23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
08.12.2023
Udbudstype
Andre

Udbyder

Statens Serum Institut

Indkøb af 2 stk. NextSeq 1000 sekventeringsinstrumenter med tilhørende serviceaftale og kits til BPS


Statens Serum Institut

1.  Køber
1.1  Køber
Officielt navn :  Statens Serum Institut
Køberens retlige status :  Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktiviteter :  Sundhed
2.  Procedure
2.1  Procedure
Titel :  Indkøb af 2 stk. NextSeq 1000 sekventeringsinstrumenter med tilhørende serviceaftale og kits til BPS
Beskrivelse :  I afdelingen for bakterier, parasitter og svampe (BPS) på Statens Serum Institut (SSI) anvendes helgenom sekventering af patogene bakterier som en fundamental hjørnesten i overvågningen af smitsomme bakterier i Danmark, hvilket er essentielt for at forhindre og bekæmpe udbredelsen af smitsomme infektioner forårsaget af sygdomsfremkaldende bakterier. Afdelingen ønsker at udskifte sine nuværende NextSeq550 og MiSeq instrumenter med tidsvarende instrumenter.
Identifikator for proceduren :  d235c05a-497b-48fc-9780-d6d9f34aa386
Intern identifikator :  23/05333
Type af procedure :  Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1  Formål
Kontraktens art :  Varer
Yderligere om kontraktens art :  Tjenesteydelser
Primær klassificering ( cpv ):  38000000 Laboratorieudstyr, optisk udstyr og præcisionsudstyr (ikke briller)
Yderligere klassificering ( cpv ):  24900000 Finkemikalier og diverse kemikalier
Yderligere klassificering ( cpv ):  38300000 Måleudstyr
Yderligere klassificering ( cpv ):  38500000 Apparatur til kontrol og prøvning
Yderligere klassificering ( cpv ):  38600000 Optiske instrumenter
Yderligere klassificering ( cpv ):  38900000 Diverse måle- og testapparatur
Yderligere klassificering ( cpv ):  50421000 Reparation og vedligeholdelse af medicinsk udstyr
2.1.2  Udførelsessted
Postadresse :  Artillerivej 5
By :  København S
Postnummer :  2300
2.1.4  Generelle oplysninger
Retsgrundlag :
Direktiv 2014/24/EU
5.  Delkontrakt
5.1  Delkontrakt :  LOT-0000
Titel :  Indkøb af 2 stk. NextSeq sekventeringsinstrumenter med tilhørende serviceaftale og kits til BPS
Beskrivelse :  I afdelingen for bakterier, parasitter og svampe (BPS) på Statens Serum Institut (SSI) anvendes helgenom sekventering af patogene bakterier som en fundamental hjørnesten i overvågningen af smitsomme bakterier i Danmark, hvilket er essentielt for at forhindre og bekæmpe udbredelsen af smitsomme infektioner forårsaget af sygdomsfremkaldende bakterier. Afdelingen ønsker at udskifte sine nuværende NextSeq550 og MiSeq instrumenter med tidsvarende instrumenter.
Intern identifikator :  23/05333
5.1.1  Formål
Kontraktens art :  Varer
Yderligere om kontraktens art :  Tjenesteydelser
Primær klassificering ( cpv ):  38000000 Laboratorieudstyr, optisk udstyr og præcisionsudstyr (ikke briller)
Yderligere klassificering ( cpv ):  24900000 Finkemikalier og diverse kemikalier
Yderligere klassificering ( cpv ):  38300000 Måleudstyr
Yderligere klassificering ( cpv ):  38500000 Apparatur til kontrol og prøvning
Yderligere klassificering ( cpv ):  38600000 Optiske instrumenter
Yderligere klassificering ( cpv ):  38900000 Diverse måle- og testapparatur
Yderligere klassificering ( cpv ):  50421000 Reparation og vedligeholdelse af medicinsk udstyr
5.1.2  Udførelsessted
Postadresse :  Artillerivej 5
By :  København S
Postnummer :  2300
Yderligere oplysninger : 
5.1.3  Anslået varighed
Startdato :  2024-01-01+01:00
Slutdato :  2029-12-31+01:00
5.1.6  Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
5.1.12  Udbudsvilkår
Oplysninger om undersøgelsesfrister :  I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud (LBK nr. 593 af 02/06/2016) gælder følgende frister for indgivelse af klage: » Klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, eller klagenævnslovens § 2, stk. 1, nr. 1, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen. I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud in den: 1. 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2. 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de be rørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkur rencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en be grundelse for beslutningen. 3. seks måneder efter, at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. klagenævns lovens § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4. 4. 20 kalenderdage regnet fra dagen efter, ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbuds lovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt kla gen er indgivet i standstill-perioden, jf. klagenævnslovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsæt tende virkning af klagen, jf. klagenævnslovens § 12, stk. 1
5.1.15  Teknikker
Rammeaftale :
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16  Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager :  Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme på det sted, hvor kontrakten skal udføres, hvad angår skatter :  Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme på det sted, hvor kontrakten skal udføres, hvad angår sikkerhed på arbejdspladsen og arbejdsvilkår :  Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren :  Statens Serum Institut
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline :  Statens Serum Institut
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne :  Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten :  Statens Serum Institut
Organisation, der udfører betalingen :  Statens Serum Institut
Organisation, der undertegner kontrakten :  Statens Serum Institut
6.  Resultater
Værdien af alle de kontrakter, der tildeles i denne bekendtgørelse :  9,179,278 DKK
Direkte tildeling :
Begrundelse for direkte tildeling :  Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager
Anden begrundelse :  Baggrund I afdelingen for bakterier, parasitter og svampe (BPS) på Statens Serum Institut (SSI) anvendes helgenom sekventering af patogene bakterier som en fundamental hjørnesten i overvågningen af smitsomme bakterier i Danmark, hvilket er essentielt for at forhindre og bekæmpe udbredelsen af smitsomme infektioner forårsaget af sygdomsfremkaldende bakterier. Disse analyser er blevet foretaget Illuminas sekventeringsteknologi der har haft den nødvendige kvalitet i DNA sekventering samt den nødvendige fleksibilitet i sekventeringsmetoder. I afdelingen har vi løbende udviklet nye metoder der er specifikke til Illuminas platform, ligesom metoder til prøveforberedelsen til disse analyser typisk udføres på dedikerede pipetteringsrobotter, hvilket er meget krævende at implementere. Selvom de nuværende analyseinstrumenter, NextSeq550 og MiSeq, har vist sig særdeles driftsstabile er de ca. 6 år gamle og benytter dermed teknologi udviklet for 10-15 år siden. Udviklingen indenfor DNA-sekventeringsteknologi har resulteret i at kemien og forbrugsvarerne som anvendes på de nuværende instrumenter, ikke længere er tidssvarende, både hvad angår datakvalitet, datamængde, pris og teknologiske muligheder. Adskillige forbedringer i både kemi og teknologi er siden blevet udviklet, men anvendelse af disse forbedringer kræver nye instrumenter. Følgende mindstekrav skal være opfyldt for at de vil kunne indgå i vores fremtidige setup og for at vores analyser kan udføres. Det er essentielt at alle krav kan opfyldes af de nye instrumenter således de kan fungere som back-up for hinanden. Kvalitet af sekventering Det er essentielt at data kvaliteten forbliver på det samme høje niveau for bl.a. opsporing af fødevarebårne udbrud og hospitals udbrud med resistente bakterier. Derudover skal det være muligt at kunne sammenligne med historisk data af samme kvalitet. - Kvalitets cut-off >Q30 - Minimum 80-90% af samlet data per kørsel >Q30 for 2x150 bp læselængder Fleksibilitet i metoder Som sekventeringsenhed varetager vi en divers palette af opgaver inden for sekventering. Vi har derfor brug en platform der kan håndtere forskelligartet prøvemateriale, således at instrumenterne kan varetage vores hovedopgaver, samtidig med at vi kan tilbyde andre services. - Helgenoms de novo sekventering - SARS-CoV-2 virus fuld genom sekventering - Amplicon sekventering - Mammalian/Human Single Cell Sekventering - Shotgun metagenomics Multiplexing For at kunne varetage opgaven som central data genererings kapacitet er det nødvendigt for at kunne have et stabilt højt throughput, der under særlige omstændigheder kan eskaleres uden behov for akut ekstra udvikling af metodik. - Mulighed for stor fleksibilitet i kørsler på et enkelt instrument - Fra 96 bakterie genomer til ca. 1000 amplicon prøver i et run Skalerbart De forskellige typer af opgaver kræver et fleksibelt instrument der nemt kan konfigureres efter opgavernes karakter - Mange flow celle konfigurations muligheder - Variabel læselængde (51 - 600 nt) Throughput Instrumentet skal kunne leve op til et krav om hurtig og effektiv data levering. Derudover skal output være skalérbart så throughput problemfrit kan øges uden under særlige omstændigheder. - Generering af minimum 25-30 Gb ved sekventering af 2x150 bp (300 cykler) på under 24 timer - Stor fleksibilitet i datamængde per kørsel, fra <20 Gb – 180 Gb Vi har afdækket de teknologiske muligheder for at anskaffe instrumenter der kan opfylde Ordregivers mindstekrav. Resultatet af analysen blev at Illumina NextSeq 1000 er det eneste instrument der kan opfylde de nødvendige mindstekrav til opgradering af vores sekventeringsinstrumenter. Vurdering af udbudspligt Indkøbet antager et beløb på samlet DKK 9.179.278 for 2 instrumenter samt kits og serviceaftale i en 5 årig periode. Dette beløb er over tærskelværdien på 1.043.126 for statslige ordregivere og udbudslovens afsnit II finder derfor anvendelse, jf. udbudslovens § 6, stk. 1. Konklusion Det er på baggrund af en markedsafdækning vurderet, at der kun er én enkelt økonomisk aktør Illumina med produktet Illumina NextSeq1000 som kan opfylde ordregivers behov, hvorfor indkøbet gennemføres efter proceduren udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse, jf. udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2) manglende konkurrence af tekniske årsager. Klagenævnslovens § 4 Henset til, at der kun er én leverandør, der kan levere de to instrumenter som kan opfylde ordregivers behov gennemføres indkøbet efter proceduren udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse iht. udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2) manglende konkurrence af tekniske årsager. Ordregiver vil forinden offentliggøre en profylaksebekendtgørelse og derefter vil kontrakten blive indgået med Illumina Denmark ApS på markedsmæssige vilkår og prisen er forhandlet med markedsprisen for sammenlignelige varer.
6.1  Resultat delkontrakt-ID :  LOT-0000
6.1.2  Oplysninger om vinderne
Vinder :
Officielt navn :  Illumina Inc
Tilbud :
Tilbud – Identifikator :  352982
Identifikator for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter :  LOT-0000
Værdien af resultatet :  9,179,278 DKK
Kontraktoplysninger :
Identifikator for kontrakten :  352982
Titel :  Indkøb af 2 stk. NextSeq sekventeringsinstrumenter med tilhørende serviceaftale og kits til BPS
Datoen for udvælgelsen af det vindende tilbud :  2023-12-05+01:00
Organisation, der undertegner kontrakten :  Statens Serum Institut
8.  Organisationer
8.1  ORG-0001
Officielt navn :  Statens Serum Institut
Registreringsnummer :  46837428
Postadresse :  Artillerivej 5
By :  København S
Postnummer :  2300
Landespecifik underafdeling (NUTS) :  Byen København ( DK011 )
Land :  Danmark
Kontaktpunkt :  Henrik Bækby Graversen
E-mail :  hebb@ssi.dk
Telefon :  +45 32688917
Internetadresse :  https://www.ssi.dk
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) :  https://www.ssi.dk/
Denne organisations roller :
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der undertegner kontrakten
Organisation, hvis budget anvendes til at betale for kontrakten
Organisation, der udfører betalingen
8.1  ORG-0002
Officielt navn :  Klagenævnet for Udbud
Postadresse :  Nævnenes Hus, Toldboden 2
By :  Viborg
Postnummer :  8800
Land :  Danmark
E-mail :  klfu@naevneneshus.dk
Telefon :  +45 35291000
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) :  https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Denne organisations roller :
Organisation med ansvar for klager
8.1  ORG-0003
Officielt navn :  Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer :  10 29 48 19
Postadresse :  Carl Jacobsens Vej 35
By :  Valby
Postnummer :  2500
Landespecifik underafdeling (NUTS) :  Byen København ( DK011 )
Land :  Danmark
E-mail :  kfst@kfst.dk
Telefon :  +45 41715000
Internetadresse :  https://www.kfst.dk/
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) :  https://www.kfst.dk/
Denne organisations roller :
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme på det sted, hvor kontrakten skal udføres, hvad angår skatter
Organisation, der leverer oplysninger om den generelle lovgivningsramme på det sted, hvor kontrakten skal udføres, hvad angår miljøbeskyttelse
8.1  ORG-0004
Officielt navn :  Illumina Inc
Den økonomiske operatørs størrelse :  sme
Organisationen er en fysisk person
Registreringsnummer :  34087423
Afdeling :  ILLUMINA DENMARK ApS
Postadresse :  Ørestads Boulevard 73
By :  KØBENHAVN S
Postnummer :  2300
Land :  Danmark
Telefon :  +45 31388051
Internetadresse :  https://www.illumina.com/
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) :  https://www.illumina.com/
Denne organisations roller :
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter :  LOT-0000
Vinderen er noteret på et reguleret marked
8.1  ORG-0005
Officielt navn :  Mercell Holding ASA
Registreringsnummer :  980921565
Postadresse :  Askekroken 11
By :  Oslo
Postnummer :  0277
Landespecifik underafdeling (NUTS) :  Oslo ( NO081 )
Land :  Norge
Kontaktpunkt :  eSender
Telefon :  +47 21018800
Fax :  +47 21018801
Internetadresse :  http://mercell.com/
Denne organisations roller :
TED eSender
11.  Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1  Oplysninger om bekendtgørelsen
Identifikator for bekendtgørelsen :  1451b3b7-d2b6-4d58-b085-3edb764bc952 -  01
Formulartype :  Forudgående underretning om direkte tildeling
Bekendtgørelsestype :  Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen :  2023-12-06Z 21:49:47Z
Sprog, som denne bekendtgørelse er officielt tilgængelig på :  dansk
11.2  Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer :  00747212-2023
EUT-S-nummer :  237/2023
Offentliggørelsesdato :  2023-12-08Z

Send til en kollega

0.047