- Ifølge Boston Consulting Group vil kvinder i 2028 kontrollere 72 % af verdens samlede privatforbrug – også indenfor hjemmeelektronik og kommunikationsteknologi. Men tilsyneladende er kvinderne ikke specielt begejstrede for mange af de højteknologiske produkter, der findes i dag. Det er den hemmelige kode til kvindernes hjerter, vi i projektet har forsøgt at knække – og anvise nye veje til at skabe produkter til hende.
Sådan siger design director Klaus Schroeder fra design-people, som er leder af projektet ”female interaction”.
Formålet har været at stille skarpt på de ønsker og krav, kvinder har til fremtidens teknologi.
Fire forskellige typerAf samme grund står dagen i dag også i kvindernes tegn på Dansk Design Center under overskriften ”Kvinder er dit nye marked”.
Her bliver sløret løftet for resultatet af mange hundrede kvinders respons i brugerbesøg, telefoninterviews og fokusgrupper, som har ladet projektteamet skabe en segmenteringsmodel med 4 forskellige typer af kvindelige teknologibrugere.
Fremtidens koncepter designet til kvinderDesuden har forskere og designere i samarbejde med de deltagende virksomheder B&O, Danfoss og GN Netcom redefineret eksisterende produkter.
- Design af teknologi til kvinder har et enormt potentiale, siger konstitueret adm. direktør for Dansk Design Center, Merete Brunander.
- Der er ingen tvivl om, at fremtidens største teknologiske succes’er vil være koncepter og produkter målrettet kvinders behov. Derfor falder female interaction helt i tråd med vores eget ønske om at sætte fokus på kønsspecifik innovation indenfor teknologi.
Læs mere om projektet på
denne hjemmeside.