23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2023/S 037-107414
Offentliggjort
21.02.2023
Udbudstype
Udbud efter forhandling

Udbyder

Guldborgsund Varme A/S og Guldborgsund Vand A/S

Vindere

Kontrakt vedrørende indkøb af forbrugsmålere med fjernaflæsning og kommunikationsudstyr

(11.08.2023)
Kamstrup A/S
8660 Skanderborg

Udbud af forbrugsmålere med fjernaflæsning og kommunikationsudstyr


Guldborgsund Varme A/S og Guldborgsund Vand A/S

Udbudsbekendtgørelse – forsyningsvirksomhed

Varer

Retsgrundlag:
Direktiv 2014/25/EU

Del I: Ordregivende enhed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Guldborgsund Varme A/S og Guldborgsund Vand A/S
CVR-nummer: 32559956 og 32559980
Postadresse: Gaabensevej 116
By: Nykøbing F.
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 4800
Land: Danmark
Kontaktperson: Gitte Sneborg Alrøe
E-mail: gsa@horten.dk
Telefon: +45 33344281
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/cce4b1b1-6986-4c43-92d1-2bafccd37109/homepage
I.3) Kommunikation
Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/cce4b1b1-6986-4c43-92d1-2bafccd37109/publicMaterial
Yderligere oplysninger fås på den ovennævnte adresse
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes elektronisk via: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/cce4b1b1-6986-4c43-92d1-2bafccd37109/homepage
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til den ovennævnte adresse
Elektronisk kommunikation kræver anvendelse af værktøjer og anordninger, der ikke er almindeligt tilgængelige. Der er gratis, ubegrænset og fuld adgang til disse værktøjer og anordninger på: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/cce4b1b1-6986-4c43-92d1-2bafccd37109/homepage
I.6) Hovedaktivitet
Vand

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Udbud af forbrugsmålere med fjernaflæsning og kommunikationsudstyr

Sagsnr.: 197363
II.1.2) Hoved-CPV-kode
38550000 Målere
II.1.3) Kontrakttype
Varer
II.1.4) Kort beskrivelse:

Den udbudte kontrakt omfatter i hovedtræk følgende ydelser:

- Levering af nye, batteriforsynede forbrugsmålere (ca. 7.100 fjernvarmemålere og ca. 10.200 vandmålere) i Implementeringsperioden,

- Installation af nye, batteriforsynede forbrugsmålere (ca. 7.100 fjernvarmemålere og ca. 10.200 vandmålere) i Implementeringsperioden,

- Levering og installation af Datahjemtagningsinfrastruktur, samt system til dekryptering og integration af data til Elbek & Vejrup EVITA ('Hjemtagningssystemet'),

- Uddannelse af Ordregivernes personale i brug af Hjemtagningssystemet,

- Projektering, udrulning, testforløb og kontrol,

- Service- og hostingaftale omfattende Datahjemtagningsinfrastruktur og Hjemtagningssystem,

- Komplet dokumentation af den samlede opgave.

II.1.5) Anslået samlet værdi
Værdi eksklusive moms: 30 000 000.00 DKK
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
38550000 Målere
38410000 Måleinstrumenter
09323000 Fjernvarme (indenbys)
09324000 Fjernvarme (mellembys)
38300000 Måleudstyr
51200000 Installation af måle-, kontrol-, prøvnings- og navigationsudstyr
38421100 Vandmålere
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK032 Sydjylland
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Guldborgsund Varme A/S og Guldborgsund Vand A/S (herefter i fællesskab "Ordregiverne") skal have udskiftet de eksisterende forbrugsmålere hos Ordregivernes kunder og har derfor iværksat et udbud til identifikation af den aktør (herefter "Totalleverandøren"), som skal forestå denne opgave. Medmindre andet fremgår, anvendes i kravspecifikationen herefter de definitioner, som fremgår af kontraktudkastet.

Den udbudte kontrakt (herefter "Kontrakten") omfatter i hovedtræk følgende ydelser:

- Levering af nye, batteriforsynede forbrugsmålere (ca. 7.100 fjernvarmemålere og ca. 10.200 vandmålere) i Implementeringsperioden,

- Installation af nye, batteriforsynede forbrugsmålere (ca. 7.100 fjernvarmemålere og ca. 10.200 vandmålere) i Implementeringsperioden,

- Levering og installation af Datahjemtagningsinfrastruktur, samt system til dekryptering og integration af data til Elbek & Vejrup EVITA ('Hjemtagningssystemet'),

- Uddannelse af Ordregivernes personale i brug af Hjemtagningssystemet,

- Projektering, udrulning, testforløb og kontrol,

- Service- og hostingaftale omfattende Datahjemtagningsinfrastruktur og Hjemtagningssystem,

- Komplet dokumentation af den samlede opgave.

Ordregiverne skal understrege, at det faktiske antal forbrugsmålere, som skal leveres i Implementeringsperioden, kan afvige fra de ovenfor oplyste tal. Ordregiverne har i tilbudslisten oplyst det antal, som tilbuddet skal baseres på for at sikre sammenlignelighed i konkurrencesituationen. Totalleverandøren er berettiget til vederlag for det faktiske antal forbrugsmålere, der leveres.

Kontrakten indeholder følgende to optioner:

- Option 1: Indgåelse af en 8-årig rammeaftale på indkøb af forbrugsmålere (vand og varme) inkl. kommunikationsudstyr. Såfremt Ordregiverne udnytter Option 1, vil rammeaftalen blive indgået efter udløbet af Implementeringsperioden, idet indkøbsperioden under rammeaftalen vil løbe i en 8-årig periode derefter. Rammeaftalen omfatter en anslået mængde på 500 vandmålere, og 500 varmemålere. Maksimal mængde er 1.000 vandmålere og 1.000 varmemålere.

- Option 2: Indkøb af udstyr for lækagedetektering med alarmmulighed til brug for Ordregivernes 50 største fjernvarmekunder. Lækagedetektering skal som minimum omfatte detektering af lækage på forbrugssiden ved rørbrud med afgivelse af alarm til Ordregiverne ("basispris"). Lækageovervågning skal ske ved ekstra flowmåler på fremløbet. Som tillæg til basisprisen skal tilbudsgiverne oplyse pris for et system med to motoriserede afspærringsventiler, som kan anvendes til at måle sivning inkl. alarm til Ordregiverne samt afspærre anlægget ved rørbrud, ligeledes med afgivelse af alarm til Ordregiverne.

Ordregiverne har i 2010 idriftsat fjernaflæste forbrugsmålere og der er i den forbindelse etableret en datahjemtagningsinfrastruktur i dele af de geografiske områder, som er omfattet af Kontrakten. Totalleverandøren kan ikke genbruge hverken eksisterende forbrugsmålere eller eksisterende datahjemtagningsinfrastruktur. Ordregiverne er ansvarlige for at nedtage den eksisterende datahjemtagningsinfrastruktur (omfatter ikke eksisterende forbrugsmålere).

Udbuddet gennemføres som et udbud med forhandling i henhold til forsyningsvirksomhedsdirektivet.

Ordregiverne forbeholder sig at træffe tildelingsbeslutning på baggrund af de indledende tilbud. Det er således ikke sikkert, at Ordregiverne indleder forhandlingsmøder.

www.udbuddet.dk er den elektroniske platform, der anvendes til gennemførelsen af udbuddet. Ansøger/tilbudsgiver skal derfor oprettes som licenshaver hos www.udbuddet.dk for at kunne deltage i udbuddet.

Oprettelsen kan ske uden omkostning. Spørgsmål vedrørende www.udbuddet.dk skal stilles direkte til www.udbuddet.dk via supportfunktionen, der kan træffes via telefon +45 7022 7007. Der udbetales ikke vederlag til tilbudsgiverne for disses deltagelse i udbuddet.

II.2.5) Tildelingskriterier
de nedenfor anførte kriterier
Kvalitetskriterium - Navn: Implementering/tidsplan / Vægtning: 50
Pris - Vægtning: 50
II.2.6) Anslået værdi
Værdi eksklusive moms: 30 000 000.00 DKK
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Slut: 31/12/2024
Denne kontrakt kan forlænges: nej
II.2.9) Oplysning om begrænsningen af antallet af ansøgere, der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal ansøgere: 3
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal ansøgere:

Hvis der modtages ansøgninger fra flere end tre egnede virksomheder, vil Ordregiverne udvælge de tre virksomheder, som ud fra en samlet vurdering har mest erfaring med tilsvarende eller lignende leverancer/opgaver.

Med ”tilsvarende eller lignende leverancer/opgaver” forstås opgaver, som i forhold til omfang, de leverede målere, og de klimatiske forhold, målerne skal anvendes i, er tilsvarende eller lignende. I vurderingen indgår ansøgers erfaring med rollen som totalleverandør i en lignende leverance.

II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:

Kontrakten indeholder følgende to optioner:

- Option 1: Indgåelse af en 8-årig rammeaftale på indkøb af forbrugsmålere (vand og varme) inkl. kommunikationsudstyr. Såfremt Ordregiverne udnytter Option 1, vil rammeaftalen blive indgået efter udløbet af Implementeringsperioden, idet indkøbsperioden under rammeaftalen vil løbe i en 8-årig periode derefter. Rammeaftalen omfatter en anslået mængde på 500 vandmålere, og 500 varmemålere. Maksimal mængde er 1.000 vandmålere og 1.000 varmemålere.

- Option 2: Indkøb af udstyr for lækagedetektering med alarmmulighed til brug for Ordregivernes 50 største fjernvarmekunder. Lækagedetektering skal som minimum omfatte detektering af lækage på forbrugssiden ved rørbrud med afgivelse af alarm til Ordregiverne ("basispris"). Lækageovervågning skal ske ved ekstra flowmåler på fremløbet. Som tillæg til basisprisen skal tilbudsgiverne oplyse pris for et system med to motoriserede afspærringsventiler, som kan anvendes til at måle sivning inkl. alarm til Ordregiverne samt afspærre anlægget ved rørbrud, ligeledes med afgivelse af alarm til Ordregiverne.

II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

For hvert af de seneste tre afsluttede regnskabsår skal ansøger i ESPD'et give oplysninger om følgende:

- Ansøgers omsætning,

- Ansøgers egenkapital,

- Ansøgers soliditetsgrad i %.

Med "afsluttet regnskabsår" menes regnskabsår, for hvilket der foreligger et godkendt regnskab.

Bemærk: Er ansøger et konsortium/lignende sammenslutning, eller baserer ansøger sig på andre enheders økonomiske eller finansielle kapacitet, skal der indgives særskilt ESPD for hver deltager i konsortiet/sammenslutningen, henholdsvis den støttende enhed.

Dokumentation: Vindende tilbudsgiver skal på anmodning (ikke som en del af prækvalifikationsansøgningen) fremsende ansøgers seneste godkendte årsregnskab eller revisorpåtegnet erklæring om de efterspurgte økonomiske nøgletal, såfremt Ordregiverne ikke kan tilgå disse oplysninger på et offentligt tilgængeligt sted (CVR.dk eller ansøgers egen hjemmeside).

For ansøgere, som baserer sig på andre enheders kapacitet, gælder endvidere, at ansøger som en del af dokumentationen skal fremlægge en støtteerklæring eller tilsvarende dokumentation, som godtgør, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for ansøgeren. Hvis en ansøger beror sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, jf. foranstående, skal denne enhed påtage sig solidarisk at hæfte for ansøgers forpligter under den udbudte kontrakt.

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

Ansøger skal opfylde følgende mindstekrav:

- Omsætning på minimum 20 mio. i det senest afsluttede regnskabsår,

- Positiv egenkapital i det senest afsluttede regnskabsår,

- Soliditetsgrad på minimum 20 % i det senest afsluttede regnskabsår.

III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

Ansøger skal i ESPD'et give oplysninger om følgende:

(1) De betydeligste tilsvarende eller lignende leverancer/opgaver, ansøger har udført i løbet af de sidste 3 år, gerne med angivelse af omtrentligt kontraktbeløb, beskrivelse af leverancen (målertype og klimatiske forhold), tidspunkt for levering, navn på den offentlige eller private modtager, samt eventuel kontaktperson, som Ordregiverne har mulighed for at kontakte (referenceliste).

Med ”tilsvarende eller lignende leverancer/opgaver” forstås opgaver, som i forhold til omfang, de leverede målere, og de klimatiske forhold, målerne skal anvendes i, er tilsvarende eller lignende.

(2) Beskrivelse af de foranstaltninger, ansøger eller målerproducenten har truffet til sikring af kvaliteten (f.eks. oplysning om relevante ISO-certificeringer eller lignende).

(3) Beskrivelse af ansøgers eller målerproducentens miljøcertificeringer (iht. ISO 14001 eller lignende)

Bemærk: Er ansøger et konsortium/lignende sammenslutning eller baserer ansøger sig på andre enheders tekniske eller faglige kapacitet (f.eks. underleverandører), skal der indgives særskilt ESPD for hver deltager i konsortiet/sammenslutningen/ underleverandøren.

Dokumentation: De oplysninger/beskrivelser, som i medfør af pkt. (1) - (3) skal indeholdes i ESPD'et, se ovenfor, anses af Ordregiverne for at være den endelige dokumentation for vindende tilbudsgivers tekniske og faglige formåen.

Såfremt vindende tilbudsgiver baserer sig på andre enheders kapacitet, vil vindende tilbudsgiver blive bedt om at fremlægge støtteerklæring eller tilsvarende dokumentation, som godtgør, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for tilbudsgiver.

III.2) Kontraktbetingelser
III.2.2) Kontraktudførelsesvilkår:

Den oplyste kontraktperiode er baseret på den forventede udbudstidsplan samt Ordregivers nedenfor angivne ønsker til implementeringsperiode:

- Datahjemtagningsinfrastruktur etableret i alle områder omfattet af Kontrakten senest den 31. december 2023,

- Målerudskiftning gennemført (dvs. Driftsprøve godkendt) i Nysted, Sakskøbing og Stubbekøbing senest den 31. december 2023,

- Målerudskiftning gennemført (dvs. Driftsprøve godkendt) i Nykøbing F. senest den 31. december 2024.

Den tidsplan, som Totalleverandøren har indeholdt i sit tilbud, bodsbehæftes i overensstemmelse med kontraktudkastet (alene bod på afslutning af Implementeringsperioden) og vil herefter danne udgangspunkt for Ordregivernes kontraktstyring. Betaling i implementeringsperioden sker i henhold til en betalingsplan. Totalleverandøren skal stille sikkerhed for tilbagebetaling af den forudbetaling, som Ordregiver i medfør af betalingsplanen, yder til Totalleverandøren.

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Forhandlingsprocedure med forudgående indkaldelse af tilbud
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
Dato: 21/03/2023
Tidspunkt: 10:00
IV.2.3) Forventet dato for afsendelse af opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere
Dato: 23/03/2023
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk
IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Varighed i måneder: 3 (fra den anførte dato for modtagelse af bud)

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
Elektronisk fakturering accepteres
VI.3) Yderligere oplysninger:

Følgende punkter i ESPD'et skal udfyldes:

- Oplysninger om den økonomiske aktør (konsortier eller lignende sammenslutninger)

- Oplysninger om den økonomiske aktørs repræsentanter

- Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet (støttende enheder)

Ansøgere, der befinder sig i en obligatorisk udelukkelsesgrund, jf. udbudslovens §§ 135-136, vil blive udelukket fra deltagelse og vil ikke komme i betragtning til den udbudte kontrakt, medmindre ansøgeren fremlægger tilstrækkelig dokumentation for at være pålidelig, jf. udbudslovens § 138.

Tilsvarende vil ansøgere, som befinder sig i en af de frivillige udelukkelsesgrunde nævnt i udbudslovens § 137, stk. 1 blive udelukket fra deltagelse og vil ikke komme i betragtning til den udbudte kontrakt, medmindre ansøgeren fremlægger tilstrækkelig dokumentation for at være pålidelig, jf. udbudslovens § 138.

Vindende tilbudsgiver skal på anmodning (ikke som en del af prækvalifikationsansøgningen) fremsende serviceattest (danske virksomheder) eller tilsvarende dokumentation (udenlandske virksomheder/udenlandske ledelsesmedlemmer) som dokumentation for, at ansøgeren ikke befinder sig i en af de ovenfor refererede udelukkelsesgrunde.

Ordregiverne vil acceptere serviceattester, som er udstedt efter 1. april 2022.

For god ordens skyld bemærkes i denne sammenhæng: I medfør af udbudslovens § 134 a skal bygherre udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO’s Government Procurement Agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakter for tilbudsgivere etableret i det pågældende land. Bygherre vil påse udelukkelsesgrundens fravær forud for tildelingsbeslutningen.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk
VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
16/02/2023

Send til en kollega

0.047