23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2016/S 217-395085
Offentliggjort
10.11.2016
Udbudstype
Offentligt udbud

Udbyder

SKAT

Vindere

Rammeaftale om teknisk rådgivning i forbindelse med retssag vedrørende levering af IT-system

(11.01.2017)
Mjølner Informatics A/S
8200 Aarhus N

Rammeaftale om teknisk rådgivning i forbindelse med retssag vedrørende levering af IT-system


SKAT

Udbudsbekendtgørelse

Tjenesteydelser

Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn og adresser
SKAT
19552101
Østbanegade 123
København Ø
2100
Danmark
Kontaktperson: Anine Bach Møller
E-mail: anine.moeller@skat.dk
NUTS-kode: DK011

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: www.skat.dk

Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/281426

I.2) Fælles udbud
I.3) Kommunikation
Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=174661&B=KA
Yderligere oplysninger fås på den ovennævnte adresse
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes elektronisk via: http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=174661&B=KA
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til den ovennævnte adresse
I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Økonomiske og finansielle anliggender

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Rammeaftale om teknisk rådgivning i forbindelse med retssag vedrørende levering af IT-system.

II.1.2) Hoved-CPV-kode
72220000
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Opgaven angår konsulentbistand og teknisk rådgivning i forbindelse med gennemførelsen af en retssag mod en leverandør om mangler ved et IT-system. Rammeaftalen omfatter blandt andet bistand med udarbejdelse af spørgsmål til syn og skøn af det leverede system. Løsningen af opgaven vil kræve erfaring med specialudviklede administrative IT-systemer i Java, baseret på serviceorienteret arkitektur (SOA).

II.1.5) Anslået samlet værdi
Værdi eksklusive moms: 4 000 000.00 DKK
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
72222100
72222300
72224000
72225000
72246000
72266000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Den udbudte rammeaftale vedrører konsulentbistand til, og teknisk rådgivning af, SKAT i forbindelse med SKATs gennemførelse af en retssag mod en leverandør om mangler ved et IT-system. Retssagen har en høj teknisk kompleksitet, hvorfor SKAT har brug for kvalificeret ekstern rådgivning med de tekniske aspekter af retssagen. Formålet er at sikre, at såvel SKAT som SKATs øvrige rådgivere har den nødvendige tekniske forståelse af IT-systemet og dets implementering, der er nødvendig for en tilfredsstillende gennemførelse af retssagen.

Det leverede IT-system, der er baggrunden for retssagen, er et specialudviklet IT-system til brug for SKATs administrative opgaver med inddrivelse af gæld. IT-systemet kaldes i daglig tale EFI — Et Fælles Inddrivelsessystem. Der er hovedsageligt tale om Java komponenter, der skulle basere sig på serviceorienteret arkitektur (SOA).

Opgaverne under rammeaftalen vil bestå i tilegnelse af viden om systemet samt efterfølgende rådgivning af SKAT og SKATs øvrige rådgivere, om en lang række konkrete forhold i relation til førelse af retssagen, hvor det har stor betydning, at rådgivningen er korrekt. Opgaverne er nærmere beskrevet i bilag 1 til kontrakten.

Opgaverne kan have en overordnet projektstyringsmæssig vinkel og en detaljeret it-systemudviklingsmæssig vinkel. Leverandøren skal således allerede i forbindelse med tilegnelse af viden have såvel den projektstyringsmæssige vinkel og den detaljeret it-systemudviklingsmæssige vinkel in mente, idet begge vinkler er centrale for rådgivningen af SKAT.

Rådgivningen vil vedrøre alle tekniske forhold af relevans for retssagen. Tilbudsgiver skal blandt andet rådgive SKAT og SKATs juridiske rådgiver inden for følgende områder, til brug for gennemførelsen af retssagen;

— Tilrettelæggelse og gennemførelse af større IT-udviklingsprojekter (metodevalg)

— Systematisering, opdeling og strukturering af IT-systemer under overholdelse af SOA-principper (arkitekturvalg)

— Tilvejebringelse af sammenhængende og dækkende beskrivelser af det udviklede system (dokumentation)

— Test af systemer og kontrol af målopfyldelse (funktionalitet)

— Udformning af IT-systemer under hensyn til efterfølgende drift.

Formålet med rådgivningen er at kunne fastlægge, om leverandøren af IT-systemet har leveret et IT-system i overensstemmelse med kontrakten, god skik i IT-branchen, og hvad SKAT i øvrigt med rimelighed kunne kræve og forvente af leverandøren, samt hvorvidt de af leverandøren trufne valg i løbet af projektet har været hensigtsmæssige.

Det må forventes, at ydelserne skal leveres i samarbejde med såvel interne som eksterne interessenter, der ikke har samme tekniske indsigt som tilbudsgiver.

Visse tidsfrister for levering af ydelserne vil blive fastlagt på baggrund af domstolenes frister, hvilket betyder, at det er afgørende for SKAT, at enhver frist overholdes. Tilbudsgiver må som følge heraf forvente, at der til tider skal leveres ydelser i særdeles komprimerede forløb, uden at dette har indflydelse på kvaliteten, og at der i perioder ikke vil være behov for at levere Ydelser.

II.2.5) Tildelingskriterier
Prisen er ikke det eneste tildelingskriterium og alle kriterier er udelukkende anført i udbudsdokumenterne
II.2.6) Anslået værdi
Værdi eksklusive moms: 4 000 000.00 DKK
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Varighed i måneder: 48
Denne kontrakt kan forlænges: ja
Beskrivelse af forlængelser:

Rammeaftalen indeholder en option om forlængelse af rammeaftalens varighed. Optionen medfører at Kunden kan forlænge rammeaftalen i 12 måneder ad gangen, dog maksimalt 24 måneder. Leverandøren er forpligtet til at fortsætte leveringen af ydelserne, såfremt Kunden udnytter optionen. Begrundelse for behovet for muligheden for forlængelse er beskrevet i punkt VI.3).

II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:

Rammeaftalen indeholder en option om forlængelse af rammeaftalens varighed. Optionen er nærmere beskrevet i II.2.7) ovenfor.

II.2.12) Oplysninger om elektroniske kataloger
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.1) Egnethed til at udøve en erhvervsaktivitet, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre
III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

Tilbudsgiver skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) med angivelse af følgende oplysninger:

— Tilbudsgivers egenkapital i det seneste disponible regnskabsår

— Ansøgers samlede årsomsætning i det seneste disponible regnskabsår.

ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiver opfylder mindstekrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet.

Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte.

Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet:

Virksomhedens balance eller uddrag heraf i det seneste disponible regnskabsår, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor virksomheden er etableret, eller anden dokumentation for egenkapitalens størrelse. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.

Erklæring om virksomhedens samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår, afhængig af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for denne omsætning foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.

Baserer en virksomheden sig på andre enheders formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem virksomheden og disse andre, skal virksomheden i forbindelse med tilbuddet dokumentere at råde over de ressourcer, der er nødvendige til opfyldelse af kontrakten ved at fremlægge en støtteerklæring eller anden dokumentation for, at tilbudsgiveren faktisk råder over den nødvendige økonomiske og finansielle formåen. Det skal dokumenteres, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for tilbudsgiveren. I modsat fald vil ordregiver ikke lægge vægt på andre enheders formåen.

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

Som mindstekrav kræves en positiv egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes egenkapitalen som deltagernes samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Oplysningerne angives i ESPD afsnit IV.B. Der henvises til ordregivers vejledning til ESPD.

Som mindstekrav kræves en samlet årlig omsætning på mindst 20 000 000 DKK i det seneste disponible regnskabsår. Såfremt tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som tilbudsgiverens og disse andre enheders samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætning i det seneste disponible regnskabsår. Oplysningerne angives i ESPD afsnit IV.B. Der henvises til ordregivers guide til ESPD.

III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
III.1.5) Oplysning om reserverede kontrakter
III.2) Kontraktbetingelser
III.2.1) Oplysninger om en bestemt profession
III.2.2) Kontraktudførelsesvilkår:

Der stilles kontraktmæssige krav i henhold til ILO-konvention 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter og cirkulære nr. 9471 af 30.6.2014.

Der stilles i kontrakten særlige skærpede krav til leverandørens og eventuelle underleverandørers habilitet jf. kontraktens punkt 15.

Såfremt kontrakten tildeles en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget.

III.2.3) Oplysninger om de medarbejdere, der er ansvarlige for kontraktens udførelse
Krav om at anføre navne på og faglige kvalifikationer for de medarbejdere, der skal udføre kontrakten

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Offentligt udbud
Hasteprocedure
Begrundelse:

Ordregiver anser sit behov for ydelserne som værende akut, da ordregiver arbejder i efter frister fastsat af retten, og disse frister ikke kan forventes rykket. For at kunne overholde den kommende frist for indlevering til retten, er det af afgørende betydning, at tilbudsgiver kan yde rådgivning senest fra 1.2.2017. Henset til det omfattende materiale, der skal gennemgås, før tilbudsgiver kan yde rådgivning, vurderer ordregiver, at tilbudsgiver senest bør påbegynde arbejdet medio-ultimo december, hvorfor kontrakten skal være tildelt på dette tidspunkt.

Fristen for afgivelse af tilbud er 15 dage. Dette er begrundet, dels i behovet for bistand til rettidig afgivelse af skrifter med det korrekte indhold til varetagelse af Kundens retsstilling, dels er det ordregivers konkrete vurdering, at udbudsmaterialet har et omfang, der gør, at tilbudsgiver kan gennemgå dette og afgive tilbud inden for den forkortede frist. Udbudsmaterialet er enkelt med krav om besvarelse af få forhold.

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
Udbuddet indebærer udarbejdelse af en rammeaftale
Rammeaftale med en enkelt aktør
IV.1.4) Oplysninger om reduktion af antallet af løsninger eller tilbud under forhandlingerne eller dialogen
IV.1.6) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
Dato: 23/11/2016
Tidspunkt: 12:00
IV.2.3) Forventet dato for afsendelse af opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk
IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Varighed i måneder: 6 (fra den anførte dato for modtagelse af bud)
IV.2.7) Betingelser for åbning af bud
Dato: 23/11/2016
Tidspunkt: 13:00

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
VI.3) Yderligere oplysninger:

Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem jf. adressen i punkt I.3). Her tilgås udbuddet under »Igangværende offentlige udbud«. For at få adgang til udbudsmaterialet, skal tilbudsgiver være registreret eller registrere sig som bruger.

Såfremt tilbuddet indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste oploadede udgave være den gældende.

Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem. Spørgsmål skal stilles senest den 16.11.2016. Spørgsmål stillet efter denne dato vil blive besvaret, såfremt de er modtaget så betids, at ordregiver kan nå at fremskaffe de nødvendige oplysninger og meddele svarene senest fire dage inden ansøgningsfristens udløb. Spørgsmål, der modtages senere end fire dage før fristens udløb, kan ikke forventes besvaret.

Interesserede bedes holde sig orienteret via det elektroniske udbudssystem. Såfremt tilbudsgiver oplever problemer med systemet, kan support kontaktes på mail, dksupport@eu-supply.com, eller telefon, (+45) 70 20 80 14.

Tilbudsgiver skal som sin ansøgning indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, nævnte forhold. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt tilbudsgiveren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på. Der henvises til ordregivers guide til ESPD.

Tilbudsgiveren vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis tilbudsgiveren er omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde, samt udelukkelsesgrunden anført i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2, medmindre tilbudsgiver har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138.

Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele rammeaftalen til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens §§151-152, jf.§ 153. Denne dokumentation kan eventuelt indhentes på forhånd.

I relation til punkt II.2.6) bemærkes, at beløbet udgør et skøn over den forventede kontraktsum for rammeaftalens fulde løbetid, inklusive prisen for alle optioner. Skønnet er baseret på ordregivers kendskab til priserne på markedet for lignende ydelser og opgavens forventede omfang samt rammeaftalens varighed.

I relation til punkt IV.1.3) bemærkes, at rammeaftalen som udgangspunkt løber i 4 år. Ordregiver kan dog forlænge rammeaftalen med perioder på 12 måneder, dog maksimalt 24 måneder i alt. Ordregivers begrundelse for adgangen til forlængelse af rammeaftalen er, at der er tale om et ekstraordinært tilfælde, hvor der købes rådgivning til brug for en konkret retssag, hvis længde ikke kendes på forhånd. Igennem kontraktens løbetid opbygges en stor viden om systemet, som ville skulle straks afskrives, hvis en fortsættelse af retssagen ud over 4 år medfører, at behovet og den opbyggede viden skal anvendes for en længere periode end 4 år. Hvis den viden skal afskrives på grund af genudbud, vil ordregiver ikke kunne varetage sin retlige interesse, fordi den opbyggede viden ved et leverandørskifte vil gå tabt. Det er af afgørende betydning for ordregiver, at den viden og det kendskab til IT-systemet, som den vindende tilbudsgiver opnår i løbet af rammeaftalens umiddelbare løbetid på 4 år ikke går tabt, såfremt retssagen strækker sig ud over 4 år regnet fra tidspunktet for rammeaftalens underskrift.

Ordregiver kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav.

Udbuddet gennemføres med forbehold for opnåelse af fornøden bevillingsmæssig hjemmel.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 35291000
E-mail: klfu@erst.dk

Internetadresse:http://www.klfu.dk

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:

Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.

I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:

1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.

2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.

3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4.

4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.

Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.

Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).

Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse:www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
07/11/2016

Send til en kollega

0.047