23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2016/S 101-179930
Offentliggjort
27.05.2016
Udbudstype
Udbud efter forhandling

Udbyder

Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering

Vindere

Kontrakt om vedligeholdelse, videreudvikling og forvaltning af Det Statistiske Datavarehus (DSDW), Jobindsats og Refusionsløsningen

(22.12.2016)
SAS Institute A/S
København

Kontrakt om vedligeholdelse, videreudvikling og forvaltning af Det Statistiske Datavarehus (DSDW), Jobindsats og Refusionsløsningen


Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering

Udbudsbekendtgørelse

Tjenesteydelser

Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn og adresser
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
55 56 85 10
Njalsgade 72A
København S
2300
DANMARK
Kontaktperson: Camilla Rasmussen
Telefon: +45 72217781
E-mail: cbkr@star.dk
NUTS-kode: DK01

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: www.star.dk

I.2) Fælles udbud
I.3) Kommunikation
Adgangen til udbudsmaterialet er begrænset. Yderligere oplysninger kan indhentes på: http://star.dk/da/Om-STAR/Udbud.aspx
Yderligere oplysninger fås på den ovennævnte adresse
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til den ovennævnte adresse
I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Generelle offentlige tjenester

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

 

Kontrakt om vedligeholdelse, videreudvikling og forvaltning af Det Statistiske Datavarehus (DSDW), Jobindsats og Refusionsløsningen.

 

II.1.2) Hoved-CPV-kode
72000000
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

 

Udbuddet omfatter Systemforvaltning (herunder ad hoc-opgaver), Vedligeholdelse, Videreudvikling og Konsulentydelser i relation til følgende systemer;

Det Statistiske Datavarehus (DSDW)

Jobindsats OLAP (backend)

Jobindsats.dk CMS (frontend)

Refusionsløsningen

Visual Analytics, herunder Rapportdannelse til regionale arbejdsmarkedskontorer og regionale arbejdsmarkedsråd.

Anskaffelsen er nærmere beskrevet i punkt II.2.4).

 

II.1.5) Anslået samlet værdi
Værdi eksklusive moms: 70 000 000.00 DKK
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
72200000
72230000
72225000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK01
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

 

Udbuddet omfatter følgende systemer, inkl. alle de integrationer og grænseflader de nævnte systemer har til andre systemer:

— Det Statistiske Datavarehus (DSDW)

— Jobindsats OLAP (backend)

— Jobindsats.dk CMS (frontend)

— Refusionsløsningen

— Visual Analytics, herunder

— Rapportdannelse til regionale arbejdsmarkedskontorer og regionale arbejdsmarkedsråd.

Systemkomplekserne er udviklet ved anvendelse af en række SAS softwarekomponenter (standard-/rammesystemer) fra firmaet SAS Institute, og de kører på en AIX-platform. Sidstnævnte er baseret på Windows; Jobindsats med SQL Server og .Net-programmering samt Umbraco som CMS — Visual Analytics med SAS-komponenter.

Udbuddet omfatter følgende ydelser i forhold til de nævnte systemer:

— Systemforvaltning (herunder ad hoc-opgaver)

— Vedligeholdelse

— Videreudvikling

— Konsulentydelser i relation til systemerne.

De nævnte ydelser omfatter alle SAS-relaterede ydelser i STAR.

STAR ønsker, at levering af kontraktens ydelser sker i en agil proces, hvor der etableres et tæt samarbejde mellem STAR og den fremtidige leverandør. STAR ønsker i den forbindelse

i videst muligt omfang at kunne drage nytte af leverandørens kompetencer og erfaring.

Udbuddet omfatter ikke teknisk drift, som Statens It er ansvarlig for. Den tekniske

drift er (bortset fra Visual Analytics) i udbud, der forventes afsluttet medio 2016.

 

II.2.5) Tildelingskriterier
Prisen er ikke det eneste tildelingskriterium og alle kriterier er udelukkende anført i udbudsdokumenterne
II.2.6) Anslået værdi
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Varighed i måneder: 24
Denne kontrakt kan forlænges: ja
Beskrivelse af forlængelser:

 

Op til 2 gange á 12 måneder.

 

II.2.9) Oplysning om begrænsningen af antallet af ansøgere, der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal ansøgere: 3
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal ansøgere:

 

Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, vil ske efter vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer (referencer) i relation til følgende:

— Erfaring med vedligeholdelse, videreudvikling eller forvaltning af store, komplekse systemer baseret på offentlige dataregistre

— Erfaring med vedligeholdelse, videreudvikling eller forvaltning af SAS-softwarekomponenter særlig ved opbygning af datavarehuse og BI-systemer

— Erfaring med videreudvikling af webbaserede rapporteringssystemer

— Erfaring med vedligeholdelse, videreudvikling eller forvaltning af it-systemer inden for beskæftigelsesområdet, herunder den arbejdsmarkedsrettede lovgivning.

 

II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.12) Oplysninger om elektroniske kataloger
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.1) Egnethed til at udøve en erhvervsaktivitet, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre
III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

 

Ansøger skal vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument med angivelse af følgende oplysninger:

— Ansøgers egenkapital for det seneste disponible regnskabsår

— Ansøgers omsætning i det seneste disponible regnskabsår.

Ansøger skal endvidere benytte det fælles europæiske udbudsdokument som foreløbigt bevis for, at ansøgeren opfylder de nedenfor anførte minimumskrav til egnethed, samt hvordan ansøgeren opfylder de objektive og ikke-diskriminerende kriterier for udvælgelse, jf. udbudslovens § 148, stk. 1, jf. § 145, stk. 2. Før ordregivers beslutning om tildeling af kontrakten, skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument i henhold til udbudslovens §§ 151-152, jf. § 154.

Der skal i den forbindelse fremlægges følgende dokumentation:

Leverandørens balance eller uddrag heraf i det seneste disponible regnskabsår, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor leverandøren er etableret, eller anden dokumentation for egenkapitalens størrelse. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.

Erklæring om virksomhedens samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår, afhængigt af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.

Baserer en virksomheden sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem virksomheden og disse andre, skal virksomheden i givet fald fuldt ud godtgøre at kunne råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af kontrakten, ved at fremlægge en støtteerklæring for disse enheders tilsagn om at stille de disse ressourcer til rådighed i kontraktperioden. I modsat fald har ordregiver ikke mulighed for at lægge vægt på andre enheders formåen.

 

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

 

Som mindstekrav kræves en positiv egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes egenkapitalen som deltagernes samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Oplysningerne angives i det fælleseuropæiske udbudsdokument.

Som mindstekrav kræves en omsætning på mindst 10 000 000 DKK. i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som virksomhedens og disse andre enheders samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som deltagernes samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. Oplysningerne angives i det fælleseuropæiske udbudsdokument.

 

III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

 

Ansøger skal vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument med angivelse af følgende oplysninger:

Som dokumentation skal tilbudsgiver fremlægge en referenceliste over de betydeligste lignende leveringer inden for de seneste 3 år med angivelse af beløb, tidspunkter, beskrivelse samt hvis muligt modtager af ydelsen. Referencelisten skal udfyldes i Det Fælles Europæiske Udbudsdokument.

Ordregiver ser gerne, at der afgives følgende oplysninger:

i. En kort, klar beskrivelse af leverancen, herunder hvilke af de under punkt II.1.4) jf. punkt II.2.4) og punkt II.2.9) anførte ydelsesområder, leverancen vedrørte

ii. Ansøgers rolle(r) i udførelsen af leverancen

iii. Tidspunkt for leverancens udførelse

iv. Navn på modtager af leverancen

v. Leverancens kontraktsum.

Der kan maksimalt angives 5 referencer, uanset om ansøger er en enkelt virksomhed, om ansøger baserer sig på andre enheders tekniske formåen, eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium).

Såfremt der angives et antal, der overstiger dette maksimum, vil der alene blive lagt vægt på de 5 første referencer. Angivelser her ud over vil der blive set bort fra.

Baserer en virksomheden sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem virksomheden og disse andre, skal virksomheden i givet fald fuldt ud godtgøre at kunne råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af kontrakten, ved at fremlægge en støtteerklæring for disse enheders tilsagn om at stille de disse ressourcer til rådighed i kontraktperioden. I modsat fald har ordregiver ikke mulighed for at lægge vægt på andre enheders formåen.

Ansøger vil ikke blive afkrævet yderligere dokumentation for teknisk og faglig kapacitet. Dog bemærkes, at ordregiver forbeholder sig ret til at kontakte den af ansøger angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne om referencen, herunder de for referencen angivne tidspunkter.

 

III.1.5) Oplysning om reserverede kontrakter
III.2) Kontraktbetingelser
III.2.1) Oplysninger om en bestemt profession
III.2.2) Kontraktudførelsesvilkår:

 

Der vil i kontrakten blive stillet krav i relation til følgende:

Samfundsansvar som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, og som formuleret i OECD's retningslinjer for Multinationale virksomheder, samt i henhold til ILO-konvention 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter og cirkulære nr. 9471 af 30.6.2014.

Sociale klausuler om uddannelses- eller praktikaftaler i henhold til lov om erhvervsuddannelser eller lov om erhvervsgrunduddannelse m.v.

Overholdelse af persondatalovgivningen

Overholdelse af bekendtgørelse nr. 70 af 27.1.2011 om Statens Regnskabsvæsen mv

Relevante medarbejdere, der varetager opgaver i forbindelse med opfyldelsen af kontrakten, herunder personale og underleverandører, skal kunne sikkerhedsgodkendes.

Der henvises i øvrigt til »tillæg til udbudsbekendtgørelsen«, der er tilgængelig på den i punkt 1.3) anførte adresse.

 

III.2.3) Oplysninger om de medarbejdere, der er ansvarlige for kontraktens udførelse

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
IV.1.4) Oplysninger om reduktion af antallet af løsninger eller tilbud under forhandlingerne eller dialogen
IV.1.5) Oplysninger om forhandling
Den ordregivende myndighed forbeholder sig retten til at tildele kontrakten på grundlag af de første bud uden at indgå forhandlinger
IV.1.6) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
Dato: 27/06/2016
Tidspunkt: 12:00
IV.2.3) Forventet dato for afsendelse af opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere
Dato: 05/07/2016
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk
IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Varighed i måneder: 3 (fra den anførte dato for modtagelse af bud)
IV.2.7) Betingelser for åbning af bud

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
Elektronisk fakturering accepteres
Der vil blive anvendt elektronisk betaling
VI.3) Yderligere oplysninger:

 

Ansøger skal udfylde og vedlægge sin ansøgning det fælleseuropæiske udbudsdokument (ESPD) som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, nævnte forhold.

Før beslutning om tildeling af kontrakten skal dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD'en, fremlægges, jf. udbudslovens §§ 151 og 152.

STAR skal udelukke en ansøger fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren er omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde.

For yderligere information om ESPD'en, henvises til »tillæg til udbudsbekendtgørelse« tilgængelig på den i punkt 1.3) anførte adresse.

STAR gennemfører udbuddet, som et udbud med forhandling i henhold til udbudslovens § 61, stk. 1, litra a, idet STARs behov ikke umiddelbart kan imødekommes uden tilpasning af allerede tilgængelige løsninger. Særligt karakteren af de systemer, der skal forvaltes, bevirker, at et tilfredsstillende resultat af udbudsproceduren forudsætter, at STAR har lejlighed til at drøfte de tilbudte løsninger med tilbudsgiverne, herunder de tilbudte samarbejdsmodeller og fremtidige videreudviklingsopgaver, og forhandle om disse, for derigennem at identificere den løsning, der på optimal vis imødekommer STARs behov.

I relation til punkt 1.3) bemærkes, at særligt under hensyn til IT-sikkerhed, finder STAR det nødvendigt, at begrænse udbredelse af kendskab til kildekoder mv. til hvad der er nødvendigt for at sikre ligebehandling af tilbudsgiverne. Det er således kun de prækvalificerede ansøgere, der vil få adgang til at gøre sig bekendt med relevant dokumentation og kildekode relateret til den udbudte kontrakt via et datarum. Se i øvrigt udbudsbetingelserne.

I relation til punkt II.2.6) bemærkes, at beløbet udgør et skøn over den forventede højeste kontraktsum for kontraktens fulde løbetid, inklusive prisen for alle optioner. Se også »tillæg til udbudsbekendtgørelsen«. Aftalen er ikke-eksklusiv for Leverandøren.

STAR forbeholder sig muligheden for at anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.

For oplysninger om spørgsmål/svar, se »tillæg til udbudsbekendtgørelse«.

Ansøger kan basere sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem ansøgeren og disse andre. Ansøgeren skal i givet fald godtgøre fuldt ud at kunne råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af kontrakten. For yderligere information, se »tillæg til udbudsbekendtgørelsen«.

I relation til punkt II.2.9) bemærkes, at hver ansøger alene kan indgive 1 ansøgning om prækvalifikation. Såfremt samme juridiske enhed er del af eller på anden måde deltager i flere ansøgninger, f.eks. selv indgiver egen ansøgning, men samtidig indgår som deltager i et konsortium, der ansøger, skal ansøgerne sikre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud. STAR forbeholder sig ret til at anmode ansøgere om at godtgøre, at samme juridiske enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud, herunder at der ikke følges en praksis, som kan true gennemsigtigheden og fordreje konkurrencen mellem de bydende.

STAR ser gerne, at ansøgningen om prækvalifikation fremsendes i 2 papireksemplarer og i 1 elektronisk version (USB-stik). Ansøgningen om prækvalifikation kan ikke afgives pr. e-mail. Ved eventuelle uoverensstemmelser mellem papirversionen og den elektroniske version har den elektroniske version forrang. Kuverten bedes mærket »»Kontrakt om vedligeholdelse, videreudvikling og forvaltning af Det Statistiske Datavarehus (DSDW), Jobindsats og Refusionsløsningen« — Må ikke åbnes af postfunktionen.«

For oplysninger om forhandlingsfasen mv., henvises til udbudsbetingelserne — på den punkt 1.3) anførte adresse.

 

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
København Ø
2100
DANMARK
Telefon: +45 35291095
E-mail: klfu@erst.dk

Internetadresse:www.erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

 

I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:

Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, eller lovens § 2, stk. 1, nr. 1, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen.

I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:

1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.

2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.

3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4.

4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.

Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.

Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).

Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk

 

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
DANMARK
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse:www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
25/05/2016

Send til en kollega

0.047