Fakta om udbudet
Udbyder
Socialstyrelsen
Vindere
Rammeaftale vedrørende vedligeholdelse af eksisterende java-framework og tilhørende server software samt udvikling af it-systemer baseret på dette (Application Management).
(16.09.2016)
Edora A/S
Nørgaardsvej 32
2800 Kgs. Lyngby
Rammeaftale vedrørende vedligeholdelse af eksisterende java-framework og tilhørende server software samt udvikling af it-systemer baseret på dette (Application Management).
Socialstyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
Socialstyrelsen
Edisonsvej 18, 1.
Att: Allan Vestergaard
5000 Odense C
DANMARK
Mailadresse: exhela@socialstyrelsen.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse for den ordregivende myndighed: http://socialstyrelsen.dk/
Yderligere oplysninger fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Specifikationer og yderligere dokumenter (herunder dokumenter vedrørende den konkurrenceprægede dialog og et dynamisk indkøbssystem) fås her: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til: Det/De ovennævnte kontaktpunkt(er)
Social beskyttelse
Den ordregivende myndighed indkøber på andre ordregivende myndigheders vegne: ja
Ankestyrelsen
Teglholmsgade 3, Postboks 9080
2450 København SV
DANMARK
Del II: Kontraktens genstand
Tjenesteydelseskategori nr. 7: Edb-tjenesteydelser og hermed beslægtede tjenesteydelser
NUTS-kode DK
Rammeaftalens varighed
Varighed i år: 4Socialstyrelsen udbyder opgave med vedligeholdelse og udvikling af et eksisterende java-framework (SIV-platformen) med tilhørende løsninger baseret på SIV-platformen.
Socialstyrelsen har via tredjepart udviklet SIV-platformen, som benyttes til effektivt at udvikle webbaserede it-løsninger til dataindsamling af følsomme personhenførbare oplysninger fra kommuner, socialtilbud o.a.
Socialstyrelsen ønsker via en ny rammeaftale at kunne vedligeholde og videreudvikle SIV-platformen samt eksisterende løsninger, der er baseret på SIV-platformen; herunder Tilbudsportalen, FKO samt 8 andre mindre løsninger.
Den udbudte opgave varetages i dag af én leverandør (It-arkitekterne), der overdrager opgaven til kommende leverandør i en Transitionsfase.
Opgaven vedrører drift af fysiske og virtuelle servere samt vedligeholdelse af operativsystemet på SIV-platformen varetages af Socialministeriets driftsleverandør (KMD med underleverandør).
Socialstyrelsen driver en helpdesk og varetager 1. og 2. level support af brugerne, men den valgte leverandør vil blive 3. level support på løsningerne.
Vedr. Tilbudsportalen (baseret på SIV-platformen):
Tilbudsportalen består ud over indberetningsdelen opbygget i SIV, også af en frontend til søgning i data, kaldet »FindTilbud«. FindTilbud er udviklet af AlphaSolution, og er ikke omfattet af nærværende udbud; men vedligeholdelse af snitfladen fra Tilbudsportalen til FindTilbud er omfattet af udbuddet.
Tilbudsportalen udstiller et REST-interface som tredjepartsleverandører integrerer til. Vedligeholdelse af disse services er en del af rammeaftalen og der vil være behov for teknisk vejledning af tredjepartsleverandører vedrørende disse.
Vedr. FKO (baseret på SIV-platformen):
FKO indeholder en integration til et rapporteringsmodul udviklet i SAS BI. Vedligeholdelse af denne snitflade er en del af udbuddet, hvorimod vedligeholdelse af rapporteringsdelen i SAS BI i sig selv ikke er en del af udbuddet.
Øvrige systemer (baseret på SIV-platformen):
De øvrige systemer er selvstændige løsninger uden særlig integration bortset fra levering af data til Socialstyrelsens datavarehus.
2. Udbudte ydelser
Nærværende udbud omhandler en rammeaftale, der omfatter følgende hovedydelser:
A) Transition:
Transition omfatter overtagelsen af opgaverne vedrørende vedligeholdelse og udvikling af Systemporteføljen fra de nuværende leverandører.
B) Vedligeholdelse og udvikling:
Opgaven består af almindelig vedligehold af såvel SIV-platformen (operativsystemet undtaget) samt de konkrete løsninger, der er baseret på SIV-platformen. Opgaven består ligeledes af mindre udviklingsopgaver og kan f.eks. ved ændring i lovgivning give anledning til større udviklingsprojekter.
Ligeledes ønsker Socialstyrelsen via rammeaftalen at kunne etablere nye indberetningsløsninger baseret på SIV-platformen til opfyldelse af Socialstyrelsens fremadrettede indberetningsbehov.
Den softwaremæssige server-drift er en del af rammeaftalen, hvilket omfatter konfiguration, installation, opdatering, patching mv. af følgende server software:
— Application Server: Apache 2.2
— Java 1.7.0_45
— jetty-9.2.2
— Mail: postfix- 2.7.0 (:143) og dovedot-1.2.9.
Herunder vil der forekomme vedligeholdelsesopgaver vedr. Microsofts SQL Server (som driftes af KMD med anvendelse af Itavis som underleverandør i et SQL Cluster).
C) Nødvendige kvalifikationer for at varetage den udbudte opgave
C.1 Primære kvalifikationer
For at varetage den udbudte opgave skal ansøger primært have erfaring med:
1) Udvikling og vedligeholdelse af intuitive indberetningsløsninger til offentlige registre
2) Design og vedligehold af brugervenlige løsninger rettet mod både professionelle brugere og almindelige brugere.
3) Håndtering af personfølsomme oplysninger.
4) Udvikling og vedligeholdelse af Java-løsninger baseret på almene og avancerede design- og arkitekturmønstre.
C.2 Sekundære kvalifikationer
Sekundært bør ansøger have erfaring med:
5) Udvikling og vedligeholdelse af webservices, herunder baseret på REST, SOAP, XML og JSON
6) Opbygning og anvendelse af bitemporale databaser
7) Udviklings- og vedligeholdelsesprocesser, som kombinerer traditionel projektstyring med agile udviklingsmodeller
8) Gennemførelse og styring af transitionsforløb ved overdragelse af vedligeholdelsesopgaver fra en leverandør til en anden.
Ud over ovenstående ydelser i punkt A-B, vil leverandøren også skulle bistå med tilknyttet rådgivning og konsulentydelser i forhold til Systemporteføljen samt bistå med ophørsydelser i forbindelse med rammeaftalens ophør, herunder ved ordregivers hjemtagelse af ydelserne eller overdragelse til en ny leverandør. Ophørsydelser kan forventes at have en varighed ud over rammeaftalens ophør i øvrigt.
Socialstyrelsen og Ankestyrelsen har ikke aftagepligt på rammeaftalen, der således ikke er forpligtende og ikke-eksklusiv. Socialstyrelsen vil dog forpligte sig til at indgå den første leveranceaftale under rammeaftalen i forbindelse med gennemførelse af transition, support, vedligehold samt mindre videreudviklingsopgaver (Leveranceaftale 1 AM-aftalen) med den valgte leverandør på tidspunktet for indgåelse af rammeaftalen.
72000000, 72212517, 72250000, 72267100, 72230000, 72227000
interval: mellem 4 000 000 og 11 000 000 DKK
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Der kræves ingen særlig retlig form. Samtlige deltagere i et konsortium eller anden form for sammenslutning af virksomheder skal hæfte direkte, solidarisk og ubegrænset for tilbuddet og opfyldelse af den tildelte kontrakt. Der skal udpeges en fælles befuldmægtiget blandt de solidarisk hæftende deltagere. Deltagerne i et konsortium eller anden form for sammenslutning skal udfylde og vedlægge skabelon 10 sammen med anmodningen om prækvalifikation. Skabelonerne findes på http://socialstyrelsen.dk/nyheder/om-os/puljer-og-udbud Der skal afgives oplysninger, jf. punkt III.2) for hver af de deltagende virksomheder i konsortiet eller anden form for sammenslutning.
2) Erklæring på tro og love om ubetalt forfalden gæld til det offentlige i henhold til bekendtgørelsen af lov om begrænsning af skyldners mulighed for at deltage i offentlige udbudsforretninger og om ændringer af visse andre love, jf. lovbekendtgørelse nr. 336 af 13.5.1997. Skabelon 2 skal anvendes.
3) Erklæring på tro og love om at ansøger ikke befinder sig i en af de i udbudsdirektivets artikel 45, stk. 1 og 2 anførte udelukkelsesgrunde. Skabelon 3 skal anvendes.
4) Erklæring på tro og love om uafhængig tilbudsgivning. Skabelon 4 skal anvendes.
Skabelonerne findes på http://socialstyrelsen.dk/nyheder/om-os/puljer-og-udbud
Afgives ansøgning af et konsortium skal ovenstående dokumentation i nr. 1-4 afgives for hver af de deltagende virksomheder.i) Nettoomsætning/bruttofortjeneste
ii) Resultat før skat
iii) Aktiver
iv) Egenkapital
v) Soliditetsgrad.
Ansøgers soliditetsgrad beregnes som egenkapitalen divideret med de samlede aktiver multipliceret med 100. (Egenkapital/Samlede aktiver x 100).
Skabelon 5 skal anvendes. Som dokumentation for ovenstående nøgletal vedlægges årsrapport(er) underskrevet af revisor eller en revisorpåtegnet erklæring indeholdende de efterspurgte nøgletal. Bemærk, at der alene er krav om, at årsrapporter og/eller erklæringen vedlægges den elektroniske version af ansøgningen på USB-nøglen.
6) Økonomisk opgørelse over omsætning inden for det aktivitetsområde opgaven omfatter, jf. pkt. II.1.5), i de seneste 3 afsluttede regnskabsår. Skabelon 6 skal anvendes.
7) Police eller anden dokumentation for gyldig erhvervsansvarsforsikring. Ansøger skal indsætte eller vedlægge en kopi af police eller anden dokumentation for at erhvervsansvarsforsikringen er gyldig og gældende. Dokumentationen skal indeholde oplysninger om, at forsikringen er trådt i kraft. Skabelon 7 skal anvendes.
Hvis ansøger baserer sig på andre enheders formåen (f.eks. underleverandører eller enheder inden for samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber) skal ansøger godtgøre, at ansøger fuldt ud kan råde over de ressourcer, der er nødvendige for kontraktens udførelse, jf. udbudsdirektivets artikel 47, stk. 2. Dette skal ske ved udfyldelse af skabelon 9.
Såfremt anmodningen om prækvalifikation fremsendes af et konsortium eller anden form for sammenslutning af virksomheder, skal oplysningerne i nr. 5, 6 og 7 afgives for hver enkelt virksomhed, ligesom virksomhederne skal udfylde Skabelon 10 (konsortiumerklæring).
Skabelonerne findes på http://socialstyrelsen.dk/nyheder/om-os/puljer-og-udbud
Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves: Det er et mindstekrav, at ansøgeren de seneste 3 afsluttede regnskabsår, har haft:i) et positivt resultat før skat i mindst ét af de seneste 3 afsluttede regnskabsår, og
ii) en soliditetsgrad på minimum 15 % i hvert af de seneste 3 afsluttede regnskabsår.
iii) Det er desuden et mindstekrav, at ansøger har en gyldig erhvervsansvarsforsikring.
8) Referencerne vil blive brugt til at vurdere ansøgerens egnethed og i relation til udvælgelsen af de bedst egnede ansøgere efter retningslinjerne i udbudsbekendtgørelsens pkt. IV.1.2).
Referencerne bedes udarbejdet som motiverede referencer, hvilket indebærer, at ansøger for hver enkelt reference beskriver, hvorfor den pågældende reference er relevant for den udbudte opgave samt ansøgerens rolle og funktion i den konkrete opgave. Desuden bedes referencelisten indeholde en beskrivelse af den konkrete opgave, en angivelse af kunden, en angivelse af kontraktperioden og angivelse af kontraktværdien opdelt i de 3 intervaller på
1) under 1 000 000 DKK
2) 1-5 000 000 DKK
3) >5 000 000 DKK.
Det bemærkes at for at medtage en opgave som reference, er det ikke nødvendigt, at kontrakten er endeligt afsluttet, men den må dog ikke være påbegyndt mindre end 6 måneder før ansøgningstidspunktet.
Der efterspørges referencer, der påviser hvordan og i hvor høj grad leverandøren har opnået erfaring med de i pkt. II.1.5) litra C1 og C2 nævnte opgaver.
Bemærk, hvordan de enkelte referencer vægter i en videregående selektion, jf. punkt IV.1.2).
Hver angivet reference må alene fylde 1 letlæselig A4-side, inkl. eventuelle illustrationer. Ansøger kan maksimalt angive 5 referencer og referencer herudover vil ikke blive taget i betragtning. Dette er også gældende for konsortier eller andre sammenslutninger af virksomheder eller såfremt ansøger baserer sin tekniske formåen på en underleverandør. Såfremt ansøger har vedlagt flere end det maksimale antal referencer lægges der i vurderingen alene vægt på de 5 første angivne referencer i anmodningen. Skabelon 8 skal anvendes.
Hvis ansøger baserer sig på andre enheders formåen (f.eks. underleverandører eller enheder inden for samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber) skal ansøger godtgøre, at ansøger fuldt ud kan råde over de ressourcer, der er nødvendige for kontraktens udførelse, jf. udbudsdirektivets artikel 48, stk. 3. Dette skal ske ved udfyldelse af skabelon 9. Såfremt anmodningen om prækvalifikation fremsendes af et konsortium eller anden form for sammenslutning af virksomheder, skal virksomhederne udfylde Skabelon 10 (konsortiumerklæring).
Skabelonerne findes på http://socialstyrelsen.dk/nyheder/om-os/puljer-og-udbud
Del IV: Procedure
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal kandidater: I forbindelse med udbuddet, vil der maksimalt blive prækvalificeret og opfordret 5 ansøgere til at afgive tilbud. Såfremt flere end 5 ansøgere opfylder ordregivers krav til egnethed, udvælger ordregiver de 5 ansøgere, som er bedst egnede til at løse opgaver af den pågældende art. Udvælgelsen vil ske på baggrund af en vurdering af de mest relevante referencer, set i forhold til de efterspurgte kvalifikationer, der er nødvendig for at udføre den udbudte opgave, jf. pkt. II.1.5), litra C1 og C2. I forbindelse med vurderingen af en virksomheds egnethed til at løfte opgaven, vil ordregiver lægge størst vægt på at leverandøren har erfaring med samtlige kvalifikationer, jf. pkt. II.1.5) litra C1 og C2, og dernæst påviser i hvor høj grad ansøger har erfaring med de i pkt. II.1.5), litra C1 nævnte kvalifikationer og hvordan ansøger har erfaring med de nævnte kvalifikationer. Derefter vil ordregiver sekundært lægge vægt på referencer, der påviser i hvor høj grad ansøger har erfaring med de i pkt. II.1.5), litra C2 nævnte kvalifikationer og hvordan ansøger har erfaring med de nævnte kvalifikationer.
Andet: Dokumentation, der ikke foreligger på dansk, kan fremsendes på engelsk, norsk eller svensk.
Del VI: Supplerende oplysninger
Det bemærkes, at ansøger skal anvende de anførte skabeloner i forhold til afgivelse af oplysninger og dokumentation i relation til pkt. III.2.1), III.2.2) og III.2.3).
Skabelonerne findes på http://socialstyrelsen.dk/nyheder/om-os/puljer-og-udbud
Såfremt ansøger er i tvivl om udfyldelse af skabelonpakken eller har spørgsmål til prækvalifikationsmaterialet i øvrigt, opfordres ansøger til at stille spørgsmål på e-mailadressen exhela@socialstyrelsen.dk. Besvarelse af spørgsmål, vil blive offentliggjort på ordregivers hjemmeside http://socialstyrelsen.dk/nyheder/om-os/puljer-og-udbud
En ansøger kan basere sig på andres økonomiske og finansielle og/eller tekniske kapacitet, jf. udbudsdirektivets artikel 47, stk. 2 og udbudsdirektivets artikel 48, stk. 3, uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem ansøgeren og disse andre økonomiske aktører. Ansøger skal i prækvalifikationsanmodningen i givet fald godtgøre, at ansøger er berettiget til at disponere over de nødvendige ressourcer. Såfremt ansøger baserer sig på andre SKAL ansøgeren udfylde og vedlægge de relevante skabeloner hertil samt vedlægge samme type dokumentation om andres økonomiske og finansielle og/eller tekniske kapacitet som ansøgeren skal fremlægge vedrørende egen kapacitet.Til brug for godtgørelse af økonomisk og finansiel kapacitet skal den økonomiske aktør, som ansøgeren baserer sig på, vedlægge en udfyldt skabelon 9, en udfyldt skabelon 5 for hver af ansøger og den økonomiske aktør samt vedlægge dokumentation for nøgletallene ved en revisorpåtegnet erklæring eller revisorpåtegnede årsrapporter. Den økonomiske aktør indestår økonomisk for kontraktens udfyldelse ved underskrivelse af støtteerklæringen i skabelon 9. Som følge heraf hæfter den økonomiske aktør, som ansøgeren baserer sig på, som simpel kautionist for samtlige af ordregivers krav mod ansøgeren i forbindelse med kontraktens opfyldelse. Til brug for godtgørelse af teknisk kapacitet skal den økonomiske aktør, som ansøgeren baserer sig på, vedlægge en udfyldt og underskrevet skabelon 9, hvori fremgår, at den økonomiske aktør med sin underskrift indestår for den tekniske udførelse af kontrakten for de dele af kontrakten, hvor ansøgeren baserer sig på den økonomiske aktør. Endvidere skal den økonomiske aktør vedlægge og udfylde en fælles skabelon 8 med ansøgeren, således at det maksimale antal referencer ikke overskrides. I forbindelse med indgåelse af kontrakt i henhold til nærværende udbudsforretning forpligtes den økonomiske aktør, som ansøger baserer sig på, til at underskrive en simpel kautionserklæring i henhold til indholdet af støtteerklæringen i skabelon 9. Hver ansøger kan alene indgive 1 ansøgning om prækvalifikation. Såfremt samme juridiske enhed er del af flere ansøgere, f.eks. selv indgiver egen ansøgning, men samtidig indgår som deltager i et konsortium eller anden form for sammenslutning, skal ansøgerne sikre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud.
Anmodningen om prækvalifikation skal afgives i 1 underskrevet originalt eksemplar, 3 papirbaserede kopier samt 1 elektronisk kopi af anmodningen vedlagt på USB eller tilsvarende medie. Bemærk, at der alene er krav om, at dokumentation i form af årsrapporter skal vedlægges den elektroniske version af ansøgningen (USB-nøglen eller tilsvarende), og der er derfor ikke et krav om, at årsrapporterne vedlægges ansøgningen i printet version.
Anmodningen skal afleveres eller sendes til:
Socialstyrelsen, Att. Allan Vestergaard, Mærket »SIV-udbud«, Edisonvej 18,1., 5000 Odense C.
Anmodning om prækvalifikation kan ikke afgives pr. e-mail.
Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
2100 København Ø
DANMARK
Mailadresse: klfu@erst.dk
Telefon: +45 35291000
Internetadresse: http://www.klfu.dk
Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
Der er intet officielt mæglingsorgan i Danmark
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
DANMARK
Mailadresse: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk