23948sdkhjf

Eltronic med i projekt om at lave grøn skibsmotor

Automationskoncernen Eltronics Fueltech-division, der leverer helstøbte ingeniørløsninger, har netop fået tilsagn om støtte fra Innovationsfonden til et projekt, der skal skabe en klimavenlig skibsmotor, som reducerer den maritime sektors CO2-udslip markant.

Det oplyser virksomheden i en pressemeddelelse.

- Det er ikke mere end to år siden, virksomheden udsprang fra moderselskabet Eltronic, og nu er vi med i dette banebrydende projekt, der kan transformere den maritime industri og reducere klimabelastningen væsentligt. Den historie er vi selvfølgelig stolte over, siger Louise Andreasen, der er direktør i Eltronic Fueltech, i pressemeddelelsen.

Udviklingsprojektet, som har fået navnet AEngine, har som mål at designe en skibsmotor, der næsten ikke udleder CO2, fordi den bruger ammoniak som brændstof. 

På nuværende tidspunkt er der ikke nok ammoniak på jorden til at forsyne de kommende skibsmotorer. Men man kan fremstille ammoniak ud fra grøn strøm, vand og luft.

Med strøm fra vindmøller kan man for eksempel skabe miljøvenlig og effektiv produktion af ammoniak, og flere aktører i den maritime og vedvarende energisektor samarbejder allerede om at kunne producere og opbevare ammoniak.

- Udviklingen af et bæredygtigt skibsfartskoncept vil styrke konkurrenceevnen for dansk maritimindustri, skabe arbejdspladser og blåstemple Danmark som frontløber inden for den grønne omstilling, siger Louise Andreasen.

MAN Energy Solutions i København, danske DTU samt det norske klassifikationsselskab DNV-GL er med i projektet ud over Eltronic FuelTech. MAN Energy Solutions er verdens førende udvikler af low-speed-motorer til fremdrivning af store kommercielle skibe, og det har desuden også rollen som leder af konsortiet.

Ammoniakmotoren skal være klar i 2024, og teknologien skal også kunne implementeres på visse eksisterende skibe.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112