23948sdkhjf

IoT-virksomhed vokser 395 procent på tre år: - Vi klager ikke

- Vi klager ikke.

Sådan siger direktør i den danske IoT-virksomhed Freetrailer, Philip Filipsen.

Virksomheden, der lever af at udlåne trailere til kunder i eksempelvis Ikea og Silvan, har knap 20 år på bagen, men det er først i løbet af de seneste tre år, at de har lavet overskud.

Senest blev det i 2021/2022-regnskabet, der blev lukket i juni sidste år, til et overskud efter skat på 8 millioner kroner, ligesom at de også i det nye regnskabsårs første kvartal har lagt stærkt ud.

Philip Filipsen tilskriver blandt andet succesen, at de er blevet mere kendte. Der er simpelthen flere, som kender deres brand, og det har også åbnet op for et større antal trailere.

- Vores udlejningsfrekvens er høj, vi lejer i gennemsnit hver trailer ud tæt på en gang om dagen, siger han om de cirka 1400 gratis trailere, som de udlejer i Danmark.

Men når trailer-lejen ikke koster penge - det ligger jo i virksomhedens navn - skal de jo tjene penge på anden vis, og det gør de gennem de virksomheder, der har trailerne stående.

- Vi tjener penge på, at vores partnere betaler for at have servicen til rådighed for deres kunder, og de får så god reklameværdi, ved at trailerne med deres logo på kører rundt i bybilledet, siger Philip Filipsen.

Han fortæller desuden, at kunder mod et gebyr kan booke en trailer på forhånd. På den måde kan kunden sikre sig, at der er en trailer, når de skal bruge den.

Lås kan bruges til andet

Nøglen til deres succes er deres free-lock, som kunderne låser op ved hjælp af en app, som Freetrailer selv har udviklet.

Låsen i sig selv er et produkt, der i forvejen findes på markedet, og som blandt andet også bruges ved pakkebokse, men teknologien med at åbne med en app står Freetrailer for.

Netop den teknologi åbner også døre til, at de kan udvide med leje af andet end trailere. Og det har de allerede gjort.

- Indtil videre har vi 100-120 cykler, som kører efter samme koncept som med trailerne, altså at partnerne betaler os for at have den service til rådighed for deres kunder, siger Philip Filipsen.

Han understreger altså, at cykelkonceptet ikke kan sammenlignes med eksempelvis Donkey Republic, der udlejer by-cykler på timebasis mod betaling.

Mere udenlandsk potentiale

Philip Filipsen giver ligeledes udtryk for, at det på sigt kan være en mulighed for Freetrailer at udvide konceptet til leje af andet end blot trailere og cykler, men han kan for nuværende ikke sige noget konkret om, hvor det kan være.

Til gengæld er de i fuld gang med at udvide rent geografisk, hvor de efter deres indtræden i 2021 for alvor kom i gang i Tyskland sidste år. Her har de indtil videre i alt 140 trailere ved 40 tyske Ikea-varehuse, men Philip Filipsen tror på, at der er potentiale til mere, selvom tyskerne generelt har ry for ikke at være et udpræget digitalt folkefærd.

- Vi gik ind i Tyskland i 2016, og der måtte vi sande, at det tyske marked ikke var klar til vores digitale platform. Men det er blevet meget bedre, efter vi er kommet tilbage. I dag ser vi et stort potentiale i det tyske marked, hvor digitaliseringen vinder frem hver dag, og grundlaget for Freetrailers koncept dermed har en meget større berettigelse, siger Philip Filipsen.

Philip Filipsen fortæller videre, at de ikke har nogle konkrete planer om at udvide til andre udenlandske markeder, men at lande som Holland og Belgien er i kikkerten.

Under alle omstændigheder har de en forlommer i forhold til at komme ind i flere lande, idet Freetrailer har en global aftale med Ikea.

Freetrailer har samlet set i omegnen af 3000 trailere i ind- og udland.

Freetrailer Group A/S
Regnskabsår 2021/2022 2020/2021
Valuta mio. DKK mio. DKK
Nettoomsætning 62,6 51,9
Bruttofortjeneste 32,3 25,1
Driftsresultat 10,8 5,9
Resultat før skat 10,6 6,0
Årets resultat 8,1 4,6
Balancestatus 41,7 30,0
Egenkapital 26,1 17,1
Antal ansatte 40 36
Kilde: CVR

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125