23948sdkhjf

Bluetown skal rejse 100 millioner

Danske Bluetown, der har specialiseret sig i at udbrede internetløsninger i udviklingslande, indgik tidligere på året samarbejde med Microsoft om at udbrede internetadgang i Ghana.

Nu skal virksomheden rejse over 100 millioner kroner for at eksekvere på en lang række projekter, der allerede er vundet. En håndfuld bestyrelsesmedlemmer investerer tilsammen 40 millioner, og nuværende aktionærer får mulighed for at investere til favørkurs, hvorefter eksterne investorer får mulighed for at byde ind.

– Fire milliarder af verdens fattigste skal forbindes til internettet, og Bluetowns løsning virker og er markant billigere end alle alternativer – det er den mest omkostningseffektive måde. Derfor er dette et af de relativt sjældne tilfælde, hvor der er mulighed for at gøre en kæmpe forskel i verden og samtidig lave en rigtig god investering,siger investor og næstformand i Bluetowns bestyrelse Lars Kolind, og uddyber.

– Bluetown har en lang række projekter i pipelinen, som er vundet og bare venter på, at vi går ind og eksekverer dem. Det kræver en kapitalindsprøjtning på mindst 100 millioner kroner. Fra bestyrelsens side viser vi et stærkt commitment, og vi vælger at gøre det meget attraktiv for de nuværende aktionærer, der får privilegiet at fortegne til favørkurs.

Behovet for at tilføre virksomheden ekstra kapital hænger sammen med en relativ lang tilbagebetalingsperiode på investeringer, typisk på tre år.

Internet til Ghana og Indien 

Udbredelsen af internettet er central for udviklingen af verdens fattigste lande, og kapitalindsprøjtningen skal blandt andet bruges til at opskalere engagementet i Indien og Ghana. For de større teleoperatører er det ikke rentabelt at opbygge og udbyde internetløsninger i områder med for lav befolkningstæthed, og her kommer Bluetowns løsninger til sin ret.  

– Der, hvor de store mobiloperatører stopper, tager vi over og opbygger det sidste led til slutbrugerne. Vores produkter er nemme at sætte op, og vi behøver derfor ikke ingeniører, men uddanner lokal arbejdskraft til at opsætte og vedligeholde systemerne,fortæller Peter Ib, der er administrerende direktør hos Bluetown.

Specialtilpasset det nordlige Indien

Bluetown har udviklet en modulær internetløsning, der kan tilpasses det enkelte miljø. Er der ikke en fast strømkilde tilgængelig, kan en internetmast for eksempel blive drevet udelukkende ved hjælp af solpaneller og batterier. 

– Vi kan opsætte en mast, der kan understøtte 200 Wi-Fi hotspot i en radius af 15-20 kilometer, og det kan dække flere små landsbyer. Vi har forskellige typer af løsninger, som vi tilpasser efter, hvilket landskab de skal stå i,forklarer Peter Ib.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109