Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=178976&B=DK_UDBUD
Udbyder
Region Nordjylland
Vindere
Kontrakt vedrørende levering, drift, vedligeholdelse og support af beslutningsstøttesystem
(12.06.2018)
Trifork Public A/S
Europaplads 2, 1. sal
8000 Aarhus C
Kontrakt vedrørende levering, drift, vedligeholdelse og support af klinisk beslutningsstøttesystem
Region Nordjylland
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
29190941
Niels Bohrs Vej 30
Aalborg Ø
9220
Danmark
Kontaktperson: Claus Gulholm-Hansen Krüger
Telefon: +45 51617903
E-mail: cghk@ramboll.com
NUTS-kode: DK050
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.rn.dk
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/278774
29190925
Skottenborg 26
Viborg
8800
Danmark
Kontaktperson: Claus Gulholm-Hansen Krüger
Telefon: +45 51617903
E-mail: cghk@ramboll.com
NUTS-kode: DK04
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.rm.dk
29190909
Damhaven 12
Vejle
7100
Danmark
Kontaktperson: Claus Gulholm-Hansen Krüger
Telefon: +45 51617903
E-mail: cghk@ramboll.com
NUTS-kode: DK03
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.regionsyddanmark.dk
Alléen 15
Sorø
4180
Danmark
Kontaktperson: Claus Gulholm-Hansen Krüger
Telefon: +45 51617903
E-mail: cghk@ramboll.com
NUTS-kode: DK02
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.regionsjaelland.dk
29190623
Kongens Vænge 2
Hillerød
3400
Danmark
Kontaktperson: Claus Gulholm-Hansen Krüger
Telefon: +45 51617903
E-mail: cghk@ramboll.com
NUTS-kode: DK01
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.rh.dk
Del II: Genstand
Kontrakt vedrørende levering, drift, vedligeholdelse og support af klinisk beslutningsstøttesystem.
Den udbudte Kontrakt vedrører levering af et klinisk Beslutningsstøttesystem til anvendelse ved elektronisk lægemiddelordination og medicingennemgang. Beslutningsstøttesystemet skal medvirke til reducering af medicineringsfejl og lægemiddelrelaterede indlæggelser. Beslutningsstøttesystemet skal kunne anvendes og tilgås gennem medicinsystemerne i både sekundærsektoren (regionerne) samt i almen praksis (lægepraksissystemer) — herefter benævnt Anvendersystemer. Som en del af Kontrakten vil Leverandøren efter Overtagelsesdagen også skulle levere drift, vedligeholdelse og support.
Den udbudte Kontrakt indeholder elementer af såvel en offentlig kontrakt som en rammeaftale, idet Kontrakten både omfatter Leverandørens pligt til at levere det ovenfor angivne, ligesom der vil indgå et element af en rammeaftale i forbindelse med Kundens muligheder for i kontraktperioden at bestille timebaserede ad hoc-konsulentydelser relateret til Beslutningsstøttesystemet samt levering af uddannelse.
Beslutningsstøttesystemet vil skulle driftafvikles fra driftsmiljø hos Leverandøren eller en af Leverandøren udpeget tredjepart.
Det kliniske Beslutningsstøttesystem skal baseres på løbende opdaterede og evidensbaserede kliniske databaser, målrettet medicinske patienter, der gør det muligt, at inkorporere medicinske forskningsresultater og viden i klinisk praksis, således at Sundhedsaktøren præsenteres for relevante patientspecifikke, evidensbaserede retningslinjer til understøttelse af beslutninger omkring patientens behandling. Beslutningsstøttesystemet skal kombinere den medicinske evidens med relevante patientoplysninger — eksempelvis alder, køn, lægemiddelordinationer, journaloplysninger, laboratorieresultater — og på den baggrund kunne yde beslutningsstøtte til sundhedsaktøren. De to overordnede anvendelsesområder for Beslutningsstøttesystemet er i forbindelse med elektronisk lægemiddelordination samt understøttelse af medicingennemgang.
Efter Overtagelsesdagen forventes Beslutningsstøttesystemet indledningsvis taget i anvendelse hos 3 udvalgte Anvendersystemer (Pilotanvendersystemer), forventeligt ét regionalt medicinsystem og 2 lægepraksissystemer.
Projektperioden omfatter således dels en implementering af systemet på en ekstern platform, dels ibrugtagning af systemet via de 3 Pilotanvendersystemer. Betalingsplanen vil afspejle aktiviteterne i de nævnte hovedfaser, således at dele af leverancevederlaget først forfalder efter Kundens godkendelse af de enkelte Pilottilslutningsdriftsprøver og Færdiggørelsesdagen, der forventes at ligge mange måneder efter Overtagelsesdagen, jf. nærmere bilag 1 Tidsplan.
Kontrakten omfatter overordnet:
— Levering af et klinisk Beslutningsstøttesystem til anvendelse ved elektronisk lægemiddelordination og medicingennemgang
— Projektledelse og implementeringsydelser i forbindelse med klargøring af systemet
— Udviklingsydelser i forbindelse med etablering af integrationer mellem Beslutningsstøttesystemet og Anvendersystemer.
— Tests og prøver
— Drift, support og vedligeholdelse efter Overtagelsesdagen
— Implementeringsydelser i forbindelse med tilslutning af Pilotanvendersystemer efter Overtagelsesdagen og efterfølgende af yderligere Anvendersystemer.
Udbudsprocessens dialogfase forventes at omfatte følgende faser:
— Tilbudsgivernes afgivelse af foreløbigt tilbud
— Første dialogmøde
— Tilbudsgivernes afgivelse af revideret foreløbigt tilbud
— Andet dialogmøde
— Ordregivers meddelelse om afslutning af dialogfasen
— Afgivelse af endeligt tilbud.
Der tages forbehold for afholdelse af yderligere dialogmøder, jf. udbudsbetingelserne.
Der anvendes ikke successive faser med henblik på at begrænse antallet af løsninger.
Ordregiver yder ikke vederlag til deltagerne i den konkurrenceprægede dialog.
Udbudsmaterialet, herunder Kontrakten, indeholder desuden vilkår, der forpligter Leverandøren til at levere ophørsassistance ved Kontraktens ophør.
Den angivne varighed regnes fra Overtagelsesdagen, og forstås som Ordregivers forventning til varighed. Kontrakten indeholder uopsigelighedsperioder for både Ordregiver og Leverandør, men Kontrakten vil herudover indeholde vilkår, hvorefter varigheden kan være mere end 7 år, såfremt Kontrakten ikke opsiges af 1 af parterne.
Hvis der indkommer flere egnede ansøgere end de ønskede 3 ( jf. ovenfor), vil ordregiver foretage udvælgelsen af de 3 ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, ud fra et sagligt skøn, hvor der lægges vægt på de økonomisk og finansielle oplysninger og den tekniske og faglige kapacitet, jf. pkt. III.1.2) og III.1.3), som beskrevet ved vurderingsgrundlaget nedenfor:
— Den bedste og mest relevante tekniske og faglige formåen vurderet på grundlag af ansøgers referencer, der dokumenterer erfaring med tilsvarende systemer, der svarer til det i pkt. II.2.4) beskrevne, hvor der vil blive lagt særligt vægt på levering af kliniske beslutningsstøttesystemer, hvor beslutningsstøtten baseres på løbende opdaterede og evidensbaserede kliniske databaser, målrettet medicinske patienter.
— Den bedste økonomiske og finansielle formåen vurderet på grundlag af ansøgers omsætning og soliditetsgrad, hvor der vil blive lagt særligt vægt på, at der dokumenteres en høj og stabil omsætning og en høj soliditetsgrad.
Referencer vægter mere end omsætning og soliditetsgrad.
Grundet anskaffelsens kompleksitet, tidsmæssige udstrækning samt uafklarede forhold, der først fastlægges i den konkurrenceprægede dialog, er det ikke muligt at kvalificere den forventede kontraktværdi, og det oplyste tal skal således ikke tages som udtryk for en nøjagtig forventet kontraktværdi.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøger skal som en del af sin anmodning om prækvalifikation aflevere et »fælleseuropæisk udbudsdokument« (også kaldet »ESPD«), hvori ansøger skal afgive erklæringer om følgende forhold:
— Hvorvidt ansøgeren er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 135, stk. 1-3 (obligatoriske udelukkelsesgrunde om deltagelse i kriminel organisation, bestikkelse, svig, terrorhandlinger, hvidvaskning, børnearbejde, ubetalt forfalden gæld mv.), og
— Hvorvidt ansøgeren er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 136 (obligatoriske udelukkelsesgrunde om interessekonflikter, konkurrencefordrejning, groft urigtige oplysninger mv.), og
— Hvorvidt ansøgeren er omfattet af udelukkelsesgrundene i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 (vedrører konkurs, insolvens- eller likvidationsbehandling, rekonstruktion, indstillet erhvervsvirksomhed og lignende situationer).
Ved sammenslutninger af ansøgere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen vedlægge et særskilt ESPD som omfatter ovennævnte erklæringer.
Hvis ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske/finansielle formåen og/eller teknisk/faglige formåen (f.eks. underleverandører eller enheder inden for samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal hver enkelt af disse enheder vedlægge et særskilt ESPD som omfatter ovennævnte erklæringer.
Ansøger skal som en del af sin anmodning om prækvalifikation aflevere et »fælleseuropæisk udbudsdokument« (også kaldet »ESPD«), hvori ansøger skal afgive erklæringer om følgende forhold:
1. Ansøgers samlede omsætning i de 3 seneste disponible regnskabsår (afhængigt af, hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed).
2. Ansøgers soliditetsgrad i de 3 seneste disponible regnskabsår (afhængigt af, hvornår ansøger blev etableret eller startede sin virksomhed). Soliditetsgraden beregnes i procent som egenkapitalen divideret med de samlede aktiver.
Bemærk, at ansøger i forhold til angivelsen af soliditetsgraden også skal oplyse, hvilken egenkapital virksomheden har samt værdien af de samlede aktiver. Selve soliditetsgraden skal indsættes i feltet »Nøgletal« og beregningsgrundlaget (i form af egenkapitalen divideret med de samlede aktiver), skal indsættes i feltet »Beskrivelse«.
Ved sammenslutninger af ansøgere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen vedlægge et særskilt ESPD som omfatter ovennævnte erklæringer.
Hvis ansøger baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. enheder inden for samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal hver enkelt af disse enheder vedlægge et særskilt ESPD som omfatter ovennævnte erklæringer.
Ved anmodninger fra konsortier og anvendelse af underleverandører (som støttende enheder): Der vil ved vurderingen af den finansielle/økonomiske formåen ikke ske en matematisk beregning og sammenlægning af deltagernes økonomiske nøgletal med henblik på at beregne gennemsnitlige nøgletal for konsortiet eller hovedleverandøren/den støttende enhed i sin helhed.
Vurderingen af den økonomiske og finansielle formåen for et konsortium eller for en hovedleverandør med støttende enhed(er) vil derimod ske på basis af dels en vurdering af de enkelte deltageres forhold, dels samlet overordnet vurdering af konsortiets eller hovedleverandøren/den støttende enheds økonomiske og finansielle formåen i sin helhed.
Vær opmærksom på, at der vil blive krævet solidarisk hæftelse, dvs. at ansøgeren og den enhed denne baserer sig på skal hæfte solidarisk for kontraktens gennemførelse.
Ansøger skal som en del af sin anmodning om prækvalifikation aflevere et »fælleseuropæisk udbudsdokument« (også kaldet »ESPD«), hvori ansøger skal afgive følgende:
1. Forelæggelse af en liste over de betydeligste tilsvarende tjenesteydelser, forstået som tilsvarende kliniske it-systemer, ansøger har udført i løbet af de sidste 3 år, med angivelse af beskrivelse, beløb, tidspunkter samt den offentlige eller private modtager.
Der gøres særligt opmærksom på, at ansøger ved udfyldelsen af sine referencer i ESPD i feltet »Beskrivelse« skal sørge for, at beskrivelsen af de enkelte referencer er fyldig og fyldestgørende, således at ordregiver kan vurdere referencerne i forhold til, hvorvidt og i hvilket omfang de er udtryk for tilsvarende tjenesteydelser.
Hvis ansøger baserer sig på andre enheders faglige erfaringer vedrørende udførelsen af konkrete dele af tjenesteydelserne, SKAL de pågældende konkrete dele af tjenesteydelserne udføres af den enhed, som ansøgeren baserer sin ansøgning på, jf. udbudslovens § 144, stk. 3.
Ved sammenslutninger af ansøgere (konsortium) skal hver enkelt deltager i sammenslutningen vedlægge et særskilt ESPD som omfatter ovennævnte referencer.
Hvis ansøger baserer sig på andre enheders tekniske og faglige formåen (f.eks. underleverandører eller enheder inden for samme koncern, herunder moder-, søster- eller datterselskaber), skal hver enkelt af disse enheder vedlægge et særskilt ESPD som omfatter ovennævnte referencer.
Vær opmærksom på, at det vil blive krævet, at den enhed som stiller sine referencer til rådighed, faktisk udfører disse ydelser ved kontraktens gennemførelse.
Såfremt kontrakten tildeles en sammenslutning af økonomiske aktører (konsortium), skal deltagerne påtage sig solidarisk hæftelse for kontraktens/rammeaftalens gennemførelse og udpege en fælles befuldmægtiget blandt de solidarisk hæftende deltagere.
Såfremt kontrakten tildeles en ansøger der baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (jf. punkt III.1.2)), skal hver enkelt af disse enheder påtage sig solidarisk hæftelse for kontraktens/rammeaftalens gennemførelse, jf. Udbudslovens § 144, stk. 6.
Kontrakten/rammeaftalen indeholder særlige betingelser for kontraktens/rammeaftalens gennemførelse. Nærmere oplysninger fremgår af udbudsmaterialet.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Dette er en konkurrencepræget dialog, hvilket indebærer, at virksomheder, der ønsker at deltage i udbudsprocessen og dialogen, først skal anmode om prækvalifikation. Anmodning om prækvalifikation skal udarbejdes på baggrund af de i del III.1) angivne betingelser for deltagelse og skal indeholde de oplysninger, erklæringer mv., der efterspørges i pkt. III.1.1), III.1.2) og III.1.3). Oplysningerne afgives ved udfyldelse af ESPD via eESPD (xml-fil) — se udbudsmaterialet.
Fristen i punkt IV.2.2) er fristen for modtagelse af anmodning om prækvalifikation. Fristen for modtagelse af tilbud fastsættes i udbudsmaterialet.
Hver ansøger kan alene indsende én anmodning om prækvalifikation.
Anmodning skal uploades vi EU-Supply — link fremgår af pkt. I.3). Anmodning kan ikke afgives andetsteds. Indsæt link i browser — tryk »Igangværende udbud«, under »filtere« skrives i feltet »med nøgleord« ordet »beslutningsstøttesystem«, tryk herefter »søg«. Herefter kan det relevante udbud vælges, og ansøger kan herefter oprette sig og få adgang til udbuddets dokumenter.
For vejledning i afgivelse af anmodning om prækvalifikation henvises til dokumentet »Vejledning til afgivelse af anmodning om prækvalifikation«. Spørgsmål vedr. afgivelse af anmodning om prækvalifikation eller til udbudsmaterialet, kan fremsættes af alle ansøgere om prækvalifikation — se regulering i ovennævnte vejledning pkt. 2. Ansøgere/tilbudsgivere vil efter udbudslovens § 151, stk. 2 blive anmodet om at fremsende dokumentation for, at de ikke befinder sig i en udelukkelsesgrund, jf. nærmere »Vejledning til afgivelse af anmodning om prækvalifikation«, pkt. 8. Tilsvarende kan ordregiver anmode en ansøger eller tilbudsgiver om at supplere eller præcisere modtaget dokumentation. I så fald skal den efterspurgte dokumentation fremsendes inden en kortere tidsfrist der fastsættes af ordregiver. Manglende fremsendelse af efterspurgt dokumentation kan føre til udelukkelse af den pågældende ansøger eller tilbudsgiver fra udbudsprocedure.
Til pkt. II.2.6): Angivelsen af Kontraktens anslåede værdi i punkt II.2.6): Grundet anskaffelsens kompleksitet og tidsmæssige udstrækning samt uafklarede forhold, der først fastlægges i den konkurrenceprægede dialog, er det ikke muligt at kvalificere den forventede kontraktværdi, og det oplyste tal skal således ikke tages som udtryk for en nøjagtig forventet kontraktværdi.
Til punkt II.2.7): Den angivne varighed regnes fra Overtagelsesdagen, og forstås som Ordregivers forventning til varighed. Kontrakten indeholder uopsigelighedsperioder for både Ordregiver og Leverandør, men Kontrakten vil herudover indeholde vilkår, hvorefter varigheden kan være mere end 7 år, såfremt Kontrakten ikke opsiges af én af parterne.
Til punkt III.1): En ansøger eller tilbudsgiver vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, såfremt de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens §§ 135-136 og/eller de frivillige udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 137, stk. 1, nr. 2 finder anvendelse, medmindre udbudsloven giver mulighed for at undlade at udelukke ansøgeren/tilbudsgiveren (jf. herunder lovens § 138).
Til punkt III.2.3): Juridiske personer vil først i deres tilbud skulle angive navn og faglige kvalifikationer for de personer, der er ansvarlige for udførelsen af tjenesteydelserne. Dette skal således ikke angives i anmodningen om prækvalifikation.
Der kræves ingen særlig retlig form. Såfremt ordren tildeles en sammenslutning af økonomiske aktører, skal deltagerne påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget blandt de solidarisk hæftende deltagere.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405708
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse:https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
Klage skal være indgivet inden udløb af de klagefrister, der er fastsat i lov om Klagenævnet for Udbud.
De nugældende fristregler af relevans for dette udbud er følgende:
En virksomheds klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet prækvalificeret, jf. lovens § 7, stk. 1.
Øvrige klager skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, jf. lovens § 7, stk. 2, nr. 1.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse:http://www.kfst.dk