23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
05.05.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Vejdirektoratet

BBM.BEL.01 Udbud af kontrakt om levering og vedligeholdelse af AI-system til registrering af vejskader


Vejdirektoratet

287456-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – Programpakke til business intelligence-formål – BBM.BEL.01 Udbud af kontrakt om levering og vedligeholdelse af AI-system til registrering af vejskader
OJ S 86/2025 05/05/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Varer
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Vejdirektoratet
E-mail nim1@vd.dk
Køberens retlige status Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Generelle offentlige tjenesteydelser
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel BBM.BEL.01 Udbud af kontrakt om levering og vedligeholdelse af AI-system til registrering af vejskader
Beskrivelse Nærværende udbud omfatter levering og vedligehold af et AI-system, der ved indhentning og analyse af billeder af en vejbelægnings overflade kan identificere eventuelle skader, deres omfang og lokalitet. Systemet skal afløse de traditionelt anvendte hovedeftersyn, hvad angår registrering af vejbelægningernes revner, krakeleringer, lapper og slaghuller. Systemet skal implementeres på de mobiltelefoner, som Ordregiver stiller til rådighed, som installeres i de tilsynsbiler, der normalt foretager driftstilsyn på statsvejsnettet. Tilsynsbilerne køres af tredjepart, jf. kontraktens afsnit 5.4. Ved en implementering af et sådant AI-system vil Ordregiver opnå en hyppigere frekvens for opdatering på vejens tilstands end i dag. Dette muliggør, at nødvendige reparationer kan udføres hurtigere, samt følge og kortlægge en evt. udvikling af skadesbilledet på vejene. En hyppigere kortlægning af hvordan vejskaderne udvikler sig over tid, giver også et bedre datagrundlag, som kan benyttes til at forudsige, hvornår nødvendige reparationer og vedligeholdelsesarbejder skal udføres.
Identifikator for proceduren 0a0f7187-9eee-4a4f-8916-c28e3180374b
Intern ID BBM.BEL.01
Udbudsprocedure Offentligt udbud
Proceduren er en hasteprocedure nej
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  48482000   Programpakke til business intelligence-formål
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  72316000   Dataanalyse
2.1.2.
Udførelsessted
Land Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 6 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
LBK nr. 116 af 3. februar 2025 (Udbudsloven)   - https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/10
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
Kilder til grundlag for udelukkelse Bekendtgørelse
Deltagelse i en kriminel organisation Se udbudsloven § 135, stk. 1, nr. 1.
Korruption Se udbudsloven § 135, stk. 1, nr. 2
Svig Se udbudsloven § 135, stk. 1, nr. 3
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet Se udbudsloven § 135, stk. 1, nr. 4
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme Se udbudsloven § 135, stk. 1, nr. 5
Børnearbejde og andre former for menneskehandel Se udbudsloven § 135, stk. 1, nr. 6
Overtrædelse af forpligtelse relateret til betaling af skatter Se udbudsloven § 135, stk. 3
Overtrædelse af forpligtelse relateret til betaling af sociale bidrag Se udbudsloven § 135, stk. 3
Interessekonflikt som følge af deltagelse i udbudsproceduren Se udbudsloven § 136, stk. 1, nr. 1
Direkte eller indirekte involvering i forberedelsen af denne udbudsprocedure Se udbudsloven § 136, stk. 1, nr. 2
Har afgivet urigtige oplysninger eller tilbageholdt oplysninger, som ikke var i stand til at fremlægge de krævede dokumenter og indhentet fortrolige oplysninger i forbindelse med denne procedure Se udbudsloven § 136, stk. 1, nr. 3
Alvorlig professionel forseelse Se udbudsloven § 136, stk. 1, nr. 4
Konkurs Se udbudsloven § 137, stk. 1, nr. 2
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret Se udbudsloven § 137, stk. 1, nr. 2
Insolvens Se udbudsloven § 137, stk. 1, nr. 2
Aktiver, der administreres af en kurator Se udbudsloven § 137, stk. 1, nr. 2
Tvangsakkord uden for konkurs Se udbudsloven § 137, stk. 1, nr. 2
Tilsidesættelse af forpligtelser på det arbejdsretlige område Se udbudsloven § 137, stk. 1, nr. 1
Tilsidesættelse af forpligtelser på miljølovgivningsområdet Se udbudsloven § 137, stk. 1, nr. 1
Tilsidesættelse af forpligtelser på sociallovgivningsområdet Se udbudsloven § 137, stk. 1, nr. 1
Erhvervsvirksomheden er indstillet Se udbudsloven § 137, stk. 1, nr. 2
Ophævelse eller en lignende sanktion Se udbudsloven § 137, stk. 1, nr. 4. _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________ DOKUMENTATION: Ved ansøgning om prækvalifikation eller tilbudsgivning skal ansøger/tilbudsgiver udfylde det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) som foreløbigt bevis for ikke at være omfattet af udelukkelsesgrundene. Den tilbudsgiver, med hvem ordregiver agter at indgå kontrakt, skal forinden kontrakttildeling fremsende serviceattest fra Erhvervsstyrelsen eller tilsvarende dokumentation, jf. udbudsloven § 135, stk. 1-3 samt § 137, stk. 1, nr. 2. Dokumentationen skal opfylde kravene i § 153, og den må højest være 6 måneder gammel. Ovennævnte dokumentation skal ligeledes fremsendes for enheder (underleverandører/underrådgivere/underentreprenører), som tilbudsgiveren har baseret sin økonomiske og finansielle kapacitet eller tekniske og faglige kapacitet på med henblik på opfyldelse af minimumskrav og/eller prækvalifikation. _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ UDBUDSLOVEN § 134a: Udover ovennævnte udelukkelsesgrunde gøres opmærksom på udbudsloven § 134a, der medfører, at ordregiver skal udelukke tilbudsgivere, som er etableret i et land, der er optaget på EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner og ikke har tiltrådt GPA-aftalen eller øvrige handelsaftaler, som er forpligtende for Danmark.
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0001
Titel BBM.BEL.01 Udbud af kontrakt om levering og vedligeholdelse af AI-system til registrering af vejskader
Beskrivelse Nærværende udbud omfatter levering og vedligehold af et AI-system, der ved indhentning og analyse af billeder af en vejbelægnings overflade kan identificere eventuelle skader, deres omfang og lokalitet. Systemet skal afløse de traditionelt anvendte hovedeftersyn, hvad angår registrering af vejbelægningernes revner, krakeleringer, lapper og slaghuller. Systemet skal implementeres på de mobiltelefoner, som Ordregiver stiller til rådighed, som installeres i de tilsynsbiler, der normalt foretager driftstilsyn på statsvejsnettet. Tilsynsbilerne køres af tredjepart, jf. kontraktens afsnit 5.4. Ved en implementering af et sådant AI-system vil Ordregiver opnå en hyppigere frekvens for opdatering på vejens tilstands end i dag. Dette muliggør, at nødvendige reparationer kan udføres hurtigere, samt følge og kortlægge en evt. udvikling af skadesbilledet på vejene. En hyppigere kortlægning af hvordan vejskaderne udvikler sig over tid, giver også et bedre datagrundlag, som kan benyttes til at forudsige, hvornår nødvendige reparationer og vedligeholdelsesarbejder skal udføres.
Intern ID BBM.BEL.01
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Varer
Primær klassifikation   ( cpv ):  48482000   Programpakke til business intelligence-formål
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  72316000   Dataanalyse
Valgmuligheder
Beskrivelse af optioner Ordregiver kan yderligere forlænge Aftalen på uændrede vilkår i op til 1 x 24 måneder.
5.1.2.
Udførelsessted
Land Danmark
Hvor som helst i det pågældende land
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 24   Måneder
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 1
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 6 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kilder til udvælgelseskriterier Bekendtgørelse
Kriterium Generel årlig omsætning
Beskrivelse Tilbudsgiver skal oplyse virksomhedens nettoomsætning for det seneste afsluttede regnskabsår. Dette skal i udfyldes i "Det fælles europæiske udbudsdokument" (ESPD). Den påtænkte vinder af udbuddet skal inden tildeling, som dokumentation for nettoomsætning, fremsende kopi af årsregnskab eller revisorpåtegnet oplysning om nettoomsætning. Hvis tilbudsgiver er en sammenslutning af virksomheder, skal oplysningerne gives for hver enkelt virksomhed, idet summen af virksomhedernes nettoomsætning skal opfylde minimumskravet. Hvis tilbudsgiver er en sammenslutning af virksomheder, skal der gives fuldmagt til en person, der bemyndiges til at tegne sammenslutningen. Samtlige deltagende virksomheder hæfter solidarisk for kontraktens opfyldelse. Hvis tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen (fx underleverandører eller andre enheder i koncernen), skal tilbudsgiver godtgøre, at de har ret til at råde over de nødvendige ressourcer hos disse enheder. Dette skal ske ved at fremlægge tilsagn fra disse enheder i form af en støtteerklæring. Der ønskes ikke økonomiske og finansielle oplysninger om øvrige planlagte underleverandører, hvis økonomiske og finansielle kapacitet tilbudsgiveren ikke baserer sig på med henblik på at opfylde minimumskravet. ___________________________________________________________ ________________________________ Minimumskrav til egnethed: Nettoomsætning for det seneste afsluttede regnskabsår skal være mindst 2 mio. DKK.

Kriterium Referencer på specificerede leverancer
Beskrivelse Tilbudsgiver skal i ESPD eller i et særskilt bilag beskrive referencer, der dokumenterer, at minimumskravene under nærværende punkt er opfyldt. Beskrivelsen bedes indeholde følgende oplysninger: - Kontraktnavn - navn og kontaktoplysninger på ordregiver - kontraktsum - udførelsesperiode samt - beskrivelse af leverancen. Ved igangværende referencer skal det beskrives, hvor stor en del af opgaven, der er gennemført. Der ønskes ikke referencer på fremtidige opgaver. Hvis tilbudsgiver er en sammenslutning af virksomheder, skal der afleveres en referenceliste for hver virksomhed, idet virksomhedernes samlede referencer skal opfylde minimumskravet. Hvis tilbudsgiver baserer sig på andre enheders formåen (fx underleverandører eller andre enheder i koncernen), skal tilbudsgive godtgøre, at tilbudsgiver råder over de nødvendige ressourcer hos disse enheder. Dette skal ske ved at fremlægge tilsagn fra disse enheder om deres forpligtelser i så henseende. Tilsagn kan gives ved enhedens udfyldelse af felt hertil i ESPD og underskrift af ESPD. Hvis tilbudsgiver baserer sig på andre enheders tekniske og faglige kapacitet, henledes opmærksomheden på udbudsloven, § 144, stk. 3. Der ønskes ikke tekniske og faglige oplysninger om øvrige planlagte underleverandører, hvis tekniske og faglige kapacitet tilbudsgiveren ikke baserer sig på med henblik på at opfylde minimumskravet. _____________________________________________________________________________________________ Tilbudsgiveren skal have erfaring indenfor de seneste 3 år med levering af et System til en offentlig ordregiver, hvor System skal leve op til følgende to mindstekrav: • Systemet skal være et AI-system • Kontraktværdien skal være på min. 100.000,00 kr. ekskl. moms.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Pris
Beskrivelse Vurdering af underkriteriet er beskrevet i udbudsmaterialet
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Delkriterium B.1 – AI-model
Beskrivelse Vurdering af delkriteriet er beskrevet i udbudsmaterialet
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Delkriterium B.2 – Detektering af vejskader
Beskrivelse Vurdering af delkriteriet er beskrevet i udbudsmaterialet
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Delkriterium B.3 – Rapportering
Beskrivelse Vurdering af delkriteriet er beskrevet i udbudsmaterialet
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Delkriterium B.4 – Datavisualisering
Beskrivelse Vurdering af delkriteriet er beskrevet i udbudsmaterialet
Beskrivelse af den metode, der skal anvendes, hvis vægtningen ikke kan udtrykkes ved hjælp af kriterier Kriterium for tildeling er det bedste forhold mellem pris og kvalitet. Evalueringsmodellen er af typen prismodeller, og det indebærer, at der for hvert tilbud beregnes en samlet evalueringspris, som består af tilbudssummen korrigeret med et fiktivt tillæg eller fradrag for hvert af de kvalitative delkriterier. Disse tillæg/fradrag fastsættes ud fra tilbuddets kvalitet. Kontrakten tildeles den tilbudsgiver, der har opnået den laveste samlede evalueringspris. Modellen er nærmere beskrevet i udbudsmaterialet. Såfremt to eller flere konditionsmæssige og egnede tilbudsgivere samtidigt har budt laveste samlede evalueringspris, findes vinderen ved lodtrækning blandt disse.
5.1.11.
Udbudsdokumenter
Sprog, som udbudsdokumenterne er officielt tilgængelige på dansk
Adresse på udbudsdokumenterne https://udbudsportalen.app.vd.dk/da/ongoing
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk engelsk
Elektronisk katalog Tilladt
Alternative tilbud Ikke tilladt
Tilbudsgivere kan indgive mere end ét tilbud Ikke tilladt
Frist for modtagelse af tilbud 02/06/2025   13:00:00 (UTC+2) Eastern European Time, Central European Summer Time
Vedståelsesfrist for tilbuddet 3   Måneder
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling ja
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud gælder følgende frister for indgivelse af klage: Klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, eller klagenævnslovens § 2, stk. 1, nr. 1, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen. I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1. 45 kalenderdage efter, at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2. 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3. seks måneder efter, at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. klagenævnslovens § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4. 4. 20 kalenderdage regnet fra dagen efter, ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. klagenævnslovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. klagenævnslovens § 12, stk. 1.
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Vejdirektoratet
Registreringsnummer 60729018
Postadresse Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
By København V
Postnummer 1577
Landsdel (NUTS) Byen København   ( DK011 )
Land Danmark
Enhed Nicolai Saision Møller
E-mail nim1@vd.dk
Telefon +45 7244 3333
Internetadresse https://www.vejdirektoratet.dk/
Adresse til udveksling af oplysninger (URL) (eDelivery-Gateway) https://udbudsportalen.app.vd.dk/da/
Denne organisations roller
Køber
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus, Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Vestjylland   ( DK041 )
Land Danmark
Telefon +45 7240 5600
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København   ( DK011 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41 71 50 00
Internetadresse https://kfst.dk/
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0000
Officielt navn Publications Office of the European Union
Registreringsnummer PUBL
By Luxembourg
Postnummer 2417
Landsdel (NUTS) Luxembourg   ( LU000 )
Land Luxembourg
Telefon +352 29291
Internetadresse https://op.europa.eu
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 42745c47-54d9-4405-b0c6-7aa2860bcec8   -   01
Formulartype Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 01/05/2025   06:35:05 (UTC)
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 287456-2025
EUT-S-nummer 86/2025
Offentliggørelsesdato 05/05/2025

Send til en kollega

0.047