Salget af Bang & Olufsen-produkter er på ganske få år faldet med over 1 mia. kr., og det kan aflæses på antallet af forhandlere.
En optælling foretaget af Berlingske Business viser, at 147 dedikerede og selvstændige B&O-forhandlere i Europa har afbrudt samarbejdet med den danske elektronikproducent siden 2008. Det svarer til 25 procent af alle forhandlere på kontinentet.
På baggrund af finanskrisen vurderer B&O-ledelsen, at nedgangen vil fortsætte. Topchef Tue Mantoni har dog tidligere understreget, at ikke alle lukninger kan henføres til den finansielle krise.
- Der mangler sammenhæng mellem vores smukke produkter og den måde, butikkerne ser ud på, sagde han blandt andet til Berlingske Business i august med henvisning til, at en modernisering af butikkerne var påkrævet.
Den lader dog vente på sig og i mellemtiden er også antallet af radio- og TV-forhandlere med en B&O-shop-in-shop på bare fire år faldet fra 421 til 243.
Ikke desto mindre er optimismen hos Bang & Olufsen-chefen stor. Det er således ambitionen af tredoble omsætningen fra de nuværende tre til otte-ni mia. kr. årligt inden for de næste fire år.
Væksten skal primært drives af øget salg på nye markeder som eksempelvis det kinesiske.