23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2016/S 091-162831
Offentliggjort
12.05.2016
Udbudstype
Udbud efter forhandling

Udbyder

Danmarks Nationalbank

Vindere

(14.12.2016)
KMD A/S
Lautrupparken 40-42
2750 Ballerup

Aftale om drift af Nationalbankens administrative it-systemer, samt om forvaltning, udvikling og slutbrugerydelser


Danmarks Nationalbank

Udbudsbekendtgørelse

Tjenesteydelser

Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn og adresser
Danmarks Nationalbank
61092919
Havnegade 5
København K
1093
DANMARK
Kontaktperson: René Bergman
Telefon: +45 33636363
E-mail: it-udbud@nationalbanken.dk
NUTS-kode: DK02

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: https://www.nationalbanken.dk

I.2) Fælles udbud
I.3) Kommunikation
Adgangen til udbudsmaterialet er begrænset. Yderligere oplysninger kan indhentes på: https://www.nationalbanken.dk/da/om_nationalbanken/udbud/Sider/default.aspx
Yderligere oplysninger fås på den ovennævnte adresse
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til den ovennævnte adresse
I.4) Type ordregivende myndighed
Offentligretligt organ
I.5) Hovedaktivitet
Økonomiske og finansielle anliggender

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

 

Aftale om drift af Nationalbankens administrative it-systemer, samt om forvaltning, udvikling og slutbrugerydelser.

 

II.1.2) Hoved-CPV-kode
72000000
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

 

Den udbudte aftale dækker drift af Nationalbankens administrative it-systemer. Udover drift af infrastruktur udbydes applikationsforvaltning og applikationsudvikling af en bred skare af it-systemer, ligesom aftalen indeholder en række slutbrugerydelser.

 

II.1.5) Anslået samlet værdi
Værdi eksklusive moms: 500 000 000.00 DKK
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
72200000
72250000
72260000
72300000
72510000
72540000
72700000
72610000
72900000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK011
NUTS-kode: DK02
Hovedudførelsessted:

 

Ydelserne skal udføres på Nationalbankens hovedbygning i København, samt på Nationalbankens beredskabslokale, der er beliggende i Københavnsområdet.

 

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

 

1. Baggrund og karakteristika

Nationalbanken er Danmarks centralbank, og Nationalbanken har til opgave at opretholde et sikkert pengevæsen her i landet samt at lette og regulere pengeomsætning og kreditgivning.

Nationalbankens tre overordnede formål er således at være med til at sørge for stabile priser, sikre betalinger og stabilitet i det finansielle system. Nationalbankens it-systemer er delt i administrative it-systemer og bankspecifikke it-systemer. Den udbudte aftale dækker drift af de administrative it-systemer. Udover drift af infrastruktur udbydes applikationsforvaltning og applikationsudvikling af en bred skare af it-systemer, ligesom aftalen indeholder en række slutbrugerydelser. Nationalbanken beskæftiger i dag ca. 500 medarbejdere, der alle sidder i Nationalbankens hovedsæde i København. Nationalbankens administrative it-systemer driftes på nuværende tidspunkt af Nationalbankens egne medarbejdere. Nationalbanken anvender til formålet to eksterne datacentre i Københavnsområdet.

2. Hovedydelser

Nærværende udbud omfatter følgende hovedydelser:

A. Drift af administrative it-systemer.

Ved drift forstås bl.a. infrastrukturydelser, herunder drift af servere, storage, backup, fileshares og netværk af Nationalbankens administrative it-systemer.

B. Applikationsydelser.

Ved applikationsydelser forstås bl.a. applikations- og databasedrift samt applikationsforvaltning og -udvikling.

C. Slutbrugerydelser.

Ved slutbrugerydelser forstås bl.a. service desk, desktop management, print og brugeradministration.

Leverandøren skal levere infrastrukturydelser ud fra Nationalbankens datacenterfaciliteter. Herudover findes et beredskabslokale, der indeholder et redundant miljø, hvortil Leverandøren skal levere ydelser.

Nationalbankens interne it-funktion beskæftiger i dag knap 100 medarbejdere, hvoraf ca. 1/4 er midlertidigt tilknyttet et fornyelsesprogram på eksterne centralbanksystemer. Efter afslutningen af dette fornyelsesprogram vil den interne it-funktion således forventeligt bestå af ca. 75 medarbejdere. Heraf vil op til 40 medarbejdere være omfattet af virksomhedsoverdragelsesloven. Det vil dreje sig om medarbejdere med erfaring indenfor drift, forvaltning, udvikling og slutbrugerydelser.

Aftalen er ikke eksklusiv, hvorfor Nationalbanken bl.a. er berettiget til at indkøbe tilsvarende ydelser fra tredjemand eller selv udføre ydelserne.

 

II.2.5) Tildelingskriterier
Prisen er ikke det eneste tildelingskriterium og alle kriterier er udelukkende anført i udbudsdokumenterne
II.2.6) Anslået værdi
Værdi eksklusive moms: 500 000 000.00 DKK
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Varighed i måneder: 48
Denne kontrakt kan forlænges: ja
Beskrivelse af forlængelser:

 

Aftalen kan forlænges med op til 2 x 12 måneder.

 

II.2.9) Oplysning om begrænsningen af antallet af ansøgere, der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal ansøgere: 5
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal ansøgere:

 

Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter en vurdering af, hvilke ansøgere, der har dokumenteret de mest relevante leverancer (referencer), jf. de i punkt II.2.4) anførte karakteristika, herunder i forhold til de anførte hovedydelser, jf. litra A-C.

 

II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.12) Oplysninger om elektroniske kataloger
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.1) Egnethed til at udøve en erhvervsaktivitet, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre
Liste over og kort beskrivelse af betingelser:

 

Der stilles ikke krav om optagelse i relevant fagligt-/erhvervsregister eller handelsregister.

 

III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

 

Ansøger skal vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) med angivelse af følgende oplysninger:

1) Ansøgers samlede årsomsætning for det seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår ansøgeren blev etableret eller startede sin virksomhed. Dette angives i ESPD'en Del IV, Afsnit B, Økonomisk og Finansiel Formåen, underpunktet »Samlet omsætning«. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom.

2) Ansøgerens samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår ansøgeren blev etableret eller startede sin virksomhed. Dette angives i ESPD'en Del IV, Afsnit B, Økonomisk og Finansiel Formåen, underpunktet »Finansielle nøgletal«. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom.

Ad 1) og 2) Ved »det seneste disponible regnskabsår« forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for ansøgerens regnskabsaflæggelse.

Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, skal dette anføres i det fælleseuropæiske udbudsdokument, Del II, underpunktet »Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet«, jf. i øvrigt punkt. VI.3) Yderligere oplysninger nedenfor, og den eller de andre enheder skal hver udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.

Såfremt ansøger er del af et konsortium, skal dette anføres i det fælleseuropæiske udbudsdokument, Del II, afsnit A, og hver af de deltagende økonomiske aktører skal udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.

 

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

 

Som mindstekrav kræves en samlet årlig omsætning på mindst 500 000 000 DKK i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som ansøgerens og disse andre enheders samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. Nationalbanken beregner omsætningen ud fra de afgivne oplysninger i de modtagne ESPD, Del IV, afsnit B, underpunktet »Samlet omsætning«. Selvom oplysningerne fremgår af separate ESPD'er, vurderes de således samlet.

Som mindstekrav kræves en positiv egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes egenkapitalen som deltagernes samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Nationalbanken beregner deltagernes samlede egenkapital ud fra de afgivne oplysninger i de modtagne ESPD, Del IV, afsnit B, underpunktet »Finansielle nøgletal«. Selvom oplysningerne fremgår af separate ESPD'er, vurderes de således samlet.

 

III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

 

Ansøger skal vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD'-en) med angivelse af følgende oplysninger:

Ansøgeren skal angive en oversigt over de 5 betydeligste lignende tjenesteydelser (referencebeskrivelser) som beskrevet i punkt II.2.4) og som er udført i løbet af de seneste 3 år, afhængig af hvornår ansøgeren blev etableret eller startede sin virksomhed.

Referencebeskrivelserne angives i ESPD'en Del IV, Afsnit C, Teknisk og faglig formåen. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom.

Nationalbanken ser gerne, at referencebeskrivelserne indeholder følgende:

— en klar beskrivelse af leverancen, herunder hvilke af de under punkt II.2.4) anførte ydelsesområder litra A-C, leverancen vedrørte,

— ansøgerens rolle(r) i forbindelse med leverancens udførelse,

— tidspunktet for udførelsen,

— hvorvidt leverancen indeholdte virksomhedsoverdragelse,

— størrelsen af leverancen (beløb), samt

— dato for leverancen samt navn på kunden (modtager af leverancen).

Såfremt ansøgningen indeholder mere end fem referencer, vil alene de første fem referencer blive taget i betragtning.

Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, skal dette anføres i ESPD'en, del II, afsnit C, jf. i øvrigt punkt VI.3), Yderligere oplysninger nedenfor, og den eller de andre enheder skal hver udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.

Såfremt ansøger er del af et konsortium, skal dette anføres i ESPD'en, Del II, afsnit A, og hver af de deltagende økonomiske aktører skal udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.

 

III.1.5) Oplysning om reserverede kontrakter
III.2) Kontraktbetingelser
III.2.1) Oplysninger om en bestemt profession
III.2.2) Kontraktudførelsesvilkår:

 

I relation til levering af ydelser under aftalen indgår i aftalens vilkår en regulering af krav til samfundsansvar baseret på principperne i FN's Global Compact og krav til sikkerhedsgodkendelse af relevant personale til brug for udførelse af aftalens ydelser. For en supplerende beskrivelse henvises til Bilag A, Betingelser for prækvalifikation. Leverandøren skal på overtagelsesdagen for virksomhedsoverdragelse af medarbejdere fra Nationalbanken være godkendt som uddannelsessted og overtage erhvervsuddannelsesaftaler for de elever, der er ansat i Nationalbanken på overtagelsesdagen. Aftalen vil i relevant omfang inddrage krav om overholdelse § 41, stk. 4, jf. lov om behandling af personoplysninger (krigsreglen). Der henvises til aftalens vilkår og nærmere regulering heraf.

 

III.2.3) Oplysninger om de medarbejdere, der er ansvarlige for kontraktens udførelse

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
IV.1.4) Oplysninger om reduktion af antallet af løsninger eller tilbud under forhandlingerne eller dialogen
IV.1.5) Oplysninger om forhandling
Den ordregivende myndighed forbeholder sig retten til at tildele kontrakten på grundlag af de første bud uden at indgå forhandlinger
IV.1.6) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
Bekendtgørelsens nummer i EUT S: 2016/S 068-118003
IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
Dato: 16/06/2016
Tidspunkt: 12:00
IV.2.3) Forventet dato for afsendelse af opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere
Dato: 01/07/2016
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk
IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Varighed i måneder: 6 (fra den anførte dato for modtagelse af bud)
IV.2.7) Betingelser for åbning af bud

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: ja
Skønnet tidsplan for offentliggørelse af yderligere bekendtgørelser:

 

Aftalen forventes udbudt igen i forbindelse med aftalens ophør.

 

VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
Elektronisk fakturering accepteres
VI.3) Yderligere oplysninger:

 

Der henvises i det hele til bilag A, Betingelser for prækvalifikation, der indeholder en fuld beskrivelse af supplerende oplysninger til nærværende udbudsbekendtgørelse. Bilag A, Betingelser for prækvalifikation udgør således en integreret del af udbudsbekendtgørelsen.

Anmodning om prækvalifikation kan kun ske ved fysisk indlevering/indsendelse af ansøgning til Nationalbanken adresse, jf. pkt. I.1). Det er ikke muligt på anden vis at afgive prækvalifikationsansøgning, herunder accepteres ikke ansøgninger afgivet ved e-mail.

Interesserede opfordres til løbende at holde sig orienteret på Nationalbankens hjemmeside under »Om os, Udbud og annonceringer«, jf. også pkt. I.3), hvor det er muligt at tilmelde sig en nyhedsmail.

Ansøger skal udfylde og vedlægge sin ansøgning det fælleseuropæiske udbudsdokument som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3 nævnte forhold. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning til det fælleseuropæiske udbudsdokument. Ansøger opfordres til i god tid inden ansøgningsfristen at oprette og klargøre det fælleseuropæiske udbudsdokument for nærværende udbudsprocedure med henblik på afgivelse af ansøgning om prækvalifikation.

Ad punkt IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit tilbud. I stedet for (fra den anførte dato for modtagelse af tilbud) skal det læses (fra den anførte dato for modtagelse af endeligt tilbud).

Vedrørende udelukkelsesgrundene:

Nationalbanken skal udelukke en ansøger/tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren/tilbudsgiver er omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde. Oplysningerne herom anføres i det fælleseuropæiske udbudsdokument Del III, afsnit A, B og C. Der gøres særligt opmærksom på, at visse af de frivillige udelukkelsesgrunde i udbudsdirektivet er gjort obligatoriske i udbudsloven § 136. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning til det fælleseuropæiske udbudsdokument om korrekt udfyldelse af formularen.

Nationalbanken vil herudover udelukke ansøgere/tilbudsgivere fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis de er omfattet af en udelukkelsesgrund i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 eller nr. 6. Ansøger skal anføre oplysningerne herom i det fælleseuropæiske udbudsdokument, del III, afsnit C. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning til det fælleseuropæiske udbudsdokument om de frivillige udelukkelsesgrunde.

I forhold til indhentelse af dokumentation for oplysningerne i det fælleseuropæiske udbudsdokument, anmodes tilbudsgiver om at fremlægge årsregnskaber eller uddrag heraf, jf. udbudsloven § 154, stk. 1, nr. 2. Der henvises endvidere til bilag A, Betingelser for prækvalifikation i forhold til oplysninger om prækvalifikationen i øvrigt, herunder oplysninger om støttende enheder, samt nærmere angivelser i forhold til udbudsbekendtgørelsen i øvrigt.

 

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
København Ø
2100
DANMARK
Telefon: +45 35291095
E-mail: klfu@erst.dk

Internetadresse:https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

 

I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:

Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.

I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:

1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.

2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystemer indgået, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.

3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2.

4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.

Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.

Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).

Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.klfu.dk

 

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
DANMARK
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse:www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
11/05/2016

Send til en kollega

0.047