23948sdkhjf

Internet til udkanten vinder Danish Tech Challenge

Mandag blev årets vinder af Danish Tech Challenge kåret, og prisen og de 500.000 kroner tilfaldt hardware-startuppen MiWire.

Virksomheden, der har base i nordsjællandske Hellebæk, har udviklet en retningsbestemt antenne, der kan finde og koble sig på eksisterende mobilmaster og forstærke signalet op til ti gange og dermed sikre internetadgang til blandt andet de 200.000 adresser i Danmark, hvor forbindelsen ellers driller.

Danish Tech Challenge

Danish Tech Challenge er et 4-måneders acceleratorforløb målrettet hardware-startups.

Bag forløbet står Industriens Fond og DTU Science Park, og årligt udvælges 20 virksomheder til deltagelse.

I alt har 80 virksomheder været gennem forløbet, der afsluttes med uddeling af Industriens Fonds Iværksætterpris.

Mandag aften var det kronprinsen, der overrakte prisen til MiWire.

- Jeg er mega stolt på egne og teamets vegne. Det er en kæmpe ære og en anerkendelse, som er så velkommen efter mange års hårdt arbejde, sagde CEO David Fleischer efter prisoverrækkelsen, og det er også en tilfreds direktør, Electronic Supply får i røret tirsdag. Ikke mindst hvad angår de fire måneders accelerationsforløb, der er gået forud for prisuddelingen.

- Det har været et super tight men fantastisk forløb at være med i, og jeg er dybt imponeret over programmet og kræfterne bag, fortæller han.  

Enormt vækstpotentiale

En af grundene til, at det blev MiWire, der ud af i alt tyve deltagende virksomheder løb med dette års pris, er det store vækstpotentiale, juryen så i produktet.

- MiWire skiller sig ud på det punkt, at de leverede super kvalitet meget hurtigt. De løser helt klart et problem for rigtig mange mennesker – det er ikke kun husstande, det er også på skibe og andre mobile enheder, og derfor har de et kæmpe vækstpotentiale, siger Charlotte Vedel, jurymedlem og COO i LactoBio.

Ser man bare over grænsen til Tyskland, er internetforbindelse en udfordring for 3 millioner husstande, og der er altså ingen tvivl om, at der er et marked for en løsning som MiWire.  

Lokal produktion, globale drømme

Næste punkt på dagsordenen bliver netop at indtage det marked. Ifølge Fleischer er MiWire efterhånden lykkedes med at skabe en solid bund at vokse på, og også her har acceleratorforløbet spillet en vigtig rolle.

- I Hellebæk var det svært at skabe netværk i det daglige, og det har vi fået virkelig meget af gennem forløbet, fortæller han og understreger at det stærke danske udviklingsmiljø har betydet meget for at komme i mål med idéerne.

Og både udvikling og produktion er da også holdt på danske hænder. Mens skallerne produceres af SP Moulding, står EMS-virksomheden Danchell for elektronikken, og produktudviklingen er sket i samarbejde med både producenter og Move Innovation.

Nu gælder det imidlertid salg, og her er ambitionerne alt andet end lokale. Allerede nu forhandler MiWire med Tyske Vodafone og Svenske Tele2, ligesom Benelux, Spanien og England er på listen over ønskede destinationer for antenneproducentens produkt.

- Vi er virkelig klar til at sælge, og jeg tror på, at 2019 bliver året, hvor der for alvor kommer hul på det, afslutter den glade prismodtager.     

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078