Fakta om udbudet
Udbyder
Danmarks Nationalbank
Vindere
(14.12.2016)
KMD A/S
Lautrupparken 40-42
2750 Ballerup
Aftale om drift af Nationalbankens administrative it-systemer, samt om forvaltning, udvikling og slutbrugerydelser
Danmarks Nationalbank
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
61092919
Havnegade 5
København K
1093
DANMARK
Kontaktperson: René Bergman
Telefon: +45 33636363
E-mail: it-udbud@nationalbanken.dk
NUTS-kode: DK02
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.nationalbanken.dk
Del II: Genstand
Aftale om drift af Nationalbankens administrative it-systemer, samt om forvaltning, udvikling og slutbrugerydelser.
Den udbudte aftale dækker drift af Nationalbankens administrative it-systemer. Udover drift af infrastruktur udbydes applikationsforvaltning og applikationsudvikling af en bred skare af it-systemer, ligesom aftalen indeholder en række slutbrugerydelser.
Ydelserne skal udføres på Nationalbankens hovedbygning i København, samt på Nationalbankens beredskabslokale, der er beliggende i Københavnsområdet.
1. Baggrund og karakteristika
Nationalbanken er Danmarks centralbank, og Nationalbanken har til opgave at opretholde et sikkert pengevæsen her i landet samt at lette og regulere pengeomsætning og kreditgivning.
Nationalbankens tre overordnede formål er således at være med til at sørge for stabile priser, sikre betalinger og stabilitet i det finansielle system. Nationalbankens it-systemer er delt i administrative it-systemer og bankspecifikke it-systemer. Den udbudte aftale dækker drift af de administrative it-systemer. Udover drift af infrastruktur udbydes applikationsforvaltning og applikationsudvikling af en bred skare af it-systemer, ligesom aftalen indeholder en række slutbrugerydelser. Nationalbanken beskæftiger i dag ca. 500 medarbejdere, der alle sidder i Nationalbankens hovedsæde i København. Nationalbankens administrative it-systemer driftes på nuværende tidspunkt af Nationalbankens egne medarbejdere. Nationalbanken anvender til formålet to eksterne datacentre i Københavnsområdet.
2. Hovedydelser
Nærværende udbud omfatter følgende hovedydelser:
A. Drift af administrative it-systemer.
Ved drift forstås bl.a. infrastrukturydelser, herunder drift af servere, storage, backup, fileshares og netværk af Nationalbankens administrative it-systemer.
B. Applikationsydelser.
Ved applikationsydelser forstås bl.a. applikations- og databasedrift samt applikationsforvaltning og -udvikling.
C. Slutbrugerydelser.
Ved slutbrugerydelser forstås bl.a. service desk, desktop management, print og brugeradministration.
Leverandøren skal levere infrastrukturydelser ud fra Nationalbankens datacenterfaciliteter. Herudover findes et beredskabslokale, der indeholder et redundant miljø, hvortil Leverandøren skal levere ydelser.
Nationalbankens interne it-funktion beskæftiger i dag knap 100 medarbejdere, hvoraf ca. 1/4 er midlertidigt tilknyttet et fornyelsesprogram på eksterne centralbanksystemer. Efter afslutningen af dette fornyelsesprogram vil den interne it-funktion således forventeligt bestå af ca. 75 medarbejdere. Heraf vil op til 40 medarbejdere være omfattet af virksomhedsoverdragelsesloven. Det vil dreje sig om medarbejdere med erfaring indenfor drift, forvaltning, udvikling og slutbrugerydelser.
Aftalen er ikke eksklusiv, hvorfor Nationalbanken bl.a. er berettiget til at indkøbe tilsvarende ydelser fra tredjemand eller selv udføre ydelserne.
Aftalen kan forlænges med op til 2 x 12 måneder.
Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter en vurdering af, hvilke ansøgere, der har dokumenteret de mest relevante leverancer (referencer), jf. de i punkt II.2.4) anførte karakteristika, herunder i forhold til de anførte hovedydelser, jf. litra A-C.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Der stilles ikke krav om optagelse i relevant fagligt-/erhvervsregister eller handelsregister.
Ansøger skal vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) med angivelse af følgende oplysninger:
1) Ansøgers samlede årsomsætning for det seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår ansøgeren blev etableret eller startede sin virksomhed. Dette angives i ESPD'en Del IV, Afsnit B, Økonomisk og Finansiel Formåen, underpunktet »Samlet omsætning«. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom.
2) Ansøgerens samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår ansøgeren blev etableret eller startede sin virksomhed. Dette angives i ESPD'en Del IV, Afsnit B, Økonomisk og Finansiel Formåen, underpunktet »Finansielle nøgletal«. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom.
Ad 1) og 2) Ved »det seneste disponible regnskabsår« forstås det seneste regnskab afsluttet i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for ansøgerens regnskabsaflæggelse.
Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, skal dette anføres i det fælleseuropæiske udbudsdokument, Del II, underpunktet »Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet«, jf. i øvrigt punkt. VI.3) Yderligere oplysninger nedenfor, og den eller de andre enheder skal hver udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.
Såfremt ansøger er del af et konsortium, skal dette anføres i det fælleseuropæiske udbudsdokument, Del II, afsnit A, og hver af de deltagende økonomiske aktører skal udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.
Som mindstekrav kræves en samlet årlig omsætning på mindst 500 000 000 DKK i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som ansøgerens og disse andre enheders samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. Nationalbanken beregner omsætningen ud fra de afgivne oplysninger i de modtagne ESPD, Del IV, afsnit B, underpunktet »Samlet omsætning«. Selvom oplysningerne fremgår af separate ESPD'er, vurderes de således samlet.
Som mindstekrav kræves en positiv egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes egenkapitalen som deltagernes samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Nationalbanken beregner deltagernes samlede egenkapital ud fra de afgivne oplysninger i de modtagne ESPD, Del IV, afsnit B, underpunktet »Finansielle nøgletal«. Selvom oplysningerne fremgår af separate ESPD'er, vurderes de således samlet.
Ansøger skal vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD'-en) med angivelse af følgende oplysninger:
Ansøgeren skal angive en oversigt over de 5 betydeligste lignende tjenesteydelser (referencebeskrivelser) som beskrevet i punkt II.2.4) og som er udført i løbet af de seneste 3 år, afhængig af hvornår ansøgeren blev etableret eller startede sin virksomhed.
Referencebeskrivelserne angives i ESPD'en Del IV, Afsnit C, Teknisk og faglig formåen. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom.
Nationalbanken ser gerne, at referencebeskrivelserne indeholder følgende:
— en klar beskrivelse af leverancen, herunder hvilke af de under punkt II.2.4) anførte ydelsesområder litra A-C, leverancen vedrørte,
— ansøgerens rolle(r) i forbindelse med leverancens udførelse,
— tidspunktet for udførelsen,
— hvorvidt leverancen indeholdte virksomhedsoverdragelse,
— størrelsen af leverancen (beløb), samt
— dato for leverancen samt navn på kunden (modtager af leverancen).
Såfremt ansøgningen indeholder mere end fem referencer, vil alene de første fem referencer blive taget i betragtning.
Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, skal dette anføres i ESPD'en, del II, afsnit C, jf. i øvrigt punkt VI.3), Yderligere oplysninger nedenfor, og den eller de andre enheder skal hver udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.
Såfremt ansøger er del af et konsortium, skal dette anføres i ESPD'en, Del II, afsnit A, og hver af de deltagende økonomiske aktører skal udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.
I relation til levering af ydelser under aftalen indgår i aftalens vilkår en regulering af krav til samfundsansvar baseret på principperne i FN's Global Compact og krav til sikkerhedsgodkendelse af relevant personale til brug for udførelse af aftalens ydelser. For en supplerende beskrivelse henvises til Bilag A, Betingelser for prækvalifikation. Leverandøren skal på overtagelsesdagen for virksomhedsoverdragelse af medarbejdere fra Nationalbanken være godkendt som uddannelsessted og overtage erhvervsuddannelsesaftaler for de elever, der er ansat i Nationalbanken på overtagelsesdagen. Aftalen vil i relevant omfang inddrage krav om overholdelse § 41, stk. 4, jf. lov om behandling af personoplysninger (krigsreglen). Der henvises til aftalens vilkår og nærmere regulering heraf.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Aftalen forventes udbudt igen i forbindelse med aftalens ophør.
Der henvises i det hele til bilag A, Betingelser for prækvalifikation, der indeholder en fuld beskrivelse af supplerende oplysninger til nærværende udbudsbekendtgørelse. Bilag A, Betingelser for prækvalifikation udgør således en integreret del af udbudsbekendtgørelsen.
Anmodning om prækvalifikation kan kun ske ved fysisk indlevering/indsendelse af ansøgning til Nationalbanken adresse, jf. pkt. I.1). Det er ikke muligt på anden vis at afgive prækvalifikationsansøgning, herunder accepteres ikke ansøgninger afgivet ved e-mail.
Interesserede opfordres til løbende at holde sig orienteret på Nationalbankens hjemmeside under »Om os, Udbud og annonceringer«, jf. også pkt. I.3), hvor det er muligt at tilmelde sig en nyhedsmail.
Ansøger skal udfylde og vedlægge sin ansøgning det fælleseuropæiske udbudsdokument som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3 nævnte forhold. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning til det fælleseuropæiske udbudsdokument. Ansøger opfordres til i god tid inden ansøgningsfristen at oprette og klargøre det fælleseuropæiske udbudsdokument for nærværende udbudsprocedure med henblik på afgivelse af ansøgning om prækvalifikation.
Ad punkt IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit tilbud. I stedet for (fra den anførte dato for modtagelse af tilbud) skal det læses (fra den anførte dato for modtagelse af endeligt tilbud).
Vedrørende udelukkelsesgrundene:
Nationalbanken skal udelukke en ansøger/tilbudsgiver fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren/tilbudsgiver er omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde. Oplysningerne herom anføres i det fælleseuropæiske udbudsdokument Del III, afsnit A, B og C. Der gøres særligt opmærksom på, at visse af de frivillige udelukkelsesgrunde i udbudsdirektivet er gjort obligatoriske i udbudsloven § 136. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning til det fælleseuropæiske udbudsdokument om korrekt udfyldelse af formularen.
Nationalbanken vil herudover udelukke ansøgere/tilbudsgivere fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis de er omfattet af en udelukkelsesgrund i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 eller nr. 6. Ansøger skal anføre oplysningerne herom i det fælleseuropæiske udbudsdokument, del III, afsnit C. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning til det fælleseuropæiske udbudsdokument om de frivillige udelukkelsesgrunde.
I forhold til indhentelse af dokumentation for oplysningerne i det fælleseuropæiske udbudsdokument, anmodes tilbudsgiver om at fremlægge årsregnskaber eller uddrag heraf, jf. udbudsloven § 154, stk. 1, nr. 2. Der henvises endvidere til bilag A, Betingelser for prækvalifikation i forhold til oplysninger om prækvalifikationen i øvrigt, herunder oplysninger om støttende enheder, samt nærmere angivelser i forhold til udbudsbekendtgørelsen i øvrigt.
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
København Ø
2100
DANMARK
Telefon: +45 35291095
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse:https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystemer indgået, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2.
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 3, stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.klfu.dk
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
DANMARK
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse:www.kfst.dk