23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
20.03.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Fredensborg kommune

Profylaksebekendtgørelse vedrørende anskaffelse af digitalt lovinformationssystem til Fredensborg Kommune


Fredensborg kommune

179054-2025 - Forudgående underretning om direkte tildeling
Danmark – Juridisk rådgivning og information – Profylaksebekendtgørelse vedrørende anskaffelse af digitalt lovinformationssystem til Fredensborg Kommune
OJ S 56/2025 20/03/2025
Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Fredensborg kommune
Køberens retlige status Lokal myndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Generelle offentlige tjenesteydelser
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Profylaksebekendtgørelse vedrørende anskaffelse af digitalt lovinformationssystem til Fredensborg Kommune
Beskrivelse Fredensborg Kommune offentliggør hermed profylaksebekendtgørelse vedrørende anskaffelse af et digitalt lovinformationssystem. Fredensborg Kommune har behov for at anskaffe et digitalt lovinformationssystem, da den nuværende aftale med den tidligere leverandør, J H Schultz Informations A/S, er udløbet den 31. december 2024. Fredensborg Kommune har i forlængelse af den tidligere aftales udløb foretaget en afdækning af markeds- og konkurrencesituationen, hvor der er konstateret to leverandører af danske lovinformationssystemer, herunder Karnov Group A/S og Pandektes ApS. Det skal hertil bemærkes, at den tidligere leverandør J H Schultz Informations A/S har solgt dets juridiske indholdsforretning til Karnov Group A/S. Hermed vurderes det, at der kun eksisterer to potentielle leverandører, som leverer digitale lovinformationssystemer. Det nye lovinformationssystem skal primært understøtte Fredensborg Kommunes medarbejdere i arbejdet med lovgivning og retspraksis i forbindelse med sagsbehandlingen på tværs af flere forvaltningsområder heriblandt beskæftigelsesområdet, socialområdet. Det vil typisk være lovgivning som serviceloven, ældreloven, mv. samt den offentlige regulering generelt, der vil blive anvendt. Systemet skal tillige anvendes til personalejuridiske forhold, hvorfor det skal indeholde Kommunernes Landsforenings (KL) kommentarer til overenskomster, aftaler, mv. Lovinformationssystemet skal indeholde en lovportal og lovguides, ligesom det skal kunne give informationer om gældende lovgivning tilbage i tid mv., samt tilbyde en tilknyttet AI-assistance. Lovinformationssystem skal være opdateret og detaljeret, da det bl.a. skal understøtte Kommunens medarbejdere i at træffe korrekte afgørelser i forbindelse med sagsbehandlingen. Derudover skal lovinformationssystemet give hurtig adgang til flest mulige relevante retskilder, herunder kommenterede love, lovforarbejder, retspraksis, EU-regler, etc. I lovinformationssystemet skal der være en funktion, der f.eks. i form af noter eller kommentarer skaber et overblik og sammenhæng mellem love (både historiske og gældende), lovforarbejder, retspraksis og litteratur. Herudover skal lovinformationssystemet indeholde et opdateret lovguidesystem, som kan anvendes i forbindelse med sagsbehandling på tværs af flere forvaltningsområder. Lovguiden skal derudover omfatte følgende: 1. Lovgivning og vejledning – Adgang til opdaterede love og vejledninger inden for beskæftigelse, socialområdet og serviceloven generelt. Integration af KL’s kommentarer og fortolkninger vedrørende overenskomster og aftaler, mv.. 2. Skræddersyet indhold – Mulighed for at uploade og vedligeholde kommunens egne procedurer, regler og arbejdsgange. Indhold kan kategoriseres og tilpasses specifikke lovområder for nem adgang. 3. Brugervenlighed og søgefunktion – Avanceret søgefunktion til hurtig og effektiv adgang til love, regler og kommentarer. – Intuitivt interface, der er let at anvende i dagligdagen. 4. Opdateringer og vedligeholdelse – Løbende opdateringer, så systemet altid indeholder de nyeste juridiske oplysninger. – Automatisk opdatering af KL’s kommentarer ved ændringer i overenskomster og aftaler. 5. Adgang og roller – differentierede adgangsrettigheder baseret på medarbejdernes roller. Endelig skal der være tilknyttet et AI-værktøj, som genererer svar efter søgning i materiale og oplysninger i systemet. Det vurderes, at Pandektes ApS’ nuværende løsning ikke indeholder et juridisk opslagsværk med noter og kommentarer, som skaber overblik og sammenhænge mellem love, lovforarbejder, retspraksis samt litteratur. Herudover vurderes det, at Pandektes ApS umiddelbart ikke indeholder et lovguidesystem, der er målrettet kommunale sagsbehandlere. Karnov Group A/S vurderes derfor at være den eneste leverandør, som kan dække Fredensborg Kommunes behov inden for et digitalt lovinformationssystem. Fredensborg Kommune er derfor alene bekendt med én leverandør, der kan levere de ovenfor beskrevne ydelser. Fredensborg Kommune agter derfor at indgå en kontrakt med Karnov Group A/S ved en direkte tildeling. Kontrakten indgås for 6 år.
Identifikator for proceduren b5c4fb42-f8ab-4885-9021-1a921ccd94d8
Intern ID 450602
Udbudsprocedure Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  79140000   Juridisk rådgivning og information
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
2.1.4.
Generelle oplysninger
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
Udbudsloven   -
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Profylaksebekendtgørelse vedrørende anskaffelse af digitalt lovinformationssystem til Fredensborg Kommune
Beskrivelse Fredensborg Kommune offentliggør hermed profylaksebekendtgørelse vedrørende anskaffelse af et digitalt lovinformationssystem. Fredensborg Kommune har behov for at anskaffe et digitalt lovinformationssystem, da den nuværende aftale med den tidligere leverandør, J H Schultz Informations A/S, er udløbet den 31. december 2024. Fredensborg Kommune har i forlængelse af den tidligere aftales udløb foretaget en afdækning af markeds- og konkurrencesituationen, hvor der er konstateret to leverandører af danske lovinformationssystemer, herunder Karnov Group A/S og Pandektes ApS. Det skal hertil bemærkes, at den tidligere leverandør J H Schultz Informations A/S har solgt dets juridiske indholdsforretning til Karnov Group A/S. Hermed vurderes det, at der kun eksisterer to potentielle leverandører, som leverer digitale lovinformationssystemer. Det nye lovinformationssystem skal primært understøtte Fredensborg Kommunes medarbejdere i arbejdet med lovgivning og retspraksis i forbindelse med sagsbehandlingen på tværs af flere forvaltningsområder heriblandt beskæftigelsesområdet, socialområdet. Det vil typisk være lovgivning som serviceloven, ældreloven, mv. samt den offentlige regulering generelt, der vil blive anvendt. Systemet skal tillige anvendes til personalejuridiske forhold, hvorfor det skal indeholde Kommunernes Landsforenings (KL) kommentarer til overenskomster, aftaler, mv. Lovinformationssystemet skal indeholde en lovportal og lovguides, ligesom det skal kunne give informationer om gældende lovgivning tilbage i tid mv., samt tilbyde en tilknyttet AI-assistance. Lovinformationssystem skal være opdateret og detaljeret, da det bl.a. skal understøtte Kommunens medarbejdere i at træffe korrekte afgørelser i forbindelse med sagsbehandlingen. Derudover skal lovinformationssystemet give hurtig adgang til flest mulige relevante retskilder, herunder kommenterede love, lovforarbejder, retspraksis, EU-regler, etc. I lovinformationssystemet skal der være en funktion, der f.eks. i form af noter eller kommentarer skaber et overblik og sammenhæng mellem love (både historiske og gældende), lovforarbejder, retspraksis og litteratur. Herudover skal lovinformationssystemet indeholde et opdateret lovguidesystem, som kan anvendes i forbindelse med sagsbehandling på tværs af flere forvaltningsområder. Lovguiden skal derudover omfatte følgende: 1. Lovgivning og vejledning – Adgang til opdaterede love og vejledninger inden for beskæftigelse, socialområdet og serviceloven generelt. Integration af KL’s kommentarer og fortolkninger vedrørende overenskomster og aftaler, mv.. 2. Skræddersyet indhold – Mulighed for at uploade og vedligeholde kommunens egne procedurer, regler og arbejdsgange. Indhold kan kategoriseres og tilpasses specifikke lovområder for nem adgang. 3. Brugervenlighed og søgefunktion – Avanceret søgefunktion til hurtig og effektiv adgang til love, regler og kommentarer. – Intuitivt interface, der er let at anvende i dagligdagen. 4. Opdateringer og vedligeholdelse – Løbende opdateringer, så systemet altid indeholder de nyeste juridiske oplysninger. – Automatisk opdatering af KL’s kommentarer ved ændringer i overenskomster og aftaler. 5. Adgang og roller – differentierede adgangsrettigheder baseret på medarbejdernes roller. Endelig skal der være tilknyttet et AI-værktøj, som genererer svar efter søgning i materiale og oplysninger i systemet. Det vurderes, at Pandektes ApS’ nuværende løsning ikke indeholder et juridisk opslagsværk med noter og kommentarer, som skaber overblik og sammenhænge mellem love, lovforarbejder, retspraksis samt litteratur. Herudover vurderes det, at Pandektes ApS umiddelbart ikke indeholder et lovguidesystem, der er målrettet kommunale sagsbehandlere. Karnov Group A/S vurderes derfor at være den eneste leverandør, som kan dække Fredensborg Kommunes behov inden for et digitalt lovinformationssystem. Fredensborg Kommune er derfor alene bekendt med én leverandør, der kan levere de ovenfor beskrevne ydelser. Fredensborg Kommune agter derfor at indgå en kontrakt med Karnov Group A/S ved en direkte tildeling. Kontrakten indgås for 6 år.
Intern ID 450602
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  79140000   Juridisk rådgivning og information
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 6   År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 0
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
5.1.7.
Strategiske udbud
Formålet med strategiske udbud Ingen strategiske udbud
Tilgang til reduktion af miljøpåvirkninger Andet
Grønne udbudskriterier Ingen kriterier for grønne offentlige udbud
Socialt mål, som fremmes Andet
5.1.8.
Tilgængelighedskriterier
Der er ikke anvendt kriterier vedrørende adgangsmuligheder for personer med handicap, fordi udbuddet ikke er beregnet til at blive anvendt af fysiske personer
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Beskrivelse Prisen er det eneste kriterium.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 100
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem Intet dynamisk indkøbssystem
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf.lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens §2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2. I andre situationer skal klage over udbud, jf.lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt.Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf.udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill - perioden, jf.lovens § 6, stk. 4.I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill - perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf.lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1). Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på: www.erhvervsstyrelsen.dk.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Fredensborg kommune
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der udfører betalingen Fredensborg kommune
Organisation, der underskriver kontrakten Fredensborg kommune
TED eSender Comdia ApS
6. Resultater
Direkte tildeling
Begrundelse for direkte tildeling Kontrakten kan kun tildeles af en bestemt økonomisk aktør på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager
Anden begrundelse Karnov Group A/S er den eneste leverandør, der kan levere lovinformationssystemet ud fra de af Fredensborg Kommune beskrevne behov til systemet.
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0000
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
Officielt navn KARNOV GROUP DENMARK A/S
Tilbud
Tilbud – Identifikator 89508
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter LOT-0000
Værdien af tilbuddet 3 059 438,67   DKK
Koncessionsværdi
Underentreprise Nej
Kontraktoplysninger
Identifikator for kontrakten 89508
Titel Profylaksebekendtgørelse vedrørende anskaffelse af digitalt lovinformationssystem til Fredensborg Kommune / KARNOV GROUP DENMARK A/S
Organisation, der underskriver kontrakten Fredensborg kommune
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Fredensborg kommune
Registreringsnummer 29188335
Postadresse Egevangen 3 B
By Kokkedal
Postnummer 2980
Landsdel (NUTS) Nordsjælland   ( DK013 )
Land Danmark
Enhed Aleksander Møller Andersen
Telefon +45 21680148
Internetadresse https://www.fredensborg.dk
Køberprofil https://www.comdia.com/
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der underskriver kontrakten
Organisation, der udfører betalingen
8.1.
ORG-1000
Officielt navn Comdia ApS
Registreringsnummer 33501404
Postadresse Lindvedvej 73
By Odense S
Postnummer 5260
Landsdel (NUTS) Fyn   ( DK031 )
Land Danmark
E-mail support@comdia.com
Telefon +45 7199 3672
Internetadresse https://www.comdia.com/
Denne organisations roller
TED eSender
8.1.
ORG-1001
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus, Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland   ( DK041 )
Land Danmark
Telefon +45 7240 5600
Internetadresse http://www.klfu.dk
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-1002
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Københavns omegn   ( DK012 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 4171 5000
Internetadresse https://www.kfst.dk/
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0002
Officielt navn KARNOV GROUP DENMARK A/S
Registreringsnummer 10361990
Postadresse Sankt Petri Passage 5, st.
By København K
Postnummer 1165
Landsdel (NUTS) Byen København   ( DK011 )
Land Danmark
Telefon 33740700
Denne organisations roller
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter LOT-0000
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID e4ec58e4-6b59-49e4-b133-b3575b6c32f7   -   01
Formulartype Forudgående underretning om direkte tildeling
Bekendtgørelsestype Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed
Bekendtgørelsesundertype 25
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 18/03/2025   15:08:45 (UTC+1)
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 179054-2025
EUT-S-nummer 56/2025
Offentliggørelsesdato 20/03/2025

Send til en kollega

0.047