et tidspunkt skal være DAB i alt, der sælges i Norge, siger Kurt Frausing, direktør hos BFE (Branchen Forbrugerelektronik).

DR hjælper med markedsføringen
Han forventer i øvrigt markedsføringsmæssig hjælp fra DR, der allerede har promoveret P6 intensivt med blandt andet tv-spots.

BFE målte sidste år salget af DAB-radioer for første gang. Det viste, at der blev solgt 240.000 apparater, mens det anslås, at der i alt findes 1.100.000 DAB-radioer rundt om i de danske hjem.

Dermed er potentialet for et intensivt salgsboom altså fortsat til stede.

Kilde: Dagbladet Børsen

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078