23948sdkhjf

Lyd-virksomhed knækker digital nød - runder 80 millioner på egen webshop

Som så mange andre fik aalborgensiske Sackit ekstra travlt med digitalisering, da coronaen gjorde sit indtog og satte butikshandlen under pres. En målrettet satsning har imidlertid betydet, at de digitale vækstrater siden er vokset støt, og den nordjyske designvirksomhed styrer nu mod sit niende rekordår i træk.

Væksten er det foreløbige resultat af en strategi, hvor Sackit nedskalerer antallet af forhandlere, for at satse på tættere samarbejde med fysiske partnershops og salg direkte til kunderne online.

– Det blev klart for os, at vi var nødt til at få mere gang i vores egen webshop, hvis vi ville fortsætte vores vækst. Det har mildest talt været et par udfordrende år med corona, nedlukninger og forsyningskrise. Men det er vi heldigvis kommet godt ud af – takket være vores digitale omstilling, siger Kristoffer Glerup, direktør og stifter hos Sackit.

Den digitale rejse tog for alvor fart i januar 2021 med lanceringen af en ny webshop, og grundlaget for den digitale strategi står klart: Kunderejsen skal være visuel og i et sprog, som alle kan forstå.

– Vi benytter billeder og videoer til visuelt at vise produkternes funktioner, og hvordan de kan bruges sammen med andre produkter i sortimentet. Og så er vi gået væk fra det meget tekniske sprog. Jeg plejer at sige, at alle skal kunne forstå det. Det har øget kendskabsgrad og loyaliteten til vores brand, hvor langt flere genkøber end tidligere, vurderer Kristoffer Glerup.

Flerdoblet budgettet til markedsføring

En stor fordel ved at sælge via egen webshop er ifølge Sackit, at langt mere data bliver tilgængeligt vedrørende produkterne og forbrugerne, som blandt andet kan bruges til at målrette produktudvikling og markedsføring. Virksomheden har som led i sin digitale strategi flerdoblet budgettet til online markedsføring – og det skaber resultater:

– Vi brugte over fire gange så meget på digital markedsføring i 2021 end vi gjorde i 2020, og kommer til at bruge endnu mere på det i år. Men vi ser til gengæld også, at langt flere nu køber direkte hos os. Vores salg i webshoppen gik fra 8 millioner kroner i 2020 til knap 44 millioner kroner i 2021. I år har vi allerede ramt det niveau ved udgangen af juni. Når vi afslutter 2022, forventer vi, at tallet er steget markant mere, fortæller Kristoffer Glerup.

Det er imidlertid ikke blot webshoppen, der har fået ekstra opmærksomhed hos Sackit. I foråret valgte designvirksomheden at teste det liveshopping-koncept, der er vundet voldsomt frem det seneste års tid, med den målsætning at komme tættere på kunderne.

– For os er det en anledning til at give forbrugerne en masse viden og samtidig vise vores produkter frem og flytte vores butik hjem til dem. Vi kan kommunikere om forhold, som vi ikke tidligere har haft mulighed for at forklare på en ordentlig måde – takket være en masse gode spørgsmål fra seerne. Under vores første liveevent valgte mere end en tredjedel af seerne at købe et Sackit-produkt, fortæller Kristoffer Glerup.

Den gode start gav mod på mere, og Sackit har siden afholdt to yderligere liveevents via Facebook. Samlet set har virksomheden omsat for tæt på 2 mio. kroner gennem de tre events, hvoraf det sidste resulterede i en af designvirksomhedens bedst sælgende dage.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.062