23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
06.05.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på vegne af Skatteministeriets koncern

GloBE - Udbud af implementering, applikationsdrift, vedligeholdelse, support og videreudvikling af GloBE-systemet (annulleres)


Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på vegne af Skatteministeriets koncern

289034-2025 - Resultater
Danmark – It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support – GloBE - Udbud af implementering, applikationsdrift, vedligeholdelse, support og videreudvikling af GloBE-systemet (annulleres)
OJ S 87/2025 06/05/2025
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på vegne af Skatteministeriets koncern
Køberens retlige status Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Økonomiske anliggender
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel GloBE - Udbud af implementering, applikationsdrift, vedligeholdelse, support og videreudvikling af GloBE-systemet (annulleres)
Beskrivelse Formålet med anskaffelsen er at understøtte den danske implementering og overholdelse af OECD-aftalen om international minimumsbeskatning (Global Minimum Tax). OECD har udviklet en standardmodel (GloBE-oplysningsskema eller GIR), som enhederne skal anvende til at opfylde deres indberetningsforpligtelser (https://doi.org/10.1787/91a49ec3-en). Aftalen implementeres i EU-Kommissionens direktivforslag til DAC9 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52024PC0497), som præciserer anvendelsen af GloBE- aftalen i EU-regi, og som efter vedtagelse vil skulle implementeres i dansk lovgivning senest 31. december 2025. Skatteforvaltningen skal derfor anskaffe et IT-system, der enten direkte indeholder eller understøtter følgende funktionalitet: • Indberetning af GIR-skemaer fra omfattede selskaber samt • Udveksling af GIR-skemaer med andre skattemyndigheder • Validering af struktur og indholdsmæssige data i GIR-skemaer og GIR-data samt samling af metadata til udstilling • Håndtering af fejl ved indberetning og udveksling, herunder udstilling af beskeder • En række integrationer til relevante eksterne systemer. • Applikationsdrift, -vedligehold og -support. Skatteforvaltningen stiller infrastruktur og platform med tilhørende driftsydelser til rådighed for drift af IT-systemet, som nærmere fastlagt i udbudsmaterialet. Udbuddet gennemføres som udbud med forhandling, jf. udbudslovens § 61, stk. 1, nr. 1, litra a og c.
Identifikator for proceduren e4569495-52d2-4661-b387-4740e4c866e0
Tidligere bekendtgørelse 0fad4020-5287-400e-b312-d0da3ad74b1b-01
Intern ID GloBE
Udbudsprocedure Udbud med forhandling/indkaldelse af tilbud med forudgående offentliggørelse
Proceduren er en hasteprocedure nej
Hovedpunkterne i proceduren Efter modtagelse af de indledende tilbud afholder ordregiver individuelle forhandlingsmøder med alle tilbudsgivere, der rettidigt har afleveret et indledende tilbud. Forhandlingerne gennemføres i overensstemmelse med ligebehandlingsprincippet, og alle tilbudsgivere får tildelt den samme tid til forhandlinger med ordregiver. Der anvendes ikke successive faser med henblik på at begrænse antallet af tilbud der skal forhandles. Efter forhandlingerne kan ordregiver udsende et revideret udbudsmateriale med henblik på et yderligere indledende eller endeligt tilbud. Tilbudsgivere vil på samme tid blive informeret herom med opfordring til at afgive indledende eller endeligt tilbud. Ordregiver forbeholder sig ret til at tildele aftalen på grundlag af det indledende tilbud. Ordregiver yder ikke deltagelsesvederlag til tilbudsgiverne. Forhandlingsforløbet er nærmere beskrevet i udbudsbetingelserne [bilag C].
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  72130000   Konsulentvirksomhed vedrørende planlægning af databehandlingsanlæg, 72150000   Konsulentvirksomhed vedrørende edb-revision og maskinel, 72200000   Programmering af software og konsulentvirksomhed, 72210000   Programmeringsservice i forbindelse med programmelpakker, 72212000   Programmeringsservice i forbindelse med applikationsprogrammel, 72212400   Udvikling af programmel til forvaltning af forretningstransaktioner og privatsager, 72220000   Konsulentvirksomhed i forbindelse med systemer og teknik, 72230000   Udvikling af kundespecificeret programmel, 72250000   System- og supporttjenester, 72265000   Konfigurering af programmel, 72268000   Levering af programmel, 72300000   Datatjenester
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Osvald Helmuths Vej 4    
By Frederiksberg
Postnummer 2000
Landsdel (NUTS) Byen København   ( DK011 )
Land Danmark
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 57 400 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Indkaldelse af tilbud er afsluttet
Yderligere oplysninger Udbudslovens § 134 a finder anvendelse på nærværende udbudsprocedure. Ordregiver vil udvælge det anførte antal ansøgere i henhold til udvælgelseskriterierne anført i nærværende udbudsbekendtgørelse, medmindre der ikke modtages mere end dette antal konditionsmæssige ansøgninger. Ordregiver kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav. Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). Ordregiver forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at kræve dokumentation for, at de økonomiske aktører ikke er omfattet af forbuddet, f.eks. ved at kræve en erklæring herom og/eller dokumentation for aktørernes og disses eventuelle underleverandørers etableringssted og ejerforhold. Efter investeringsscreeningsloven (https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/1256) skal økonomiske aktører, i) som er hjemmehørende uden for EU eller EFTA, eller ii) som er under kontrol af eller underlagt betydelig indflydelse som defineret i loven fra en virksomhed hjemmehørende eller en statsborger fra et land uden for EU eller EFTA, ansøge Erhvervsstyrelsen om tilladelse til at indgå en ”særlig økonomisk aftale” inden for en særligt følsom sektor eller aktivitet. Ordregiver vurderer, at indgåelse af kontrakten kan være omfattet af krav om tilladelse. Tilbudsgiver bør afklare, om dennes aftaleindgåelse vil være omfattet af et sådant krav. Se nærmere herom på https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-aktiviteter-omfattet-af-investeringsscreeningsloven.
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Udbud af standardsoftware til understøttelse international minimumsbeskatning (GloBe)
Beskrivelse Formålet med anskaffelsen er at understøtte den danske implementering og overholdelse af OECD-aftalen om international minimumsbeskatning (Global Minimum Tax). OECD har udviklet en standardmodel (GloBE-oplysningsskema eller GIR), som enhederne skal anvende til at opfylde deres indberetningsforpligtelser (https://doi.org/10.1787/91a49ec3-en). Aftalen implementeres i EU-Kommissionens direktivforslag til DAC9 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52024PC0497), som præciserer anvendelsen af GloBE- aftalen i EU-regi, og som efter vedtagelse vil skulle implementeres i dansk lovgivning senest 31. december 2025. Skatteforvaltningen skal derfor anskaffe et IT-system, der enten direkte indeholder eller understøtter følgende funktionalitet: • Indberetning af GIR-skemaer fra omfattede selskaber samt • Udveksling af GIR-skemaer med andre skattemyndigheder • Validering af struktur og indholdsmæssige data i GIR-skemaer og GIR-data samt samling af metadata til udstilling • Håndtering af fejl ved indberetning og udveksling, herunder udstilling af beskeder • En række integrationer til relevante eksterne systemer. • Applikationsdrift, -vedligehold og -support. Skatteforvaltningen stiller infrastruktur og platform med tilhørende driftsydelser til rådighed for drift af IT-systemet, som nærmere fastlagt i udbudsmaterialet. Udbuddet gennemføres som udbud med forhandling, jf. udbudslovens § 61, stk. 1, nr. 1, litra a og c.
Intern ID GloBE
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  72130000   Konsulentvirksomhed vedrørende planlægning af databehandlingsanlæg, 72150000   Konsulentvirksomhed vedrørende edb-revision og maskinel, 72200000   Programmering af software og konsulentvirksomhed, 72210000   Programmeringsservice i forbindelse med programmelpakker, 72212000   Programmeringsservice i forbindelse med applikationsprogrammel, 72212400   Udvikling af programmel til forvaltning af forretningstransaktioner og privatsager, 72220000   Konsulentvirksomhed i forbindelse med systemer og teknik, 72230000   Udvikling af kundespecificeret programmel, 72250000   System- og supporttjenester, 72265000   Konfigurering af programmel, 72268000   Levering af programmel, 72300000   Datatjenester
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Osvald Helmuths Vej 4    
By Frederiksberg
Postnummer 2000
Landsdel (NUTS) Byen København   ( DK011 )
Land Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 5   År
5.1.4.
Fornyelse
Højeste antal fornyelser 2
Køberen forbeholder sig retten til at foretage yderligere indkøb fra entreprenøren som beskrevet her Mulighed for 2 gange 1 års forlængelse
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 57 400 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Oplysninger om tidligere bekendtgørelser
ID for den foregående bekendtgørelse 571613-2024
Yderligere oplysninger Udbudslovens § 134 a finder anvendelse på nærværende udbudsprocedure. Ordregiver vil udvælge det anførte antal ansøgere i henhold til udvælgelseskriterierne anført i nærværende udbudsbekendtgørelse, medmindre der ikke modtages mere end dette antal konditionsmæssige ansøgninger. Ordregiver kan anvende fremgangsmåden i udbudslovens § 159, stk. 5, hvis ansøgninger eller tilbud ikke opfylder udbudsmaterialets formelle krav. Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). Ordregiver forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at kræve dokumentation for, at de økonomiske aktører ikke er omfattet af forbuddet, f.eks. ved at kræve en erklæring herom og/eller dokumentation for aktørernes og disses eventuelle underleverandørers etableringssted og ejerforhold. Efter investeringsscreeningsloven (https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/1256) skal økonomiske aktører, i) som er hjemmehørende uden for EU eller EFTA, eller ii) som er under kontrol af eller underlagt betydelig indflydelse som defineret i loven fra en virksomhed hjemmehørende eller en statsborger fra et land uden for EU eller EFTA, ansøge Erhvervsstyrelsen om tilladelse til at indgå en ”særlig økonomisk aftale” inden for en særligt følsom sektor eller aktivitet. Ordregiver vurderer, at indgåelse af kontrakten kan være omfattet af krav om tilladelse. Tilbudsgiver bør afklare, om dennes aftaleindgåelse vil være omfattet af et sådant krav. Se nærmere herom på https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-aktiviteter-omfattet-af-investeringsscreeningsloven.
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Kvalitet
Beskrivelse Underkriteriet "Kvalitet" har nedenstående delkriterier: a. Kvalitet i systemunderstøttelse ved validering og udstilling af indberetninger (35 %) b. Kvalitet i systemunderstøttelse af international udveksling (50 %) c. Kvalitet af driftssamarbejde og teststrategi (15 %)
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 70,00
Kriterium
TypePris
Navn Evalueringsteknisk pris
Beskrivelse Beskrivelse af tildelingskriterier (dansk) Bedømt på grundlag af den samlede evalueringstekniske pris, jf. Bilag 17.a Specifikation af priser.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 30,00
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer), skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister: Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2. I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden: 1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort. 2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen. 3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4. 4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1. Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er nh@naevneneshus.dk. Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på vegne af Skatteministeriets koncern
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
TED eSender Mercell Holding ASA
6. Resultater
6.1.
Resultat delkontrakt-ID LOT-0000
Status for udvælgelse af vinder Der er ikke udvalgt en vinder, og konkurrencen er afsluttet.
Årsagen til at der ikke udvælges en vinder Andet
6.1.4.
Statistiske oplysninger
Modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse
Type modtagne indgivelser Tilbud
Antal modtagne tilbud og ansøgninger om deltagelse 6
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på vegne af Skatteministeriets koncern
Registreringsnummer 19552101
Afdeling Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Postadresse Osvald Helmuths Vej 4
By Frederiksberg
Postnummer 2000
Landsdel (NUTS) Byen København   ( DK011 )
Land Danmark
Enhed Jeppe Barlach Isaksen
Telefon +45 72 37 85 38
Internetadresse https://ufst.dk/
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus, Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Østjylland   ( DK042 )
Land Danmark
Telefon +45 72405600
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Københavns omegn   ( DK012 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Internetadresse http://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo   ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID 892eb7f3-90cb-4fc6-9c4f-dcbdebc60d90   -   01
Formulartype Resultater
Bekendtgørelsestype Bekendtgørelse om indgåede kontrakter eller koncessionstildeling – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 29
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 02/05/2025   12:57:11 (UTC) Western European Time, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 02/05/2025   12:58:51 (UTC) Western European Time, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 289034-2025
EUT-S-nummer 87/2025
Offentliggørelsesdato 06/05/2025

Send til en kollega

0.047