Fakta om udbudet
Udbyder
Fødevarestyrelsen
Vindere
Kontrakt om levering af kartoffelpropningsmaskine
(22.06.2016)
KP-Industri
Nørre Alle 24
7400 Herning
Automatiseret udstyr til prøvetagning af kartofler
Fødevarestyrelsen
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
62534516
Stationsparken 31-33
Glostrup
2600
DANMARK
Telefon: +45 72276674
E-mail: jbepe@fvst.dk
Fax: +45 72276501
NUTS-kode: DK
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://fvst.dk
Del II: Genstand
Automatiseret udstyr til prøvetagning af kartofler.
Det ønskes at automatisere prøveudtagningen fra kartofler, således processen effektiviseres og gøres økonomisk mere attraktiv.
Fødevarestyrelsen, Sønderskovvej 5, 8520 Lystrup, Danmark.
For en nærmere beskrivelse af kravene til opgaven, henvises til udbudsmaterialet, se http://www.foedevarestyrelsen.dk/OmFoedevarestyrelsen/Udbud/Sider/Aktuelle-udbud.aspx
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Tilbudsgiver skal udfylde det fælleseuropæiske dokument (ESPD), Del II-IV samt Del IV og vedlægge det i tilbuddet som et foreløbigt bevis for at tilbudsgiveren ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde, jf. §148, stk. 1, nr. 1-3 angående udelukkelse og de i udbudsbekendtgørelsens punkt III.1.2) og III.1.3) fastsatte minimumskrav til egenthed og udvælgelse.
Følgende felter i ESPD skal udfyldes:
Del II. Oplysninger om den økonomiske aktør:
A. Identifikation (Generelle oplysninger, Deltagelsesform)
B. Oplysninger om den økonomiske aktørs repræsentanter
C. Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet
D. Oplysninger om underleverandør, hvis kapacitet den økonomiske aktør ikke baserer sig på.
Del III. Udelukkelsesgrunde:
A. Grunde vedr. straffedomme
B. Grunde vedr. betaling af skatter og afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger
C. Grunde, der vedr. insolvens, interessekonflikter eller forsømmelse i forbindelse med udøvelsen af erhvervet.
Del IV. Udvælgelseskriterier.
Ordregiver skal udelukke en tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren er omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde. Tilbudsgiveren skal anføre oplysningerne herom i det fælleseuropæiske udbudsdokument.
Der gøres særligt opmærksom på, at visse af disse frivillige udelukkelsesgrunde i udbudsdirektivet er gjort obligatoriske i udbudsloven § 136 (udelukkelse pga. interessekonflikt, udelukkelse pga. konkurrencefordrejning som følge af forudgående inddragelse og udelukke pga. afgivelse af groft urigtige oplysninger, tilbageholdelse af oplysninger eller ikke være i stand til at fremlægge den endelige dokumentation).
Ordregiver vil herudover udelukke tilbudsgivere fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis der er tale om følgende forhold, der er angivet i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2, at tilbudsgiveren ikke er erklæret konkurs eller er under insolvens eller likvidationsbehandling.
En økonomisk aktør, der deltager alene og ikke baserer sig på andre enheders kapacitet for at opfylde dokumentation for udelukkelse samt udvælgelseskriterierne, skal kun udfylde ét ESPD. En økonomisk aktør, der deltager alene, men baserer sig på en eller flere andres enheders kapacitet, skal sikre, at ordregiver modtager vedkommendes eget ESPD sammen med et separat ESDP med de relevante oplysninger for hver af de enheder, som denne baserer sig på. Når en gruppe af økonomiske aktører, herunder midlertidige sammenslutninger, deltager i udbudsproceduren sammen, skal der for hver af de deltagende økonomiske aktører udfyldes et særskilt ESDP med de oplysninger, der kræves i Del II-IV samt Del VI.
Der henvises til Konkurrence og Forbrugerstyrelsens Vejledning til det fælles europæiske udbudsdokument om korrekt udfyldelse af formularen. Vejledningen kan findes her: http://www.kfst.dk/~/media/KFST/Publikationer/Dansk/2015/Vejledning%20til%20ESPDen.pdf
Tilbudsgiver skal vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) med angivelse af følgende oplysninger: Del IV, afsnit B, nr. 1a) Den økonomiske aktørs samlede årsomsætning for det seneste disponible regnskabsår.
Før ordregivers beslutning om tildeling af kontrakten, skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge eller henvise til database med dokumentation for de oplysninger, der er angivet ESPD Del IV, afsnit B, nr. 1a) Erklæring om eller årsregnskab med virksomhedens samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger.
Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
Som mindstekrav kræves en samlet årlig omsætning på mindst 1 000 000 DKK i det seneste disponible regnskabsår.
Såfremt tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som tilbudsgiverens og disse andre enheders samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår.
Tilbudsgiver skal vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) med angivelse af følgende oplysninger i Del IV, afsnit C. nr. 1b), En liste med de betydeligste leverancer af lignende tjenesteydelser som den udbudte kontrakt, der er udført inden for de seneste 3 år, med angivelse af beløb og datoer og modtagere, såvel offentlige som private.
Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.
Den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, skal fremlægge følgende dokumentation for de oplysninger, der er angivet i ESPD Del IV. afsnit C. nr. 1b), En liste med de betydeligste leverancer af lignende tjenesteydelser som den udbudte kontrakt, der er udført inden for de seneste 3 år, med angivelse af beløb, datoer og modtagere, såvel offentlige som private.
Ordregivers mindstekrav til den økonomiske aktørs besvarelse af ESPD, Del IV, afsnit C, nr. 1b, er mindst 2 relevante referencer fra leverancer af lignende tjenesteydelser som den udbudte kontrakt. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal de deltagende virksomheder i sammenslutningen til sammen opfylde ordregivers mindstekrav om 2 relevante referencer fra leverancer af lignende tjenesteydelser som den udbudte kontrakt.
1) Leverandøren og eventuelle underleverandører skal opfylde ILO konventionens art. 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter og cirkulære. nr. 9471 af 30.6.2014.
2) Leverandøren skal opretholde de for kontrakten relevante og lovpligtige erhvervsansvarsforsikringer.
3) Hvis Leverandøren baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, hæfter de pågældende enheder solidarisk for kontraktens opfyldelse.
Del IV: Procedure
Fødevarestyrelsen, Sønderskovvej 5, 8520 Lystrup, Danmark.
Ordregiver åbner de indgivne tilbud efter udløbet af tilbudsfristen, jf. udbudslovens § 94.
Der er ikke offentlig adgang til at overvære åbning af bud/tilbudsgiver er ikke adgangsberettiget ved åbningen afbud.
Del VI: Supplerende oplysninger
1) Vedr. punkt II.1.6) Kontrakten er ikke opdelt i delkontrakter da ordregiver vurderer, at kontraktens ydelser og sammenhæng alene er egnet til at blive udført af en og samme leverandør.
2) Vedr. punkt II.2.6) Det skal bemærkes, at kontraktens budgetramme i kontraktperioden 2016-2020 maksimalt udgør 1 150 000 DKK. Tilbud med et budget, der overstiger 2 000 000 DKK i kontraktperioden 2016-2020 anses for ikke konditionsmæssigt og vil blive afvist.
3) Vedr. punkt III.1.1) Som bevis for, at tilbudsgiver/den økonomiske aktør ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135 stk. 1 eller 3 samt § 137 stk.1, nr. 2 kan der forud for tildeling af kontrakten fremlægges 1) et uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokumentudstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser at tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i § 135, stk. 1. 2) Et certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for, at tilbudsgiveren ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene i de i § 135 stk. 3 og § 137 stk. 1, nr. 2 nævnte tilfælde. For så vidt angår danske tilbudsgivere, kan beviset bestå i en serviceattest, der udstedes af Erhvervsministeriet. Udsteder det pågældende land ikke de nævnte certifikater eller dokumenter, kan de erstattes af en erklæring under ed. Anvendes edsaflæggelse ikke i det pågældende land, kan der anvendes en erklæring på tro og love iht. udbudslovens § 153 stk. 2.
4) Vedr. punkt III.1.2) og III.1.3) kan tilbudsgiver/den økonomiske aktør basere sig på andre enheders formåen(f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør). Virksomheden skal godtgøre fuldt ud at kunne råde over de ressourcer til opfyldelse af kontrakten, f.eks. ved at fremlægge erklæring eller anden dokumentation for disse enheders juridiske forpligtelse til at stille ressourcer til rådighed i kontraktperioden. Skabelon for støtteerklæringen hentes på http://www.foedevarestyrelsen.dk/OmFoedevarestyrelsen/Udbud/Sider/Aktuelle-udbud.aspx
5) Ordregivers krav til fremsendelsen af tilbuddet, antal eksemplarer, mærkning mm. fremgår af udbudsmaterialet.
6) Ordregivers skriftlige svar på modtagne skriftlige spørgsmål fra interesserede deltagere vil blive offentliggjort på: http://www.foedevarestyrelsen.dk/OmFoedevarestyrelsen/Udbud/Sider/Aktuelle-udbud.aspx Interesserede opfordres til løbende at holde sig orienteret på hjemmesiden.
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
København Ø
2100
DANMARK
Telefon: +45 35291095
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse:http://www.klfu.dk
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, eller lovens § 2, stk. 1, nr. 1, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen.
I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystemer indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, eller udbudslovens §171, stk. 4.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185,stk. 2, 2. pkt.
Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
DANMARK
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse:http://www.kfst.dk