23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2015/S 191-345952
Offentliggjort
Udbudstype
Begrænset udbud

Udbyder

Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering

Vindere

(24.03.2016)
Visma Consulting A/S

Kontrakt om systemforvaltning af STARs forretningssystemer.


Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering

Udbudsbekendtgørelse

Tjenesteydelser

Direktiv 2004/18/EF

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn, adresser og kontaktpunkt(er)

Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
Njalsgade 72A
Att: Flemming Jensen
2300 København S
DANMARK
Telefon: +45 72142221
Mailadresse: flj@star.dk

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse for den ordregivende myndighed: http://www.star.dk

Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter vedrørende den konkurrenceprægede dialog og et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)

I.2) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.3) Hovedaktivitet
Generelle offentlige tjenester
I.4) Kontrakt indgås på andre ordregivende myndigheders vegne
Den ordregivende myndighed indkøber på andre ordregivende myndigheders vegne: nej

Del II: Kontraktens genstand

II.1) Beskrivelse
II.1.1) Den ordregivende myndigheds betegnelse for kontrakten:
Kontrakt om systemforvaltning af STARs forretningssystemer.
II.1.2) Kontrakttype og leverings- eller udførelsessted for bygge/anlægsarbejdet, varerne eller tjenesteydelserne
Tjenesteydelser
Tjenesteydelseskategori nr. 7: Edb-tjenesteydelser og hermed beslægtede tjenesteydelser
Hovedleverings- eller hovedudførelsessted for bygge- eller anlægsarbejde, varer eller tjenesteydelser: København.

NUTS-kode DK011

II.1.3) Oplysninger om offentlig kontrakt, rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
Bekendtgørelsen vedrører en offentlig kontrakt
II.1.4) Oplysninger om rammeaftale
II.1.5) Kort beskrivelse af kontrakten eller indkøbet/indkøbene
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) er en styrelse under Beskæftigelsesministeriet. STAR skal fremme en effektiv arbejdsmarkedspolitik, hvor virksomheder får den nødvendige arbejdskraft, og flest mulige borgere er i job eller uddannelse. STAR understøtter beskæftigelsesindsatsen efter de til enhver tid gældende regler herom.

For en uddybning af lovgrundlaget for STAR's understøttelse af beskæftigelsesindsatsen henvises til følgende dokumenter, der kan findes på www.retsinformation.dk:

— lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov nr. 1482 af 23.12.2014
— bekendtgørelse om det fælles datagrundlag og det statistiske datavarehus på beskæftigelsesområdet, bekendtgørelse nr. 1001 af 30.8.2015 (bekendtgørelsen opdateres 2-3 gange om året).

Til understøttelse af beskæftigelsesindsatsen udvikler, videreudvikler, vedligeholder og driftsafvikler STAR et kompleks af it-systemer, der samlet betegnes STAR's forretningssystemer. STAR's forretningssystemer omfatter en række systemer med Det Fælles Datagrundlag (DFDG), Jobnet (www.jobnet.dk) og Jobcenter Planner som væsentlige delsystemer. For mere information om STAR og STAR's portefølje af forretningssystemer henvises til STAR's hjemmeside: http://star.dk/da/It-vaerktoejer.aspx.

Udviklingen og videreudviklingen af STAR's forretningssystemer er i vid udstrækning drevet af regeludvikling og reformaktivitet på beskæftigelsesområdet. Understøttelse af et nyt initiativ på beskæftigelsesområder fordrer som hovedregel videreudvikling i flere delsystemer og nogle gange udvikling af helt nye delsystemer. Dette indebærer tætte integrationer mellem forskellige delsystemer i systemkomplekset, samt en tæt integration med andre aktørers systemer på beskæftigelsesområdet, særlig de kommunale jobcentre, kommunernes ydelsessystemer og a-kasserne. De tætte integrationer medfører behov for tæt samarbejde på tværs mellem leverandørerne, dels mellem STAR's leverandører indbyrdes, dels mellem STAR's leverandører og leverandørerne af de kommunale sagsbehandlerløsninger, de kommunale ydelsessystemer og a-kassernes systemer.

Integration med eksterne systemer uden for STAR's forretningssystemer sker i vid udstrækning gennem udstilling af web-services fra DFDG. For et overblik over det samlede systemlandskab på beskæftigelsesområdet henvises til http://starwswiki.amstest.dk/Arkitektur_Overblik.ashx

For information om udstillede web-services henvises til http://starwswiki.amstest.dk/Default.aspx

DFDG understøtter selvbetjeningen på Jobnet, som ca. 200 000 ledige er forpligtigede til at bruge mindst én gang om ugen. Jobnet kan endvidere anvendes af f.eks. sygedagpengemodtagere, ledige fleksjobvisiterede, aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere og andre af jobcentrets målgrupper. Desuden fungerer DFDG som service provider, og på nogle områder som master data ejer, over for de kommunale jobcentres og a-kassernes sagssystemer. DFDG betjener således sagsbehandlere i 98 kommuner med tilhørende jobcentre og sagsbehandlere i 25 a-kasser. Samlet set gennemføres dagligt ca. 4 000 000 servicekald mod DFDG, og trafikken forventes at være stigende. DFDG indeholder data vedrørende ca. 4 500 000 borgere.
Planlagte udbud og krav om samarbejde:
Opgaver i forbindelse med STAR's forretningssystemer varetages i dag af en række leverandører, herunder flere leverandører af udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse, samt én leverandør af systemforvaltning. Driftsafviklingen varetages af flere driftsleverandører, men driften er under konsolidering hos én leverandør. Kontrakten vedrørende systemforvaltning, samt flere kontrakter vedrørende udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse udløber og skal genudbydes med forventet kontraktindgåelse i 2016. Driftsafvikling er ikke omfattet af de planlagte udbud.

Som forberedelse til de kommende udbud har STAR gennemført en teknisk dialog med aktører i markedet (2015/S 084-149726). Dokumentation af den tekniske dialog kan findes på http://star.dk/da/Om-STAR/Udbud/Notat-efter-teknisk-dialog.aspx.

STAR har bl.a. med udgangspunkt i den tekniske dialog valgt at tilrettelægge udbuddet om udførelsen af opgaverne i forbindelse med udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse og udbuddet af systemforvaltning som overordnet beskrevet i det følgende, bl.a. med henblik på at sikre fleksibilitet, herunder at ændrede eller nye opgaver, f.eks. som følge af ændret regelgrundlag, kan udføres under de udbudte kontrakter samt med henblik på at sikre videndeling under udførelsen af opgaverne og minimere videnstab, og dermed produktionstab, ved leverandørskifte i forbindelse med genudbud.
STAR har valgt en leverandørmodel med én central systemforvalter og 4 sideordnede leverandører af udvikling, videreudvikling, og vedligeholdelse (udviklingsleverandørerne). STAR har endvidere valgt, at den samlede organisation bestående af systemforvalter, udviklingsleverandører og STAR's medarbejdere med tilknytning til udviklingen skal rummes i fælles lokaler.
Der ønskes således indgået kontrakt med én systemforvalter. Systemforvalter har overordnet til opgave at varetage de opgaver, der går på tværs af og understøtter udviklingsleverandørenes arbejde, herunder fælles lokaler og faciliteter til foreløbigt anslået 120 personer, fælles udviklings- og testmiljøer, fælles værktøjer, fælles code-repository, måling af Key Performance Indicators (KPI) angående udviklingsleverandørernes performance i udviklingsarbejdet, visitering af fejlmeldinger og håndtering af fælles processer. Desuden skal systemforvalter facilitere samarbejdet med de øvrige aktører på beskæftigelsesområdet og håndtere snitfladerne til driftsleverandøren.
Kontrakten med systemforvalter indgås for en periode på maksimalt 8 år. Kontrakten indgås med en varighed på 4 år med mulighed for at forlænge 4 gange 1 år. Der ønskes et langvarigt samarbejde henset til systemforvaltningsopgavens særlige karakter.
Der ønskes endvidere — på baggrund af et efterfølgende udbud — indgået kontrakt med fire udviklingsleverandører, der overordnet har til opgave at udvikle nye delsystemer til STAR's forretningssystemer, samt at videreudvikle og vedligeholde STAR's forretningssystemer. Udviklingsleverandørerne skal arbejde inden for rammerne af fællesskabet, herunder arbejde med udgangspunkt i de fælles lokaler, fælles miljøer, fælles processer, fælles retningslinjer osv.
Kontrakten med systemforvalter og kontrakterne med udviklingsleverandørerne skal omfatte alle STAR's forretningssystemer, herunder også delsystemer, der på udbudstidspunktet er håndteret under andre kontrakter, og delsystemer, som udvikles under kontrakternes løbetid, f.eks. som følge af nye beskæftigelsespolitiske initiativer.
Leverandørerne, både systemforvalter og udviklingsleverandørerne, skal indgå i et forpligtende samarbejde, der bl.a. indebærer pligt til at indgå i teams bemandet på tværs af leverandører og fælles fora til tilrettelæggelse, styring, optimering af processer og øvrige forhold, der sikrer effektiv opgaveløsning i hele udviklingsorganisationen bemandet med ressourcer fra udviklingsleverandørerne, systemforvalter, STAR, STAR's øvrige eksterne konsulenter, mv. Desuden omfatter samarbejdet også inddragelse af øvrige aktører på beskæftigelsesområdet i det omfang, det medvirker til en effektivisering på tværs af aktørernes udviklingsaktiviteter.
Den samlede udviklingsorganisation bemandet af systemforvalter og udviklingsleverandører samt medarbejdere fra STAR mv. skal samarbejde i fælles lokaler. Lokalerne skal være placeret i det storkøbenhavnske område så tæt på STAR's adresse som muligt. Det er Systemforvalter, der skal stille lokalerne til rådighed. Dette vil i udbudsmaterialet blive beskrevet nærmere, men kunne omfatte enten lokaler på STAR's adresse (hvis dette viser sig muligt) eller lokaler hos Systemforvalter eller som Systemforvalter lejer til formålet.
De fælles lokaler og de nødvendige faciliteter mv., herunder indretning og drift, er en del af systemforvalters forpligtelser.
Kontrakt med en udviklingsleverandør indgås for en periode på mellem to og seks år. STAR har til hensigt at gennemføre løbende genudbud af én udviklingskontrakt ad gangen, hvilket eksempelvis kan være på følgende måde: Den første af de fire udviklingskontrakter udløber tre år efter indgåelsen, den anden fire år efter indgåelsen, den tredje fem år efter indgåelsen og den fjerde seks år efter indgåelsen.
Udviklingsleverandørerne vil hver især få leveranceansvaret for nærmere beskrevne opgaver i forbindelse med udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse af STAR's forretningssystemer, men de skal løse opgaverne i en agil proces og i et aktivt og forpligtende samarbejde med de øvrige udviklingsleverandører, systemforvalter, STAR, eksterne aktører, mv. Hver udviklingsleverandør forpligter sig i den forbindelse til at stille et nærmere beskrevet konsulenthold til rådighed for løsning af opgaver med udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse af STAR's forretningssystemer samt til stadighed at opretholde dette konsulenthold på mindst samme kvalifikationsniveau samt løbende at videreuddanne konsulentholdet. Der er således tale om løbende leveranceforpligtelser og dermed leverancekontrakter.
Opgaverne i forbindelse med udvikling, videreudvikling og vedligeholdelse vil i vid udstrækning bliver gennemført i agile teams, hvor ansvaret for opgaveløsningen i et team typisk vil blive varetaget af én af udviklingsleverandørerne. Ved bemanding af et team skal den ansvarlige udviklingsleverandør inddrage ressourcer fra de øvrige leverandørers konsulenthold, således at der sikres den bedst mulige udnyttelse af kompetencerne på tværs af leverandørerne, og således at der skabes vidensdeling og samarbejde på tværs mellem leverandørerne.
Kontrakterne med udviklingsleverandørerne angående videreudvikling, udvikling og vedligeholdelse af STAR's forretningssystemer vil blive udbudt særskilt i et senere udbud. Den hér anførte beskrivelse har alene til formål at give en forståelsesmæssig ramme for beskrivelsen af kontrakten om systemforvaltning af STAR's forretningssystemer.
Afgrænsning af dette udbud:
Dette udbud omhandler alene udbud af »Kontrakt om Systemforvaltning af STAR's forretningssystemer«.
Den valgte leverandør af systemforvaltning vil også få mulighed for at byde ind som udviklingsleverandør. Der vil i denne situation blive stillet krav om funktionsadskillelse mellem opgaven som systemforvalter og opgaven som udviklingsleverandør.
Driftsafviklingen bibeholdes på eksisterende driftsaftaler. Inden overtagelse af systemforvalteropgaven under den hér udbudte kontrakt forventes al drift af STAR's forretningssystemer konsolideret på driftsaftale hos KMD indgået gennem Statens IT.
Systemforvaltningsopgaven:
Systemforvalters opgaver vil overordnet omfatte den særlige rolle som STAR's »bindeled« mellem STAR, eventuelle øvrige aktører og udviklingsleverandørerne samt forhold af tværgående karakter i forhold til udviklingsleverandørerne, herunder:
— Håndtering af fælles udviklings- og testmiljøer, inkl. forvaltning af al nødvendig hardware og software til understøttelse af udviklingsprocessen frem til idriftsættelse, herunder etablering, vedligeholdelse, implementering, uddannelse i miljøernes anvendelse og support af udviklingsleverandørerne, samt drift.
— Håndtering af fælles værktøjer, inkl. dokumentationsarkiv, fejlrapporteringssystem, code repository, herunder etablering, vedligeholdelse, implementering, uddannelse i værktøjernes anvendelse og support af udviklingsleverandørerne og andre brugere, samt drift.
— Tilrettelæggelse og håndtering af fælles processer, inkl. test, release og øvrige nødvendige ITIL-processer, herunder etablering af processer og værktøjsunderstøttelse af processer, implementering af og uddannelse i processer, samt udvikling og optimering af processer.
— Tilrettelæggelse og overvågning af processer, inkl. test, release og øvrige nødvendige ITIL-processer, herunder etablering, optimering, implementering, uddannelse og nødvendig værktøjsunderstøttelse
— Håndtering og visitation af fejlsager (2. level support)
— Tværgående etablering, måling og rapportering af KPI'er, f.eks. måling af kodekvalitet, effektivitet i bygge- og deploy-proces og komplethed af dokumentation
— Etablering og drift af fælles lokaler og faciliteter, herunder indretning, etablering af teknisk infrastruktur, udvikling af de fysiske rammer for agil udvikling, samt kantine og udvikling og drift af andre nødvendige fællesfaciliteter
— Administration og support af eksterne webserviceaftagere, herunder kontrol af, at der er indgået tilslutningsaftaler med STAR, inden der gives adgang til det fælles datagrundlags eller Jobnets snitflader
— Håndtering af abonnementer på eksterne services, herunder SMS service, elektronisk brevsystem, testmiljøer osv.
— Håndtering af licenser i det fælles setup
— Håndtering af sikkerhedscertifikater
— Håndtering af driftsleverandøren, herunder specielt i forbindelse med release, patches, rapportering mv.
— Facilitering af samarbejdet med eksterne aktører, f.eks. leverandører af de kommunale sagsbehandlings- og ydelsessystemer, samt leverandørerne af a-kassesystemerne
Derudover skal systemforvalter stille ressourcer og kompetencer til rådighed for STAR til rådgivning og til løsning af STAR's opgaver, f.eks. i forbindelse med program- og projektledelse. Systemforvalter vil blive forpligtet til at indgå i det tværgående samarbejde med udviklingsleverandører, herunder indgå i fælles tværgående fora og bemanding af tværgående teams. Systemforvalter skal endvidere være indstillet på at inddrage ressourcer og kompetencer, f.eks. fra udviklingsleverandørerne og eksterne eksperter i egen opgaveløsning, hvor dette fremmer effektiv udnyttelse af kompetencer i den samlede udviklingsorganisation, hvor det medvirker til videnspredning, og hvor det medvirker til at skabe leverandøruafhængighed.
STAR's forventninger til det tidsmæssige forløb:
STAR tilstræber at tilrettelægge udbudsprocessen, transitionsperioden i forbindelse med leverandørskift og overdragelse af opgaveansvar under hensyntagen til eksterne krav til STAR og forventede releasetidspunkter. Det betyder, at STAR på nuværende tidspunkt forventer at indgå kontrakt om Systemforvaltning primo eller medio marts 2016 med overtagelse af opgaveansvar primo eller medio maj 2016. Udbud af udviklingskontrakter forventes gennemført med en tidsforskydning på 2-4 måneder.
Orienteringsmøde:

STAR opfordrer interesserede ansøgere til opgaven som systemforvalter og/eller opgaven som udviklingsleverandør til at deltage i et orienteringsmøde, der afholdes hos STAR fredag den 9.10.2015 kl. 14:00-15:00. Af praktiske hensyn beder STAR om, at interesserede tilmelder sig på e-mail til Ditte Nøhr (dtnh@star.dk) senest den mandag den 5.10.2015. STAR forbeholder sig ret til at begrænse antallet af tilmeldte pr. virksomhed.

II.1.6) CPV-glossaret (common procurement vocabulary)

72000000

II.1.7) Oplysninger om WTO-aftalen om offentlige indkøb
Dette udbud er omfattet af WTO-aftalen om offentlige indkøb: ja
II.1.8) Delaftaler
Kontrakten er opdelt i delaftaler: nej
II.1.9) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2) Kontraktens mængde eller omfang
II.2.1) Samlet mængde eller omfang:
Anslået værdi eksklusive moms:
interval: mellem 200 000 000 og 300 000 000 DKK
II.2.2) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af disse optioner: Optioner på forlængelse af kontrakten, jf. punkt II.2.3) nedenfor.
II.2.3) Oplysninger om forlængelse
Denne kontrakt kan forlænges: ja
Antal gange, der er mulighed for forlængelse: 4
Hvis der er tale om indkøbs- eller tjenesteydelseskontrakter, der kan forlænges: anslået tidsramme for efterfølgende kontakter:
måneder: 12 (fra tildeling af kontrakten)
II.3) Kontraktens varighed eller frist for dens opfyldelse
Varighed i måneder: 48 (fra tildeling af kontrakten)

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Kontraktbetingelser
III.1.1) Sikkerhedsstillelse og garantier, som forlanges:
Eventuelle krav til sikkerhed og garantier vil fremgå af udbudsmaterialet.
III.1.2) De vigtigste finansierings- og betalingsvilkår og/eller henvisning til relevante bestemmelser herom:
Finansierings- og betalingsvilkår vil fremgå af udbudsmaterialet.

Der henvises endvidere til påkrævet elektronisk fakturering og mulighed for elektronisk ordre i henhold til lovbekendtgørelse nr. 798 af 28.6.2007 om offentlige betalinger m.v. med senere ændringer. Lovbekendtgørelsen kan hentes på www.retsinformation.dk

III.1.3) Retlig form, som kræves af den sammenslutning af økonomiske aktører, ordren tildeles:
Der kræves ingen særlig retlig form. Såfremt ordren tildeles en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget.
Virksomhedsoplysninger skal fremsendes for hvert enkelt af deltagerne i en sammenslutning.
Skabelon til brug for afgivelse af de efterspurgte oplysninger kan hentes, jf. punkt VI.3).
III.1.4) Andre særlige vilkår
Der gælder særlige vilkår for opfyldelse af kontrakten: ja
Beskrivelse af de særlige vilkår: I kontrakten vil hensynet til samfundsansvar som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, og som formuleret i OECD's retningslinjer for Multinationale virksomheder, blive inddraget i relevant omfang. Endvidere er den danske stat i medfør af ILO-konvention nr. 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter forpligtet til at sikre, at leverandøren og eventuelle underleverandører sikrer arbejdere i Danmark løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der i henhold til en gældende kollektiv overenskomst, voldgiftskendelse, nationale love eller administrative forskrifter gælder for arbejde af samme art inden for vedkommende fag eller industri på den egn, hvor arbejdet udføres.
Kontrakten vil omfatte sociale klausuler. De nærmere forpligtelser vil fremgå af udbudsmaterialet.
Der vil i udbudsmaterialet blive stillet krav om overholdelse af persondatalovgivningen.
Leverandøren samt relevante medarbejdere, der varetager opgaver i forbindelse med opfyldelsen af kontrakten, herunder personale og underleverandører, skal kunne sikkerhedsgodkendes til niveauet »til tjenestebrug«, jf. cirkulære nr. 10338 af 17.12.2014 om sikkerhedsbeskyttelse af informationer af fælles interesse for landene i NATO eller EU, andre klassificerede informationer samt informationer af sikkerhedsmæssig beskyttelsesinteresse i øvrigt.
III.2) Betingelser for deltagelse
III.2.1) De økonomiske aktørers personlige forhold, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregister
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: Underskrevet tro og love-erklæring på, hvorvidt leverandøren har ubetalt forfalden gæld til det offentlige i henhold til bekendtgørelsen af lov om begrænsning af skyldneres muligheder for at deltage i offentlige udbudsforretninger og om ændringer af visse andre love, LBK nr. 336 af 13.5.1997. Tro og love-erklæringen kan hentes, jf. punkt VI.3).
En elektronisk kopi af en serviceattest fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen indeholdende samme oplysninger vil også være tilstrækkelig.
En elektronisk kopi af en serviceattest fra en tilsvarende udenlandsk myndighed indeholdende samme oplysninger vil også være tilstrækkelig.
Ved sammenslutning af leverandører (f.eks. et konsortium) skal virksomhedsoplysningerne oplyses for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
III.2.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt: En erklæring om ansøgerens soliditetsgrad i det seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår ansøgeren blev etableret eller startede sin virksomhed. Soliditetsgraden beregnes som ansøgerens samlede egenkapitalsværdi i forhold til ansøgerens samlede aktiver, udregnet i procent. Dvs. at soliditetsgrad = (samlede egenkapitals værdi/samlede aktivers værdi) x 100. Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, beregnes ansøgerens soliditetsgrad som ansøgerens og disse andre enheders samlede egenkapitals værdi i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. konsortier) beregnes soliditetsgraden som sammenslutningens samlede egenkapitals værdi i forhold til sammenslutningens samlede aktiver, udregnet i procent.
Erklæring om virksomhedens samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves: Der kræves en soliditetsgrad på minimum 5 % i det seneste regnskabsår.
Som mindstekrav kræves en samlet årlig omsætning på mindst 20 000 000 DKK i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som virksomhedens og disse andre enheders samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår.
III.2.3) Teknisk kapacitet
Oplysninger og formaliteter, som er nødvendige for at vurdere, om kravene er opfyldt:
Oversigt over de betydeligste lignende leverancer af de udbudte ydelser som beskrevet i punkt II.1.5) udført i løbet af de seneste 3 år, afhængigt af hvornår den økonomiske aktør blev etableret eller startede sin virksomhed.
Ordregiveren ser gerne, at oversigten indeholder følgende oplysninger:
— en klar beskrivelse af leverancen, herunder hvilket af de under punkt II.1.5) anførte ydelser, leverancen har bestået af
— ansøgerens rolle(r) i forbindelse med leverancens udførelse
— tidspunktet for udførelsen
— størrelsen af leverancen, samt
— modtager af leverancen.
Der kan maksimalt angives 5 leverancer (referencer), uanset om der er tale om en enkelt virksomhed, omansøger baserer sig på andre enheders tekniske formåen eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium). Såfremt der angives et antal leverancer (referencer), der overstiger dettemaksimum, vil der alene blive lagt vægt de første 5 leverancer (referencer). Leveranceangivelser, der ligger herudover, vil der blive set bort fra.
III.2.4) Oplysning om reserverede kontrakter
III.3) Specifikke vilkår for tjenesteydelseskontrakter
III.3.1) Oplysninger om en bestemt profession
Udførelse af tjenesteydelsen er forbeholdt en bestemt profession: nej
III.3.2) Medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen
Juridiske personer bør anføre navne på og faglige kvalifikationer for de medarbejdere, der skal udføre tjenesteydelsen: nej

Del IV: Procedure

IV.1) Type procedure
IV.1.1) Type procedure
Begrænset
IV.1.2) Grænse for, hvor mange økonomiske aktører der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal økonomiske aktører: 5
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal kandidater: Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, vil ske efter vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer (referencer) af de ydelser, som kontrakten omfatter, jf. beskrivelsen i punkt II.1.5), i løbet af de seneste 3 år.
IV.1.3) Reduktion af antallet af økonomiske aktører under forhandlingerne eller dialogen
IV.2) Tildelingskriterier
IV.2.1) Tildelingskriterier
Det økonomisk mest fordelagtige bud vurderet på grundlag af de kriterier, der er anført i specifikationerne, i opfordringen til at afgive bud eller til at forhandle eller i det beskrivende dokument
IV.2.2) Oplysninger om elektronisk auktion
Der vil blive anvendt elektronisk auktion:: nej
IV.3) Administrative oplysninger
IV.3.1) Sagsnummer hos den ordregivende myndighed:
IV.3.2) Har der været tidligere offentliggørelse(r) om samme kontrakt?

Vejledende forhåndsmeddelelse

Bekendtgørelsens nummer i EUT: 2015/S 84-149726 af 30.4.2015

IV.3.3) Vilkår for adgang til specifikationer og yderligere dokumenter eller beskrivende dokumenter
IV.3.4) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
30.10.2015 - 12:00
IV.3.5) Dato for afsendelse til udvalgte kandidater af opfordringer til at afgive bud eller at deltage
25.11.2015
IV.3.6) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
dansk.
Andet: I udbudsmaterialet vil der blive angivet, hvorvidt og i givet fald i hvilket omgang tilbudsgiver må gøre brug af engelsk, svensk eller norsk ved tilbudsafgivelsen.
IV.3.7) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
IV.3.8) Åbning af bud

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
VI.2) Oplysninger om EU-midler
Kontrakten vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
VI.3) Yderligere oplysninger
I relation til punkt I.1) og punkt IV.3.3) bemærkes, at der på nuværende tidspunkt ikke er yderligere oplysninger, specifikationer og dokumenter at få. Udbudsmaterialet vil alene blive udsendt til de leverandører, der udvælgestil at deltage med tilbudsafgivelse.

Eventuelle spørgsmål og svar i forbindelse med afgivelse af anmodninger om prækvalifikation vil blive offentliggjort på: http://star.dk/da/Om-STAR/Udbud.aspx

Interesserede opfordres til løbende at holde sig orienteret på hjemmesiden.

Virksomheden kan basere sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem virksomheden og disse andre. Virksomheden skal i givet fald godtgøre fuldt ud at kunne råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af kontrakten, f.eks. ved at fremlægge en erklæring eller anden dokumentation for disse enheders tilsagn om at stille de nødvendige ressourcer til rådighed i kontraktperioden. I modsat fald har ordregiver ikke mulighed for at lægge vægt på andre enheders formåen. Ordregiver har udarbejdet en skabelon for erklæringen, som kan hentes på: http://star.dk/da/Om-STAR/Udbud.aspx

I relation til punkt IV.1.2) bemærkes, at hver ansøger alene kan indgive én ansøgning om prækvalifikation. Såfremt samme juridiske enhed er del af eller på anden måde deltager i flere ansøgninger, f.eks. selv indgiver egen ansøgning, men samtidig indgår som deltager i et konsortium, der ansøger, skal ansøgerne sikre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud. Ordregiver forbeholder sig ret til at anmode ansøgere om at godtgøre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud, herunder at der ikke følges en praksis, som kan true gennemsigtigheden og fordreje konkurrencen mellem de bydende.
Ordregiver ser gerne, at ansøgningen om prækvalifikation fremsendes i 5 papireksemplarer og i en elektroniskversion (f.eks. på USB-stik eller tilsvarende), gerne som Word eller andet tekstbehandlingsformat. I det elektroniske eksemplar bedes filnavnet starte med leverandørens fulde navn. Ansøgningen om prækvalifikation kan ikke afgives pr. e-mail. Ved eventuelle uoverensstemmelser mellem papirversionen og den elektroniske version, har papirversionen forrang. Kuverten bedes mærket » Kontrakt om systemforvaltning af STARs forretningssystemer — Må ikke åbnes af postfunktionen«. Ansøgerne bedes alene indsende de i nærværende udbudsbekendtgørelse krævede oplysninger og dokumentation.
I leverandørens beskrivelse af sin tekniske kapacitet (afsnit III.2.3) bedes om en oversigt over leverancer af tjenesteydelser, som svarer til de af kontrakten omfattede. Kunden ser gerne, at de enkelte leverancer beskrives med ord og begreber, der kan henføres til beskrivelsen af de udbudte opgaver i afsnit II.1.5). Leverancer, der beskrives på en måde, der ikke er henførbar til de i afsnit II.1.5) beskrevne opgaver m.v., vil således ikke have samme vægt i prækvalifikationen.
Ad punkt II.3) Den angivne varighed gælder fra Kontraktens ikrafttræden.
Med hensyn til den i pkt. IV.3.5) anførte dato bemærkes, at den anførte dato alene er en forventelig dato.

Ordregiver har udarbejdet en skabelon for ansøgningen, med hertil hørende erklæringer, som kan hentes på http://star.dk/da/Om-STAR/Udbud.aspx

Ordregiver forbeholder sig muligheden for at anvende fremgangsmåden i § 12 i bekendtgørelse nr. 712 af 15.6.2011 om fremgangsmåderne ved indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og anlægskontrakter, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.
I relation til punkt IV.3.6) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af bud eller ansøgninger om deltagelse, må baggrundsmateriale m.v. være på engelsk.
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne

Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK
Mailadresse: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: http://www.klfu.dk

VI.4.2) Indgivelse af klager

Præcise oplysninger om klagefrist(er): I henhold til lov om håndhævelse af udbudsreglerne m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:

Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mail-adresse er angivet i punkt VI.4.1).

Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.klfu.dk

VI.4.3) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om indgivelse af klager

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
DANMARK
Mailadresse: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
29.9.2015

Send til en kollega

0.125