23948sdkhjf

Plads til de vilde ideer hos Xtel

Med et særligt Innovation Lab vil den nordjyske ingeniør-virksomhed give bedre mulighed for at prøve både medarbejdernes og kundernes ideer af i virkeligheden.
Det er vigtigt at samle de gode ideer op, når de kommer. Det er netop en af bevæggrundene hos Aalborg-virksomheden Xtel, der har lanceret et såkaldt Innovation Lab.

- Innovation Lab er lavet, for at vi kan udvikle forretningen på længere sigt. Her kan vores medarbejdere lufte deres ideer og samtidig få tid og ressourcer til at udvikle videre på dem, fortæller administrerende direktør Torben Lund Clement.

Skal igennem tre gates
Det er selvfølgelig ikke alle ideer, der slipper igennem nåleøjet, men jo mere bæredygtig ideen er, jo flere ressourcer er Xtel villige til at investere.

- Vi har sat nogle gates op, som ideerne skal igennem for at bevise deres levedygtighed. Første gate er en fast procedure for, hvordan man skal beskrive sin ide, og det betyder jo i bund og grund, at man skal kunne argumentere for, at ideen er god, siger Torben Lund Clement, og fortsætter:

- Næste gate er udarbejdelse af en mere tilbundsgående forretningsplan, hvor man går mere i dybden med ideudviklingen og også kigger på indtjeningspotentialet. Og sidste gate er udarbejdelsen af en prototype, som vi fx kan tage med ud til nogle kunder og få testet i det virkelige liv.

Ekstern ide blev prøveklud
For øjeblikket har Xtel tre-fire ideer på vej igennem systemet, og det er ikke kun Xtel’s egne medarbejdere, der kan bidrage – det er også meningen, at virksomhedens kunder skal kunne få testet, om deres ideer er levedygtige. Og faktisk var det en ekstern ide, der gav startskuddet til Innovation Lab.

- Vi fik en ide fra en ekstern håndværker, og den er nu på vej igennem vores Innovation Lab, hvor den har fungeret lidt som prøveklud. Vi håber og satser naturligvis på at den kan ende med et bæredygtigt produkt som vi kan sætte i produktion, forklarer Torben Lund Clement, der dog understreger at succeskriteriet ikke nødvendigvis er færdige produkter med millionpotentiale.

- For os er det ikke kun et spørgsmål om indtjening, men også om at skabe erfaring og viden, der kan flytte os som virksomhed, slutter han.
Læs mere om: Xtel
Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.532