23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
08.08.2024
Udbudstype
Andre

Udbyder

Tårnbyforsyning Varme A/S

Samlet genudbud af levering (og udskiftning) af energimålere og vandmålere samt etablering af og adgang til et dataopsamlingssystem


Tårnbyforsyning Varme A/S

478548-2024 - Konkurrencevilkår
Danmark – Energimålere – Samlet genudbud af levering (og udskiftning) af energimålere og vandmålere samt etablering af og adgang til et dataopsamlingssystem
OJ S 154/2024 08/08/2024
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bygge og anlæg - Varer - Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Tårnbyforsyning Varme A/S
E-mail sap@nnlaw.dk
Køberens retlige status : Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktiviteter : Generelle offentlige tjenesteydelser
Den ordregivende enheds aktiviteter : Produktion, transport eller distribution af gas eller varme
1.1.
Køber
Officielt navn Tårnbyforsyning Vand A/S
E-mail sap@nnlaw.dk
Køberens retlige status : Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktiviteter : Generelle offentlige tjenesteydelser
Den ordregivende enheds aktiviteter : Vandrelaterede aktiviteter
1.1.
Køber
Officielt navn TårnbyForsyning Dragør Fjernvarme A/S
E-mail sap@nnlaw.dk
Køberens retlige status : Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktiviteter : Generelle offentlige tjenesteydelser
Den ordregivende enheds aktiviteter : Produktion, transport eller distribution af gas eller varme
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Samlet genudbud af levering (og udskiftning) af energimålere og vandmålere samt etablering af og adgang til et dataopsamlingssystem
Beskrivelse Ordregiver har med udbuddet til formål at indgå én kontrakt med én leverandør. Kontrakten omfatter kombineret køb og levering af energi- og vandmålere samt montering af vandmålere og indkøb af adgang til et Dataopsamlingssystem, som leverandøren skal etablere, og som dækker dataopsamling i Tårnby Kommune til TÅRNBYFORSYNING Varme A/S og TÅRNBYFORSYNING Vand A/S. De produkter og ydelser, som er omfattet af Kontrakten, er således energi- og vandmålere, inkl. udskiftning og bortskaffelse af eksisterende vandmålere af størrelsen Q3_1,6m³ samt indkøb af adgang til et Dataopsamlingssystem, som skal kunne hjemtage data fra energi- og vandmålerne via fjernaflæsning, således at korrekt fjernaflæsning af forbrugsdata sikres. Dataopsamlingssystemet skal kunne hjemtage data i Tårnby Kommune. I relation til mængder, omfatter Kontrakten en anskaffelse på mellem 4.000-5.000 energimålere, der kan fjernaflæses, med en forventet leverance på mellem 500 – 1.500 om året over en periode på 4-7 år. Kontrakten omfatter tillige indkøb af 9.500 vandmålere, der ligeledes skal kunne fjernaflæses. For så vidt angår vandmålere med en størrelse på Q3_1,6m³, omfatter Kontrakten udskiftning og bortskaffelse af de 9.359 eksisterende vandmålere i Tårnby Kommune. Ordregiver skal ikke være ejer af dataopsamlingssystemet eller nogen komponenter mv. i dataopsamlingsinfrastrukturen. Dataopsamlingssystemet, herunder samtlige komponenter mv. i dataopsamlingsinfrastrukturen skal i hele kontraktens løbetid ejes, driftes, hostes, løbende vedligeholdes, opdateres og supporteres af leverandøren, idet leverandøren stiller dataopsamlingssystemet til rådighed for Ordregiver under hele kontraktens løbetid på kontraktens vilkår. Ordregiver betaler en løbende abonnementspris pr. tilsluttet målerenhed herfor. Kontrakten giver endvidere Ordregiver adgang til at gøre brug af følgende optioner: - Option 1: Køb af 3.000 – 4.000 energimålere til TÅRNBYFORSYNING Dragør Fjernvarme A/S samt adgang til Dataopsamlingssystemet, som udvides til at kunne hjemtage data fra de nye energimålere inden for TÅRNBYFORSYNING Dragør Fjernvarme A/S' forsyningsområde. - Option 2: Udskiftning og bortskaffelse af 800 – 900 stk. energimålere hos eksisterende fjernvarmekunder i Tårnby Kommune. - Option 3: Køb af yderligere 1.000 stk. energimålere til levering til TÅRNBYFORSYNING Varme A/S. - Option 4: Køb af yderligere 1.000 stk. energimålere til levering til TÅRNBYFORSYNING Varme A/S. - Option 5: Køb af yderligere 1.000 stk. energimålere til levering til TÅRNBYFORSYNING Varme A/S. Kontrakten er uopsigelig for Leverandøren. Kontrakten er uopsigelig for Ordregiver i de første to år regnet fra Kontraktens indgåelse. Efter de to år har Ordregiver ret til at opsige Kontrakten, med et skriftligt varsel på seks måneder til udløbet af en måned. Kontraktens anslåede værdi inkl. optioner på forlængelser, udførelse af udskiftninger (inkl. bortskaffelse) samt indkøb af yderligere energimålere og adgang til og udvidelse af Dataopsamlingssystemet er DKK 60-70 mio. ekskl. moms.
Identifikator for proceduren 1028fcc6-6b68-4f51-a362-551aad2efb8f
Intern identifikator 71350
Udbudsprocedure Udbud med forhandling/indkaldelse af tilbud med forudgående offentliggørelse
Proceduren er en hasteprocedure nej
Hovedpunkterne i proceduren Udbuddet gennemføres som et udbud med forhandling med forudgående indkaldelse af tilbud efter art. 47 i Forsyningsvirksomhedsdirektivet (Europa Parlamentets og Rådets direktiv 2014/25/EU af 26. februar 2014) som implementeret ved bekendtgørelse nr. 1624 af 15. december 2015 om fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for vand- og energiforsyning, transport og posttjenester, som ændret ved Bekendtgørelse nr. 1078 af 29. juni 2022 (Implementeringsbekendtgørelsen). Der gennemføres således en prækvalifikationsfase, hvor Ordregiver vil prækvalificere de tre bedstegnede ansøgere. Herefter gennemføres forhandlinger inden kontrakttildelingen, men Ordregiver forbeholder sig dog retten til at antage tilbud afgivet i forbindelse med den første tilbudsfrist uden forudgående forhandlinger, hvis Ordregiver vurderer, at der ikke er behov for at gennemføre forhandlinger. Tilbudsgiver bør derfor sikre, at tilbuddet er udformet på sådan en måde, at Kontrakten så vidt muligt kan indgås uden forhandlinger og uden foregående drøftelser mellem Ordregiver og tilbudsgiver.
2.1.1.
Formål
Kontraktens art Varer
Yderligere om kontraktens art Bygge og anlæg Tjenesteydelser
Primær klassificering   ( cpv ): 38551000   Energimålere
Yderligere klassificering   ( cpv ): 32571000   Kommunikationsinfrastruktur, 38421100   Vandmålere, 45232330   Opstilling af antenner, 51000000   Installationstjenester (undtagen programmel), 65500000   Aflæsning af målere
2.1.2.
Udførelsessted
Landespecifik underafdeling (NUTS) Københavns omegn   ( DK012 )
Land Danmark
Yderligere oplysninger Tårnby Kommune og med option på Dragør Kommune.
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 70 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger ESPD, støttende enheder, konsortier og underleverandører: Tilbudsgiver skal afgive oplysninger vedrørende udelukkelse og egnethed, hvilket sker digitalt via udbudsplatformen (EU-Supply), til foreløbig dokumentation for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde, samt til foreløbig opfyldelse af ordregives krav til egnethed. Ordregiver kræver, at tilbudsgiver udfylder det fælleseuropæiske udbudsdokument, i daglig tale ESPD, i forbindelse med tilbudsafgivelse. ESPD’et er tilbudsgivers ”egenerklæring”, der fungerer som foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af de obligatoriske og frivillige udelukkelsesgrunde, samt opfylder egnethedskravene til udbuddet. Tilbudsgiver, evt. konsortiedeltagere og/eller evt. støttende virksomheder skal underskrive deres respektive ESPD’er. Såfremt et afleveret ESPD ikke er underskrevet, tager ordregiver forbehold for at lade dette berigtige, jf. art. 76, stk. 4 i forsyningsvirksomhedsdirektivet. Besvarelsen af ESPD-dokumentet foregår som den øvrige tilbudsgivning via EU-Supply. Udelukkelsesgrunde: Tilbudsgiver og evt. støttende enheder må ikke være omfattet af nogle af de obligatoriske udelukkelsesgrunde eller nogle af de valgte frivillige udelukkelsesgrunde, der er anført nedenfor, jf. udbudslovens §§ 134 a-137, jf. § 11 i Implementeringsbekendtgørelsen. Tilbudsgiver og evt. støttende enheder må endvidere ikke være omfattet af de frivillige udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 (konkurs mv.), nr. 3 (konkurrencefordrejende aftaler). Ordregiver vil under overholdelse af proportionalitetsprincippet foretage vurderingen af, hvorvidt tilbudsgivere eller evt. støttende enheder er omfattet af de frivillige udelukkelsesgrunde. Ordregiver kan ikke udelukke en tilbudsgiver, der er omfattet af en eller flere af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135-137, såfremt denne har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at tilbudsgiveren er pålidelig, selvom vedkommende er omfattet af en eller flere udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens § 138. Der kan alene ske udelukkelse på den baggrund, hvis Ordregiver har meddelt tilbudsgiver, at den pågældende er omfattet af en udelukkelsesgrund, og hvis tilbudsgiver ikke inden for en passende frist har forelagt tilstrækkelig dokumentation for tilbudsgiverens pålidelighed. Om hvad der fordres til tilstrækkelig dokumentation, henvises til udbudslovens § 138, stk. 3, jf. § 11 i Implementeringsbekendtgørelsen. Til vurdering af en økonomisk aktørs dokumentation af pålidelighed vil ordregiver indhente en vejledende udtalelse hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, jf. udbudslovens § 138, stk. 1.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/25/EU
2.1.6.
Grunde til udelukkelse
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret En ansøger eller en tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Som bevis for at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden, kan der på ordregivers anmodning fremlægges følgende: 1) et uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden, eller 2) et certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for, at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene. Udsteder tilbudsgivers eller en evt. støttende enheds land ikke de nævnte certifikater eller dokumenter, kan de erstattes af en erklæring under ed eller erklæring på tro og love. For så vidt angår danske tilbudsgivere, kan beviset bestå i en serviceattest, som ikke må være dateret tidligere end 3 måneder før tilbudsfristens udløb. Serviceattester udstedes af Erhvervsstyrelsen, og Erhvervsstyrelsen opkræver gebyr som betaling for serviceattester.
Konkurs En ansøger eller en tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Som bevis for at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden, kan der på ordregivers anmodning fremlægges følgende: 1) et uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden, eller 2) et certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for, at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene. Udsteder tilbudsgivers eller en evt. støttende enheds land ikke de nævnte certifikater eller dokumenter, kan de erstattes af en erklæring under ed eller erklæring på tro og love. For så vidt angår danske tilbudsgivere, kan beviset bestå i en serviceattest, som ikke må være dateret tidligere end 3 måneder før tilbudsfristens udløb. Serviceattester udstedes af Erhvervsstyrelsen, og Erhvervsstyrelsen opkræver gebyr som betaling for serviceattester.
Korruption Ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for bestikkelse som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater, og artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EU-Tidende 2003, nr. L 192, side 54) og bestikkelse som defineret i den nationale ret i ansøgerens eller tilbudsgiverens medlemsstat eller hjemland eller i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret. Ordregiveren skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver, når en person, der er dømt ved endelig dom eller vedtaget bødeforlæg for de handlinger, som er nævnt ovenfor, er medlem af ansøgerens eller tilbudsgiverens bestyrelse, direktion eller tilsynsråd. Ordregiveren skal ligeledes udelukke en ansøger eller tilbudsgiver, hvis den dømte person har beføjelse til at repræsentere, kontrollere eller træffe beslutninger i ansøgerens eller tilbudsgiverens bestyrelse, direktion eller tilsynsråd. Som bevis for at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden, kan der på ordregivers anmodning fremlægges følgende: 1) et uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden, eller 2) et certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for, at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene. Udsteder tilbudsgivers eller en evt. støttende enheds land ikke de nævnte certifikater eller dokumenter, kan de erstattes af en erklæring under ed eller erklæring på tro og love. For så vidt angår danske tilbudsgivere, kan beviset bestå i en serviceattest, som ikke må være dateret tidligere end 3 måneder før tilbudsfristens udløb. Serviceattester udstedes af Erhvervsstyrelsen, og Erhvervsstyrelsen opkræver gebyr som betaling for serviceattester.
Tvangsakkord uden for konkurs En ansøger eller en tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er under tvangsakkord eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Som bevis for at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden, kan der på ordregivers anmodning fremlægges følgende: 1) et uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden, eller 2) et certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for, at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene. Udsteder tilbudsgivers eller en evt. støttende enheds land ikke de nævnte certifikater eller dokumenter, kan de erstattes af en erklæring under ed eller erklæring på tro og love. For så vidt angår danske tilbudsgivere, kan beviset bestå i en serviceattest, som ikke må være dateret tidligere end 3 måneder før tilbudsfristens udløb. Serviceattester udstedes af Erhvervsstyrelsen, og Erhvervsstyrelsen opkræver gebyr som betaling for serviceattester.
Deltagelse i en kriminel organisation Ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for handlinger begået som led i en kriminel organisation som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 (EU-Tidende 2008, nr. L 300, side 42). Ordregiveren skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver, når en person, der er dømt ved endelig dom eller vedtaget bødeforlæg for de handlinger, som er nævnt ovenfor, er medlem af ansøgerens eller tilbudsgiverens bestyrelse, direktion eller tilsynsråd. Ordregiveren skal ligeledes udelukke en ansøger eller tilbudsgiver, hvis den dømte person har beføjelse til at repræsentere, kontrollere eller træffe beslutninger i ansøgerens eller tilbudsgiverens bestyrelse, direktion eller tilsynsråd. Som bevis for at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden, kan der på ordregivers anmodning fremlægges følgende: 1) et uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden, eller 2) et certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for, at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene. Udsteder tilbudsgivers eller en evt. støttende enheds land ikke de nævnte certifikater eller dokumenter, kan de erstattes af en erklæring under ed eller erklæring på tro og love. For så vidt angår danske tilbudsgivere, kan beviset bestå i en serviceattest, som ikke må være dateret tidligere end 3 måneder før tilbudsfristens udløb. Serviceattester udstedes af Erhvervsstyrelsen, og Erhvervsstyrelsen opkræver gebyr som betaling for serviceattester.
Aftaler med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning En ansøger eller en tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ordregiveren har tilstrækkelige plausible indikationer til at konkludere, at ansøgeren eller tilbudsgiveren har indgået en aftale med andre økonomiske aktører med henblik på konkurrencefordrejning.
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme Ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EU-Tidende 2005, nr. L 309, side 15). Ordregiveren skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver, når en person, der er dømt ved endelig dom eller vedtaget bødeforlæg for de handlinger, som er nævnt ovenfor, er medlem af ansøgerens eller tilbudsgiverens bestyrelse, direktion eller tilsynsråd. Ordregiveren skal ligeledes udelukke en ansøger eller tilbudsgiver, hvis den dømte person har beføjelse til at repræsentere, kontrollere eller træffe beslutninger i ansøgerens eller tilbudsgiverens bestyrelse, direktion eller tilsynsråd. Som bevis for at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden, kan der på ordregivers anmodning fremlægges følgende: 1) et uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden, eller 2) et certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for, at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene. Udsteder tilbudsgivers eller en evt. støttende enheds land ikke de nævnte certifikater eller dokumenter, kan de erstattes af en erklæring under ed eller erklæring på tro og love. For så vidt angår danske tilbudsgivere, kan beviset bestå i en serviceattest, som ikke må være dateret tidligere end 3 måneder før tilbudsfristens udløb. Serviceattester udstedes af Erhvervsstyrelsen, og Erhvervsstyrelsen opkræver gebyr som betaling for serviceattester.
Svig Beskrivelse (dansk)Ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for svig som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser. Ordregiveren skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver, når en person, der er dømt ved endelig dom eller vedtaget bødeforlæg for de handlinger, som er nævnt ovenfor, er medlem af ansøgerens eller tilbudsgiverens bestyrelse, direktion eller tilsynsråd. Ordregiveren skal ligeledes udelukke en ansøger eller tilbudsgiver, hvis den dømte person har beføjelse til at repræsentere, kontrollere eller træffe beslutninger i ansøgerens eller tilbudsgiverens bestyrelse, direktion eller tilsynsråd. Som bevis for at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden, kan der på ordregivers anmodning fremlægges følgende: 1) et uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden, eller 2) et certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for, at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene. Udsteder tilbudsgivers eller en evt. støttende enheds land ikke de nævnte certifikater eller dokumenter, kan de erstattes af en erklæring under ed eller erklæring på tro og love. For så vidt angår danske tilbudsgivere, kan beviset bestå i en serviceattest, som ikke må være dateret tidligere end 3 måneder før tilbudsfristens udløb. Serviceattester udstedes af Erhvervsstyrelsen, og Erhvervsstyrelsen opkræver gebyr som betaling for serviceattester.
Børnearbejde og andre former for menneskehandel Ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for overtrædelse af straffelovens § 262 a eller, for så vidt angår en dom fra et andet land angående børnearbejde og andre former for menneskehandel som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EU-Tidende 2011, nr. L 101, side 1). Ordregiveren skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver, når en person, der er dømt ved endelig dom eller vedtaget bødeforlæg for de handlinger, som er nævnt ovenfor, er medlem af ansøgerens eller tilbudsgiverens bestyrelse, direktion eller tilsynsråd. Ordregiveren skal ligeledes udelukke en ansøger eller tilbudsgiver, hvis den dømte person har beføjelse til at repræsentere, kontrollere eller træffe beslutninger i ansøgerens eller tilbudsgiverens bestyrelse, direktion eller tilsynsråd. Som bevis for at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden, kan der på ordregivers anmodning fremlægges følgende: 1) et uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden, eller 2) et certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for, at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene. Udsteder tilbudsgivers eller en evt. støttende enheds land ikke de nævnte certifikater eller dokumenter, kan de erstattes af en erklæring under ed eller erklæring på tro og love. For så vidt angår danske tilbudsgivere, kan beviset bestå i en serviceattest, som ikke må være dateret tidligere end 3 måneder før tilbudsfristens udløb. Serviceattester udstedes af Erhvervsstyrelsen, og Erhvervsstyrelsen opkræver gebyr som betaling for serviceattester.
Insolvens En ansøger eller en tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er under insolvens- eller likvidationsbehandling, eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Som bevis for at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden, kan der på ordregivers anmodning fremlægges følgende: 1) et uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden, eller 2) et certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for, at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene. Udsteder tilbudsgivers eller en evt. støttende enheds land ikke de nævnte certifikater eller dokumenter, kan de erstattes af en erklæring under ed eller erklæring på tro og love. For så vidt angår danske tilbudsgivere, kan beviset bestå i en serviceattest, som ikke må være dateret tidligere end 3 måneder før tilbudsfristens udløb. Serviceattester udstedes af Erhvervsstyrelsen, og Erhvervsstyrelsen opkræver gebyr som betaling for serviceattester.
Aktiver, der administreres af en kurator En ansøger eller en tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgerens eller tilbudsgiverens aktiver administreres af en kurator eller af retten, eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Som bevis for at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden, kan der på ordregivers anmodning fremlægges følgende: 1) et uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden, eller 2) et certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for, at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene. Udsteder tilbudsgivers eller en evt. støttende enheds land ikke de nævnte certifikater eller dokumenter, kan de erstattes af en erklæring under ed eller erklæring på tro og love. For så vidt angår danske tilbudsgivere, kan beviset bestå i en serviceattest, som ikke må være dateret tidligere end 3 måneder før tilbudsfristens udløb. Serviceattester udstedes af Erhvervsstyrelsen, og Erhvervsstyrelsen opkræver gebyr som betaling for serviceattester.
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure Ordregiver skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, når ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren i det pågældende udbud har givet groft urigtige oplysninger, har tilbageholdt oplysninger eller ikke er i stand til at fremsende supplerende dokumenter vedrørende udelukkelsesgrundene, de fastsatte minimumskrav til egnethed eller udvælgelsen.
Rent nationale udelukkelsesgrunde Ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt WTO’s Government Procurement Agreement eller øvrige handelsaftaler, der forpligter Danmark til at åbne markedet for offentlige kontrakter for tilbudsgivere etableret i det pågældende land.
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren Ordregiver skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, når ordregiveren kan påvise, at en interessekonflikt i forhold til det pågældende udbud ikke kan afhjælpes effektivt med mindre indgribende foranstaltninger.
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure Ordregiver skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, når ordregiveren kan påvise, at en konkurrencefordrejning som følge af den forudgående inddragelse af de økonomiske aktører i forberedelsen af udbudsproceduren i forhold til det pågældende udbud ikke kan afhjælpes med mindre indgribende foranstaltninger.
Skyldig i alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet Ordregiver skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, når ordregiveren kan påvise, at ansøgeren eller tilbudsgiveren i forbindelse med udøvelsen af sit erhverv har begået alvorlige forsømmelser, der sår tvivl om ansøgerens eller tilbudsgiverens integritet.
Betaling af socialsikringsbidrag Ordregiveren skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver, der har ubetalt forfalden gæld på 100.000 kr. eller derover til offentlige myndigheder vedrørende bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret. Som bevis for at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden, kan der på ordregivers anmodning fremlægges følgende: 1) et uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden, eller 2) et certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for, at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene. Udsteder tilbudsgivers eller en evt. støttende enheds land ikke de nævnte certifikater eller dokumenter, kan de erstattes af en erklæring under ed eller erklæring på tro og love. For så vidt angår danske tilbudsgivere, kan beviset bestå i en serviceattest, som ikke må være dateret tidligere end 3 måneder før tilbudsfristens udløb. Serviceattester udstedes af Erhvervsstyrelsen, og Erhvervsstyrelsen opkræver gebyr som betaling for serviceattester.
Erhvervsvirksomheden er indstillet En ansøger eller en tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgerens eller tilbudsgiverens erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende. Som bevis for at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden, kan der på ordregivers anmodning fremlægges følgende: 1) et uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden, eller 2) et certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for, at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene. Udsteder tilbudsgivers eller en evt. støttende enheds land ikke de nævnte certifikater eller dokumenter, kan de erstattes af en erklæring under ed eller erklæring på tro og love. For så vidt angår danske tilbudsgivere, kan beviset bestå i en serviceattest, som ikke må være dateret tidligere end 3 måneder før tilbudsfristens udløb. Serviceattester udstedes af Erhvervsstyrelsen, og Erhvervsstyrelsen opkræver gebyr som betaling for serviceattester.
Betaling af skatter og afgifter Ordregiveren skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver, der har ubetalt forfalden gæld på 100.000 kr. eller derover til offentlige myndigheder vedrørende skatter eller afgifter i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret. Som bevis for at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden, kan der på ordregivers anmodning fremlægges følgende: 1) et uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden, eller 2) et certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for, at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene. Udsteder tilbudsgivers eller en evt. støttende enheds land ikke de nævnte certifikater eller dokumenter, kan de erstattes af en erklæring under ed eller erklæring på tro og love. For så vidt angår danske tilbudsgivere, kan beviset bestå i en serviceattest, som ikke må være dateret tidligere end 3 måneder før tilbudsfristens udløb. Serviceattester udstedes af Erhvervsstyrelsen, og Erhvervsstyrelsen opkræver gebyr som betaling for serviceattester.
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet Ordregiver skal udelukke en ansøger eller tilbudsgiver fra deltagelse i en udbudsprocedure, hvis ansøgeren eller tilbudsgiveren ved endelig dom er dømt eller har vedtaget bødeforlæg for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet som defineret i henholdsvis artikel 1, 3 og 4 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EU-Tidende 2002, nr. L 164, side 3) som ændret ved Rådets rammeafgørelse 2008/919/RIA af 28. november 2008 om ændring af rammeafgørelse 2002/475/RIA om bekæmpelse af terrorisme (EU-Tidende 2008, nr. L 330, side 21). Ordregiveren skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver, når en person, der er dømt ved endelig dom eller vedtaget bødeforlæg for de handlinger, som er nævnt ovenfor, er medlem af ansøgerens eller tilbudsgiverens bestyrelse, direktion eller tilsynsråd. Ordregiveren skal ligeledes udelukke en ansøger eller tilbudsgiver, hvis den dømte person har beføjelse til at repræsentere, kontrollere eller træffe beslutninger i ansøgerens eller tilbudsgiverens bestyrelse, direktion eller tilsynsråd. Som bevis for at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden, kan der på ordregivers anmodning fremlægges følgende: 1) et uddrag fra det relevante register eller tilsvarende dokument udstedt af en kompetent retslig eller administrativ myndighed, der viser, at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrunden, eller 2) et certifikat udstedt af den kompetente myndighed i det pågældende land som bevis for, at tilbudsgiver eller en evt. støttende enhed ikke er omfattet af udelukkelsesgrundene. Udsteder tilbudsgivers eller en evt. støttende enheds land ikke de nævnte certifikater eller dokumenter, kan de erstattes af en erklæring under ed eller erklæring på tro og love. For så vidt angår danske tilbudsgivere, kan beviset bestå i en serviceattest, som ikke må være dateret tidligere end 3 måneder før tilbudsfristens udløb. Serviceattester udstedes af Erhvervsstyrelsen, og Erhvervsstyrelsen opkræver gebyr som betaling for serviceattester.
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel : Samlet genudbud af levering (og udskiftning) af energimålere og vandmålere samt etablering af og adgang til et dataopsamlingssystem
Beskrivelse : Ordregiver har med udbuddet til formål at indgå én kontrakt med én leverandør. Kontrakten omfatter kombineret køb og levering af energi- og vandmålere samt montering af vandmålere og indkøb af adgang til et Dataopsamlingssystem, som leverandøren skal etablere, og som dækker dataopsamling i Tårnby Kommune til TÅRNBYFORSYNING Varme A/S og TÅRNBYFORSYNING Vand A/S. De produkter og ydelser, som er omfattet af Kontrakten, er således energi- og vandmålere, inkl. udskiftning og bortskaffelse af eksisterende vandmålere af størrelsen Q3_1,6m³ samt indkøb af adgang til et Dataopsamlingssystem, som skal kunne hjemtage data fra energi- og vandmålerne via fjernaflæsning, således at korrekt fjernaflæsning af forbrugsdata sikres. Dataopsamlingssystemet skal kunne hjemtage data i Tårnby Kommune. I relation til mængder, omfatter Kontrakten en anskaffelse på mellem 4.000-5.000 energimålere, der kan fjernaflæses, med en forventet leverance på mellem 500 – 1.500 om året over en periode på 4-7 år. Kontrakten omfatter tillige indkøb af 9.500 vandmålere, der ligeledes skal kunne fjernaflæses. For så vidt angår vandmålere med en størrelse på Q3_1,6m³, omfatter Kontrakten udskiftning og bortskaffelse af de 9.359 eksisterende vandmålere i Tårnby Kommune. Ordregiver skal ikke være ejer af dataopsamlingssystemet eller nogen komponenter mv. i dataopsamlingsinfrastrukturen. Dataopsamlingssystemet, herunder samtlige komponenter mv. i dataopsamlingsinfrastrukturen skal i hele kontraktens løbetid ejes, driftes, hostes, løbende vedligeholdes, opdateres og supporteres af leverandøren, idet leverandøren stiller dataopsamlingssystemet til rådighed for Ordregiver under hele kontraktens løbetid på kontraktens vilkår. Ordregiver betaler en løbende abonnementspris pr. tilsluttet målerenhed herfor. Kontrakten giver endvidere Ordregiver adgang til at gøre brug af følgende optioner: - Option 1: Køb af 3.000 – 4.000 energimålere til TÅRNBYFORSYNING Dragør Fjernvarme A/S samt adgang til Dataopsamlingssystemet, som udvides til at kunne hjemtage data fra de nye energimålere inden for TÅRNBYFORSYNING Dragør Fjernvarme A/S' forsyningsområde. - Option 2: Udskiftning og bortskaffelse af 800 – 900 stk. energimålere hos eksisterende fjernvarmekunder i Tårnby Kommune. - Option 3: Køb af yderligere 1.000 stk. energimålere til levering til TÅRNBYFORSYNING Varme A/S. - Option 4: Køb af yderligere 1.000 stk. energimålere til levering til TÅRNBYFORSYNING Varme A/S. - Option 5: Køb af yderligere 1.000 stk. energimålere til levering til TÅRNBYFORSYNING Varme A/S. Kontrakten er uopsigelig for Leverandøren. Kontrakten er uopsigelig for Ordregiver i de første to år regnet fra Kontraktens indgåelse. Efter de to år har Ordregiver ret til at opsige Kontrakten, med et skriftligt varsel på seks måneder til udløbet af en måned. Kontraktens anslåede værdi inkl. optioner på forlængelser, udførelse af udskiftninger (inkl. bortskaffelse) samt indkøb af yderligere energimålere og adgang til og udvidelse af Dataopsamlingssystemet er DKK 60-70 mio. ekskl. moms.
Intern identifikator : 1
5.1.1.
Formål
Kontraktens art : Varer
Yderligere om kontraktens art Bygge og anlæg
Yderligere om kontraktens art Tjenesteydelser
Primær klassificering   ( cpv ): 38551000   Energimålere
Yderligere klassificering   ( cpv ): 32571000   Kommunikationsinfrastruktur, 38421100   Vandmålere, 45232330   Opstilling af antenner, 51000000   Installationstjenester (undtagen programmel), 65500000   Aflæsning af målere
Valgmuligheder :
Beskrivelse af optioner : Kontrakten giver Ordregiver adgang til at gøre brug af følgende optioner: - Option 1: Køb af 3.000 – 4.000 energimålere til TÅRNBYFORSYNING Dragør Fjernvarme A/S samt adgang til Dataopsamlingssystemet, som udvides til at kunne hjemtage data fra de nye energimålere inden for TÅRNBYFORSYNING Dragør Fjernvarme A/S' forsyningsområde. - Option 2: Udskiftning og bortskaffelse af 800 – 900 stk. energimålere hos eksisterende fjernvarmekunder i Tårnby Kommune. - Option 3: Køb af yderligere 1.000 stk. energimålere til levering til TÅRNBYFORSYNING Varme A/S. - Option 4: Køb af yderligere 1.000 stk. energimålere til levering til TÅRNBYFORSYNING Varme A/S. - Option 5: Køb af yderligere 1.000 stk. energimålere til levering til TÅRNBYFORSYNING Varme A/S.
5.1.2.
Udførelsessted
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Københavns omegn   ( DK012 )
Land : Danmark
Yderligere oplysninger : Tårnby Kommune og med option på Dragør Kommune.
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 12   År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser : 2
Køberen forbeholder sig retten til at foretage yderligere indkøb fra entreprenøren som beskrevet her : Ordregiver har ret til at forlænge Kontrakten to gange med op til 12 måneder pr. forlængelse på uændrede vilkår. Ordregiver skal senest tre måneder før Kontraktens ophør sende en skriftlig meddelelse, såfremt Kontrakten ønskes forlænget.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 70 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse : Deltagelse uden forbehold.
Offentligt udbudsprojekt, der finansieres helt eller delvist med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Yderligere oplysninger : ESPD, støttende enheder, konsortier og underleverandører: Tilbudsgiver skal afgive oplysninger vedrørende udelukkelse og egnethed, hvilket sker digitalt via udbudsplatformen (EU-Supply), til foreløbig dokumentation for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af udelukkelsesgrunde, samt til foreløbig opfyldelse af ordregives krav til egnethed. Ordregiver kræver, at tilbudsgiver udfylder det fælleseuropæiske udbudsdokument, i daglig tale ESPD, i forbindelse med tilbudsafgivelse. ESPD’et er tilbudsgivers ”egenerklæring”, der fungerer som foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver ikke er omfattet af de obligatoriske og frivillige udelukkelsesgrunde, samt opfylder egnethedskravene til udbuddet. Tilbudsgiver, evt. konsortiedeltagere og/eller evt. støttende virksomheder skal underskrive deres respektive ESPD’er. Såfremt et afleveret ESPD ikke er underskrevet, tager ordregiver forbehold for at lade dette berigtige, jf. art. 76, stk. 4 i forsyningsvirksomhedsdirektivet. Besvarelsen af ESPD-dokumentet foregår som den øvrige tilbudsgivning via EU-Supply. Udelukkelsesgrunde: Tilbudsgiver og evt. støttende enheder må ikke være omfattet af nogle af de obligatoriske udelukkelsesgrunde eller nogle af de valgte frivillige udelukkelsesgrunde, der er anført nedenfor, jf. udbudslovens §§ 134 a-137, jf. § 11 i Implementeringsbekendtgørelsen. Tilbudsgiver og evt. støttende enheder må endvidere ikke være omfattet af de frivillige udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 (konkurs mv.), nr. 3 (konkurrencefordrejende aftaler). Ordregiver vil under overholdelse af proportionalitetsprincippet foretage vurderingen af, hvorvidt tilbudsgivere eller evt. støttende enheder er omfattet af de frivillige udelukkelsesgrunde. Ordregiver kan ikke udelukke en tilbudsgiver, der er omfattet af en eller flere af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135-137, såfremt denne har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at tilbudsgiveren er pålidelig, selvom vedkommende er omfattet af en eller flere udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens § 138. Der kan alene ske udelukkelse på den baggrund, hvis Ordregiver har meddelt tilbudsgiver, at den pågældende er omfattet af en udelukkelsesgrund, og hvis tilbudsgiver ikke inden for en passende frist har forelagt tilstrækkelig dokumentation for tilbudsgiverens pålidelighed. Om hvad der fordres til tilstrækkelig dokumentation, henvises til udbudslovens § 138, stk. 3, jf. § 11 i Implementeringsbekendtgørelsen. Til vurdering af en økonomisk aktørs dokumentation af pålidelighed vil ordregiver indhente en vejledende udtalelse hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, jf. udbudslovens § 138, stk. 1.
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kriterium :
Type : Økonomisk og finansiel formåen
Navn : Samlet årsomsætning
Beskrivelse : Det er et mindstekrav, at tilbudsgiver i de tre seneste disponible regnskabsår har haft en samlet årlig omsætning på mindst DKK 100 mio. i hvert regnskabsår. Ved de ”tre seneste disponible regnskabsår" forstås de tre seneste regnskaber afsluttet forud for indgivelse af tilbud i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for tilbudsgivers regnskabsaflæggelse. Følgende dokumentation for skal fremsendes, når Ordregiver anmoder herom, hvilket Ordregiver kan gøre på ethvert tidspunkt af udbudsprocessen og skal gøre før endelig beslutning om tildeling af Rammeaftalen til den tilbudsgiver, som Ordregiver har til hensigt at tildele Rammeaftalen: Erklæring om tilbudsgivers samlede omsætning for de tre seneste disponible afsluttede regnskabsår, herunder fx via fremlæggelse af årsregnskaber for de tre seneste disponible afsluttede regnskabsår eller uddrag heraf, eller via en oversigt over relevante nøgletal for de tre seneste disponible afsluttede regnskabsår attesteret af tilbudsgivers ledelse eller revisor. Ved en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium) skal oplysningerne angives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Tilbudsgiver kan godtgøre sin økonomiske og finansielle formåen ved ethvert andet dokument, som Ordregiver vurderer passende, hvis tilbudsgiveren af en gyldig grund ikke er i stand til at fremlægge de dokumenter, som Ordregiver forlanger. Tilbudsgiver skal angive, hvorvidt og hvordan Ordregiver kan opnå kendskab til de nødvendige oplysninger gennem en national database og således kan få direkte adgang til den krævede dokumentation. Tilbudsgiver er ikke forpligtiget til at fremlægge erklæringerne, når Ordregiver kan skaffe de relevante regnskabsmæssige oplysninger direkte gennem adgang til en national database.
Anvendelse af dette kriterium : Anvendt

Kriterium :
Type : Økonomisk og finansiel formåen
Navn : Finansielle nøgletal, Soliditetsgrad
Beskrivelse : Det er et mindstekrav, at tilbudsgiver i de tre seneste disponible regnskabsår havde en soliditetsgrad på minimum 25 % i hvert regnskabsår. Ved de ”tre seneste disponible regnskabsår" forstås de tre seneste regnskaber afsluttet forud for indgivelse af tilbud i overensstemmelse med de regler og den praksis, der gælder for tilbudsgivers regnskabsaflæggelse. Soliditetsgraden beregnes som tilbudsgivers samlede egenkapitals værdi i forhold til tilbudsgivers samlede aktiver, udregnet i procent. Dvs. at soliditetsgrad = (samlede egenkapitals værdi/samlede aktivers værdi) x 100. Følgende dokumentation skal fremsendes, når Ordregiver anmoder herom, hvilket Ordregiver kan gøre på ethvert tidspunkt af udbudsprocessen og skal gøre før endelig beslutning om tildeling af Rammeaftalen til den tilbudsgiver, som Ordregiver har til hensigt at tildele Rammeaftalen: Erklæring om tilbudsgivers soliditetsgrad for de tre seneste disponible afsluttede regnskabsår, herunder fx via fremlæggelse af årsregnskaber for de tre seneste disponible afsluttede regnskabsår eller uddrag heraf - såfremt soliditetsgraden fremgår af årsrapporterne, eller kan udledes af oplysningerne i årsrapporterne - eller via en oversigt over relevante nøgletal for de tre seneste disponible afsluttede regnskabsår attesteret af tilbudsgivers ledelse eller revisor. Ved en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium) skal oplysningerne angives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Tilbudsgiver kan godtgøre sin økonomiske og finansielle formåen ved ethvert andet dokument, som Ordregiver vurderer passende, hvis tilbudsgiveren af en gyldig grund ikke er i stand til at fremlægge de dokumenter, som Ordregiver forlanger. Tilbudsgiver skal angive, hvorvidt og hvordan Ordregiver kan opnå kendskab til de nødvendige oplysninger gennem en national database og således kan få direkte adgang til den krævede dokumentation. Tilbudsgiver er ikke forpligtiget til at fremlægge erklæringerne, når Ordregiver kan skaffe de relevante regnskabsmæssige oplysninger direkte gennem adgang til en national database.
Anvendelse af dette kriterium : Anvendt

Kriterium :
Type : Økonomisk og finansiel formåen
Navn : Erhvervsansvarsforsikring
Beskrivelse : Det er et mindstekrav, at ansøger har en forsikringssum på minimum DKK 10 mio. på erhvervsansvarsforsikring, og som tillige dækker tredjemand med mindst DKK 10 mio. i dækningsomfang pr. skade pr. forsikringsår for så vidt angår personskade og tingsskade. Følgende dokumentation for økonomisk kapacitet skal fremsendes, når Ordregiver anmoder herom, hvilket Ordregiver kan gøre på ethvert tidspunkt af udbudsprocessen og skal gøre før endelig beslutning om tildeling af Kontrakten til den tilbudsgiver, som Ordregiver har til hensigt at tildele Kontrakten: Forsikringscertifikat, der viser forsikringstager, samt dækningsomfang pr. skade samt kvittering for betalt præmie for 2024.
Anvendelse af dette kriterium : Anvendt

Kriterium :
Type : Egnethed til at udøve det pågældende erhverv
Anvendelse af dette kriterium : Ikke anvendt

Kriterium :
Type : Teknisk og faglig formåen
Navn : For så vidt angår vareindkøbskontrakter: levering af leverancer af den anførte type
Beskrivelse : Sammenlignelige leverancer/referencer: Som mindstekrav kræves, at tilbudsgiver kan dokumentere tre i forhold til kontrakten ”sammenlignelige leverancer/referencer”, udført indenfor de seneste tre år forud for tilbudsfristens udløb. Ved ”sammenlignelige referencer/leverancer” forstås: "Levering af minimum 2.000 vandmålere og/eller minimum 2.000 energimålere, i kombination med levering, etablering og idriftsættelse af et dataopsamlingssystem til fjernaflæsning af disse vandmålere og/eller energimålere."
Anvendelse af dette kriterium : Anvendt
Kriterierne vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
Oplysninger om den anden fase i en procedure, der afvikles i to faser :
Mindsteantallet af ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren : 3
Det højeste antal ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren : 3
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Frist for anmodning om yderligere oplysninger 17/08/2024   22:00:00 (UTC)
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for proceduren :
Den påtænkte dato for afsendelse af opfordringerne til at indgive tilbud : 06/09/2024
Vilkår for indgivelse :
Elektronisk indgivelse : Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog : Ikke tilladt
Alternative tilbud : Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af anmodninger om deltagelse : 23/08/2024   22:00:00 (UTC)
Betingelser for kontrakten :
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse Kontrakten indeholder vilkår om bod i afsnit 17.2. Kontrakten indeholder krav om forsikringsdækning i afsnit 15. Kontrakten indeholder vilkår om, at leverandøren yder mindst 5 års garanti på målerne omfattet af kontrakten, jf. kontraktens afsnit 9.3. Kontrakten er bilagt et bilag E om "Arbejds- og uddannelsesmæssige klausuler i TÅRNBYFORSYNING".
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling : ja
Finansiel ordning Der henvises til afsnit 14 i kontrakten.
Oplysninger om undersøgelsesfrister : En virksomheds klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen, jf. § 7, stk. 1 i klagenævnsloven. Endvidere skal evt. klage over udbud skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3) seks måneder efter, at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. klagenævnslovens § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4. 4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter, ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. klagenævnslovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. klagenævnslovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale : Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem : Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Tårnbyforsyning Varme A/S
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse Tårnbyforsyning Varme A/S
Organisation, der behandler tilbud Tårnbyforsyning Varme A/S
TED eSender Mercell Holding ASA
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn : Tårnbyforsyning Varme A/S
Registreringsnummer : 32667740
Postadresse : Gemmas Alle 39    
By : Kastrup
Postnummer : 2770
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Københavns omegn   ( DK012 )
Land : Danmark
Kontaktpunkt : Sebastian Asbjørn Pedersen
E-mail : sap@nnlaw.dk
Telefon : +45 29133959
Internetadresse : https://taarnbyforsyning.dk/
Denne organisations roller
Køber
Gruppeleder
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-0002
Officielt navn : Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer : 37795526
Postadresse : Nævnenes Hus, Toldboden 2    
By : Viborg
Postnummer : 8800
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Østjylland   ( DK042 )
Land : Danmark
Telefon : +45 72405600
Internetadresse : http://klfu.dk
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn : Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer : 10294819
Postadresse : Carl Jacobsens Vej 35    
By : Valby
Postnummer : 2500
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Københavns omegn   ( DK012 )
Land : Danmark
E-mail : kfst@kfst.dk
Telefon : +45 41715000
Internetadresse : https://kfst.dk/
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn : Tårnbyforsyning Vand A/S
Registreringsnummer : 32667708
Postadresse : Gemmas Alle 39    
By : Kastrup
Postnummer : 2770
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Københavns omegn   ( DK012 )
Land : Danmark
Kontaktpunkt : Sebastian Asbjørn Pedersen
E-mail : sap@nnlaw.dk
Telefon : 29133959
Internetadresse : https://taarnbyforsyning.dk/
Denne organisations roller
Køber
8.1.
ORG-0005
Officielt navn : TårnbyForsyning Dragør Fjernvarme A/S
Registreringsnummer : 44185865
Postadresse : Gemmas Alle 39    
By : Kastrup
Postnummer : 2770
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Københavns omegn   ( DK012 )
Land : Danmark
Kontaktpunkt : Sebastian Asbjørn Pedersen
E-mail : sap@nnlaw.dk
Telefon : 29133959
Internetadresse : https://taarnbyforsyning.dk/
Denne organisations roller
Køber
8.1.
ORG-0006
Officielt navn : Mercell Holding ASA
Registreringsnummer : 980921565
Postadresse : Askekroken 11    
By : Oslo
Postnummer : 0277
Landespecifik underafdeling (NUTS) : Oslo   ( NO081 )
Land : Norge
Kontaktpunkt : eSender
Telefon : +47 21018800
Fax : +47 21018801
Internetadresse : http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
11. Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Identifikator for bekendtgørelsen : 4c848d9c-ba56-4c27-b189-628ec084602a   - 01
Formulartype : Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype : Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsessubtype 17
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen : 06/08/2024   14:10:14 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelse (eSender) : 06/08/2024   15:00:51 (UTC)
Sprog, som denne bekendtgørelse er officielt tilgængelig på : dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer : 478548-2024
EUT-S-nummer : 154/2024
Offentliggørelsesdato : 08/08/2024

Send til en kollega

0.062