Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
https://www.ethics.dk/ethics/eo#/ef980516-6947-41cb-ae16-ea384cc808fa/publicMaterial
Udbyder
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
02.07 Kommunikationsprodukter og -løsninger
Staten og Kommunernes Indkøbsservice A/S
Udbudsbekendtgørelse
Varer
Del I: Ordregivende myndighed
CVR-nummer: 17472437
Postadresse: Pakkerivej 6
By: Valby
NUTS-kode: DK Danmark
Postnummer: 2500
Land: Danmark
Kontaktperson: Charlotte Andersen Kovacs
E-mail: cko@ski.dk
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.ski.dk
Del II: Genstand
02.07 Kommunikationsprodukter og -løsninger
SKI udbyder hermed et dynamisk indkøbssystem for Kommunikationsprodukter og -løsninger (02.07 Kommunikationsprodukter og- løsninger).
Systemets genstand omfatter alle former for kommunikationsprodukter og -løsninger, både traditionelle kommunikationsløsninger installeret on-premise på kundens lokation og it-miljø samt cloudbaserede kommunikationsløsninger installeret i kundens it-miljø eller i leverandørens datacenter. Der henvises uddybende til bilag C, Systemets genstand. Det er frivilligt for de kunder, som fremgår af bilag B, Kundeliste at gøre brug af det dynamiske indkøbssystem.
Det fremgår af udbudsmaterialets bilag C, hvilke produkter og ydelser, der kan anskaffes i Systemet.
Det dynamiske indkøbssystem indeholder to kategorier (angivet som delaftaler under afsnit II.2).
En ansøger kan vælge at anmode om optagelse i en eller begge kategorier og optagelse sker separat for hver kategori.
Simpel løsning
Danmark
De to kategorier i det dynamiske indkøbssystem har overordnet sammenfaldende genstand, jf. bilag C, Systemets genstand. Dog vil typerne af indkøb på de to kategorier være forskellige, idet Kategori 1 anvendes, hvis kunden har behov for en simpel løsning. Ved simpel løsning forstås en løsning, hvor Kunden selv er i stand til at identificere og specificere sit behov, herunder behov for eventuel installering, konfiguration mv. Løsningen vil således kunne specificeres så detaljeret af Kunden, at der kan sammensættes og tilbydes en løsning bestående af konkrete produkter og afgrænsede, enkeltstående tjenesteydelser i form af eventuel installation og/eller montering.
Kategori 1 omfatter således f.eks. volumenkøb af større mængder produkter, tilføjelse til eller udskiftning af eksisterende udstyr/løsninger, eller løsninger, hvor kunden selv er i stand til at specificere de respektive produkter og kompetencer/ressourcer til at sætte løsningen op.
I Kategori 1 evalueres og tildeles en leveringskontrakt på baggrund af tildelingskriteriet ”Omkostninger”.
Kategorien omfatter simple løsninger indenfor alle former for kommunikationsprodukter og -løsninger, både traditionelle kommunikationsløsninger installeret on-premise på kundens lokation og it-miljø samt cloudbaserede kommunikationsløsninger installeret i kundens it-miljø eller i leverandørens datacenter. Kommunikationsprodukter og -løsninger defineres indenfor dette System som produkter og løsninger, der er præfabrikerede og kommercielt tilgængelige på markedet på tidspunktet for det enkelte Konkrete indkøb under systemet, og som i øvrigt falder indenfor afgrænsningerne, nærmere beskrevet neden for.
Kommunikationsprodukter og -løsninger er en meget bred indkøbskategori, der spænder over mangeartede produkttyper. Det er muligt at købe forskellige former for kommunikationsprodukter og -løsninger, der alle supplerer hinanden. Systemet har en høj grad af fleksibilitet og indeholder mange forskellige brugsscenarier, der gør det muligt at købe kommunikationsprodukter eller -løsninger.
Overordnet set indeholder Systemets kategorier følgende seks ydelsesområder og tværgående ydelser, som Kunden kan anskaffe på tværs af kategorierne:
• Netværksprodukter og -løsninger
• Overvågningsprodukter og -løsninger
• It-sikkerhedsprodukter og -løsninger
• Unified Communicationsprodukter og -løsninger
• Kontaktcenterløsning
• Internet of Things
Under hver af de seks ydelsesområder er der mulighed for at anskaffe tværgående ydelser, herunder Service og support, Licenser, Sikkerhed og Cloudbaserede ydelser i kategori 1.
Der henvises i øvrigt til Bilag C, Systemets genstand, for uddybning af de seks ydelsesområder, som Systemets genstand består af.
SKI forbeholder sig retten til at forlænge systemets varighed via en bekendtgørelse herom jf. udbudslovens § 107.
Den anførte værdi i afsnit II.1.5) og under de enkelte kategorier er et udtryk for SKI 's vurdering, baseret på SKI’s markedskendskab, af den anslåede værdi af samtlige kontrakter, der forventes tildelt i det dynamiske indkøbssystems løbetid i kategorien, jf. nærmere herom i afsnit VI.3). Dette skøn er ikke et udtryk for et garanteret indkøb.
Kompleks løsning
Danmark
De to kategorier i det dynamiske indkøbssystem har overordnet sammenfaldende genstand, jf. bilag C, Systemets genstand. Dog vil typerne af indkøb på de to kategorier være forskellige, idet Kategori 2 anvendes, hvis kunden har behov for en kompleks løsning. Ved kompleks løsning forstås en løsning, hvor Kunden har behov for leverandørens input til at udarbejde den konkrete bedst egnede løsning til opfyldelse af Kundens behov, og hvor Kunden har behov for at kunne indkøbe kompetencer i form af rådgivning, teknisk konsulentbistand til at etablere løsningen, eller bistand i form af et beredskab i tilfælde af, at der opstår fejl i en netværksswitch eller lignende.
Indkøbet kan f.eks. være en anskaffelse af produkter til et nyt netværk, eller telefoniprodukter til en ny lokation. Kunden har til disse typer af indkøb et behov for leverandørens bistand til at identificere den bedst egnede løsningsmodel, samt et behov for efterfølgende løbende rådgivning og/eller øvrig bistand i forbindelse med en konkrete løsning.
Kategorien omfatter komplekse løsninger indenfor alle former for kommunikationsprodukter og -løsninger, både traditionelle kommunikationsløsninger installeret on-premise på kundens lokation og it-miljø samt cloudbaserede kommunikationsløsninger installeret i kundens it-miljø eller i leverandørens datacenter. Kommunikationsprodukter og -løsninger defineres indenfor dette System som produkter og løsninger, der er præfabrikerede og kommercielt tilgængelige på markedet på tidspunktet for det enkelte Konkrete indkøb under systemet, og som i øvrigt falder indenfor afgrænsningerne, nærmere beskrevet neden for.
Kommunikationsprodukter og -løsninger er en meget bred indkøbskategori, der spænder over mangeartede produkttyper. Det er muligt at købe forskellige former for kommunikationsprodukter og -løsninger, der alle supplerer hinanden. Systemet har en høj grad af fleksibilitet og indeholder mange forskellige brugsscenarier, der gør det muligt at købe kommunikationsprodukter eller -løsninger.
Overordnet set indeholder Systemets kategorier følgende seks ydelsesområder og tværgående ydelser, som Kunden kan anskaffe på tværs af kategorierne:
• Netværksprodukter og -løsninger
• Overvågningsprodukter og -løsninger
• It-sikkerhedsprodukter og -løsninger
• Unified Communicationsprodukter og -løsninger
• Kontaktcenterløsning
• Internet of Things
Under hver af de seks ydelsesområder er der mulighed for at anskaffe tværgående ydelser, herunder Service og support, Licenser, Sikkerhed, Cloudbaserede ydelser og Konsulentydelser (sidstnævnte dog kun i Kategori 2)
Der henvises i øvrigt til Bilag C, Systemets genstand, for uddybning af de seks ydelsesområder, som Systemets genstand består af.
SKI forbeholder sig retten til at forlænge systemets varighed via en bekendtgørelse herom jf. udbudslovens § 107.
Den anførte værdi i afsnit II.1.5) og under de enkelte kategorier er et udtryk for SKI 's vurdering, baseret på SKI’s markedskendskab, af den anslåede værdi af samtlige kontrakter, der forventes tildelt i det dynamiske indkøbssystems løbetid i kategorien, jf. nærmere herom i afsnit VI.3). Dette skøn er ikke et udtryk for et garanteret indkøb.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Der stilles ikke mindstekrav til ansøgernes økonomiske og finansielle kapacitet i de to kategorier.
Ansøger skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) med angivelse af følgende oplysninger:
Kategori 1:
• Under ”Beskrivelse”: Angiv en kort beskrivelse af leverancen med angivelse af, hvilket/hvilke ydelsesområder, jf. afsnit II.2.4), der er indeholdt i leverancen. SKI opfordrer ansøger til at holde beskrivelsen kortfattet og præcis. Beskrivelsen skal alene vedrøre forhold inden for de sidste 3 år forud for ansøgningsfristen.
• Under ”Beløb”: Udfyld værdien af de opgaver, som er udført i perioden inden for de seneste 3 år før ansøgningsfristen. (Det fakturerede beløb i DKK ekskl. moms inden for de sidste 3 år forud for ansøgningsfristen).
• Under "Startdato”: Angiv startdato for den udførte reference. Hvis denne dato ligger tidligere end 3 år forud for ansøgningsfristen, anføres det i referencebeskrivelsen, jf. ”Beskrivelse” ovenfor, hvilken startdato referencebeskrivelsen tager udgangspunkt i, jf. at denne alene må vedrøre udførte forhold inden for de sidste 3 år forud for ansøgningsfristen.
• Under ”Slutdato”: Angiv slutdato. Hvis kontrakten endnu ikke er afsluttet, angives datoen for ansøgningsfristen.
• Under ”Modtagere”: Angiv kundens navn.
Kategori 2:
• Under ”Beskrivelse”: Angiv en kort beskrivelse af leverancen med angivelse af, hvilket/hvilke ydelsesområder og konsulentydelser, jf. afsnit II.2.4), der er indeholdt i leverancen. SKI opfordrer ansøger til at holde beskrivelsen kortfattet og præcis. Beskrivelsen skal alene vedrøre forhold inden for de sidste 3 år forud for ansøgningsfristen.
• Under ”Beløb”: Udfyld værdien af de opgaver, som er udført i perioden inden for de seneste 3 år før ansøgningsfristen. (Det fakturerede beløb i DKK ekskl. moms inden for de sidste 3 år forud for ansøgningsfristen).
• Under "Startdato”: Angiv startdato for den udførte reference. Hvis denne dato ligger tidligere end 3 år forud for ansøgningsfristen, anføres det i referencebeskrivelsen, hvilken startdato referencebeskrivelsen tager udgangspunkt i, jf. at denne alene må vedrøre udførte forhold inden for de sidste 3 år forud for ansøgningsfristen.
• Under ”Slutdato”: Angiv slutdato. Hvis kontrakten endnu ikke er afsluttet, angives datoen for ansøgningsfristen.
• Under ”Modtagere”: Angiv kundens navn.
Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, afsnit C: Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet. Den eller de andre enheder skal hver udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.
Såfremt ansøger er del af et konsortium, skal dette anføres i ESPD'ets Del II, afsnit A: Oplysninger om den økonomiske aktør, i feltet ”Deltager den økonomiske aktør i udbudsproceduren sammen med andre?”, og hver af de deltagende økonomiske aktører skal udfylde et særskilt ESPD med de krævede oplysninger.
Kategori 1:
Det er et minimumskrav, at Ansøger kan dokumentere 2 referencer på konkrete leverancer, der:
o Er udført indenfor de seneste 3 år, regnet fra ansøgningsfristen,
o vedrører tilsvarende opgaver, jf. nedenfor og
o har en værdi pr. reference på mindst DKK 2.000.000 ekskl. moms
Kategori 2:
Det er et minimumskrav, at Ansøger kan dokumentere 2 referencer på konkrete leverancer, der:
o Er udført indenfor de seneste 3 år, regnet fra ansøgningsfristen,
o vedrører tilsvarende opgaver inklusive konsulentydelser, jf. nedenfor og
o har en værdi pr. reference på mindst DKK 200.000 ekskl. moms
Ved tilsvarende opgaver forstås for begge kategorier opgaver vedrørende levering af produkter eller løsninger indenfor et eller flere af nedenstående ydelsesområder:
1) Netværksprodukter og -løsninger som defineret i Bilag C Systemets genstand.
2) Overvågningsprodukter og -løsninger som defineret i Bilag C Systemets genstand.
3) It-sikkerhedsprodukter og -løsninger, som defineret i Bilag C Systemets genstand.
4) Unified Communications produkter og -løsninger, som defineret i Bilag C, Systemets genstand.
5) Kontaktcenterløsninger, som defineret i Bilag C, Systemets genstand.
6) Internet of Things (IoT), som defineret i Bilag C, Systemets genstand.
Særligt vedrørende referencer på Kategori 2:
Som beskrevet ovenfor, er det endvidere et krav til de to referencer, der skal indgives ved ansøgning om optagelse i Kategori 2, at begge referencer – udover levering af produkter eller løsninger indenfor en eller flere af de i ovenstående skema oplistede ydelseskategorier - omfatter levering af konsulentydelser relateret til leveringen. De leverede konsulentydelser skal vedrøre rådgivning, implementering (ud over montering og installering) og/eller beredskab. Konsulentydelserne kan således f.eks. bestå af rådgivning indenfor systemets ydelseskategorier, teknisk konsulentbistand til at etablere løsninger indenfor systemets ydelseskategorier eller bistand i form af et beredskab i tilfælde af fejl, eller lignende, på en løsning indenfor systemets ydelseskategorier.
Én reference skal omfatte hele eller dele af en konkret leverance under én kontrakt. Én reference kan således ikke omfatte flere kontrakter, uanset om modtageren er den samme. Da én reference skal omfatte en konkret leverance, kan referencen ikke omfatte en rammeaftale. Én reference kan dog godt omfatte hele eller dele af en konkret leverance under én kontrakt, der er baseret på en rammeaftale.
Hvis det kun er en del af leverancen, der vedrører levering af produkter eller løsninger indenfor et eller flere af systemets ydelsesområder og eventuelle konsulentydelser, skal beskrivelsen og værdiangivelsen for referencen alene vedrøre den del, der relaterer sig hertil.
Kontrakten, som ansøger angiver som reference, kan være startet tidligere end 3 år før ansøgningsfristen og/eller løbe videre efter ansøgningsfristen, men der kan alene lægges vægt på den del af kontrakten, der er udført inden for de seneste 3 år før ansøgningsfristen. Ansøger skal derfor alene beskrive og angive værdien for den del, som er udført i perioden inden for de seneste 3 år før ansøgningsfristen. Ansøger står ved sin erklæring i ESPD’et inde for, at der alene er beskrevet og angivet værdien for den del af kontrakten, som er udført i perioden inden for de seneste 3 år før ansøgningsfristen.
Ved en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium) skal der alene dokumenteres 2 referencer i alt. Tilsvarende gælder såfremt ansøger baserer sig på andre økonomiske aktørers tekniske og faglige kapacitet
De i ESPD angivne oplysninger om referencer udgør endelig dokumentation for teknisk og faglig formåen, jf. udbudslovens § 151 og 152. Ansøger skal derfor ikke fremlægge yderligere dokumentation for oplysningerne i referencerne. Ordregiver forbeholder sig dog ret til at iværksætte en kontrol af rigtigheden af oplysningerne i de angivne referencer, herunder hos ansøger og/eller den aktør, som referencen vedrører.
Ved køb på systemet vil der blive indgået en leveringskontrakt mellem kunden og leverandøren. Der er vedlagt et udkast til leveringskontrakt med udbudsmaterialet.
Materialet indeholder desuden en skabelon til trepartsaftale (særbilag A), der indgås mellem leverandøren, kunden og SKI, og som indeholder regulering af leverandørens forpligtelser overfor SKI, herunder om rapportering og opkrævning af betaling fra kunden til SKI.
Ansøgernes opmærksomhed henledes endvidere på, at der på systemet opstilles minimumskrav til CSR samt til indholdet af databehandleraftaler, ligesom materialet indeholder regulering vedrørende samhandel med Rusland.
Det offentliggjorte Orienteringsnotat indeholder gennemgang af principperne for opbygningen af Leveringskontrakten.
SKI forbeholder sig retten til, indenfor rammerne af det skitserede og udbudsloven, at tilpasse udkast og skabeloner i systemets løbetid.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
1) Tilbudsgiver må ikke være omfattet af nogen af udelukkelsesgrundene angivet i udbudslovens §§ 134 a, 135 og 136 og § 137, stk. 1, nr. 2.
2) Hvis ansøger støtter sig på støttende enheder, skal disse enheder aflevere støtteerklæring eller anden dokumentation, der dokumenterer, at ansøger faktisk råder over disse enheders formåen. Dokumentationen skal afleveres sammen med ansøgningen om optagelse i systemet i overensstemmelse med udbudslovens § 151, stk. 2.
Ad afsnit II.1.5) og II.2.14): Den skønsmæssige vurdering af det dynamiske indkøbssystems anslåede værdi, er angivet i afsnit II.1.5) for hele Systemet og afsnit II.2.6 for hver kategori.
Den skønnede værdi er baseret på:
- SKI’s markedskendskab
- At aftalen er frivillig for SKI’s kunder at anvende
- Indkøbsmetodens smidighed i relation til udvikling i takt med markedets udviklingstendenser.
- Muligheden for løbende optag af nye leverandører på Systemet
- At udbuddets genstand er bredere end 50.07 (2019) samt 50.07 (2023)
-En forventet markant øget omsætning på It-sikkerhedsprodukter grundet en mere egnet måde at indkøbe i forhold til de tidligere rammeaftaler
Der er tale om en 25-årig aftaleperiode, hvilket giver en vis usikkerhed om markedsudviklingen generelt, da Systemet vedrører et marked i hastig udvikling og dermed giver det også usikkerhed om Systemets samlede potentiale.
Skønnet indebærer derfor både en vurdering af den anslåede værdi af Systemet, og en vurdering af Systemets maksimale værdi. På den baggrund er Systemets maksimale værdi fastsat til DKK 37.447,4 mio. Denne værdi anses ikke for klart usandsynlig. Den maksimale værdi kan dog ændres i henhold til de enhver tid gældende udbudsregler.
Forskellen mellem Systemets anslåede værdi og maksimale værdi er begrundet i usikkerheden om, hvad Systemets værdi ender med at blive. I den forbindelse er der blandt andet lagt vægt på følgende forhold:
- At flere kunder end forventet vælger systemet i stedet for egne udbud til større projekter,
- At flere kunder end forventet vil anvende Systemet, da deres indkøbsbehov bedst kan dækkes på dette,
- At samfundstendensen vedrørende øget digitalisering og fokus på sikkerhed i det offentlige fortsætter og bliver større end forventet,
- Eventuel øget anvendelse af Systemet ved ophør og eventuelle genudbud af SKI’s rammeaftale 50.07 igennem Systemets varighed
- At inflationen stiger mere end SKI's prognose, og
- At prissætningen på hele forsyningskæden påvirkes, herunder også råvare- og produktionspriser som følge af den aktuelle situation i Ukraine og Rusland
Skønnet af Systemets anslåede og maksimale værdi er udtryk for SKI's mest kvalificerede og gennemsigtige saglige skøn på udbudstidspunktet.
Ansøger gøres særligt opmærksom på, at ansøger i enhver henseende er ansvarlig for de tilbudte priser, uanset hvilken omsætning, der konkret opnås på Systemet, dvs. også i tilfælde af, at den konkrete omsætning afviger fra estimaterne i såvel opad- som nedadgående retning.
Ad IV.2.2): Ansøgninger om optagelse i systemet som fremsendes efter systemets åbning, vil blive behandlet i løbet af 10 arbejdsdage, medmindre særlige forhold gør sig gældende jf. udbudslovens § 104, stk. 4 og 5, hvorefter fristen for behandling kan forlænges til 15 arbejdsdage.
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Ved et udbud med prækvalifikation efter udbudsloven skal en klage over ikke at være blevet prækvalificeret indgives inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens afsendelse af underretning om prækvalifikation, jf. § 7, stk. 1 Lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer). Klager over indgåelse af en kontrakt baseret på et dynamisk indkøbssystem omfattet af udbudslovens afsnit II eller III skal være indgivet til klagenævnet inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter ordregiverens underretning om tildelingsbeslutningen, jf. § 7, stk. 2, nr. 2 Lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer). Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, jf. Lov om Klagenævnet for Udbud § 6, stk. 4. Klageren skal angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen. Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud.
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: www.kfst.dk