23948sdkhjf

Nyt satellitnetværk skal øge sikkerheden i ishavet

Små lavtflyvende satellitter skal spare skibene mange kilometers sejlads og øge sikkerheden for besætningen

Et nyt forskningsprojekt, der har fået navnet Mariot (Maritime IoT), skal demonstrere, at små satellitter i lav højde kan levere en billig dataforbindelse til maritime sikkerheds- og navigationstjenester, også i vanskelige farvande.

Projektet skal løse et problem for skibe, der bevæger sig i farvande langt fra land, hvor de ikke kan bruge kystradioen til at kommunikere. I stedet bruger de satellitter, men nutidens satellitnet er enten for dyre, uegnede til små datamængder, eller slet ikke dækkende højt mod nord, fremgår det af en pressemeddelse fra Innovationsfonden.

I første omgang vil Mariot have fokus på arktiske behov, fordi udtyndingen af havisen omkring Nordpolen åbner for nye skibsruter, der kan spare skibene for mange tusinde kilometers sejlads i forhold til de traditionelle interkontinentale ruter.

Næste skridt vil være almindelige sikkerheds- og navigationstjenester som for eksempel farvandsefterretninger og kystovervågning, mens systemet også på langt sigt vil kunne benyttes til forskellige industrielle tjenester. Det kunne være løbende overvågning af skibsmotorer og kritisk udstyr ombord.

Næste generation AIS

Projektet baserer sig på VDES (VHF Data Exchange System), der er anden generation af AIS-standarden. VDES tilbyder en mere effektiv deling af mange flere typer af data, også via satellit.

Projektet udnytter, at der i november 2019 blev tildelt globale radiofrekvenser til satellitbaseret VDES, så man netop nu har muligheden for at etablere den første globale VDES-løsning.

Det er virksomhederne Gate House, Space Inventor og Satlab, der skal udvikle de tekniske komponenter i projektet, mens Aalborg Universitet vil bidrage med teknologi og viden på baggrund af deres mange opsendelser af såkaldte "Cubesats" (mini-satellitter) igennem de seneste 20 år. Projektet ledes af den nyligt etablerede satellit-operatør Sternula.

Opdaterede iskort

DMI deltager med konkrete tjenester, som pt. er under udvikling, og som i projektet skal tilpasses VDES-teknologien, så den kan modtages ude på skibene. I DMI ser Keld Qvistgaard, der er seniorrådgiver i Istjenesten, store muligheder i teknologien. 

Satellitkommunikation med skibe er blevet betydeligt forbedret de senere år, men alligevel giver den eksisterende teknologi begrænsninger for udveksling af information med skibene. Vi ved, at de søfarende i isfyldte farvande efterspørger information, som opdateres hurtigt og hyppigt i høj opløsning. VDES har bestemt potentiale for skibe med alle mulige typer behov for tovejs kommunikation, og med udsigt til flere skibe i isfyldte områder vokser behovet, siger han og fortsætter:

- VDES-systemet er dog ikke obligatorisk for skibe, så der går formentlig mange år, inden det er udbredt. Men det bliver spændende at følge udviklingen.

Mariot-projektet støttes af Innovationsfonden med 20 mio. kroner og vil danne grundlag for en betydelig styrkelse af den danske maritime information- og kommunikationsteknologi samt rumindustrien.

Foruden at udvikle den tekniske løsning i form af en satellit og det bagvedliggende netværk ønsker partnerne at opbygge en generel platform, som andre tjeneste-udbydere kan anvende til deres maritime løsninger.

Læs også: Rederier vil arbejde sammen om grønne sejre

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.078