23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2015/S 157-288957
Offentliggjort
17.08.2015
Udbudstype
Begrænset udbud

Udbyder

Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling ved Styrelsen for IT og Læring

Vindere

(13.02.2016)
CGI Danmark A/S
Lautruphøj 10
2750 Ballerup

Rammekontrakt om udvikling og vedligehold af applikationer under forretningsområdet: Koncernadministrative applikationer (Rammekontrakt om koncernadministrative applikationer).


Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling ved Styrelsen for IT og Læring

Udbudsbekendtgørelse

Tjenesteydelser

Direktiv 2004/18/EF

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn, adresser og kontaktpunkt(er)

Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling ved Styrelsen for IT og Læring
Vester Voldgade 123
Kontaktpunkt(er): Styrelsen for IT og Læring
Att: Christina Sommer
1552 København V
DANMARK
Telefon: +45 35878533
Mailadresse: rammekontrakt.koncernadministration@stil.dk

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse for den ordregivende myndighed: http://www.stil.dk

Elektronisk adgang til oplysninger: http://www.uvm.dk/Om-os/Ministeriets-udbud/Udbud-af-rammeaftale-om-koncernadministrative-applikationer

Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter vedrørende den konkurrenceprægede dialog og et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

I.2) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.3) Hovedaktivitet
Uddannelse
I.4) Kontrakt indgås på andre ordregivende myndigheders vegne
Den ordregivende myndighed indkøber på andre ordregivende myndigheders vegne: nej

Del II: Kontraktens genstand

II.1) Beskrivelse
II.1.1) Den ordregivende myndigheds betegnelse for kontrakten:
Rammekontrakt om udvikling og vedligehold af applikationer under forretningsområdet: Koncernadministrative applikationer (Rammekontrakt om koncernadministrative applikationer).
II.1.2) Kontrakttype og leverings- eller udførelsessted for bygge/anlægsarbejdet, varerne eller tjenesteydelserne
Tjenesteydelser
Tjenesteydelseskategori nr. 7: Edb-tjenesteydelser og hermed beslægtede tjenesteydelser
Hovedleverings- eller hovedudførelsessted for bygge- eller anlægsarbejde, varer eller tjenesteydelser: Danmark.

NUTS-kode DK0

II.1.3) Oplysninger om offentlig kontrakt, rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
Bekendtgørelsen vedrører udarbejdelse af en rammeaftale
II.1.4) Oplysninger om rammeaftale
Rammeaftale med en enkelt aktør

Rammeaftalens varighed

Varighed i måneder: 48

Anslået samlet værdi af indkøbene i hele rammeaftalens løbetid

Anslået værdi eksklusive moms:
interval: mellem 50 000 000 og 90 000 000 DKK
II.1.5) Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene
Ordregiver udbyder rammekontrakt om udvikling og vedligehold af applikationer under forretningsområdet: Koncernadministrative applikationer (Rammekontrakt om koncernadministrative applikationer).
Baggrund og formål med udbuddet:
Ordregiver varetager flere tværgående initiativer, herunder tværoffentlige, med henblik på at øge effekten og understøtte øget anvendelse af digitale redskaber inden for undervisningsområdet.
Ordregiver har i dag et antal applikationer, som videreudvikles og vedligeholdes af eksterne leverandører. Det er ordregivers ønske at samle nogle af disse anskaffelser under et antal overordnede rammekontrakter med et antal applikationer under hver kontrakt. Opdelingen sker efter forretningsområder, samtidig med at der tages hensyn til væsentlige sammenhænge mellem de enkelte applikationer.
Derfor udbyder ordregiver nu rammekontrakt vedrørende udvikling og vedligehold af nuværende og fremtidige applikationer under forretningsområdet: Koncernadministrative applikationer, dvs. fagapplikationer, der primært anvendes internt til at understøtte formål og myndighedsopgaver i Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling (MBUL). Applikationerne kan også have grænseflader til indberetning eller afhentning af data til og fra ministeriet.
Med indgåelsen af rammekontrakten ønsker ordregiver at forbedre leverandørstyringen og højne leverancekvaliteten.
Den udbudte opgave omfatter:
Denne rammekontrakt gælder udvikling og efterfølgende vedligehold af nye applikationer og videreudvikling og vedligehold af nuværende applikationer under forretningsområdet: Koncernadministrative applikationer.
Hovedydelserne under rammekontrakten er udvikling og vedligehold, administration, support, applikationsrelateret rådgivning og konsulentbistand samt anskaffelse af software.
Leverandørens leverance omfatter således følgende ydelser:
a) Udvikling og vedligehold — Dette omfatter blandt andet analyse, design, udvikling og videreudvikling, test, udbedring af fejl og mangler, udarbejdelse af dokumentation, klargøring til idriftsættelse og projektledelse tilknyttet udvikling og vedligehold.
b) Administration — Dette omfatter blandt andet løbende tværgående projektledelse, administration, koordinering, rapportering, vedligehold af egne kompetencer og etablering, drift og vedligehold af leverandørens egne miljøer og hjælpeværktøjer.
c) Support — Dette omfatter blandt andet applikationssupport, registrering af fejl og mangler, kvalificering af fejl og mangler og teknisk support (f.eks. hjælp ved applikationsnedbrud eller gendannelse af applikationer og databaser).
d) Applikationsrelateret rådgivning og konsulentbistand — Dette omfatter blandt andet rådgivning og vejledning, bistand til dokumentation, bistand til brugeruddannelse, driftsstøtte og ad hoc-opgaver (f.eks. arkitekturanalyser, forretningsmæssige analyser og dataudtræk).
e) Anskaffelse af software — Dette omfatter ordregivers anskaffelse af software, som leverandøren eller tredjemand allerede har udviklet, og som leverandøren vælger at inddrage som led i udviklingen. Prissætning af software sker med udgangspunkt i benchmark udarbejdet af en uafhængig tredjemand, der supplerende skal kunne rådgive kunden om softwarens kvalitet.
Opgaven vil ligeledes omfatte løbende transitioner af ydelser fra nuværende leverandører samt ophørsydelser vedrørende overdragelse til ny leverandør, når kontrakten ophører. Det er desuden ordregivers plan at leverandøren udbedrer manglende systemdokumentation.
Leverandøren forudsættes ved behov at bistå med hjælp til ordregivers interne og eksterne driftspersonale jf. litra d), men egentlig applikationsdrift og infrastrukturdrift er ikke en del af opgaven.
Opgaverne ønskes løst i et tæt samarbejde mellem ordregiver og den fremtidige leverandør. Ordregiver ønsker i videst muligt omfang at drage nytte af leverandørens kompetencer og erfaring samt at sikre høj kvalitet af opgaveudførelsen. Ordregiver ønsker at anvende både agile og vandfaldsbaserede udviklingsmetoder i de udbudte opgaver. Derfor forudsættes det, at leverandøren er tilgængelig i nødvendigt omfang for arbejdssessioner, møder, workshops mv. på ordregivers adresser (København og Århus), hvor arbejdssproget vil være dansk.
Leverandørens opgaver kan variere i rammekontraktens løbetid.
Nuværende applikationer:
De nuværende applikationer under forretningsområdet: Koncernadministrative applikationer, er:
1. CØSA
2. Datafordeleren
3. FagNavision
4. INDB
5. PAS
6. Brevportalen
7. Regnskabsportalen
8. RAS
9. Uddannelsesadministration.dk
10. XPRS.
Nedenstående er en beskrivelse af hvordan applikationerne ser ud i dag, herunder angivelse af evt. versionsnumre. Det må imidlertid forventes, at der løbende bliver lavet ændringer fremover, idet applikationerne er i drift og konstant udvikles.
1. CØSA er MBUL's tilskudsberegningsapplikation, som foruden tilskudsberegning håndterer dataudvekslingen mellem de institutionsvendte applikationer og Navision Stat. Applikationen benyttes også ved bidragsopkrævning overfor kommuner på det frie skoleområde, dvs. friskoler, højskoler m.v. og udbetaling af tilskud på ca. 40 mia. per år til en række forskellige uddannelsesinstitutioner, f.eks. Frie Grundskoler, Folkehøjskoler, Efterskoler, Private gymnasier, Produktionsskoler og Professionshøjskoler.
I CØSA defineres desuden uddannelsesmodellen (uddannelsernes administrative regelsæt) og kontoplaner for MBUL's ressortområde. CØSA indeholder endvidere delapplikationer til definition af uddannelser, forbrugsopfølgning samt statistik.
CØSA udvikles p.t. i Oracle Forms v. 10 og Oracle Reports v. 10 og afvikles på en IAS Application server v. 10 og en Oracle database v. 10.
2. Datafordeleren er en database med grænseflade til mange applikationer. Datafordeleren fungerer f.eks. som mellemdatabase (transportdatabase) mellem flere af MBUL's centrale applikationer, hvor en fuld kopi af INDB kopieres over via et natligt batch-job, så CØSA, PAS og PULS kan trække institutionsdata herfra. Datafordeleren har også integration til FagNavision, hvorfra der trækkes økonomioplysninger om uddannelsesinstitutionernes kontoudtog, som institutionerne kan hente via Brevportalen. Applikationen indeholder desuden nogle views fra CØSA, som bruges til udtræk af økonomioplysninger til brug for bl.a. finanslovsarbejdet. Herudover fungerer Datafordeleren som modtagerdatabase af Institutionsregisteret for MBUL's øvrige applikationer.
Datafordeleren anvender en Oracle database v.10. P.t. bruges Oracle Discoverer som rapporteringsværktøj, men forventes erstattet af MS Excel. Datafordelerens replikeringsjobs er udviklet i PL/SQL.
3. FagNavision håndterer alle MBUL's tilskudsordninger og indeholder stamoplysninger om kreditorer og debitorer etc. Samtlige pulje- og tilskudsudbetalinger administreres i FagNavision før de videresendes til Navision Stat gennem fuld system-til-system integration. FagNavision henter desuden data fra Navision Stat hver nat, som bl.a. bruges til at danne rapporteringsbøger til brug for økonomiopfølgning i MBUL's departement og Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK). Rapporteringsbøgerne er opbygget som pivot-tabeller i MS Excel.
FagNavision er en modificeret kopi af Navision Stat og har ca. 40 brugere.
FagNavision bygger på Navision Stat v. 5.0 (MS Dynamics NAV 5.0 med C/AL) og driftsafvikles på en MS SQL databaseserver 2008. MS Excel (pivot-tabeller) bruges dertil som udtrækningsværktøj.
4. INDB (INDBeretningsportalen) er en web-portal, hvor uddannelsesinstitutioner, som ikke på alle områder kan anvende de elevadministrative applikationer såsom SIS, EASY m.fl., samt andre eksterne interessenter, kan foretage forskellige former for indberetninger til MBUL. Det er desuden muligt at søge tilskud til puljemidler via applikationen. INDB har pt. ca. 50 aktive indberetningsskemaer. INDB er en indberetningsportal, som videreformidler information til andre interne applikationer via direkte integration til bl.a. CØSA, PAS og PULS.
INDB udvikles p.t. i Dynamic SQL, Oracle PL/SQL WEB Toolkit v. 10, HTML Java scripts, Reports v. 10 og afvikles på en Oracle databaseserver v. 10 med PL/SQL Dynamic SQL og en IAS Application server v. 10. Det påtænkes dog at udskifte IAS Application server med Weblogic. INDB anvender også MS Excel.
5. PAS (PrøveAdministrationsSystemet) varetager administration af regler vedrørende folkeskolens prøver, herunder censorbeskikkelse og -løngrundlag. Applikationen fungerer som stamregister for prøverelevante uddannelsesinstitutioner, censorer, fag og prøver. PAS indeholder komplekse programmeringsrutiner, der automatisk, ud fra de i stamdata angivne kriterier, tildeler censorer til institutionerne i prøveperioderne. Når censorplanlægningen for en given termin er overstået udsendes informationsbreve, via masseforsendelse til trykkeri, til kommuner (98), grundskoler (ca. 1 800) og censorer (ca. 1 400). Informationsbrevene sendes pt. via Post Danmark som alm. post. Indberetninger til PAS foregår via INDB.
PAS udvikles p.t. i Oracle Forms og Reports v. 10. Dog er et enkelt modul udviklet i JDeveloper. Programmerne afvikles via en IAS Application server v. 10 og en Oracle database v.10.
6. Brevportalen giver uddannelsesinstitutionerne adgang til en samlet dokumentation af de tilskud, som de enkelte institutioner modtager fra MBUL, f.eks. via tilskudsbreve, kontoudtog mv. Tilskudsbrevene er i PDF-format. Kontoudtog udtrækkes fra Navision Stat via MS Excel. Brevportalen understøtter desuden udtræk af tilskudsgrundlaget (posteringsdata) fra CØSA via MS Excel. Både institutioner og kommuner kan udtrække posteringsdata. Brevportalen indeholder endvidere kommunikation fra MBUL om indberetninger, tidsterminer etc.
Brevportalen udvikles p.t. i Oracle Portal v. 10 og driftsafvikles via en IAS Application server v. 10. Det påtænkes dog at udskifte IAS Application server med Weblogic, men det er endnu ikke besluttet, hvorledes portaldelen skal understøttes.
Brevportalen anvender en Oracle database v. 10.
7. Regnskabsportalen er en webbaseret applikation, som håndterer indberetning af årsregnskaber fra de tilskudsberettigede uddannelsesinstitutioner samt stiller regnskabsdata til rådighed for offentligheden. Institutionerne godkender deres regnskaber via NemID.
Regnskabsportalen udvikles p.t. i WFC 4.5, C# 4.0 og 4.5, ASP.NET 4.0 og ASP.NET MVC 5, ASP.NET Web API 2, JavaScript/Jquery, Entity Framework 6.1 og SSRS (for rapporting). Applikationen driftafvikles på hhv. en MS Application server 2003 med IIS v. 6.0 og en MS Applications server 2008 med IIS v. 7.0. samt en MS SQL SERVER 2008 R2 med SQL Reporting Service 2008.
8. RAS er et RegnskabsAdministrativt Sagsbehandlingssystem, som primært håndterer MBUL's regnskabsgennemgang af tilskudsberettigede uddannelsesinstitutioners årsregnskaber. RAS har derfor en tæt snitflade til Regnskabsportalen. RAS understøtter bl.a. lettere sagsbehandling af regnskaber, en vis automatisering af regnskabsgennemgangen, status på regnskabsgennemgang og opsyn, dokumentation af regnskabsgennemgangen samt kommunikation med institutionerne via standardbreve, kvitteringsmail, rykker-flow, regnskabsgodkendelser mv.
RAS bygger på Microsoft Dynamics CRM. Det udvikles p.t. i MS Dynamics CRM 2013, C# 4.5, ASP.NET 2.0. RAS driftsafvikles på en MS Application server med IIS v. 7.0 og en MS SQL Server 2008 R2
9. Uddannelsesadministration.dk udstiller en web-baseret grænseflade til CØSA. I CØSA defineres uddannelsesmodellen (uddannelsernes administrative regelsæt), men nogle af uddannelsesmodellens data, f.eks. uddannelsernes indhold, registreres og vedligeholdes af eksterne parter (faglige udvalg og efteruddannelsesudvalg) via Uddannelsesadministration.dk. Applikationen bruges primært af fagfolk til administration af arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) og erhvervsuddannelser (EUD).
Uddannelsesadministration.dk benyttes desuden til: registrering af udlån af AMU-mål (eksempelvis lån af godkendelse til at udbyde truckførerkursus) på tværs af uddannelsesinstitutioner (en institutionsvendt funktion), registrering af EUD- og AMU-godkendelser (en MBUL-funktion), takstindplacering af AMU-mål (en MBUL-funktion) samt opslag i uddannelsesordninger og fælles kompetencebeskrivelser (en institutionsvendt funktion).
Endeligt anvendes Uddannelsesadministration.dk ved udbudsrunder, når institutionerne byder ind på hvilke uddannelser, de vil udbyde.
Udannelsesadministration.dk udvikles p.t. i MS .Net 4.0 og driftsafvikles på en MS IIS Application server 2003 v. 6.0 med .NET 4.0 og Crystal Reports samt en Oracle database v. 10.
10. XPRS er MBUL's eXsamens- og PRøveadministrative System for det gymnasiale niveau. XPRS understøtter MBUL's planlægning, udtrækning og forvaltning af prøver, hvor der skal pålægges central censur, dvs. deltagelse af en MBUL-beskikket censor i prøveafholdelsen. STUK modtager indberetninger fra uddannelsesinstitutionerne og udmelder f.eks. censorallokeringer og prioriterede fagrækker, der decentralt bruges til at vælge den enkelte elevs eksamensfag. Fordelingen af censorer styres således også af XPRS.
XPRS udvikles p.t. i MS C# 2010 og MS .NET 4.0 og driftsafvikles på 2 separate miljøer, et udenfor firewall og et indenfor firewall. Hvert miljø består af en Oracle database v. 10 og en MS IIS Application server 2003 v. 6.0.
Applikationernes brugere er primært administrativt personale i MBUL, men nogle af applikationerne bruges også af eksterne parter.
Hertil kan komme andre af ordregivers applikationer under forretningsområdet: Koncernadministrative applikationer, såfremt ordregiver finder dette fordelagtigt på et tidspunkt efter rammekontraktens indgåelse.
Brug af rammekontrakten:
Ordregiver har ret, men ikke pligt til at anvende rammekontrakten. Rammekontrakten er således ikke eksklusiv for leverandøren.
II.1.6) CPV-glossaret (common procurement vocabulary)

72000000, 72200000, 72250000, 72266000

II.1.7) Oplysninger om WTO-aftalen om offentlige indkøb
Dette udbud er omfattet af WTO-aftalen om offentlige indkøb: ja
II.1.8) Delaftaler
Kontrakten er opdelt i delaftaler: nej
II.1.9) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2) Kontraktens mængde eller omfang
II.2.1) Samlet mængde eller omfang:
Anslået værdi eksklusive moms:
interval: mellem 50 000 000 og 90 000 000 DKK
II.2.2) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.3) Oplysninger om forlængelse
Denne kontrakt kan forlænges: nej
II.3) Kontraktens varighed eller frist for dens opfyldelse
Varighed i måneder: 48 (fra tildeling af kontrakten)

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Kontraktbetingelser
III.1.1) Sikkerhedsstillelse og garantier, som forlanges:
Såfremt der er krav om sikkerhedsstillelse og garantier, vil det fremgå af udbudsmaterialet.
III.1.2) De vigtigste finansierings- og betalingsvilkår og/eller henvisning til relevante bestemmelser herom:
Der henvises til udbudsmaterialet vedrørende betalingsbetingelser. Der henvises endvidere til påkrævet elektronisk fakturering og mulighed for elektronisk ordre i henhold til lovbekendtgørelse nr. 798 af 28.6.2007 om offentlige betalinger m.v. med senere ændringer.

Lovbekendtgørelsen kan hentes på www.retsinfo.dk

III.1.3) Retlig form, som kræves af den sammenslutning af økonomiske aktører, ordren tildeles:
Der kræves ingen særlig retlig form. Såfremt en sammenslutning af tjenesteydere (f.eks. et konsortium) er blandt aktørerne under rammekontrakten, skal sammenslutningen af tjenesteydere påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles beslutningsfuldmægtig.
Virksomhedsoplysninger skal fremsendes for hver enkelt af deltagerne i sammenslutningen.
Skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger kan rekvireres, jf. pkt. VI.3).
III.1.4) Andre særlige vilkår
Der gælder særlige vilkår for opfyldelse af kontrakten: ja
Beskrivelse af de særlige vilkår: 1. Kontrakten vil omfatte sociale klausuler om uddannelses- eller praktikaftaler i henhold til lov om erhvervsuddannelser eller lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., som forpligter leverandøren. De nærmere forpligtelser vil fremgå af udbudsmaterialet.
2. I kontrakten vil hensynet til samfundsansvar som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, og som formuleret i OECD's retningslinjer for Multinationale virksomheder, blive inddraget i relevant omfang. Endvidere er den danske stat i medfør af ILO-konvention nr. 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter forpligtet til at sikre, at leverandøren og eventuelle underleverandører sikrer arbejdere i Danmark løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der i henhold til en gældende kollektiv overenskomst, voldgiftskendelse, nationale love eller administrative forskrifter gælder for arbejde af samme art inden for vedkommende fag eller industri på den egn, hvor arbejdet udføres.
III.2) Betingelser for deltagelse
III.2.1) De økonomiske aktørers personlige forhold, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregister
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Følgende dokumentation skal indgå i anmodningen:

— Enten en tro og love-erklæring om, hvorvidt ansøgeren har ubetalt forfalden gæld til det offentlige i henhold til lov om begrænsning af skyldneres muligheder for at deltage i offentlige udbudsforretninger og om ændringer af visse andre love. Loven kan hentes på www.retsinformation.dk. Ordregiver har udarbejdet en skabelon for erklæringen, som kan rekvireres, jf. punkt VI.3).

— Eller en serviceattest fra Erhvervsstyrelsen indeholdende samme oplysninger.
— Eller en serviceattest fra en tilsvarende udenlandsk myndighed indeholdende samme oplysninger. Bemærk, at det kan være nødvendigt at supplere den udenlandske attest med en tro og love-erklæring om forhold, der ikke måtte være omfattet af attesten (f.eks. om virksomhedens opfyldelse af sine forpligtelser i Danmark).
Det er vigtigt, at tro og love-erklæringen/serviceattesten vedrører netop den juridiske enhed (f.eks. selskab), der afgiver anmodningen.
Ved sammenslutninger af ansøgere (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
III.2.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: 1. En erklæring om ansøgerens samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår.
2. Ansøgerens balance eller uddrag heraf, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, i det seneste disponible regnskabsår.
Ved sammenslutning af ansøgere (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne om økonomisk formåen gives for hver enkelt ansøger.
Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen (f.eks. en underleverandør eller enheder inden for den samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal ansøgeren godtgøre, at ansøgeren råder over de nødvendige ressourcer, f.eks. ved at fremlægge dokumentation for disse enheders forpligtelser i så henseende.
Skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger kan rekvireres, jf. pkt. VI.3).
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves: 1. Der kræves en omsætning på minimum 25 mio. i det seneste disponible regnskabsår.
Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som ansøgerens og de andre enheders samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår.
Ved sammenslutning af ansøgere (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som ansøgernes samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår.
2. Der kræves en positiv egenkapital i det seneste disponible regnskabsår.
Ved sammenslutning af ansøgere (f.eks. et konsortium) beregnes egenkapitalen som ansøgernes samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår.
Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som ansøgernes og de andre enheders samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår.
III.2.3) Teknisk kapacitet
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt:
Oversigt over de 5 betydeligste lignende leverancer (referencer) af de under punkt II.1.5) litra a) nævnte ydelser udført i løbet af de seneste 3 år. Såfremt ansøger medtager mere end 5 referencer, vil der ved vurderingen af ansøgers egnethed, alene blive lagt vægt på de 5 første referencer, og der vil blive set bort fra de resterende referencer.
Ordregiver ser gerne, at ansøgeren for hver leverance (reference) oplyser følgende:
— en klar beskrivelse af leverancen, herunder hvilke ydelser leverancen har bestået af, samt hvilke teknologier leverancen har omfattet
— ansøgers rolle(r) og andel i udførelsen af leverancen
— tidspunkt for udførelsen
— størrelse af leverancen (angives i DKK)
— navn på modtager af leverancen, samt navn på dennes kontaktperson.
Ved sammenslutning af ansøgere (f.eks. et konsortium) gives oplysningerne om referencer for hver enkelt ansøger, men oplysningerne behandles samlet.
Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen (f.eks. en underleverandørs eller enheder inden for den samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal ansøgeren godtgøre, at ansøgeren råder over de ressourcer, der er nødvendige for kontraktens udførelse, f.eks. ved at fremlægge dokumentation for disse enheders forpligtelser i så henseende.
Skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger kan rekvireres, jf. punkt VI.3).
III.2.4) Oplysning om reserverede kontrakter
III.3) Specifikke vilkår for tjenesteydelseskontrakter
III.3.1) Oplysninger om en bestemt profession
Udførelse af tjenesteydelsen er forbeholdt en bestemt profession: nej
III.3.2) Medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen
Juridiske personer bør anføre navne på og faglige kvalifikationer for de medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen: nej

Del IV: Procedure

IV.1) Type procedure
IV.1.1) Type procedure
Begrænset
IV.1.2) Grænse for, hvor mange økonomiske aktører der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal økonomiske aktører: 5
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal kandidater: Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, vil ske efter vurdering af hvilke ansøgere, der har dokumenteret de mest relevante leverancer (referencer) inden for udvikling og vedligehold set i relation tilbeskrivelsen af de nuværende applikationer, jf. pkt. II.1.5), i løbet af de seneste 3 år.
IV.1.3) Reduktion af antallet af økonomiske aktører under forhandlingerne eller dialogen
IV.2) Tildelingskriterier
IV.2.1) Tildelingskriterier
Det økonomisk mest fordelagtige bud vurderet på grundlag af de kriterier, der er anført i specifikationerne, i opfordringen til at afgive bud eller til at forhandle eller i det beskrivende dokument
IV.2.2) Oplysninger om elektronisk auktion
Der vil blive anvendt elektronisk auktion:: nej
IV.3) Administrative oplysninger
IV.3.1) Sagsnummer hos den ordregivende myndighed:
15-1221-0032
IV.3.2) Har der været tidligere offentliggørelse(r) om samme kontrakt?
nej
IV.3.3) Vilkår for adgang til specifikationer og yderligere dokumenter eller beskrivende dokumenter
Skal der betales for dokumenterne?: nej
IV.3.4) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
15.9.2015 - 12:00
IV.3.5) Dato for afsendelse til udvalgte kandidater af opfordringer til at afgive bud eller at deltage
19.10.2015
IV.3.6) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
dansk.
Andet: Ansøgerens balance eller uddrag heraf, jf. punkt III.2.2) kan afgives på engelsk, svensk eller norsk. Det vil af udbudsbetingelserne fremgå, hvorvidt og i givet fald hvilke oplysninger, der i tilbuddet kan afgives på engelsk, svensk eller norsk.
IV.3.7) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
IV.3.8) Åbning af bud

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om EU-midler
Kontrakten vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
VI.3) Yderligere oplysninger
Ad punkt I.1) Yderligere oplysninger. Det bemærkes, at der inden fremsendelsen af anmodning om prækvalifikation ikke er yderligere specifikationer eller dokumenter at få hos ordregiver. Udbudsmaterialet vil blive sendt til de tjenesteydere, der udvælges til at deltage i udbudsforretningen.
Ad punkt II.1.4) Rammeaftalen vil kunne opsiges med det i udbudsmaterialet angivne varsel.
Den anslåede værdi er estimeret ud fra nuværende volumen, men da den anslåede værdi også dækker over udvikling af nye applikationer er denne forbundet med stor usikkerhed.
Ad punkt II.3) Den angivne varighed gælder fra kontraktens ikrafttræden. Ud over den anførte kontraktlængde vil der i forbindelse med kontraktens ophør være behov for en tidsmæssigt fleksibel udløbsfase med henblik på at sikre en uforstyrret funktion af applikationerne i forbindelse med evt. genudbud.

Ad punkt III.1.3) Skabelon til brug for afgivelse af de i punkt III.1.3) efterspurgte oplysninger, kan hentes på http://www.uvm.dk/Om-os/Ministeriets-udbud/Udbud-af-rammeaftale-om-koncernadministrative-applikationer.

Ad punkt III.2) »Betingelser for deltagelse«: Ansøgere, der ikke afgiver alle de i punkt III.2) nævnte oplysninger vedrørende deres retlige situation og økonomiske, finansielle og tekniske kapacitet, kan ikke forventes at blive udvalgt til at deltage i udbudsforretningen.

Skabelon til brug for afgivelse af de i punkt III.2.1), III.2.2), og III.2.3) efterspurgte oplysninger, kan hentes på http://www.uvm.dk/Om-os/Ministeriets-udbud/Udbud-af-rammeaftale-om-koncernadministrative-applikationer.

Ad punkt III.2.2) »Økonomisk og finansiel kapacitet« og punkt III.2.3) »Teknisk kapacitet«: Såfremt en ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske, finansielle og/eller tekniske kapacitet skal ansøger i prækvalifikationsanmodningen i givet fald godtgøre, at ansøger er berettiget til at disponere over de nødvendige ressourcer, f.eks. ved at fremlægge dokumentation for de andre enheders forpligtelser i så henseende. En ansøger kan således eksempelvis basere sig på en underleverandørs tekniske kapacitet, jf. udbudsdirektivets artikel 48, stk. 3. I så fald skal ansøgeren fremlægge dokumentation fra underleverandøren indeholdende et tilsagn om, at underleverandøren vil og skal stille de pågældende ressourcer til rådighed for ansøgeren. Endvidere skal ansøgeren i så fald fremlægge samme typer af informationer om underleverandørens tekniske kapacitet, som ansøgeren skal fremlægge vedrørende egen teknisk kapacitet.

Skabelon til brug for afgivelse af de i punkt III.2.2) og III.2.3) efterspurgte støtteerklæringer, kan hentes på http://www.uvm.dk/Om-os/Ministeriets-udbud/Udbud-af-rammeaftale-om-koncernadministrative-applikationer.

Ad punkt IV.1.2) Hver ansøger kan alene indgive 1 ansøgning om prækvalifikation. Såfremt samme juridiske enhed er del af flere ansøgere, f.eks. selv indgiver egen ansøgning, men samtidig indgår som deltager i et konsortium, der ansøger, skal ansøgerne sikre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud.
Ad punkt IV.3.5) Den anførte dato er alene anslået.
Anmodning om prækvalifikation og tilbud kan ikke indsendes pr. e-mail. Anmodning om prækvalifikation bedes indleveret i 5 papireksemplarer samt i elektronisk form på et USB-stik eller et andet elektronisk medie. Anmodningen bedes indleveret i en lukket forsendelse mærket »Att.: Christina Sommer« og »Prækvalifikation — Rammekontrakt til koncernadministrative applikationer — Må ikke åbnes i postmodtagelsen«.
Endvidere ses anmodningen gerne at indeholde oplysninger om e-mailadresse på kontaktperson hos ansøger, hvortil eventuelle meddelelser under udbuddet kan sendes.
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne

Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK
Mailadresse: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: http://www.klfu.dk
Fax: +45 33307799

Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne

Der findes ikke noget mæglingsorgan i Danmark

VI.4.2) Indgivelse af klager

Præcise oplysninger om klagefrist(er): I henhold til lov om håndhævelse af udbudsreglerne m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:

Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
— Ved indgåelse af kontrakt) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
— Ved indgåelse af rammeaftale) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2.
— Ved indgåelse af kontrakt baseret på rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystemer er indgået, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.3.1).

Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.klfu.dk

VI.4.3) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om indgivelse af klager

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
DANMARK
Mailadresse: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk
Fax: +45 41715100

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
12.8.2015

Send til en kollega

0.047