Handlen med fysiske varer på nettet i Norden rundede sidste år 79 mia. kr., og bag en stor del af omsætningen står især elektronik.
Det skriver ritzau med henvisning til en undersøgelse, som er foretaget af Post Nord og offentliggjort af Post Danmark.
15,5 millioner mennesker handlede ind på nettet, hvilket svarer til, at hver person brugte godt 5.000 kr. i løbet af 2011 på internethandlen i Norden.
Og med 250.000 norske kunder, har de danske butikker fundet et solidt kundesegment at supplere de hjemlige kunder med.
- For danske netbutikker, der søger kunder uden for landets grænser, er de norske forbrugere meget interessante. I Norge er der høje indenlandske priser kombineret med få veletablerede netbutikker, og det gør de danske netbutikker attraktive, siger Carsten Dalbo, chef for Post Danmark Logistik.
Undersøgelsen viser dog også, at 4 ud af 10 nordiske e-kunder sidste år købte ind på udenlandske hjemmesider – herunder især britiske, amerikanske og tyske hjemmesider.