1.
Køber
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Domea.dk s.m.b.a.
Køberens retlige status
:
Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Boliger og offentlige faciliteter
1.1.
Køber
Officielt navn
:
ALFABO
Køberens retlige status
:
Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Boliger og offentlige faciliteter
1.1.
Køber
Officielt navn
:
A/B Albo
Køberens retlige status
:
Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Boliger og offentlige faciliteter
1.1.
Køber
Officielt navn
:
Boligforeningen Søbo
Køberens retlige status
:
Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Boliger og offentlige faciliteter
1.1.
Køber
Officielt navn
:
BOLIGSELSKABET FRUEHØJGAARD
Køberens retlige status
:
Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Boliger og offentlige faciliteter
1.1.
Køber
Officielt navn
:
BO-VEST, Boligsamarbejdet på Vestegnen
Køberens retlige status
:
Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Boliger og offentlige faciliteter
1.1.
Køber
Officielt navn
:
ANDELSBOLIGFORENINGEN AF 1941
Køberens retlige status
:
Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Boliger og offentlige faciliteter
1.1.
Køber
Officielt navn
:
I N I A/S
Køberens retlige status
:
Offentligretligt organ
Den ordregivende myndigheds aktivitet
:
Boliger og offentlige faciliteter
2.
Procedure
2.1.
Procedure
Titel
:
Kontrakt om implementering, vedligeholdelse og support samt videreudvikling af ny digital administrationsløsning
Beskrivelse
:
I. Baggrund og formål: Ordregiverne udbyder en kontrakt vedrørende implementering, vedligeholdelse og support samt videreudvikling af en ny digital administrationsløsning (”Systemet”). Kontrakten indgås med Domea.dk, som skal være systemejer for Systemet med henblik på at stille det til rådighed for anvendere, herunder de øvrige ordregivere samt Domea.dk’s andre kunder, som er almene boligorganisationer og -administrationer. Domea.dk’s kunder ejer og administrerer til sammen ca. 72.000 boliger over det meste af Danmark og i Grønland. Domea.dk ejer ikke selv nogen boliger, men fungerer som forretningsfører eller leverandør af ydelser til kunderne. Systemet skal understøtte ordregivernes forretningsmæssige behov i forbindelse med håndtering af administrative opgaver inden for økonomi og udlejning. Systemet vil indgå i Domea.dk’s fælles digitale platform som en blandt flere forretningsapplikationer. Det er afgørende for ordregiverne, at Systemet understøtter Domea.dk’s nye forretningsmodel og ambitioner om fleksibilitet og en effektiv daglig opgaveløsning. Domea.dk ønsker en bedre digital understøttelse af forretningsmodellen for at kunne levere sine opgaver med høj kvalitet og være en professionel samarbejdspartner og rådgiver for Domea.dk’s kunder. Den bedre digitale understøttelse, og dermed Systemet, skal også være med til at sikre en attraktiv arbejdsplads, hvor medarbejderne både har mulighed for levere den høje kvalitet og samtidig have en høj arbejdsglæde. Domea.dk’s forretningsmæssige behov i forhold til Systemet er navnlig at: • Systemet og den fælles digitale platform understøtter ordregivernes og Domea.dk’s øvrige kunders forretning fleksibelt og effektivt. • Domea.dk har mulighed for at kunne udvikle og optimere anvendelsen af Systemet og den samlede systemunderstøttelse, især med fokus på løbende effektivisering af de administrative opgaver og processer. • Ordregiverne og Domea.dk’s øvrige kunder har et stabilt og sikkert System. Systemet skal drives af Domea.dk i Domea.dk’s nuværende drift-setup, hvorfor Systemet skal leveres som en on-premise løsning. Kontrakten indeholder en option på, at driften kan overgå til tilbudsgiver. II. Hovedydelser: A) Implementering: A.1) Etablering samt design og opsætning af Systemet, herunder udvikling af API’er, afprøvning og implementering af Systemet A.2) Gennemførelse af PoC for en udvalgt kunde og efterfølgende trinvis idriftsættelse hos anvenderne i form af delleverancer til Domea.dk’s kunder. A.3) Uddannelse af brugere i brug af Systemet. A.4) Datakonvertering, herunder migrering og mapning af data fra Domea.dk’s eksisterende system. B) Løbende ydelser: B.1) Support, herunder etablering af service desk og håndtering af incidents. B.2) Vedligeholdelse, herunder forebyggende vedligeholdelse af Systemet, levering af nye versioner og releases, fejlrettelser mv. C) Bestillingsydelser, herunder videreudvikling, konsulentydelser og uddannelse af brugere. D) Tværgående ydelser, herunder dokumentation, rapportering samt test og kvalitetssikring. G) Ophørsydelser, herunder nedlukning af Systemet samt bistand til hjemtagelse eller overdragelse af kontraktens ydelser til en ny leverandør.
Identifikator for proceduren
:
0b86287d-5df4-4344-9f27-b89faab1c9a6
Tidligere bekendtgørelse
:
03f056c1-0913-4ada-8af1-096ba1b0b830-01
Intern ID
:
4035293
Udbudsprocedure
:
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse
Hovedpunkterne i proceduren
:
Af den tidligere offentliggjorte udbudsbekendtgørelse (03f056c1-0913-4ada-8af1-096ba1b0b830-01) fremgår det, at udbuddet blev udbudt som et offentligt udbud, jf. udbudslovens § 56, stk. 1. Henset til at alle modtagne tilbud var ikkeforskriftsmæssige, jf. § 61, stk. 2, nr. 1, besluttede ordregiverne at overgå til udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse af en ny udbudsbekendtgørelse i medfør af § 61, stk. 1, nr. 2, og stk. 4.
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
72200000
Programmering af software og konsulentvirksomhed,
72212517
Udvikling af it-programmel,
72250000
System- og supporttjenester,
72267100
Vedligeholdelse af programmel til informationsteknologi,
72300000
Datatjenester,
72310000
Databehandling,
72311100
Konvertering af data,
72600000
Support- og konsulentvirksomhed i forbindelse med edb
2.1.2.
Udførelsessted
Land
:
Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
60 000 000,00
DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger
:
Generelt om deltagelse i udbudsproceduren: Der ydes ikke deltagelsesvederlag. Det bemærkes, at den anslåede kontraktværdi udgør et skøn over den forventede kontraktsum for kontraktens fulde løbetid, inklusive prisen for alle optioner og forlængelser. Skønnet er baseret på historisk forbrug og forventet økonomisk scenarie. Angående den anførte varighed skal det bemærkes, at der i forbindelse med kontraktens ophør vil være behov for en tidsmæssigt fleksibel udløbsfase med henblik på at sikre en uforstyrret funktion af Systemet i forbindelse med evt. genudbud. Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). Ordregiver forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at kræve dokumentation for, at de økonomiske aktører ikke er omfattet af forbuddet, f.eks. ved at kræve en erklæring herom og/eller dokumentation for aktørernes og disses eventuelle underleverandørers etableringssted og ejerforhold. Udbuddet gennemføres med forbehold for opnåelse af fornøden bevillingsmæssig hjemmel.
Retsgrundlag
:
Direktiv 2014/24/EU
Udbudsloven
-
Udbuddet er omfattet af udbudsloven (lov nr. 1564 af 15. december 2015 med senere ændringer), som implementerer udbudsdirektivet (direktiv 2014/24/EU).
5.
Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt
:
LOT-0000
Titel
:
Udbud af Kontrakt vedrørende implementering, vedligeholdelse og support af administrationsløsning til den almene boligbranche
Beskrivelse
:
I. Baggrund og formål: Ordregiverne udbyder en kontrakt vedrørende implementering, vedligeholdelse og support samt videreudvikling af en ny digital administrationsløsning (”Systemet”). Kontrakten indgås med Domea.dk, som skal være systemejer for Systemet med henblik på at stille det til rådighed for anvendere, herunder de øvrige ordregivere samt Domea.dk’s andre kunder, som er almene boligorganisationer og -administrationer. Domea.dk’s kunder ejer og administrerer til sammen ca. 72.000 boliger over det meste af Danmark og i Grønland. Domea.dk ejer ikke selv nogen boliger, men fungerer som forretningsfører eller leverandør af ydelser til kunderne. Systemet skal understøtte ordregivernes forretningsmæssige behov i forbindelse med håndtering af administrative opgaver inden for økonomi og udlejning. Systemet vil indgå i Domea.dk’s fælles digitale platform som en blandt flere forretningsapplikationer. Det er afgørende for ordregiverne, at Systemet understøtter Domea.dk’s nye forretningsmodel og ambitioner om fleksibilitet og en effektiv daglig opgaveløsning. Domea.dk ønsker en bedre digital understøttelse af forretningsmodellen for at kunne levere sine opgaver med høj kvalitet og være en professionel samarbejdspartner og rådgiver for Domea.dk’s kunder. Den bedre digitale understøttelse, og dermed Systemet, skal også være med til at sikre en attraktiv arbejdsplads, hvor medarbejderne både har mulighed for levere den høje kvalitet og samtidig have en høj arbejdsglæde. Domea.dk’s forretningsmæssige behov i forhold til Systemet er navnlig at: • Systemet og den fælles digitale platform understøtter ordregivernes og Domea.dk’s øvrige kunders forretning fleksibelt og effektivt. • Domea.dk har mulighed for at kunne udvikle og optimere anvendelsen af Systemet og den samlede systemunderstøttelse, især med fokus på løbende effektivisering af de administrative opgaver og processer. • Ordregiverne og Domea.dk’s øvrige kunder har et stabilt og sikkert System. Systemet skal drives af Domea.dk i Domea.dk’s nuværende drift-setup, hvorfor Systemet skal leveres som en on-premise løsning. Kontrakten indeholder en option på, at driften kan overgå til tilbudsgiver. II. Hovedydelser: A) Implementering: A.1) Etablering samt design og opsætning af Systemet, herunder udvikling af API’er, afprøvning og implementering af Systemet A.2) Gennemførelse af PoC for en udvalgt kunde og efterfølgende trinvis idriftsættelse hos anvenderne i form af delleverancer til Domea.dk’s kunder. A.3) Uddannelse af brugere i brug af Systemet. A.4) Datakonvertering, herunder migrering og mapning af data fra Domea.dk’s eksisterende system. B) Løbende ydelser: B.1) Support, herunder etablering af service desk og håndtering af incidents. B.2) Vedligeholdelse, herunder forebyggende vedligeholdelse af Systemet, levering af nye versioner og releases, fejlrettelser mv. C) Bestillingsydelser, herunder videreudvikling, konsulentydelser og uddannelse af brugere. D) Tværgående ydelser, herunder dokumentation, rapportering samt test og kvalitetssikring. G) Ophørsydelser, herunder nedlukning af Systemet samt bistand til hjemtagelse eller overdragelse af kontraktens ydelser til en ny leverandør.
Intern ID
:
4035293
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål
:
Tjenesteydelser
Primær klassifikation
(
cpv
):
72000000
It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation
(
cpv
):
72200000
Programmering af software og konsulentvirksomhed,
72212517
Udvikling af it-programmel,
72250000
System- og supporttjenester,
72267100
Vedligeholdelse af programmel til informationsteknologi,
72300000
Datatjenester,
72310000
Databehandling,
72311100
Konvertering af data,
72600000
Support- og konsulentvirksomhed i forbindelse med edb
Valgmuligheder
:
Beskrivelse af optioner
:
Option 1: Løsning til byggesagsstyring Formålet med denne option er at etablere en løsning til byggesagsstyring, som understøtter ordregivernes forretningsmæssige krav ifm. den økonomiske styring af byggesager. Domea.dk's aktuelle portefølje rummer ca. 200 byggesager, som bliver betjent af ca. 40 medarbejdere i Domea.dk's afdeling for Byggeri og byudvikling. Den samlede estimerede anlægssum udgør ca. DKK 11,6 mia., heraf omsættes der ca. for DKK 1 mia. årligt. Option 2: Drift hos Leverandøren Formålet med denne option er at give Domea.dk mulighed, for at drift af Systemet overgår fra Domea.dk's egen driftsløsning til drift af Systemet hos leverandøren.
5.1.2.
Udførelsessted
Land
:
Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed
:
101
Måneder
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser
:
2
Køberen forbeholder sig retten til at foretage yderligere indkøb fra entreprenøren som beskrevet her
:
Den anslåede varighed af den udbudte kontrakt er inklusive optioner på forlængelse. Kontrakten løber i 72 måneder fra Delovertagelsesdagen for Delleverance 1, som forventes at finde sted 5 måneder efter kontraktunderskrift. De resterende 24 måneder af den samlede varighed udgøres af kontraktens forlængelseoptioner. Kontrakten kan forlænges 2 gange med 12 måneder pr. gang, dvs. i alt 24 måneder.
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms
:
60 000 000,00
DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA)
:
ja
Yderligere oplysninger
:
Generelt om deltagelse i udbudsproceduren: Der ydes ikke deltagelsesvederlag. Det bemærkes, at den anslåede kontraktværdi udgør et skøn over den forventede kontraktsum for kontraktens fulde løbetid, inklusive prisen for alle optioner og forlængelser. Skønnet er baseret på historisk forbrug og forventet økonomisk scenarie. Angående den anførte varighed skal det bemærkes, at der i forbindelse med kontraktens ophør vil være behov for en tidsmæssigt fleksibel udløbsfase med henblik på at sikre en uforstyrret funktion af Systemet i forbindelse med evt. genudbud. Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). Ordregiver forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at kræve dokumentation for, at de økonomiske aktører ikke er omfattet af forbuddet, f.eks. ved at kræve en erklæring herom og/eller dokumentation for aktørernes og disses eventuelle underleverandørers etableringssted og ejerforhold. Udbuddet gennemføres med forbehold for opnåelse af fornøden bevillingsmæssig hjemmel.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium:
Type:
Pris
Navn
:
Pris
Beskrivelse
:
Der henvises til udbudsbetingelsernes Bilag A.
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
40,00
Kriterium:
Type:
Kvalitet
Navn
:
Kvalitet
Beskrivelse
:
Der henvises til udbudsbetingelsernes Bilag A.
Kategori for tildelingskriteriet vægt:
Vægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi
:
60,00
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
:
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
:
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion
:
nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager
:
Klagenævnet for Udbud
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
TED eSender
:
Mercell Holding ASA
6.
Resultater
Værdien af alle kontrakter tildelt i denne bekendtgørelse
:
65 234 180,00
DKK
6.1.
Resultat delkontrakt-ID
:
LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder
:
Der er udvalgt mindst én vinder.
6.1.2.
Oplysninger om vinderne
Vinder
:
Officielt navn
:
EG Danmark A/S
Tilbud
:
Tilbud – Identifikator
:
Udbud af Kontrakt vedrørende implementering, vedligeholdelse og support af administrationsløsning til den almene boligbranche - EG Danmark A/S
ID for delkontrakt eller gruppe af delkontrakter
:
LOT-0000
Værdien af tilbuddet
:
65 234 180,00
DKK
Kontraktoplysninger:
Identifikator for kontrakten
:
Udbud af Kontrakt vedrørende implementering, vedligeholdelse og support af administrationsløsning til den almene boligbranche - EG Danmark A/S
Dato for indgåelse af kontrakten
:
01/04/2025
6.1.4.
Statistiske oplysninger
:
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
Type modtagne indgivelser
:
Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
:
1
8.
Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn
:
Domea.dk s.m.b.a.
Registreringsnummer
:
56710116
Afdeling
:
Digitalisering og Koncernøkonomi
Postadresse
:
Oldenburg Allé 3
By
:
Taastrup
Postnummer
:
2630
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Enhed
:
Jette Pilgaard Laursen
Telefon
:
76 64 65 00
Denne organisations roller
:
8.1.
ORG-0002
Officielt navn
:
Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer
:
37795526
Postadresse
:
Nævnenes Hus, Toldboden 2
By
:
Viborg
Postnummer
:
8800
Landsdel (NUTS)
:
Nordjylland
(
DK050
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 72405600
Denne organisations roller
:
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn
:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer
:
10294819
Postadresse
:
Carl Jacobsens Vej 35
By
:
Valby
Postnummer
:
2500
Landsdel (NUTS)
:
Byen København
(
DK011
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+45 41715000
Denne organisations roller
:
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn
:
ALFABO
Registreringsnummer
:
26771846
By
:
Kolding
Postnummer
:
6000
Landsdel (NUTS)
:
Østjylland
(
DK042
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
20281730
Denne organisations roller
:
Køber
8.1.
ORG-0005
Officielt navn
:
A/B Albo
Registreringsnummer
:
39613018
By
:
Horsens
Postnummer
:
8700
Landsdel (NUTS)
:
Østjylland
(
DK042
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
75622911
Denne organisations roller
:
Køber
8.1.
ORG-0006
Officielt navn
:
Boligforeningen Søbo
Registreringsnummer
:
72791517
By
:
Sønderborg
Postnummer
:
6400
Landsdel (NUTS)
:
Østjylland
(
DK042
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
73421105
Denne organisations roller
:
Køber
8.1.
ORG-0007
Officielt navn
:
BOLIGSELSKABET FRUEHØJGAARD
Registreringsnummer
:
37922110
By
:
Herning
Postnummer
:
7400
Landsdel (NUTS)
:
Vestjylland
(
DK041
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
20119235
Denne organisations roller
:
Køber
8.1.
ORG-0008
Officielt navn
:
BO-VEST, Boligsamarbejdet på Vestegnen
Registreringsnummer
:
29966389
By
:
Glostrup
Postnummer
:
2600
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
60352627
Denne organisations roller
:
Køber
8.1.
ORG-0009
Officielt navn
:
ANDELSBOLIGFORENINGEN AF 1941
Registreringsnummer
:
59980319
By
:
Ringsted
Postnummer
:
4100
Landsdel (NUTS)
:
Vest- og Sydsjælland
(
DK022
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
40706220
Denne organisations roller
:
Køber
8.1.
ORG-0010
Officielt navn
:
I N I A/S
Registreringsnummer
:
17148087
By
:
Sisimiut
Postnummer
:
3911
Land
:
Grønland
Telefon
:
+299 861066
Denne organisations roller
:
Køber
8.1.
ORG-0011
Officielt navn
:
EG Danmark A/S
Registreringsnummer
:
84667811
Postadresse
:
Lautrupvang 24
By
:
Ballerup
Postnummer
:
2750
Landsdel (NUTS)
:
Københavns omegn
(
DK012
)
Land
:
Danmark
Telefon
:
+47 95960707
Denne organisations roller
:
Tilbudsgiver
Vinder af disse delkontrakter
:
LOT-0000
8.1.
ORG-0012
Officielt navn
:
Mercell Holding ASA
Registreringsnummer
:
980921565
Postadresse
:
Askekroken 11
By
:
Oslo
Postnummer
:
0277
Landsdel (NUTS)
:
Oslo
(
NO081
)
Land
:
Norge
Enhed
:
eSender
Telefon
:
+47 21018800
Fax
:
+47 21018801
Denne organisations roller
:
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID
:
8b50c369-6c3a-4385-a5c4-e9659dff252e
-
01
Formulartype
:
Resultater
Bekendtgørelsestype
:
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype
:
29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen
:
29/04/2025
11:53:12 (UTC) Western European Time, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender)
:
29/04/2025
14:02:20 (UTC) Western European Time, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog
:
dansk
Bekendtgørelsesnummer
:
283988-2025
EUT-S-nummer
:
85/2025
Offentliggørelsesdato
:
02/05/2025