Fakta om udbudet
Udbyder
Danish Defence Acquisition and Logistics Organization
Vindere
Rammeaftale for indkøb af ProMark terminaler til Forsvarets Hovedværksteder
(29.05.2020)
Mark Informations A/S
Maglebjergvej 11
2800 Kgs. Lyngby
Indgåelse af rammeaftale med MARK Information Danmark A/S for indkøb af ProMark terminaler til Forsvarets Hovedværksteder
Danish Defence Acquisition and Logistics Organization
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Varer
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
CVR-nummer: 16-28-71-80
Postadresse: Lautrupbjerg 1-5
By: Ballerup
NUTS-kode: DK012 Københavns omegn
Postnummer: 2750
Land: Danmark
Kontaktperson: Mansoor Solaimankheil
E-mail: fmi-id-sii08@fiin.dk
Telefon: +45 30526018
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.fmi.dk
Del II: Genstand
Indgåelse af rammeaftale med MARK Information Danmark A/S for indkøb af ProMark terminaler til Forsvarets Hovedværksteder
Forsvarsministeriet, Materiel- og Indkøbsstyrelsen, (FMI) ønsker at indgå aftale med firmaet MARK Information Danmark A/S om levering af ProMark terminaler til Forsvarets Hovedværksteder.
IT-Tjenester. Varer og Tjenesteydelser
Forsvarsministeriet, Materiel- og Indkøbsstyrelsen (FMI) agter at indgå en 4-årig rammeaftale om følgende anskaffelse:
Vedligehold, drift og support til den software, som anvendes i Forsvarets nuværende JOBSYS-løsning, mulighed for køb af brugslicenser til anvendelse i en tabletkompatibel udgave af softwaren samt køb af konfigurerede terminaler (hardware) til brug for softwaren.
Efter FMI´s vurdering kan disse ydelser kun anskaffes fra MARK Information Danmark A/S (MARK) på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager samt beskyttelse af eksklusive rettigheder, herunder intellektuelle rettigheder.
Dette er begrundet i, at MARK har udviklet og leveret JOBSYS-løsningen og er enerettighedsindehaver til softwaren, samt er den eneste, der er i besiddelse af den fornødne dokumentation og know how, hvorefter f.eks. den nødvendige fejlrettelse og/eller videreudvikling af softwaren samt konfiguration af terminaler udelukkende kun kan foretages af MARK. Således er det også kun Mark, der de facto er den eneste leverandør, der kan konfigurere softwaren med hardware, og således sikre funktionsdygtigheden mellem disse.
MARK har hverken ved underlicens eller anden konstellation givet tredjemand mulighed for at kunne levere den ønskede anskaffelse, herunder adgang til den relevante dokumentation og kildekode til software. Tredjemand kan ikke af anden vej, f.eks. ved udlevering af den dokumentation, som FMI er i besiddelse af, opnå mulighed for at levere den ønskede vedligehold og support, da dette ikke er en mulighed grundet dokumentationens meget overordnede karakter. Dette forhold bunder i det faktum, at MARK ikke har udleveret kildekoderne til FMI, hvorfor dokumentationen alt andet lige anses for overordnet.
Ovenstående understøttes af den af FMI gennemførte markedsundersøgelse i form af en RFI (Request For Information) af 24. januar 2020, bekendtgørelsesnummer 2020/S 019-041068.
FMI vurderer derudover, at der ikke findes et rimeligt alternativ, og at den manglende konkurrence ikke er et resultat af en kunstig indskrænkning af udbudsvilkårene (kravene til den konkrete anskaffelse).
FMI vurderer derfor, at betingelserne i udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2 og 3, for at anvende udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse, er opfyldt.
Del IV: Procedure
- Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
- årsager, der vedrører beskyttelse af enerettigheder, herunder intellektuelle ejendomsrettigheder
Efter FMI´s vurdering kan disse ydelser kun anskaffes fra MARK Information Danmark A/S (MARK) på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager samt beskyttelse af eksklusive rettigheder, herunder intellektuelle rettigheder.
Dette er begrundet i, at MARK har udviklet og leveret JOBSYS-løsningen og er enerettighedsindehaver til softwaren, samt er den eneste, der er i besiddelse af den fornødne dokumentation og know how, hvorefter f.eks. den nødvendige fejlrettelse og/eller videreudvikling af softwaren samt konfiguration af terminaler udelukkende kun kan foretages af MARK. Således er det også kun Mark, der de facto er den eneste leverandør, der kan konfigurere softwaren med hardware, og således sikre funktionsdygtigheden mellem disse.
MARK har hverken ved underlicens eller anden konstellation givet tredjemand mulighed for at kunne levere den ønskede anskaffelse, herunder adgang til den relevante dokumentation og kildekode til software. Tredjemand kan ikke af anden vej, f.eks. ved udlevering af den dokumentation, som FMI er i besiddelse af, opnå mulighed for at levere den ønskede vedligehold og support, da dette ikke er en mulighed grundet dokumentationens meget overordnede karakter. Dette forhold bunder i det faktum, at MARK ikke har udleveret kildekoderne til FMI, hvorfor dokumentationen alt andet lige anses for overordnet.
Ovenstående understøttes af den af FMI gennemførte markedsundersøgelse i form af en RFI (Request For Information) af 24. januar 2020, bekendtgørelsesnummer 2020/S 019-041068.
FMI vurderer derudover, at der ikke findes et rimeligt alternativ, og at den manglende konkurrence ikke er et resultat af en kunstig indskrænkning af udbudsvilkårene (kravene til den konkrete anskaffelse).
FMI vurderer derfor, at betingelserne i udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2 og 3, for at anvende udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse, er opfyldt.
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
Rammeaftale for indkøb af ProMark terminaler til Forsvarets Hovedværksteder
CVR-nummer: 64600028
Postadresse: Maglebjergvej 11
By: Kgs. Lyngby
NUTS-kode: DK012 Københavns omegn
Postnummer: 2800
Land: Danmark
Telefon: +45 46900000
Del VI: Supplerende oplysninger
Datoen angivet i bekendtgørelsens pkt. V.2.1.) er datoen for beslutningen om at tildele rammeaftalen direkte, og ikke datoen for rammeaftalens indgåelse. Rammeaftalen vil tidligst blive indgået efter udløbet af standstill perioden på 10 kalenderdage fra offentliggørelse af denne bekendtgørelse jf. yderligere pkt. VI.4.3).Værdien angivet i pkt. II.1.7.) og V.2.4.) er den estimerede værdi af rammeaftalen, og er således ikke udtryk for rammeaftalens endelige værdi. Ligesom FMI ikke herved har forpligtet sig til at foretage ansakffeæser svarende til denne værdi.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
FMI følger proceduren i klagenævnslovens § 4 (lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud, tilgængelig på www.retsinformation.dk). Rammeaftalen blev ikke indgået før efter udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed er offentliggjort, jf. klagenævnslovens § 4, stk. 1, nr. 2. I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en rammeaftale uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, i tilfælde hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en rammeaftale, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele rammeaftalen uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1. Kontaktoplysning til Klagenævnet for Udbud er angivet i pkt. VI.4.1). Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på hjemmesiden angivet i pkt. VI.4.1).
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk