23948sdkhjf

Ry-virksomhed satte container-strøm til metrobyggeri

Det kræver en del ekstra strømforsyning at bore ud til en ny metrolinje.

Det ved de hos teknologivirksomheden Hans Følsgaard fra Ry, der leverede strøm on the go til arbejdet med at anlægge den nye M4 Metrolinje i Hovedstaden.

Ry-virksomheden leverede to 20-fods containere med koblingsanlæg og transformatorer til at forsyne tunnelboremaskinerne og byggestrømmen.

Flytbar container
De to byggestrømcontainere er leveret til joint venture selskabet Tunn3l JV, der har hovedentreprisen på metobyggeriet. 

Tunn3l JV har selv fremstillet de fødder, som containerne står på, men ellers har Følsgaard fremstillet containerne i samarbejde med virksomhedens leverandører og lokale partnere.

- Containere er generelt opbygget på en bundramme, der er meget stabil og solid end de korrugerede metalplader, som sider og top er opbygget af. Vi har fået monteret koblingsfelterne og transformatorerne på rammerne, så containerne tåler at blive flyttet fra den ene position til den anden, uden at koblings- og forsyningskomponenter kan slås løs inden i containerne, siger Kristian Førby Pedersen, produktchef i Hans Følsgaard i Ry og fortsætter:

 - Vi har udført den endelige funktionstest med højspænding i Ry, så Tunn3l JV har modtaget et produkt, der er lige til at tage i anvendelse, forklarer Kristian Førby Pedersen, der er produktchef for Powertech i Hans Følsgaard A/S afdeling i Ry.

Leverancen inkluderer spændingssætning og de kabler, der forbinder de to containere og dermed transformatorerne til koblingsfelterne, tilføjer han. 

Forlænger fast forbindelse
Konstruktionen tager udgangspunkt i, at der kan indføres et 10kV-kabel til containeren med koblingsfelterne, hvor der desuden er monteret en elmåler, så energien afregnes på 10kV-niveau.

- Tunnelboremaskinerne bliver forsynet med 10kV, som driver borehoved og fremdrift. Fra byggestrømcontainerne bliver der ført et kabel ned i udgravningen, hvor forsyningen er afsluttet i et elskab. Tunnelboremaskinen har selv et 300 meter langt fleksibelt kabel, som bliver tilsluttet elskabet i tunnelen, og løbende forlænger man så den faste forbindelse, så det faste kabel i tunnelsen bliver forlænget i takt med fremdriften i boringen, siger Kristian Førby Pedersen.

Altid ubekendte
Der er altid en række ubekendte forbundet med større bygge- og anlægsarbejder, og derfor er containermodellen for byggestrømmen en rigtig god idé, siger Kristian Førby Pedersen.

- Er der behov for at ændre på konfigurationen undervejs i anlægsarbejdet, så er det en ganske enkel proces, som ret beset kun kræver en containerlastbil med kran, siger han. 

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078