Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
Udbyder
Direktoratet for Kriminalforsorgen — Koncern IT
Vindere
Udbud af kontrakt om levering, implementering, drift, support og vedligeholdelse af system til intensiv overvågning af Klienter med fodlænke
(24.08.2017)
Netcompany
København K
Udbud af kontrakt om levering, implementering, drift, support og vedligeholdelse af system til intensiv overvågning af Klienter med fodlænke
(24.08.2017)
SuperCom Ltd
Herzliya
Kontrakt om levering, implementering, drift, support og vedligeholdelse af System til Intensiv Overvågning af klienter med fodlænke
Direktoratet for Kriminalforsorgen — Koncern IT
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
53383211
Strandgade 100
København K
1401
Danmark
Kontaktperson: Kristina Fjellander
Telefon: +45 72554586
E-mail: kristina.fjellander@kriminalforsorgen.dk
NUTS-kode: DK
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://permalink.mercell.com/63341388.aspx
Østre Stationsvej 33, Vestfløjen
Odense C
5000
Danmark
E-mail: support.dk@mercell.com
NUTS-kode: DK
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://permalink.mercell.com/63341388.aspx
Del II: Genstand
Kontrakt om levering, implementering, drift, support og vedligeholdelse af System til Intensiv Overvågning af klienter med fodlænke.
Systemet vil bestå af en overvågningsapplikation og feltudstyr i form af fodlænker, hjemmeenheder og tilbehør. Systemet skal være baseret på en standardløsning, som med få konfigurationer tilpasses Kundens forretningsbehov. Kontrakten omfatter muligheden for at udvide Systemet til også at omfatte GPS-overvågning.
1. Baggrund for udbuddet:
Kriminalforsorgen (DfK) har anvendt et fodlænke system til intensiv overvågning (IO) siden 2005 bestående af applikation og feltudstyr, hvor nuværende leverandør er KMD siden 2011. Atea A/S leverer fragt af feltudstyret mellem de regionale IO-kontorer.
Kontraktens primære forretningsprocesser er centreret omkring brugen af fodlænker ved afsoning på Klientens bopæl. Der er dog i 2017 et for Kriminalforsorgen nyt og udvidet behov, der vedrører anvendelse af fodlænker til udlændinge på tålt ophold og kriminelle udviste på udrejsecenteret Kærshovedgård. Dette behov har nogle særlige forhold, der gør sig gældende i forhold til den øvrige klientgruppe. Det forventes, at forretningsprocesserne for begge klientgrupper i stor udstrækning vil være ens for Systemets brugere.
Følgende antal klienter har været under fodlænkeordningen (ekskl. fremtidig klientgruppe på udrejsecentre):
2013: 293
2014: 365
2015: 405
2016: 348.
Danmark er opdelt i 8 geografiske dele med 8 afdelinger, der varetager opgaven med elektronisk overvåget afsoning (IO-kontorer).
2. Implementering og etablering:
I implementeringsfasen skal Leverandøren levere de nødvendige ydelser for at etablere alle Systemets miljøer og processer for Kontraktens ydelser samt for implementering af de i afklaringsfasen præciserede konfigurationer af den tilbudte standardapplikation. Leverandøren skal i implementeringsfasen levere feltudstyr til Kundens pilotforløb. I implementeringsfasen skal Leverandøren endvidere levere uddannelse til brugerne.
3. Systemet:
I Systemet indgår en konfigureret standard applikation samt feltudstyr til intensiv overvågning. Feltudstyret forventes at bestå af fodlænker og hjemmeenheder med evt. tilbehør, hvor hovedparten leveres i implementeringsfasen.
Overordnede arbejdsgange, som skal understøttes:
a) DfK's IO-medarbejder skal kunne oprette Klienten i applikationen med stamdata og aktivitetsskema.
b) DfK's IO-medarbejdere opsætter/opstarter/påsætter feltudstyret i klientens bopæl.
c) DfK's overvågningsmedarbejdere overvåger alarmer og kommunikerer med IO-medarbejdere omkring disse. Alarmer skal kunne udløses, f.eks. når klienten glemmer sine fastsatte ude/inde tidspunkter.
d) IO-medarbejderen justerer løbende Klientens stamdata og aktivitetsskema i IO-applikationen.
e) Efter afslutning af klientens fodlænkeforløb, rengøres, nulstilles samt lagres feltudstyret.
Følgende forhold er gældende for Kundens fodlænkeordning på Udrejsecenter Kærshovedgård:
— Det er en særlig omstændighed, at hele persongruppen vil opholde sig på Udrejsecenter Kærshovedgård. Den tekniske understøttelse af regimet skal således kunne håndtere, at der befinder sig et relativt stort antal personer i fodlænke på samme begrænsede område, uden at de enkelte fodlænker oplever f.eks. interferens. Den enkelte udlænding, der bærer fodlænke skal kunne zonemæssigt afgrænses til at opholde sig på sit eget værelse på udrejsecenteret, samt kunne bevæge sig indenfor dele af udendørsarealerne og fællesfaciliteter. Det forventes, at det samlede antal udlændinge i fodlænke på Kærshovedgård vil udgøre 30-70 Klienter i gennemsnitligt belæg.
— Bygningsmæssige forhold på Kærshovedgård. Udrejsecenter Kærshovedgård udgøres af en blanding af ældre murstensbyggeri og nyere bygninger, hvor denne persongruppe kan indkvarteres i 2 etager. Denne klientgruppe vil flere gange dagligt skulle bevæge sig til andre bygninger på Kærshovedgård placeret i en afstand af op til ca. 300 meter fra den anviste bopæl.
4. Ydelser:
Nærværende udbud omfatter følgende hovedydelser ifm.:
a) Opstartsfaser
b) Drift, support og vedligeholdelse samt videreudvikling og fragt (i forbindelse med fragt af Feltudstyr mellem de regionale kontorer)
c) Uddannelse af brugerne
d) Konsulentydelser, herunder ophørsydelser.
Support vil bl.a. omfatte en servicedesk med 3. level support samt servicering af feltudstyr.
Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter vurdering af, hvilke ansøgere der har:
A) dokumenteret de mest relevante leverancer i forhold til det System og de ydelser, som kontrakten omfatter, jf. beskrivelsen i punkt II.1.4) og II.2.4).
B) organisationer, der er sammenlignelige med Kriminalforsorgen, jf. beskrivelsen i punkt II.1.4) og II.2.4).
Ved vurderingen tillægges 1 større betydning end 2.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøger skal vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) med angivelse af følgende oplysninger: 1) ESPD, del IV B (»Samlet årsomsætning«) — Ansøger skal angive sin samlede årsomsætning for hvert af de seneste 2 afsluttede regnskabsår, afhængigt af hvornår Ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed, jævnfør udbudsloven § 154. 2) ESPD, del IV B (»Finansielle nøgletal«) — Ansøger skal angive samlede egenkapital og samlede aktiver for de seneste 2 afsluttede regnskabsår, afhængigt af hvornår Ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed, jævnfør udbudsloven §154. Såfremt Ansøgeren baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, beregnes omsætningen og soliditetsgraden som Ansøgerens og disse andre enheders samlede omsætning og soliditetsgrad i det pågældende regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder beregnes omsætningen og soliditetsgraden som virksomhedernes samlede omsætning og soliditetsgrad i det pågældende regnskabsår. Vedrørende dokumentation for opfyldelse af minimumskriterier for økonomisk og finansiel egnethed skal Tilbudsgiver fremlægge en erklæring om Tilbudsgivers samlede omsætning, samt soliditetsgrad i de sidste 2 afsluttede regnskabsår, afhængigt af hvornår Tilbudsgiver blev etableret eller startede sin virksomhed, jævnfør udbudsloven § 154. Ved en sammenslutning af virksomheder skal dokumentationen fremlægges for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Hvis Ansøgeren baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen skal dokumentationen fremlægges for hver af de pågældende andre enheder.
Det er et mindstekrav, at Ansøger har haft en årlig omsætning på mindst 40 000 000 DKK, i hvert af de seneste 2 afsluttede regnskabsår samt, at Ansøgers soliditetsgrad i de seneste 2 afsluttede regnskabsår er mindst 10 %.
Ansøger skal vedlægge det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) med angivelse af følgende oplysninger: 1) ESPD, del IV C (»For så vidt angår tjenesteydelseskontrakter: udførelse af tjenesteydelser af den anførte type«) — Ansøger skal angive en referenceliste med beskrivelse af mindst 1 betydelig sammenlignelig reference, som Ansøger har leveret i løbet af de seneste 3 år, gerne med en beskrivelse af: a) det konkrete standardsystem samt ydelser som indgik i leverancen med angivelse af, hvordan disse er sammenlignelige med det udbudte system og de udbudte ydelser b) En angivelse af hvilken måned/år leverancen (standardsystemet) blev taget i brug af slutbrugerne c) Ansøgers rolle og funktion, herunder evt. samarbejde med underleverandører d) kontraktsum f) kontraktperiode g) navn på og beskrivelse af organisation (kunde/modtager) samt land som referencekunde hører til med angivelse af, hvordan organisationen er sammenlignelig med Ordregivers organisation -- Vedrørende dokumentation for opfyldelse af minimumskriterier for teknisk og faglig egnethed skal Tilbudsgiver ikke fremlægge yderligere dokumentation end den der beskrives i ESPD'et, idet dokumentation for opfyldelsen af minimumskriterierne for teknisk og faglig egnethed skal bestå i en referenceliste med beskrivelse af mindst 1 betydelig sammenlignelig levering af en sammenlignelig leverance som Tilbudsgiver har leveret i løbet af de seneste 3 år.
Det er et mindstekrav, at Ansøger har foretaget mindst 1 levering inden for de senest 3 år af en sammenlignelig leverance. Ved levering forstås, at leverancen er i brug hos slutbrugerne inden for de sidste 3 år. Ved sammenlignelig leverance forstås en leverance baseret på det i udbudsmaterialet udbudte standardsystem til Intensiv Overvågning af Klienter med fodlænke.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Ordregiver har valgt at gennemføre dette udbud digitalt i gennem Mercell Danmark A/S. Såfremt du ikke er licenshaver hos Mercell Danmark A/S, skal du udfylde en registrering af din virksomhed. Denne registrering er nødvendig for din videre deltagelse og er uden omkostninger. Efter registrering har du gratis adgang til alle udbudsdokumenter. Du vil modtage login-koder til www.mercell.dk inden for normal arbejdstid og kan derefter afsende dit tilbud. Vedrørende udelukkelse: Ansøger bliver udelukket, hvis denne er omfattet af de obligatoriske udelukkelsesgrunde som fremgår af udbudslovens § 135, stk. 1-3 og udbudslovens § 136, stk. 1, pkt. 1-3. Ansøger bliver således udelukket, hvis denne ikke kan svare »nej« i ESPD'ets del III A-C. Dette gælder dog ikke, hvis Ansøger har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at den pågældende er pålidelig, jf. Udbudslovens § 138, eller hvis udelukkelsesgrunden vil være forældet på tidspunktet for beslutning om kontrakttildeling. Vedrørende opfyldelse af kriterier for udelukkelse skal Ansøger fremlægge den dokumentation der fremgår af udbudsloven § 153.
Ved en sammenslutning af virksomheder skal dokumentationen fremlægges for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Hvis Tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen, skal dokumentationen fremlægges for hver af de pågældende andre enheder. Vedrørende mulighed for at basere sig på andre enheders formåen eller deltagelse som en sammenslutning af virksomheder: Hvis Ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen for at opfylde minimumskriterier for egnethed eller udvælgelseskriterier (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem Ansøgeren og disse andre, skal Ansøgeren endvidere fremlægge dokumentation herfor i form af en støtteerklæring eller anden dokumentation, der godtgør, at Ansøgeren faktisk råder over den nødvendige økonomiske og finansielle formåen og/eller tekniske og faglige formåen. Støtteerklæringen eller dokumentationen skal godtgøre, at den pågældende enhed er juridisk forpligtet over for Ansøgeren. Hvis en Ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, skal Ansøgeren og denne anden enhed hæfte solidarisk for kontraktens gennemførelse. En sammenslutning af virksomheder skal indgive en erklæring om solidarisk, direkte og ubetinget hæftelse og benævne en fælles befuldmægtiget der kan træffe bindende beslutninger i forholdet mellem Ordregiver og sammenslutningen. Ved en sammenslutning af virksomheder er det sammenslutningen tilsammen der skal opfylde betingelserne for egnethed. Ved en sammenslutning af virksomheder beregnes omsætningen og soliditetsgraden som virksomhedernes samlede omsætning og soliditetsgrad i det pågældende regnskabsår. Ansøger skal ikke indsende ESPD for eventuelle underleverandører, som Ansøgeren ikke baserer sig på, men har til hensigt at anvende under udførelsen af kontrakten. Jævnfør pkt. II.2.7: Ved anvendelse af Mercell er det en forudsætning, at der anføres en varighedsperiode for kontrakten. Kontrakten er dog tidsubegrænset med en opsigelsesadgang. De 48 måneder er således alene anført henset til tekniske årsager, og er baseret på Udbudslovens § 38, stk. 1, nr. 2. Jævnfør pkt. IV.2.4): Eventuelle fortrykte bilag omfattende tekniske specifikationer eller lignende må gerne være på engelsk, svensk eller norsk såfremt de ikke foreligger på dansk.
Baggrunden for ikke at opdele Kontrakten i delkontrakter jf. pkt. II.1.6) er, at system og udstyr skal implementeres, driftes, supporteres og vedligeholdes sammenhængende og af samme Leverandør for at minimere eventuelle risici, der ellers er forbundet med uhensigtsmæssige, praktiske og juridiske snitflader, hvis Kontrakten opdeles. Herudover taler den økonomiske fordel og besparelserne vedrørende både tid og ressourcer for at indgå kontrakt med en og samme Leverandør for alle de udbudte ydelser.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 35291000
E-mail: klfu@erst.dk
Fax: +45 33307799
Internetadresse:http://www.klfu.dk
I henhold til lov om håndhævelse af udbudsreglerne m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klager:
Klage over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiver har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2 stk. 2. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 3 stk. 1. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mail er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.klfu.dk
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Fax: +45 41715100
Internetadresse:http://www.kfst.dk