23948sdkhjf

Fynsk firma vil udfordre duopol på markedet af ladestandere

Et ladestanderfirma med fynsk oprindelse har set dagens lys.

Firmaet gik på markedet i januar 2021, og nu kan Base2Charge, som firmaet hedder, notere sig for den største ordre til dato, nemlig 35 ladestandere til Assens Kommune.

Det fortæller direktør John Nyhøj til Electronic Supply

- Det er første gang, at vi skal levere i en ordre med den mængde standere. Vi har været i det niveau før, men det her er den største indtil nu, siger John Nyhøj.

Ordren skal leveres til Assens Kommune, der er ved at udskifte en del af hjemmeplejens biler til el. Og det er i første omgang B2B segmentet i Danmark, som Base2Charge vil ramme.

- Det er der, de lavthængende frugter er. Men vi har ikke lukket øjnene for, at der er andre muligheder, siger John Nyhøj.

Ny betalingsmodel

Base2Charge er gået på markedet for at udfordre ladestandermarkedet med et nyt koncept for betaling, at den strøm, man tanker bilen op med.

- I dag er der duopol, hvor to aktører sidder mere eller mindre på hele markedet. Det kræver abonnementer og apps, men på vores stander kan du lade, betale med Mobile Pay og køre din vej, når du er færdig. Det er der, vi er konkurrencedygtige, synes vi selv, siger John Nyhøj.

Firmaet sigter i første omgang på B2B kunder, hvilket Assens Kommunes hjemmepleje er et godt eksempel på. Men, siger direktøren, når lovgivningen er på plads, kan private også få lov til at bruge standerne, når disse er ledige.

Og det er derfor, at back end’en er udviklet med Mobilepay som betaling, fordi det skal være tilgængeligt for alle at lade bilen op.

- Det er ligesom med parkering. Der farer man også vild i alle de apps, man skal have for at bruge de enkelte p-huse. Med parkering har den fordel, at man kan vælge at køre og tage bøden, hvis man har travlt. Den mulighed har man ikke, når man skal have strøm på sin bil for at komme hjem, siger John Nyhøj.

Politiske spredehagl

Ladestanderne til Assens Kommune bliver leveret i etaper med første omgang 1. november. Det paradoksale er, at bilerne, som standerne skal lade op, er forsinkede på grund af den verserende globale forsyningskrise.

Men den krise er Base2Charge heldigvis ikke ramt af, forsikrer direktøren.

- Det kræver ret meget opmærksomhed at få bestilt komponenterne så langt ude i fremtiden. Vi købte stort ind i foråret, fordi vi tror på, at ordrerne kommer. Og så må det gå, som det går. Vi har været gode indtil videre til at forudse, men det er klart, det kræver is i maven og likviditet, siger John Nyhøj.

Og selvom elbilismen formentlig er kommet for at blive, så er det svært at navigere i et marked, der stadig er så styret af, hvilken vej de politiske beslutninger blæser.

- Det er klart, at vi har ramt en timing og en hype, der er god, men vi føler også, at der stadig er meget uigennemsigtighed på området. Der er fra politisk side virkelig skudt med spredehagl i stedet for kugler, siger han.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.359