23948sdkhjf

Milliard-ambition: Graphic Electronics vil have mere af værdikæden

Der kommer fart på hos nordjyske Mekoprint i de kommende år. Der skal bygges markant på det, vi kaldte alle tiders bedste regnskab, der blev offentliggjort forleden.

Om tre år skal Mekoprint ifølge egen målsætning omsætte for en milliard kroner.

Og som en af de store divisioner i Mekoprint kommer Graphic Electronics til at trække sin del af læsset. Væksten skal man blandt andet finde ved at sikre sig mere af værdikæden, fortæller Morten E. Lundgreen, direktør for divisionen Graphic Electronics, i et interview med Electronic Supply.

I det seneste regnskab omsatte Mekoprint-koncernen for 571 millioner kroner. 

- Når vi tør sige højt i Nordjylland, at vi vil omsætte for en milliard i 2025, så viser det, at vi er meget seriøse omkring vores ambitioner. Vi er handlekraftige, og der er kort fra tanke til handling, fordi vi forstår vores egen forretning, og det handler vi på, siger Morten E. Lundgreen, der godt og vel skal fordoble sin omsætning i løbet af de næste tre regnskaber.

Om Mekoprint:

En familieejet virksomhed grundlagt i 1954.

Virksomheden har hovedsæde i nordjyske Støvring.

Koncernen er opdelt i fire divisioner:

  • Graphic Electronics
  • Chemigraphics
  • Mechanics
  • Cables

I Graphic Electronics er man yderligere delt i to business units.

Det ene fokuserer på tastaturer og integrerede HMI-løsninger, mens den anden fokuserer på trykt elektronik i form af sensorer og elektriske kredsløb typisk leveret på rulle.

Kilde: Mekoprint

Hvordan gør i så det?

- Vi skal først og fremmest fortsætte den gode udvikling, vi har haft på trods af et meget svært år på grund af corona, kapacitetsproblemer og udfordringen med forsyning. På trods af alt det, så har vi evnet at lægge mere end godt til, siger direktøren.

- Dertil kommer, at vi udover den organiske vækst på eksisterende kunder, skal ud og indtage nye markeder og kunder. Det er eksempelvis på området for "wearables", altså sensorer i strækbart materiale til personal care, hvor vi ser meget store perspektiver, siger Morten E. Lundgreen.

Opkøb og samarbejder i værdikæden

Mekoprint har igennem hele sin historie, der går tilbage til 1954, været en virksomhed, der aldrig har været bange for forandring. Når en ny kunde viser sig, så tilpasser Mekoprint både kompetencer og maskinpark, hvis casen er rigtig.

Så på den måde er Mekoprint altid i udvikling. Divisionens oprindelige kerneforretning var "user interfaces" og "graphic solutions". Og her ligger en af de store nøgler til at indfri ambitionerne om hastig vækst.

- Det, vi arbejder målrettet på er at tage mere af værdikæden ind og på den måde komme tættere på at være totalleverandør på betjeningsløsninger og arbejde mere med integration, siger Morten E. Lundgreen.

- Så kan man måske spørge; Jamen er i ved at blive en EMS'er? Og i lang tid har jeg sagt; Nej, det er vi ikke. Men hvad er vi så, når vi snakker om integration?, spørger Morten E. Lundgreen retorisk.

- Det bedste svar, jeg kan give er, at det er vi måske nok alligevel er noget i den retning. Den klassiske EMS'er, som jeg kender den, tager afsæt i, at de bestykker print, som de integrerer i den samlede produktløsning. Modsat er vores kernekompetence, at vi tager afsæt i design, udvikling og fremstilling af betjeningsløsninger, som vi tilbyder at integrere i den samlede produktløsning. Vores tilgang bliver at øge vores kompetencer og værditilbud som en stærk integrator af betjeningsløsninger, siger Morten E. Lundgreen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.08