23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
05.11.2024
Udbudstype
Andre

Udbyder

Færdselsstyrelsen

Udbud af aftale om anskaffelse, implementering og vedligeholdelse af et Nyt Kørekortregister


Færdselsstyrelsen

672670-2024 - Konkurrencevilkår
Danmark – It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support – Udbud af aftale om anskaffelse, implementering og vedligeholdelse af et Nyt Kørekortregister
OJ S 215/2024 05/11/2024
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Færdselsstyrelsen
Køberens retlige status : Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet : Generelle offentlige tjenesteydelser
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Udbud af aftale om anskaffelse, implementering og vedligeholdelse af et Nyt Kørekortregister
Beskrivelse Som del af ressortoverdragelsen fra Justitsministeriet til Transportministeriet med virkning fra 1. oktober 2021 har Færdselsstyrelsen overtaget ansvaret for kørekortområdet, herunder det danske kørekortregister, fra Rigspolitiet. Færdselsstyrelsen bliver både systemejer og forretningsansvarlige. Dermed bliver det juridiske, tekniske og forretningsmæssige ansvar for kørekortregistret forankret hos én myndighed. Nærværende udbud omhandler anskaffelse og implementering af et nyt kørekortregister (NKR), herunder udvikling af microservices, udformning af datamodel, datavalidering, Dokumentation, Integrationer og snitflader, design af brugergrænseflade til Færdselsstyrelsen, migrering fra det eksisterende kørekortregister (CRK), test, Hypercare og uddannelse samt Applikationsdrift, support, vedligeholdelse og videreudvikling. NKR skal understøttes af åbne standarder til dataudveksling og være med til at skabe et solidt fundament og udgangspunkt for den videre digitalisering af kørekortområdet og realisering af initiativet om digitalisering af kørekortområdet i Den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi 2022-2025. Formålet med NKR er i) registreringer, opbevaring, opslag, håndtering og udveksling af oplysninger vedrørende førerrettigheder i Danmark, ii) udstedelse af dokumentation for førerrettigheder i Danmark samt iii) understøttelse af relevante myndigheders opgaver på kørekortområdet, herved forstås oplysninger om førerrettigheder og kørekort, som er historiske, aktuelle, midlertidige, frakendte, inddragede og udløbne. De forretningsprocesser og den funktionalitet, der er gældende for NKR, er nærmere beskrevet i udbudsmaterialets Bilag 3. Kunden forventer, at der vil være 300 Brugere, som skal anvende Løsningen, heraf 10-20 Udvalgte Brugere med særlige rettigheder. Herudover forventes der ca. 2.000 Brugere, som anvender kørekortregistret gennem snitflader fra andre systemer. NKR skal etableres på Færdselsstyrelsens Digitale Platform (DDP), en containerorkestreringsplatform, som driftes af Statens IT. NKR skal herefter bestå af et antal microservices, der tilsammen realiserer Løsningens funktionalitet, og som overholder API-gateway microservicearkitekturen samt krav til standardiseret dokumentation, jf. ”Udviklingshåndbogen” og ”Servicehåndbogen”, jf. udbudsmaterialets Bilag 4. NKR er forretningskritisk for Færdselsstyrelsen, Politiet og Kommunernes Borgerservice, men ikke kritisk infrastruktur. NKR skal bygges som et autoritativt register og alle kilder, der er med til at sikre, at oplysninger om førerrettigheder er retvisende, skal være direkte integreret. Projektet indeholder udvikling af Integrationer og snitflader til følgende systemer: Active Directory (ADFS) hos Statens It (SIT), den fællesoffentlige Datafordeler udbudt af Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur, den Fælleskommunale adgangsstyring (FKA), herunder de kommunale fagsystemer (Biometric, Kube Data, Scandi System), Kørekort-appen, som udbydes af Digitaliseringsstyrelsen, kørekortproducentens system, MitId registreringsenhederne/ OCES-servicen, Politiets integrationsplatform (polip), kommunikationsnetværket RESPER (Réseau permis de conduire/Drivers License Network), Kriminalregistret og CPR-registret. NKR indeholder herudover optioner vedrørende i) Aflevering af data til Rigsarkivet ifm. lovgivning om aflevering af it-systemer, ii) Service til afhentning af store mængder af førerretter og kørekort samt iii) Kommunale brugeres adgang til Løsningens brugergrænseflade. Der vil være tale om én samlet Ibrugtagning af Løsningen. NKR forventes at være færdigudviklet og kunne ibrugtages med udgangen af 2026 eller senest 6 måneder herefter. Aftalen indeholder således en implementeringsperiode på op til 18-24 måneder samt efter Ibrugtagning en driftsperiode på 6 år med mulighed for forlængelse på 2 x 24 måneder.
Identifikator for proceduren 31cb0e20-0d75-4d2f-b58e-e070ac0b19c6
Intern ID FAERL.0005
Udbudsprocedure Udbud med forhandling/indkaldelse af tilbud med forudgående offentliggørelse
Proceduren er en hasteprocedure nej
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ): 72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation   ( cpv ): 72240000   Systemanalyse og programmering, 72250000   System- og supporttjenester, 72253000   Help-desk og støttetjenester, 72253200   Systemsupport, 72254000   Programmeltestning, 72260000   Programmelrelaterede tjenester, 72300000   Datatjenester, 72310000   Databehandling, 72400000   Internettjenester, 72416000   Applikationsudbydere, 72510000   Servicevirksomhed i forbindelse med drift af datamater, 72590000   Professionel servicevirksomhed i forbindelse med edb
2.1.2.
Udførelsessted
Land Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 115 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger I henhold til udbudslovens (lov nr. 1564 af 15.12.2015) § 148 er det et krav, at ansøger udfylder et European Single Procurement Document (ESPD), hvilket tjener som ansøgningen om prækvalifikation. Ansøger skal ikke indsende yderligere dokumentation på tidspunktet for ansøgning. ESPD'et er offentliggjort som en del af udbudsmaterialet, jf. afsnittene ”Udbudsdokumenter” og "Udbudsvilkår". ESPD'et skal udfyldes via Ethics. Ansøger skal udfylde ESPD'ets afsnit II, A, B og C, afsnit III A, B og C, afsnit IV B og C samt afsnit V. I henhold til udbudslovens § 144 kan ansøger støtte sig på andre økonomiske aktørers økonomiske/finansielle og/eller tekniske/professionelle formåen, uanset det juridiske forhold mellem aktørerne. En ansøger, der støtter sin ansøgning på andre økonomiske aktører, skal sørge for, at der indsendes ESPD'er med udfyldte relevante oplysninger fra hver af de aktører, som ansøger støtter sig på. Dette gælder også, hvis ansøger udgør en sammenslutning af aktører, f.eks. et konsortie, i så fald skal hver deltager i konsortiet/sammenslutningen udfylde separate ESPD'er med udfyldte oplysninger i ESPD afsnit II-V. Såfremt samme juridiske enhed er en del af eller på anden måde deltager i flere ansøgninger, skal ansøgerne sikre, at samme juridisk enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud. I henhold til afsnittet ”Udbudsvilkår” skal ansøgning og tilbud, inklusive bilag, afleveres på dansk. Dokumentation, som ikke forefindes på dansk kan afleveres på engelsk. Forud for tildelingsbeslutningen indhenter ordregiver dokumentation for oplysningerne afgivet i ESPD'et, jf. udbudslovens § § 151-155. Ordregiver forventer at anmode tilbudsgiverne om dokumentation i forbindelse med budopfordringen, jf. udbudstidsplanen i udbudsbetingelserne. Ansøger/tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsprocessen, hvis ansøger/tilbudsgiver er omfattet af de obligatoriske eller frivillige udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 135, 136 og 137, stk. 1, nr. 1, 2 og 4. Ansøger skal afgive oplysninger herom i ESPD'et. I overensstemmelse med artikel 5k i Rådets forordning (EU) 2022/576 af 8. april 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine, er Ordregiver forbudt at tildele Kontrakten til: a) russiske statsborgere eller fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer, der er etableret i Rusland, b) juridiske personer, enheder eller organer, hvoraf en enhed som omhandlet i a) direkte eller indirekte ejer over 50 %, eller c) fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer, der handler på vegne af eller efter anvisning fra en enhed som omhandlet i a) eller b), herunder, hvis de tegner sig for mere end 10 % af kontraktværdien, underentreprenører, leverandører eller enheder, hvis formåen er udnyttet, jf. udbudsdirektiverne. Sammen med anmodningen om dokumentation for oplysninger i ESPD, vil Ordregiver forlange en erklæring fra Tilbudsgiver, hvor Tilbudsgiver erklærer, at der ikke er russisk involvering i kontrakten, der overskrider grænserne fastsat i artikel 5k. Ordregiver kan anmode om yderligere oplysninger eller dokumentation for den vindende tilbudsgivers ejerstruktur. Ansøgning om prækvalifikation skal afgives via Ethics. Al kommunikation, herunder spørgsmål, skal ske via Ethics. Spørgsmål, der modtages senere end 6 dage før fristens udløb, kan ikke forventes besvaret. Interesserede bedes holde sig orienteret via det elektroniske udbudssystem. Såfremt ansøger måtte få tekniske problemer ved anvendelsen af udbudsportalen, kan ansøger fra kl. 09.00 til kl. 16.00 på arbejdsdage rette telefonisk henvendelse til Ethics Support: på telefonnummeret +45 7022 7007. Såfremt et teknisk problem antages at ville berøre flere ansøgere, vil der blive offentliggjort information herom på udbudsportalen.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret Er den økonomiske aktør i en situation, som svarer til konkurs i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national ret?
Konkurs Er den økonomiske aktør gået konkurs?
Korruption Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for bestikkelse ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater (EFT C 195 af 25.6.1997, s. 1), og i artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EUT L 192 af 31.7.2003, s. 54). Denne udelukkelsesgrund omfatter også bestikkelse som defineret i den nationale ret gældende for den ordregivende myndighed (den ordregivende enhed) eller den økonomiske aktør.
Tvangsakkord uden for konkurs Er den økonomiske aktør under tvangsakkord uden for konkurs?
Deltagelse i en kriminel organisation Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for deltagelse i en kriminel organisation ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 om bekæmpelse af organiseret kriminalitet (EUT L 300 af 11.11.2008, s. 42).
Tilsidesættelse af forpligtelser på miljølovgivningsområdet Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på miljølovgivningsområdet? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EUT L 309 af 25.11.2005, s. 15).
Svig Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for svig ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser (EFT C 316 af 27.11.1995, s. 48).
Børnearbejde og andre former for menneskehandel Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for børnearbejde og andre former for menneskehandel ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EUT L 101 af 15.4.2011, s. 1).
Insolvens Er den økonomiske aktør under insolvens- eller likvidationsbehandling?
Tilsidesættelse af forpligtelser på det arbejdsretlige område Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på det arbejdsretlige område? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Aktiver, der administreres af en kurator Administreres den økonomiske aktørs aktiver af en kurator eller af retten?
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure Har den økonomiske aktør befundet sig i en af følgende situationer: a) Denne har afgivet groft urigtige oplysninger ved meddelelsen af de oplysninger, der kræves til verifikation af, at der ikke er grundlag for udelukkelse, eller af at udvælgelseskriterierne er opfyldt, b) Denne har tilbageholdt sådanne oplysninger, c) Denne har været ude af stand til straks at fremsende den supplerende dokumentation, som en ordregivende myndighed eller en ordregivende enhed anmoder om, og d) Denne har uretmæssigt påvirket den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds beslutningsproces, indhentet fortrolige oplysninger, der kan give denne uretmæssige fordele i forbindelse med udbudsproceduren, eller uagtsomt givet vildledende oplysninger, der kan have væsentlig indflydelse på beslutninger vedrørende udelukkelse, udvælgelse eller tildeling?
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren Er den økonomiske aktør opmærksom på en interessekonflikt, jf. national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne, som følge af sin deltagelse i udbudsproceduren?
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure Har den økonomiske aktør eller en virksomhed, der er knyttet til den økonomiske aktør, rådgivet den ordregivende myndighed eller den ordregivende enhed eller på anden måde været involveret i forberedelsen af udbudsproceduren?
Skyldig i alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet Har den økonomiske aktør i forbindelse med udøvelsen af erhvervet gjort sig skyldig i alvorlige forsømmelser? Hvis det er relevant, se definitioner i national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne.
Ophævelse eller en lignende sanktion Har den økonomiske aktør væsentligt misligholdt en tidligere offentlig kontrakt, en tidligere kontrakt med en ordregivende enhed eller en tidligere koncessionskontrakt, hvor misligholdelsen har medført den pågældende kontrakts ophævelse eller en lignende sanktion?
Tilsidesættelse af forpligtelser på sociallovgivningsområdet Er den økonomiske aktør bekendt med at have tilsidesat sine forpligtelser på sociallovgivningsområdet? Således som de i forbindelse med dette udbud fremgår af national ret, den relevante meddelelse eller udbudsdokumenterne eller artikel 18, stk. 2, i direktiv 2014/24/EU.
Betaling af socialsikringsbidrag Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af bidrag til sociale sikringsordninger både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Erhvervsvirksomheden er indstillet Er den økonomiske aktørs erhvervsvirksomhed blevet indstillet?
Betaling af skatter og afgifter Har den økonomiske aktør tilsidesat sine forpligtelser vedrørende betaling af skatter og afgifter både i det land, hvor den økonomiske aktør er etableret, og i den ordregivende myndigheds eller den ordregivende enheds medlemsstat, hvis denne er en anden end etableringslandet?
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet Er den økonomiske aktør selv eller en person, der tilhører den økonomiske aktørs administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan eller har beføjelse til at repræsentere eller kontrollere eller til at træffe beslutninger heri, ved en endelig dom blevet dømt for terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet ved en dom afsagt for højst fem år siden, eller hvori en udelukkelsesperiode fastsat direkte i dommen fortsat finder anvendelse? Som defineret i henholdsvis artikel 1 og 3 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EFT L 164 af 22.6.2002, s. 3). Denne udelukkelsesgrund omfatter også anstiftelse, medvirken og forsøg på at begå sådanne handlinger som omhandlet i nævnte rammeafgørelses artikel 4.
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel : Udbud af aftale om anskaffelse, implementering og vedligeholdelse af et Nyt Kørekortregister
Beskrivelse : Som del af ressortoverdragelsen fra Justitsministeriet til Transportministeriet med virkning fra 1. oktober 2021 har Færdselsstyrelsen overtaget ansvaret for kørekortområdet, herunder det danske kørekortregister, fra Rigspolitiet. Færdselsstyrelsen bliver både systemejer og forretningsansvarlige. Dermed bliver det juridiske, tekniske og forretningsmæssige ansvar for kørekortregistret forankret hos én myndighed. Nærværende udbud omhandler anskaffelse og implementering af et nyt kørekortregister (NKR), herunder udvikling af microservices, udformning af datamodel, datavalidering, Dokumentation, Integrationer og snitflader, design af brugergrænseflade til Færdselsstyrelsen, migrering fra det eksisterende kørekortregister (CRK), test, Hypercare og uddannelse samt Applikationsdrift, support, vedligeholdelse og videreudvikling. NKR skal understøttes af åbne standarder til dataudveksling og være med til at skabe et solidt fundament og udgangspunkt for den videre digitalisering af kørekortområdet og realisering af initiativet om digitalisering af kørekortområdet i Den Fællesoffentlige Digitaliseringsstrategi 2022-2025. Formålet med NKR er i) registreringer, opbevaring, opslag, håndtering og udveksling af oplysninger vedrørende førerrettigheder i Danmark, ii) udstedelse af dokumentation for førerrettigheder i Danmark samt iii) understøttelse af relevante myndigheders opgaver på kørekortområdet, herved forstås oplysninger om førerrettigheder og kørekort, som er historiske, aktuelle, midlertidige, frakendte, inddragede og udløbne. De forretningsprocesser og den funktionalitet, der er gældende for NKR, er nærmere beskrevet i udbudsmaterialets Bilag 3. Kunden forventer, at der vil være 300 Brugere, som skal anvende Løsningen, heraf 10-20 Udvalgte Brugere med særlige rettigheder. Herudover forventes der ca. 2.000 Brugere, som anvender kørekortregistret gennem snitflader fra andre systemer. NKR skal etableres på Færdselsstyrelsens Digitale Platform (DDP), en containerorkestreringsplatform, som driftes af Statens IT. NKR skal herefter bestå af et antal microservices, der tilsammen realiserer Løsningens funktionalitet, og som overholder API-gateway microservicearkitekturen samt krav til standardiseret dokumentation, jf. ”Udviklingshåndbogen” og ”Servicehåndbogen”, jf. udbudsmaterialets Bilag 4. NKR er forretningskritisk for Færdselsstyrelsen, Politiet og Kommunernes Borgerservice, men ikke kritisk infrastruktur. NKR skal bygges som et autoritativt register og alle kilder, der er med til at sikre, at oplysninger om førerrettigheder er retvisende, skal være direkte integreret. Projektet indeholder udvikling af Integrationer og snitflader til følgende systemer: Active Directory (ADFS) hos Statens It (SIT), den fællesoffentlige Datafordeler udbudt af Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur, den Fælleskommunale adgangsstyring (FKA), herunder de kommunale fagsystemer (Biometric, Kube Data, Scandi System), Kørekort-appen, som udbydes af Digitaliseringsstyrelsen, kørekortproducentens system, MitId registreringsenhederne/ OCES-servicen, Politiets integrationsplatform (polip), kommunikationsnetværket RESPER (Réseau permis de conduire/Drivers License Network), Kriminalregistret og CPR-registret. NKR indeholder herudover optioner vedrørende i) Aflevering af data til Rigsarkivet ifm. lovgivning om aflevering af it-systemer, ii) Service til afhentning af store mængder af førerretter og kørekort samt iii) Kommunale brugeres adgang til Løsningens brugergrænseflade. Der vil være tale om én samlet Ibrugtagning af Løsningen. NKR forventes at være færdigudviklet og kunne ibrugtages med udgangen af 2026 eller senest 6 måneder herefter. Aftalen indeholder således en implementeringsperiode på op til 18-24 måneder samt efter Ibrugtagning en driftsperiode på 6 år med mulighed for forlængelse på 2 x 24 måneder.
Intern ID : FAERL.0005
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål : Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ): 72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation   ( cpv ): 72240000   Systemanalyse og programmering, 72250000   System- og supporttjenester, 72253000   Help-desk og støttetjenester, 72253200   Systemsupport, 72254000   Programmeltestning, 72260000   Programmelrelaterede tjenester, 72300000   Datatjenester, 72310000   Databehandling, 72400000   Internettjenester, 72416000   Applikationsudbydere, 72510000   Servicevirksomhed i forbindelse med drift af datamater, 72590000   Professionel servicevirksomhed i forbindelse med edb
Valgmuligheder :
Beskrivelse af optioner : Udbuddet indeholder følgende optioner: Option 1: Aflevering af data til Rigsarkivet ifm. lovgivning om aflevering af it-systemer, Option 2: Service til afhentning af store mængder af førerretter og kørekort samt Option 3: Kommunale brugeres adgang til Løsningens brugergrænseflade. Optionerne er nærmere beskrevet i udbudsmaterialets Bilag 3.A og Bilag 9. Optionerne prissættes i Bilag 9.A.
5.1.2.
Udførelsessted
Land : Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 144   Måneder
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser : 2
Køberen forbeholder sig retten til at foretage yderligere indkøb fra entreprenøren som beskrevet her : Udbuddet indeholder en option på forlængelse af Aftalens varighed i overensstemmelse med udbudsbekendtgørelsens afsnit om ”Varighed” ovenfor. Aftalen gælder fra dens indgåelse og udløber automatisk 6 år efter Kundens Ibrugtagning. Kunden kan med et skriftligt varsel på 3 måneder forud for Aftalens udløbstidspunkt, forlænge Aftalen i op til 2 X 24 måneder på uændrede vilkår. Aftalens varighed er beregnet på baggrund af Kundens forventning om, at der er op til 24 måneder mellem Aftalens underskrivelse og indtil Kundens Ibrugtagning. Den anslåede værdi af Aftalen er beregnet med udgangspunkt i de 144 måneder, jf. udbudsbekendtgørelsens afsnit om ”Varighed”
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 115 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse : Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Oplysninger om tidligere bekendtgørelser :
ID for den foregående bekendtgørelse : 671143-2023
Yderligere oplysninger : I henhold til udbudslovens (lov nr. 1564 af 15.12.2015) § 148 er det et krav, at ansøger udfylder et European Single Procurement Document (ESPD), hvilket tjener som ansøgningen om prækvalifikation. Ansøger skal ikke indsende yderligere dokumentation på tidspunktet for ansøgning. ESPD'et er offentliggjort som en del af udbudsmaterialet, jf. afsnittene ”Udbudsdokumenter” og "Udbudsvilkår". ESPD'et skal udfyldes via Ethics. Ansøger skal udfylde ESPD'ets afsnit II, A, B og C, afsnit III A, B og C, afsnit IV B og C samt afsnit V. I henhold til udbudslovens § 144 kan ansøger støtte sig på andre økonomiske aktørers økonomiske/finansielle og/eller tekniske/professionelle formåen, uanset det juridiske forhold mellem aktørerne. En ansøger, der støtter sin ansøgning på andre økonomiske aktører, skal sørge for, at der indsendes ESPD'er med udfyldte relevante oplysninger fra hver af de aktører, som ansøger støtter sig på. Dette gælder også, hvis ansøger udgør en sammenslutning af aktører, f.eks. et konsortie, i så fald skal hver deltager i konsortiet/sammenslutningen udfylde separate ESPD'er med udfyldte oplysninger i ESPD afsnit II-V. Såfremt samme juridiske enhed er en del af eller på anden måde deltager i flere ansøgninger, skal ansøgerne sikre, at samme juridisk enheds deltagelse ikke medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud. I henhold til afsnittet ”Udbudsvilkår” skal ansøgning og tilbud, inklusive bilag, afleveres på dansk. Dokumentation, som ikke forefindes på dansk kan afleveres på engelsk. Forud for tildelingsbeslutningen indhenter ordregiver dokumentation for oplysningerne afgivet i ESPD'et, jf. udbudslovens § § 151-155. Ordregiver forventer at anmode tilbudsgiverne om dokumentation i forbindelse med budopfordringen, jf. udbudstidsplanen i udbudsbetingelserne. Ansøger/tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsprocessen, hvis ansøger/tilbudsgiver er omfattet af de obligatoriske eller frivillige udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 135, 136 og 137, stk. 1, nr. 1, 2 og 4. Ansøger skal afgive oplysninger herom i ESPD'et. I overensstemmelse med artikel 5k i Rådets forordning (EU) 2022/576 af 8. april 2022 om ændring af forordning (EU) nr. 833/2014 om restriktive foranstaltninger på baggrund af Ruslands handlinger, der destabiliserer situationen i Ukraine, er Ordregiver forbudt at tildele Kontrakten til: a) russiske statsborgere eller fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer, der er etableret i Rusland, b) juridiske personer, enheder eller organer, hvoraf en enhed som omhandlet i a) direkte eller indirekte ejer over 50 %, eller c) fysiske eller juridiske personer, enheder eller organer, der handler på vegne af eller efter anvisning fra en enhed som omhandlet i a) eller b), herunder, hvis de tegner sig for mere end 10 % af kontraktværdien, underentreprenører, leverandører eller enheder, hvis formåen er udnyttet, jf. udbudsdirektiverne. Sammen med anmodningen om dokumentation for oplysninger i ESPD, vil Ordregiver forlange en erklæring fra Tilbudsgiver, hvor Tilbudsgiver erklærer, at der ikke er russisk involvering i kontrakten, der overskrider grænserne fastsat i artikel 5k. Ordregiver kan anmode om yderligere oplysninger eller dokumentation for den vindende tilbudsgivers ejerstruktur. Ansøgning om prækvalifikation skal afgives via Ethics. Al kommunikation, herunder spørgsmål, skal ske via Ethics. Spørgsmål, der modtages senere end 6 dage før fristens udløb, kan ikke forventes besvaret. Interesserede bedes holde sig orienteret via det elektroniske udbudssystem. Såfremt ansøger måtte få tekniske problemer ved anvendelsen af udbudsportalen, kan ansøger fra kl. 09.00 til kl. 16.00 på arbejdsdage rette telefonisk henvendelse til Ethics Support: på telefonnummeret +45 7022 7007. Såfremt et teknisk problem antages at ville berøre flere ansøgere, vil der blive offentliggjort information herom på udbudsportalen.
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kriterium
Type Økonomisk og finansiel formåen
Navn Årsomsætning
Beskrivelse Ansøgeren skal bekræfte den økonomiske formåen i ESPD del IV.B "Årsomsætning" med information fra de seneste tre årsregnskaber ved ansøgningstidspunktet i relation til ansøgers årsomsætning. I tilfælde af at Ordregiver kræver dokumentation for ovenstående, skal ansøgeren oplyse de seneste tre reviderede årlige finansielle rapporter. Hvis de ikke er på engelsk eller dansk, bliver ansøgeren spurgt om også at levere et referat på engelsk. Hvis ansøgeren baserer sig på en eller flere enheders kapacitet (fx moderselskab eller søsterselskab eller en underleverandør) eller er en sammenslutning af økonomiske aktører (fx konsortium) skal information vedrørende ESPD del IV. tillige angives i et separat ESPD for hver af disse enheder jf. afsnittet ”Yderligere oplysninger” nedenfor. Det er ansøgers ansvar at sikre, at mindstekravene til økonomisk og finansiel formåen er opfyldt, når ansøgningen baseres på en anden enheds kapacitet eller ansøger er en sammenslutning af økonomiske aktører (fx et konsortium). Ansøgers årsomsætning for to ud af de seneste tre årsregnskaber skal minimum være: 100.000.000 DKK. Hvis værdierne ikke er oplyst i pågældende valuta (DKK) vil Ordregiver omregne værdierne baseret på den officielle valutakurs på datoen for ansøgningsfristen.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt

Kriterium
Type Økonomisk og finansiel formåen
Navn Egenkapital
Beskrivelse Ansøgeren skal bekræfte den økonomiske formåen i ESPD del IV.B "Øvrige økonomiske og finansielle krav" med information fra de seneste tre årsregnskaber ved ansøgningstidspunktet i relation til ansøgers egenkapital. I tilfælde af at Ordregiver kræver dokumentation for ovenstående, skal ansøgeren oplyse de seneste tre reviderede årlige finansielle rapporter. Hvis de ikke er på engelsk eller dansk, bliver ansøgeren spurgt om også at levere et referat på engelsk. Hvis ansøgeren baserer sig på en eller flere enheders kapacitet (fx moderselskab eller søsterselskab eller en underleverandør) eller er en sammenslutning af økonomiske aktører (fx konsortium) skal information vedrørende ESPD del IV. tillige angives i et separat ESPD for hver af disse enheder jf. afsnittet ”Yderligere oplysninger” nedenfor. Det er ansøgers ansvar at sikre, at mindstekravene til økonomisk og finansiel formåen er opfyldt, når ansøgningen baseres på en anden enheds kapacitet eller ansøger er en sammenslutning af økonomiske aktører (fx et konsortium). Ansøgers egenkapital for to ud af de seneste tre årsregnskaber skal minimum være: 50.000.000 DKK. Hvis værdierne ikke er oplyst i pågældende valuta (DKK) vil Ordregiver omregne værdierne baseret på den officielle valutakurs på datoen for ansøgningsfristen.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt

Kriterium
Type Egnethed til at udøve det pågældende erhverv
Anvendelse af dette kriterium Ikke anvendt

Kriterium
Type Teknisk og faglig formåen
Navn Referencer
Beskrivelse Ansøger skal i ESPD del IV.C: “Teknisk og faglig formåen” vedlægge de op til 5 betydeligste sammenlignelige referencer, jf. afsnittet 2.1 om "Beskrivelse af udbuddet”, der er udført i løbet af de sidste 5 år. Med udført inden for de sidste 5 år menes, at referencerne ikke må være afsluttet tidligere, end den dato der nås, når der regnes 5 år baglæns fra datoen for aflevering af prækvalifikationsansøgning. Referencer ældre end dette vil ikke blive inddraget. Referencer der endnu ikke er endeligt færdiggjort, kan inddrages i ansøgningen, men det er i givet fald vigtigt at ansøger anfører, hvad der er udført for referencen på ansøgningstidspunktet. Hver reference bør indeholde: • En beskrivelse af den specifikke leverance herunder formål, omfang og delleverancer, i den leverede løsning • Information om Kunden • Information om hvornår projektet blev udført (start og slutdato, hvis det er slut) • Information om den estimerede kontraktsum (hvis muligt) • Information om ansøgerens rolle og ansvar i leverancen Hvis mere end 4 ansøgere opfylder de fastsatte mindstekrav, jf. mindstekravene til økonomisk og finansiel formåen, vil Ordregiver prækvalificere de 4 bedst egnede ansøgere, som herefter opfordres til at afgive tilbud. Udvælgelsen af de bedst egnede ansøgere sker på baggrund af de fremsendte referencer jf. ovenfor, herunder i hvilket omfang disse vurderes at være tilsvarende den udbudte opgave, jf. ovenfor i afsnittet 2.1 ”Beskrivelse af udbuddet”. Som følge heraf vil antallet af referencer ikke være afgørende for udvælgelsen alene, men i højere grad de enkelte referencers konkrete indhold, relevans og sammenlignelighed med den udbudte opgave og dennes omfang og formål. I vurderingen af referencernes relevans og sammenlignelighed vil følgende elementer vægte positivt i prioriteret rækkefølge: A) Ansøger påviser erfaring med udvikling, implementering, support, vedligeholdelse og videreudvikling af en løsning baseret på microservice- og containerarkitektur i en digital platform, B) Ansøger påviser erfaring med integrationer til eksterne it-systemer, herunder fællesoffentlige it-services, C) Ansøger påviser erfaring med migrering af komplekse data fra legacy-systemer, D) Ansøger påviser erfaring med flerleverandørsamarbejde med henholdsvis platformsadministrator/platformsleverandør og infrastrukturdriftsleverandør, E) Ansøger påviser erfaring med at samarbejde med flere myndigheder, der har interesse i løsningen, F) Ansøger påviser erfaring med levering af en løsning, hvor der er indeholdt klassificerede data, og hvor der er høje krav til sikkerhed, G) Ansøger påviser erfaring inden for opbygning af digitale registre og databehandling, H) Ansøger påviser erfaring med udvikling efter de fællesoffentlige arkitekturprincipper. Mangler eller uklarheder i beskrivelsen af ovenstående kan have negativ betydning for udvælgelsen. Hvis ansøgeren baserer sig på en eller flere enheders referencer (f.eks. et moderselskab eller søsterselskab eller en underleverandør) eller hvis ansøger er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal information vedrørende ESPD del IV.C angives i et separat ESPD for hver af de deltagende enheder. Referencelisten må ikke overstige de 5 mest sammenlignelige og relevante referencer. Hvis ansøgeren baserer sig på en eller flere enheders kapacitet (f.eks. et moderselskab eller søsterselskab eller en underleverandør) eller ansøger er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), vil det maksimale antal referencer, der skal indsendes, fortsat skulle respekteres og må således ikke overstige 5, når de lægges sammen. Skulle ansøgningen alligevel inkludere mere end 5 referencer, vil Ordregiver inddrage de 5 seneste referencer regnet fra datoen for endelig levering (referencer der endnu ikke er færdiggjort, vil i så fald ikke blive inkluderet). Referencerne bør overholde følgende begrænsning på antal tegn: Hver referencebeskrivelse bør ikke overstige 4.000 antal tegn uden mellemrum. Der stilles ikke mindstekrav til teknisk og faglig formåen.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt
Kriteriet vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
Oplysninger om den anden fase i en procedure, der afvikles i to faser
Mindsteantallet af ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 4
Det højeste antal ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 4
Køberen forbeholder sig retten til at tildele kontrakten på grundlag af de indledende tilbud uden yderligere forhandlinger
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium :
Type : Pris
Navn : Pris
Beskrivelse : Der henvises til udbudsbetingelsernes Bilag A for en dybdegående beskrivelse af kriteriet.
Vægtning (procentdel, præcis) : 30

Kriterium :
Type : Kvalitet
Navn : Løsning
Beskrivelse : Der henvises til udbudsbetingelsernes Bilag A for en dybdegående beskrivelse af kriteriet.
Vægtning (procentdel, præcis) : 40

Kriterium :
Type : Kvalitet
Navn : Levering
Beskrivelse : Der henvises til udbudsbetingelsernes Bilag A for en dybdegående beskrivelse af kriteriet.
Vægtning (procentdel, præcis) : 30
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Sprog, som udbudsdokumenterne er officielt tilgængelige på dansk
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for proceduren :
Den påtænkte dato for afsendelse af opfordringerne til at afgive tilbud : 17/12/2024
Der kræves sikkerhedsgodkendelse
Vilkår for indgivelse :
Elektronisk indgivelse : Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog : Ikke tilladt
Alternative tilbud : Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af anmodninger om deltagelse : 03/12/2024   11:00:00 (UTC)
Betingelser for kontraktens udførelse :
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse Der henvises til Aftalens bestemmelser, herunder krav om sikkerhedsgodkendelse samt krav om CSR.
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling : nej
Der vil blive anvendt elektronisk betaling : ja
Oplysninger om klagefrister : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk) gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2. I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i stand still-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i stand still-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt 8.1. Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/klagevejledning/
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale : Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem : Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse Færdselsstyrelsen
Organisation, der behandler tilbud Færdselsstyrelsen
TED eSender Mercell Holding ASA
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn : Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer : ORG-37795526
Postadresse : Toldboden 2    
By : Viborg
Postnummer : 8800
Landsdel (NUTS) : Vestjylland   ( DK041 )
Land : Danmark
Enhed : Klagenævnet for Udbud
Telefon : +45 72405600
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) : https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0002
Officielt navn : Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer : ORG-10294819
Postadresse : Carl Jacobsens Vej 35    
By : Valby
Postnummer : 2500
Landsdel (NUTS) : Byen København   ( DK011 )
Land : Danmark
Enhed : Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
E-mail : kfst@kfst.dk
Telefon : +45 41715000
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) : https://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0003
Officielt navn : Færdselsstyrelsen
Registreringsnummer : 40850031
Postadresse : Sorsigvej 35    
By : Ribe
Postnummer : 6760
Landsdel (NUTS) : Sydjylland   ( DK032 )
Land : Danmark
Enhed : Tina Johansen
Telefon : +4521811267
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
Organisation, der behandler tilbud
8.1.
ORG-0004
Officielt navn : Mercell Holding ASA
Registreringsnummer : 980921565
Postadresse : Askekroken 11    
By : Oslo
Postnummer : 0277
Landsdel (NUTS) : Oslo   ( NO081 )
Land : Norge
Enhed : eSender
Telefon : +47 21018800
Fax : +47 21018801
Internetadresse : http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
11. Oplysninger om bekendtgørelsen
11.1.
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID : e316e317-fb93-44f9-85f6-0c19671e3c91   - 01
Formulartype : Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype : Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen : 01/11/2024   10:50:42 (UTC)
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) : 01/11/2024   14:22:50 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog : dansk
11.2.
Oplysninger om offentliggørelsen
Bekendtgørelsesnummer : 672670-2024
EUT-S-nummer : 215/2024
Offentliggørelsesdato : 05/11/2024

Send til en kollega

0.078