Grundfos New Business er etableret som et innovationsselskab, der skal bringe nye teknologier frem. I sagens natur investeres der derfor mange penge i udviklingsarbejdet, og hidtil har det kostet Grundfos 375 mio. kr.
- I regnskabsmæssig forstand er underskuddet i Grundfos New Business ganske rigtigt i den størrelsesorden. Men vi betragter det ikke som et tab. For Grundfos er det en investering i fremtiden. Vi tror fuldt og fast på, at vi tjener den investering hjem igen, udtaler Grundfos’ koncernchef Carsten Bjerg til Børsen.
Grundfos New Business dækker p.t. over de fem datterselskaber Infarm, Sensor, Lifelink, Microrefinery og Biobooster.
Specielt sidstnævnte har været en dyr affære. I 2010 fik Grundfos New Business et samlet underskud på 129 mio. kr., og af disse kom de 94 mio. kr. fra Biobooster, der producerer udstyr til spildevandsrensning. Til gengæld er Sensor og Lifelink tæt på at give overskud.
At der er penge i satsningen beviste Grundfos New Business dog i efteråret 2010, da man
solgte datterselskabet Nonoxtil tyske Ernitec. Salget indbragte Grundfos en trecifret millionindtægt.