23948sdkhjf

Dansk teknologifyrtårn fylder 25 år

Martin Professional har eksisteret et kvart århundrede i centrum af den globale underholdningsindustri som leverandør af lys- og effektprodukter.
Søndag den 1. juli 2012 kan Martin Professional fejre 25 års jubilæum, og det giver anledning til både at skue tilbage og fremad:

- Finanskrisen ramte underholdningsindustrien ekstremt hårdt, og derfor har 2009 og 2010 været de hårdeste år i Martins 25 års historie, konstaterer adm. direktør Christian Engsted fra Martins hovedsæde i Aarhus og fortsætter:

- Men en krise som denne giver også et positivt afsæt i form af øget fokus på nytænkning og kreativitet. Vi har været privilegerede, at vi har kunnet tænke langsigtet, og jeg er stolt over i dag at kunne konstatere, at vi står stærkere end nogensinde – både produktmæssigt og organisationsmæssigt.

Satser på nyudvikling
Martins omsætning blev halveret under finanskrisen, men i 2011 var driften igen positiv, og nu viser første kvartal 2012 gode takter. Omsætningen for årets første tre måneder er nemlig steget med 9 procent til 223 mio. kr., og et underskud i 1. kvartal 2011 er blevet vendt til et overskud på 9 mio. kr.

- Vi har satset markant på udvikling af nye innovative produkter de seneste år og har tilpasset produktion og værdikæde til den nye virkelighed. Det har blandt andet betydet, at vi har lukket vores fabrik i Kina og trukket produktionen hjem til Danmark, og alle disse ændringer begynder vi nu at mærke den positive effekt af, forklarer Christian Engsted videre.

Martin lancerede sidste år den revolutionerende MAC Aura, der senere på året vandt den prestigefyldte internationale PLASA-pris. Produktet er baseret på en helt ny og unik anvendelse af LED-teknologi, der både giver en lang række nye visuelle muligheder, længere holdbarhed og som samtidig sparer enorme mængder energi.

Ofrer gevinster på den korte bane
I det hele taget har Martin været kendt og anerkendt for sin konstante evne til at være foran markedet og dermed også konkurrenterne. Produkterne er high-endog anvendes primært til enten faste installationer eller i udlejningsbranchen. Begge kundegrupper værdisætter kvalitet, holdbarhed og unikke funktionaliteter meget højt.

- Du skal være villig til at ofre gevinster på den korte bane til fordel for en langsigtet strategi med henblik på at sikre dit renomé og produkternes kvalitet. Kunderne skal vide præcis, hvad de får, og have 100% tillid til, at også nyudviklede produkter lever op til tidligere tiders standard. Det er den eneste måde, vi kan sikre, at vi også er her om 25 år, pointerer Christian Engsted videre.

Stort potentiale
Den langsigtede strategi understøttes af Schouw & Co., som overtog virksomheden i 2001. Her er adm. direktør Jens Bjerg Sørensen fuld af lovord omkring den succesfulde turnaround:

- Martin er en virksomhed med nogle unikke produkter og en enorm know how. Derfor ser vi et meget stort potentiale i Martin – ikke mindst i de kommende år. Men branchen er uhyre konjunkturafhængig, og derfor har vi i vores turnaround fokuseret meget på at gøre os mindre afhængig af de vinde, der blæser på kort sigt. Vi har nogle langsigtede mål, som vi følger, og som sikrer en stabil og kontrolleret vækst de kommende år, forklarer han.

Startede med røgmaskiner
Erhvervseventyret startede tilbage i 1987 med produktion af lamper og røgmaskiner til diskoteker, men i dag er virksomheden nok mest kendt for sine såkaldte moving heads, hvor den berømte MAC-serie fra slutningen af 1990’erne revolutionerede underholdningsindustrien. Netop MAC-serien er i dag solgt i flere end 350.000 eksemplarer over hele verden.

MAC Aura er det seneste skud på stammen i MAC-serien, og den har foreløbig blandt andet bidraget med den største enkeltordre i Martins historie. Det skete i andet halvår 2011, hvor den store amerikanske scenelys-operatør Christie Lites afgav en rammeordre på godt 85 mio. kr.

Martin ser i det hele taget lyst på fremtiden og forventer at realisere en omsætning i størrelsesordenen 875 mio. kr. i 2012. Virksomheden har hidtil budgetteret med et overskud på 20-30 mio. kr., men opjusterede i forbindelse med det positive resultat for 1. kvartal 2012 til 25-35 mio. kr. Martin Professional er 100 procent ejet af det danske industrikonglomerat Schouw & Co.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093