23948sdkhjf

Elselskaber advarer: Elnettet er slet ikke klar til en sværm af elbiler

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

I maj blev der solgt 422 elbiler i Danmark. Sidste år blev der i samme måned solgt 76 elbiler. Så selv om de grønne biler stadig kun udgør få procent af hele bilsalget, slår elselskaberne nu alarm:

Læs også: Få eller ingen elbiler i hovedstadskommuner: Det er for dyrt

- Hvis vi ikke snart investerer voldsomt i de elkabler, der ligger i jorden, kan sværmen af elbiler ødelægge den ellers meget stabile strømforsyning, vi er vant til i Danmark.

Det skriver avisen Danmark søndag.

- Det er en reel risiko. Det er sjovt at sige, for det er ikke en verden, som vi kender, siger Lars Bonderup Bjørn, der er direktør i Trekantområdets store energiselskab Ewii, til avisen Danmark.

Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) brugte sin åbningstale i Folketinget sidste efterår til at lufte en ambition om, at der i 2030 skal være en million grønne biler i Danmark. Mette Frederiksen (S) har talt om, at der skal være 500.000 elbiler i Danmark i 2030, mens De Radikale har talt for det dobbelte. Så alt tyder på, at vejen er banet for en kraftig elektrificering af bilparken over ganske få år, og det kræver handling fra elselskaberne.

Læs også: Ellertens efterfølger belønnet med designpris - se video

- Vi kender godt løsningen, for vi kan bare udrulle tilstrækkelig netkapacitet. Sværere er det ikke, siger Lars Bonderup Bjørn.

Problemet er, at løsningen kræver grønt lys fra Folketinget, der regulerer økonomien i elselskabernes elnet. Og her mangler der klare svar.

Brancheforeningen Dansk Energi har udgivet en rapport kaldet 'Elbilerne kommer', og her ridses udfordringerne op.

- Det siger sig selv, at det er ufedt at være elbilejer, hvis der ikke er strøm til elbilen. Vi skal huske, at forbindelsen mellem vores klimadrøm og virkeligheden er en elledning. I den ene ende skal der være vindmøller, og i den anden skal der være elbiler. Men der skal være noget, der forbinder dem, siger Lars Aagaard, direktør i Dansk Energi, til avisen Danmark

Læs også: Teslas udviklingsdirektør vil lave ”grøn Uber” i København

Hans rapport peger på, at der frem mod 2030 skal investeres omkring 48 milliarder kroner i elnettet, hvis det skal være klar til at håndtere de mange elbiler, som politikerne håber på. Prisen kan være noget lavere, 32 milliarder kroner, hvis forbrugerne accepterer at være mere fleksible med, hvornår de forbruger strøm. Så kan forbruget fordeles effektivt hen over døgnet. Men der er vi slet ikke endnu, for de fysiske kabler i jorden kan ikke håndtere en elbilrevolution.

- Lige pludselig kommer elbilerne ned i en pris, der gør, at folk bare vil have dem. Det er ikke én forbruger, der skifter til elbil. Det er tusindvis af forbrugere. Jeg kører selv elbil, og den kører fantastisk. Det er en bil med god samvittighed, og jeg skifter aldrig tilbage igen, siger Lars Aagaard til avisen Danmark.

Med et eksplosivt salg af elbiler følger et tilsvarende behov for ladestandere, hvor elbilerne kan blive 'tanket op'. Ifølge Dansk Energi er der behov for at installere hele 250 ladestandere om dagen - året rundt - fra 2020 til 2030 for at tilfredsstille efterspørgslen i takt med, at en stor del af bilparken kommer til at køre på strøm.

På den helt korte bane ser han ingen problemer i at håndtere et øget salg af elbiler, fordi de bliver fordelt over hele landet. Men han tør ikke give et bud på, hvornår der opstår problemer. Der er store forskelle på kvaliteten af kablerne, der ofte stammer tilbage fra 1950’erne og 1960’erne, og man kan ikke på forhånd sige, hvor i landet elbilerne vil blive solgt.

Læs også: VW vil sende 22 millioner elbiler på vejene

- Men hvis vi har en forstadsvej med kulturradikale hippier, der alle sammen køber en elbil og lader dem op klokken 17, når de kommer hjem, så vil vi have et problem. Sandsynligheden for, at det bliver så koncentreret, er dog ikke så stor, siger Lars Aagaard til avisen Danmark.

En overbelastning af nettet risikerer dog at give blinkende lamper og strømafbrydelser, som vi ellers er forskånet for.

- Der sker det samme i elnettet, som hjemme i vores hus, hvis vi slutter en hel masse ting til en forlængerledning. Så bliver ledningen varm, og til sidst springer sikringen, siger Lars Aagaard.

Hos energiselskabet SE, der er på vej til at fusionere med midtjyske Eniig, er man fuldt ud opmærksom på udfordringen.

Læs også: EU-regler træder i kraft: Elbiler skal støje mere

- Bare en halv million elbiler vil kræve substantielle investeringer og nye måder at styre nettet på hurtigt. Den opgave skal vi i gang med inden for de næste fem år, hvis det for alvor skal gøre en forskel, siger administrerende direktør Niels Duedahl, SE, til avisen Danmark.

Fusionen med kollegerne i Eniig skal blandt andet frigive ressourcer til de store investeringer, der er i vente. Også Niels Duedahl peger på, at en genvej vil være at opnå en bedre fordeling af elforbruget hen over døgnet.

- Det handler om opgradering af kabler og transformere, men især om digitalisering af nettet. De fleste af vores penge skal investeres i at gøre nettet mere intelligent. Hvis vi ikke får en meget intelligent styring ind i nettet, bliver investeringen bare endnu større, siger Niels Duedahl til avisen Danmark.

- Hvad er det så, I venter på?

- Vi skal i gang meget hurtigt, men vi skal også hurtigt have klarhed over vores rammebetingelser. Vi skal have en investeringscase, som er tilfredsstillende for os, siger Niels Duedahl.

Han sender bolden videre til Dansk Energi, der arbejder intensivt med at påvirke det politiske niveau.

- Det er ikke Folketinget, der ejer elnettet, men Folketinget regulerer økonomien i elnettet. Vi skal have klarhed for, om vi kan få lov til at opkræve de penge hos elkunderne, som vi skal investere, siger Lars Aagaard, Dansk Energi, til avisen Danmark.

Han understreger, at han ikke engang er ude at bede om penge til en fremtidssikring af elnettet.

- Grundlæggende har vi en sund måde at drive vores elnet på, hvor elkunderne betaler deres andel af omkostningerne efter deres forbrug, siger Lars Aagaard.

Mere om: Dansk Energi | elbiler | Ewii | SE
Hold dig opdateret med Electronic Supply DK
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

KK-direktør efter salg: - Nu skal vi være dobbelt så store

Sommerferie på Electronic Supply

Udrensning i B&O’s butiksnetværk

Tocifret vækst hos Kitron

B&O's overskud tager stort dyk efter svært år

Det seneste år har været skuffende for Bang & Olufsen, der må se overskuddet falde 77 procent

KK Wind Solutions solgt

Nyhedsbrev

OJ Electronics nåede det ene af to vækstmål

Weibel Scientific slår alle rekorder

TKT Electronics udvider

Volt kigger uden for festival-markedet

Analytiker: Loewes problemer er dårligt nyt for B&O

Navnenyt: Dovitech udvider salgsstyrken

Tre på stribe: SMV'erne vokser igen på omsætning og overskud

Hologramtroldmænd slår hul på potentielt nøglemarked

Taxfree-butikker på færger og i lufthavne tager godt imod mixed reality-virksomheds tilbud om ”magi som en service”

Forskningsmidler skal gøre papirtynde solceller billigere

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Amerikansk interesse for Inwatec

Navnenyt: Ny serviceleder til Intego

Haldor Topsøe lukker aftale med Temasek

Wirtek slår hul på nyt segment med stor rammeaftale

Fynsk robotvirksomhed lander ordre hos BMW

Roskilde ”chipper” 100.000 festivalgæster

23 millioner til nye digitale sundhedsløsninger

Studerende sikrer mere præcise scanningsbilleder

Antallet af konkurser har været stigende i 2019

Nyt om navne: Robotekspert til Blue Ocean Robotics

EU-regler træder i kraft: Elbiler skal støje mere

Dansk-svensk samarbejde om forbrugerelektronik

Finansdirektør forlader Nilfisk

Intego sætter strøm til Aalborgs nye el-bus

Flere danske virksomheder flytter produktionen hjem

DTU’s nye Imaging Center henter stærk ekspert

10 millioner til syddanske samarbejder i velfærdsteknologi

Stærk leder er årets business angel

Dansk velfærdsteknologi til den store guldmedalje

Millionindsprøjtning til teknologisk tænketank

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Overvågning og styring af elektricitet

Højt specialiseret værksted med tilpassede løsninger

Prøv Daarbak's sommerspin!

Sådan bliver emballage mere bæredygtig

Fra Manicus Teknik præsenteres KTR vind power teknologi

Eksport til Tyskland -BlechExpo 2019 - Den Danske Fællesstand - nu også kost effektiv netværkstand

Højt specialiseret værksted med tilpassede løsninger

ACTEC har batterierne…. Også til robotindustrien

Socomecs stærke produktserie af DC bryder

Gravlund Industrigummi har åbent hele sommeren

Løftegrej, taljer, lastsikring, faldsikring, m.m - over 10.000 produkter online! Få adgang nu!

iConn - dit trykluftssystems falkeblik

Sommerferiehilsen fra Spica Technology

Hydraulik tank fra KTR

Ny kran? →→→→ Fyns Kran Udstyr A/S

iConn - dit trykluftssystems falkeblik

Alsidig datalogger med 4G kommunikation til CLOUD...

Hjalte er udlært elektriker hos EL:CON

Ara-el specialiseret indenfor Technors teknologi

Precision in plastics

Ny Service Sales Engineer hos Eaton Danmark

Ny 5-polet modulær MIXO SQUICH®-indsats

Den nye L-serie kompressor hos Granzow

Cannabis produktion og luftfugtighed

Hydrauliske komponenter fra KTR

Send til en kollega

0.165