Fakta om udbudet
Udbyder
Banedanmark
3 level support til Banedanmarks STTN-udstyr
Banedanmark
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter – forsyningsvirksomhed
Resultat af udbudsproceduren
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende enhed
CVR-nummer: 18632276
Postadresse: Carsten Niebuhrs Gade 43
By: København V
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 1577
Land: Danmark
Kontaktperson: Thang Minh Le
E-mail: TMLE@BANE.dk
Telefon: +45 23837659
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.bane.dk/
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/340853
Del II: Genstand
3 level support til Banedanmarks STTN-udstyr
Banedanmark har indgået en supportaftale vedrørende det signaltekniske netværks STTN-udstyr. Aftalen er indgået med Nokia Solutions and Networks Oy (herefter blot Nokia).
Banedanmark har i det signaltekniske netværk STTN-udstyr fra Nokia.
Efter udløb af den eksisterende aftale har Banedanmark indgået en ny supportaftale med Nokia. Aftalen er indgået på baggrund af et udbud med forhandling uden forudgående indkaldelse af tilbud, eftersom det er Banedanmarks vurdering, at der er manglende konkurrence af tekniske årsager. Vurderingen om manglende konkurrence af tekniske årsager er baseret på, at ydelsen omhandler level-3 support på STTN-udstyr fra Nokia, hvor det er påkrævet, at leverandøren har adgang til kildekoden til udstyret og dens software, hvilket det kun er Nokia som har.
Danmark
Banedanmark har indgået en supportaftale vedrørende level-3 support på STTN-udstyr fra Nokia, med Nokia som supportleverandør.
Der er tale om en ydelse, hvor Nokia i de kommende 5 år sikrer, at STTN-udstyret får den nødvendige level-3 support.
Level 3-support er defineret som support på ekspert-niveau med adgang til og på basis af den højeste grad af produkt- og teknologiindsigt, og hvor de vanskeligste problemer forsøges løst af tekniske eksperter.
Der er tale om et nødvendig indkøb, som indkøbes i medfør af forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 50, litra C, nr. ii, som et udbud med forhandling uden forudgående indkaldelse af tilbud.
Banedanmark har forinden udsendt en profylaksebekendtgørelse, om sin hensigt om at indgå aftalen. Banedanmark har herefter afventet udløbet af perioden på 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen blev offentliggjort.
Del IV: Procedure
- Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
- manglende konkurrence af tekniske årsager
Det er Banedanmarks vurdering, at der er manglende konkurrence af tekniske årsager.
For at opnå den højeste grad af produkt- og teknologiindsigt kræves det, at man har specialviden om Nokia-udstyret, og der kan efter omstændighederne også blive tale om at gå ind i kildekoder. Det er Banedanmarks vurdering, at det er nødvendigt at have kildekoden til programmel og software i STTN-udstyret for at kunne yde level-3 support på STTN-udstyret. Det er endvidere Banedanmarks vurdering, at det kun er Nokia, der har kildekoderne og dermed også kun Nokia, der vil kunne yde level-3 support. Der er tale om såkaldt proprietær teknologi ejet af Nokia, idet STTN-udstyret indeholder software med en kildekode, som Nokia har frembragt.
Banedanmark har ligeledes undersøgt og vurderet, hvorvidt der findes noget rimeligt alternativ eller nogen rimelig erstatning i henhold til FVD art. 50, stk. 1, litra c, nr. ii. Såfremt aftalen skal tildeles til en anden leverandør end Nokia, vil det kræve, at Banedanmark udskifter Nokia-udstyret på STTN-systemet før udstyrets levetid er ophørt. Dette er ikke økonomisk forsvarligt, da nedtagetudstyr ikke meningsfuldt vil kunne anvendes andre steder i Banedanmark og i øvrigt ikke udgør nogen større værdi.
Den manglende konkurrence er ikke et resultat af en kunstig indskrænkning af Banedanmark. Den samlede supportydelse af Nokia-udstyret er delt op fra Banedanmarks side, idet level 1- og level 2-support, som hverken forudsætter specialviden eller adgang til kildekoder, ikke indgår i den direkte tildeling. Level 1- og level 2-support varetages af en anden leverandør end Nokia, hvorfor Banedanmark kun har til hensigt at anvende udbud med forhandling uden forudgående indkaldelse af tilbud, og hermed en tildeling for de dele, der er absolut nødvendige i henhold til art. 50, litra c ii.
På den baggrund er det Banedanmarks vurdering, at der er tale om et nødvendig indkøb, som indkøbes i medfør af forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 50, litra C, nr. ii, som et udbud med forhandling uden forudgående indkaldelse af tilbud.
Del V: Kontrakttildeling
3 level support til Banedanmarks STTN-udstyr
CVR-nummer: 2058430-6
Postadresse: Karakaari 7
By: Espoo
NUTS-kode: FI1 Manner-Suomi
Postnummer: FI-02610
Land: Finland
Telefon: +358 104488000
Internetadresse: http://www.nokia.com/networks
Del VI: Supplerende oplysninger
Angående afsnit V.2.1) angiver den anførte dato, den dato kontrakten blev indgået. Kontrakten blev ikke indgået og underskrevet med leverandøren før udløbet af perioden på 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor en bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed - se bekendtgørelse nr. 2022/S 215-618894 - blev offentliggjort, jf. § 4, stk. 1, nr. 2, i lov om Klagenævnet for Udbud.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagevejledning-0
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgendefrister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevetudvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillage angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk