23948sdkhjf

Ny analyse: Virksomhederne er hårdere ramt af prisstigninger end forbrugerne

Selv om priserne på forbrugsvarer som smør, benzin, møbler og biler er steget med to-cifrede vækstrater siden årsskiftet, er virksomhedernes udgifter til alt det, de skal bruge for at producere forbrugsvarerne, steget endnu mere. Og det gør ondt på mange virksomheders bundlinje.

Det viser en ny analyse fra SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder.

Sagt med tørre tal er forbrugerpriserne på varer steget med lidt over 14 procent på et år. Det er voldsomt, men priserne på det, der hedder indenlandsk vareforsyning, er steget med mere, nemlig tæt på 19 procent Når dansk erhvervsliv køber varer til videresalg eller forarbejdning, så oplever de derfor større prisstigninger end forbrugerne.

Martin Kyed, cheføkonom i SMVdanmark, mener, at tallene viser, at alle historierne om, at virksomhederne nu banker priserne op for at score en ekstra gevinst, ikke holder.

- Det er faktisk det modsatte, der sker: Virksomhederne tjener mindre. Det kan være fordi, de er bange for, at en stor og hurtig prisstigning kan ødelægge et godt, langvarigt kundeforhold, og derfor æder de en del af prisstigningen selv. Eller det kan være fordi, de er fanget af at have givet et tilbud med en fast pris, de ikke kan komme udenom. Endeligt kan det også være en strategisk beslutning, hvor virksomheden prøver at blive billigst og dermed vinde markedsandele, siger han.

Kan mærkes på bundlinjerne

At virksomhederne holder igen med prisstigninger, kan mærkes på deres bundlinje. Eksempelvis har industriens virksomheder oplevet et gennemsnitligt fald i avancen på 25 procent i år sammenlignet med samme periode i 2019. Inden for byggeriet og handel er faldet i avancen på 16 procent.

- Virksomhederne tærer på deres økonomiske fedtlag, og det kan være ok i en periode. Sådan er det at drive virksomhed i et åbent, velfungerende marked. Men det er alligevel bekymrende, og det presser en del virksomheder. Det betyder også, at de står mindre rustet til en eventuel kommende recession i Danmark og resten af verden, siger Martin Kyed.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063