23948sdkhjf

B&O’s forhandlere lukker på stribe

Hver fjerde Bang & Olufsen-forhandler i Europa har opgivet samarbejdet siden 2008, viser en ny optælling.
Salget af Bang & Olufsen-produkter er på ganske få år faldet med over 1 mia. kr., og det kan aflæses på antallet af forhandlere.

En optælling foretaget af Berlingske Business viser, at 147 dedikerede og selvstændige B&O-forhandlere i Europa har afbrudt samarbejdet med den danske elektronikproducent siden 2008. Det svarer til 25 procent af alle forhandlere på kontinentet.

Modernisering af butikker påkrævet
På baggrund af finanskrisen vurderer B&O-ledelsen, at nedgangen vil fortsætte. Topchef Tue Mantoni har dog tidligere understreget, at ikke alle lukninger kan henføres til den finansielle krise.

- Der mangler sammenhæng mellem vores smukke produkter og den måde, butikkerne ser ud på, sagde han blandt andet til Berlingske Business i august med henvisning til, at en modernisering af butikkerne var påkrævet.

Vil tredoble omsætningen
Den lader dog vente på sig og i mellemtiden er også antallet af radio- og TV-forhandlere med en B&O-shop-in-shop på bare fire år faldet fra 421 til 243.

Ikke desto mindre er optimismen hos Bang & Olufsen-chefen stor. Det er således ambitionen af tredoble omsætningen fra de nuværende tre til otte-ni mia. kr. årligt inden for de næste fire år.

Væksten skal primært drives af øget salg på nye markeder som eksempelvis det kinesiske.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125