23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
Offentliggjort
07.07.2025
Udbudstype
Andre

Udbyder

Skatteforvaltningen

Udbud af implementering, drift, vedligeholdelse, support og videreudvikling af et sagsbehandlingssystem (Sagsportalen)


Skatteforvaltningen

440052-2025 - Konkurrencevilkår
Danmark – It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support – Udbud af implementering, drift, vedligeholdelse, support og videreudvikling af et sagsbehandlingssystem (Sagsportalen)
OJ S 127/2025 07/07/2025
Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Tjenesteydelser
1. Køber
1.1.
Køber
Officielt navn Skatteforvaltningen
Køberens retlige status Central regeringsmyndighed
Den ordregivende myndigheds aktivitet Økonomiske anliggender
2. Procedure
2.1.
Procedure
Titel Udbud af implementering, drift, vedligeholdelse, support og videreudvikling af et sagsbehandlingssystem (Sagsportalen)
Beskrivelse Skatteforvaltningen (SKTFV) anvender i dag et sagsbehandlingssystem (SKAT Ligning) til administration af SKTFV’s myndighedsopgaver, herunder digital behandling af skatte-, afgifts- og momskontrol for personer, selskaber og foreninger. Der behandles ca. 500.000 Sager årligt i nuværende SKAT Ligning og der sendes ca. 500.000 breve fra SKAT Ligning (digital og fysisk post) om året. Det nuværende system (SKAT Ligning) opfylder ikke længere SKTFV’s behov. Formålet med udbuddet er dermed at anskaffe og implementere et nyt sagsbehandlingssystem, som gradvist skal erstatte det nuværende system. Udfasningen sker løbende gennem en række projekter (P1-Pn), hvor brugernes sagsbehandling overgår til det nye system, og hvor første projekt, der er en del af Leverancen, omfatter brugergruppen Forskud (P1). Det nye system skal understøtte SKTFV’s behandling af sager samt opbevaring og struktureret dokumentation af sagsforløb. Systemet skal understøtte workflows, påmindelser, godkendelsesflows, tidsfriststyring og rollebaseret adgangskontrol. Endvidere skal systemet kunne håndtere stor mængde brevudsendelser (fysisk og digitalt) baseret på skabeloner med automatisk journalisering. Brugergrænsefladen skal være tilgængelig for både administrative brugere og sagsbehandlere. Systemet skal være skalerbart og kunne anvendes i forskellige organisatoriske kontekster. Systemet skal overholde non-funktionelle krav, herunder vedrørende performance, svartider, dataintegritet, sikkerhed, webtilgængelighed samt skalérbarhed ved øget belastning. Ledelsesrapportering skal også understøttes. Systemet skal derudover integreres med SKTFV’s eksisterende og øvrige relevante systemer. Det skal driftes på Leverandørens platform med høj stabilitet og opfyldelse af definerede servicemål. Desuden skal systemets arbejdsgange være konfigurerbare, så SKTFV’s selv kan tilpasse systemet efter overtagelse. Systemet skal understøtte ca. 3.000 Sagsbehandlere i SKTST og ca. 120 Sagsbehandlere i VURDST. Hertil kommer, at ca. 2.000 medarbejdere på tværs af de øvrige fagstyrelser i SKTFV. SKTFV har dertil nogle særlige funktionelle behov, som ligeledes skal understøttes af systemet, herunder visningsmoduler, håndtering af sagskomplekser, skabelonbaseret brevgenerering samt simulering og regulering af skattegrundlag i SKTFV’s andre systemer - se bilag Bilag 5.a.i for mere detaljeret beskrivelse. Systemet skal driftes på Leverandørens platform. Driftsplatformen skal etableres som en del af Leverancen og skal kunne udvides i takt med implementering af efterfølgende projekter (Konfigurationsprojekter, jf. Bilag 5.a.). Udbuddet omfatter dermed følgende ydelser, jf. Kontrakten: • Leverancen: Levering, implementering og etablering af systemet (applikation og platform) samt opsætning og konfigurering af brugergruppen Forskud (P1), inkl. etablering af udvalgte integrationer til andre fagsystemer, bl.a. integrationer til centrale systemer såsom CSR-L (SLUT), DIAS, MitID, Digital Post og Kundens brevfordeler. • Løbende ydelser: Drift, support og vedligeholdelse af systemet (applikation og platform). • Bestillingsydelser: Videreudvikling, konsulentbistand og konfigurationsprojekter til øvrige brugergrupper (Pn), herunder yderligere integrationer til relevante fagsystemer. • Tværgående ydelser
Identifikator for proceduren a17f3701-a977-45d7-a600-ef8b204362a6
Intern ID Udbud af Sagsportalen
Udbudsprocedure Udbud med forhandling/indkaldelse af tilbud med forudgående offentliggørelse
Proceduren er en hasteprocedure nej
2.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  72130000   Konsulentvirksomhed vedrørende planlægning af databehandlingsanlæg, 72150000   Konsulentvirksomhed vedrørende edb-revision og maskinel, 72200000   Programmering af software og konsulentvirksomhed, 72210000   Programmeringsservice i forbindelse med programmelpakker, 72212000   Programmeringsservice i forbindelse med applikationsprogrammel, 72220000   Konsulentvirksomhed i forbindelse med systemer og teknik, 72300000   Datatjenester, 72590000   Professionel servicevirksomhed i forbindelse med edb, 72600000   Support- og konsulentvirksomhed i forbindelse med edb
2.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Osvald Helmuths Vej 4    
By Frederiksberg
Postnummer 2000
Landsdel (NUTS) Byen København   ( DK011 )
Land Danmark
2.1.3.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 152 000 000,00   DKK
2.1.4.
Generelle oplysninger
Yderligere oplysninger Udbudslovens § 134 a finder anvendelse på nærværende udbudsprocedure. Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem. For at få adgang til udbudsmaterialet, skal Ansøger være registreret eller registrere sig som bruger. Såfremt ansøgningen indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være den gældende. Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem. Spørgsmål skal stilles senest den 30.juli kl.12.00. Spørgsmål stillet efter denne dato vil blive besvaret, såfremt de er modtaget så betids, at ordregiver kan nå at fremskaffe de nødvendige oplysninger og meddele svarene senest seks dage inden ansøgningsfristens udløb. Spørgsmål, der modtages senere end seks dage før fristens udløb, kan ikke forventes besvaret, medmindre fristen samtidig udskydes. Interesserede bedes holde sig orienteret via det elektroniske udbudssystem. Ordregiver kan anmode ansøger eller tilbudsgiver om yderligere oplysninger iht. Udbudslovens § 159, Stk. 5: Ordregiveren kan under overholdelse af principperne i § 2 anmode ansøgeren eller tilbudsgiveren om at supplere, præcisere eller fuldstændiggøre ansøgningen eller tilbuddet ved at indsende relevante oplysninger eller dokumentation inden for en passende frist, hvis de oplysninger eller dokumenter, som ansøgere eller tilbudsgivere har indsendt i forbindelse med en ansøgning eller tilbud, er ufuldstændige eller fejlbehæftede, eller når der mangler specifikke dokumenter. Anmodningen må ikke føre til, at ansøgeren eller tilbudsgiveren fremsætter en ny ansøgning eller et nyt tilbud. Ordregiver afholder ikke forhandlinger i successive faser. Ansøger skal som sin ansøgning indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, nævnte forhold. Det er ikke nødvendigt for Ansøger at underskrive sit ESPD-dokument. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt Ansøger er en sammenslutning af virksomheder, skal hver deltagers ESPD-dokument være underskrevet af den pågældende deltager. Det er ikke nødvendigt for den ledende Ansøger, der indgiver ansøgningen, at underskrive sit ESPD-dokument. Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på, og ESPD-dokumentet skal være underskrevet af den støttende enhed. Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens §§ 151-152, jf. § 153. Som alternativ til den dokumentation, der er nævnt i udbudslovens §§ 153-155, 157 og 158 kan ansøger og tilbudsgiver forelægge ordregiver et certifikat for optagelse på en officiel liste over godkendte økonomiske aktører, jf. § 156, som er udstedt af den kompetente myndighed. Ordregiver kan kun acceptere certifikat for optagelse på en officiel liste fra ansøgere og tilbudsgivere, der er etableret i det land, som fører den officielle liste. Ordregiver vil udvælge det anførte antal ansøgere i henhold til udvælgelseskriterierne anført i nærværende udbudsbekendtgørelse, medmindre der ikke modtages mere end dette antal konditionsmæssige ansøgninger Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). Ordregiver forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at kræve dokumentation for, at de økonomiske aktører ikke er omfattet af forbuddet, f.eks. ved at kræve en erklæring herom og/eller dokumentation for aktørernes og disses eventuelle underleverandørers etableringssted og ejerforhold. Efter investeringsscreeningsloven (https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/1256) skal økonomiske aktører, i) som er hjemmehørende uden for EU eller EFTA, eller ii) som er under kontrol af eller underlagt betydelig indflydelse som defineret i loven fra en virksomhed hjemmehørende eller en statsborger fra et land uden for EU eller EFTA, ansøge Erhvervsstyrelsen om tilladelse til at indgå en ”særlig økonomisk aftale” inden for en særligt følsom sektor eller aktivitet. Ordregiver vurderer, at indgåelse af kontrakten kan være omfattet af krav om tilladelse. Tilbudsgiver bør afklare, om dennes aftaleindgåelse vil være omfattet af et sådant krav. Se nærmere herom på https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-aktiviteter-omfattet-af-investeringsscreeningsloven.”
Retsgrundlag
Direktiv 2014/24/EU
2.1.6.
Udelukkelsesgrunde
En situation, der svarer til konkurs i henhold til national ret Udbudslovens § 137, stk. 1. nr. 2 Ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende.
Konkurs Udbudslovens § 137, stk. 1. nr. 2 Ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende.
Korruption Udbudslovens §135, stk.1, nr.2: bestikkelse som defineret i artikel 3 i konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, som involverer tjenestemænd ved De Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater, og artikel 2, stk. 1, i Rådets rammeafgørelse 2003/568/RIA af 22. juli 2003 om bekæmpelse af bestikkelse i den private sektor (EU-Tidende 2003, nr. L 192, side 54) og bestikkelse som defineret i den nationale ret i ansøgerens eller tilbudsgiverens medlemsstat eller hjemland eller i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret
Tvangsakkord uden for konkurs Udbudslovens § 137, stk. 1. nr. 2 Ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende.
Deltagelse i en kriminel organisation Udbudslovens §135, stk.1, nr.1: Handlinger begået som led i en kriminel organisation som defineret i artikel 2 i Rådets rammeafgørelse 2008/841/RIA af 24. oktober 2008 (EU-Tidende 2008, nr. L 300, side 42)
Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme Udbudslovens §135, stk.1, nr.5: Hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme som defineret i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/60/EF af 26. oktober 2005 om forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme (EU-Tidende 2005, nr. L 309, side 15) eller
Svig Udbudslovens §135, stk.1, nr.3: Svig som omhandlet i artikel 1 i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser
Børnearbejde og andre former for menneskehandel Udbudslovens §135, stk.1, nr.6: overtrædelse af straffelovens § 262 a eller, for så vidt angår en dom fra et andet land angående børnearbejde og andre former for menneskehandel som defineret i artikel 2 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/36/EU af 5. april 2011 om forebyggelse og bekæmpelse af menneskehandel og beskyttelse af ofrene herfor, og om erstatning af Rådets rammeafgørelse 2002/629/RIA (EU-Tidende 2011, nr. L 101, side 1)
Insolvens Udbudslovens § 137, stk. 1. nr. 2 Ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende.
Aktiver, der administreres af en kurator Udbudslovens § 137, stk. 1. nr. 2 Ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende.
Rent nationale udelukkelsesgrunde Udbudslovens § 137, stk. 1. nr. 6 Ansøgeren eller tilbudsgiveren har ubetalt forfalden gæld på under 100.000 kr. til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivning i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret
Skyldig i alvorlige forsømmelser i forbindelse med udøvelsen af erhvervet Udbudslovens §136, stk.1 nr.4: Ansøgeren eller tilbudsgiveren i forbindelse med udøvelsen af sit erhverv har begået alvorlige forsømmelser, der sår tvivl om ansøgerens eller tilbudsgiverens integritet
Betaling af socialsikringsbidrag Udbudslovens §135, stk.3: Ordregiveren skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver, der har ubetalt forfalden gæld på 100.000 kr. eller derover til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret.
Erhvervsvirksomheden er indstillet Udbudslovens § 137, stk. 1. nr. 2 Ansøgeren eller tilbudsgiveren er erklæret konkurs eller er under insolvens- eller likvidationsbehandling, hvis dennes aktiver administreres af en kurator eller af retten, hvis denne er under tvangsakkord, hvis dennes erhvervsvirksomhed er blevet indstillet eller denne befinder sig i en lignende situation i henhold til en tilsvarende procedure, der er fastsat i national lovgivning, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er hjemhørende.
Betaling af skatter og afgifter Udbudslovens §135, stk.3: Ordregiveren skal udelukke en ansøger eller en tilbudsgiver, der har ubetalt forfalden gæld på 100.000 kr. eller derover til offentlige myndigheder vedrørende skatter, afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger i henhold til dansk lovgivning eller lovgivningen i det land, hvor ansøgeren eller tilbudsgiveren er etableret.
Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet Udbudslovens §135, stk.1, nr.4: Terrorhandlinger eller strafbare handlinger med forbindelse til terroraktivitet som defineret i henholdsvis artikel 1, 3 og 4 i Rådets rammeafgørelse 2002/475/RIA af 13. juni 2002 om bekæmpelse af terrorisme (EU-Tidende 2002, nr. L 164, side 3) som ændret ved Rådets rammeafgørelse 2008/919/RIA af 28. november 2008 om ændring af rammeafgørelse 2002/475/RIA om bekæmpelse af terrorisme (EU-Tidende 2008, nr. L 330, side 21)
5. Delkontrakt
5.1.
Delkontrakt LOT-0000
Titel Udbud af Sagsportalen - etablering, drift, support, vedligeholdelse og videreudvikling
Beskrivelse Skatteforvaltningen (SKTFV) anvender i dag et sagsbehandlingssystem (SKAT Ligning) til administration af SKTFV’s myndighedsopgaver, herunder digital behandling af skatte-, afgifts- og momskontrol for personer, selskaber og foreninger. Der behandles ca. 500.000 Sager årligt i nuværende SKAT Ligning og der sendes ca. 500.000 breve fra SKAT Ligning (digital og fysisk post) om året. Det nuværende system (SKAT Ligning) opfylder ikke længere SKTFV’s behov. Formålet med udbuddet er dermed at anskaffe og implementere et nyt sagsbehandlingssystem, som gradvist skal erstatte det nuværende system. Udfasningen sker løbende gennem en række projekter (P1-Pn), hvor brugernes sagsbehandling overgår til det nye system, og hvor første projekt, der er en del af Leverancen, omfatter brugergruppen Forskud (P1). Det nye system skal understøtte SKTFV’s behandling af sager samt opbevaring og struktureret dokumentation af sagsforløb. Systemet skal understøtte workflows, påmindelser, godkendelsesflows, tidsfriststyring og rollebaseret adgangskontrol. Endvidere skal systemet kunne håndtere stor mængde brevudsendelser (fysisk og digitalt) baseret på skabeloner med automatisk journalisering. Brugergrænsefladen skal være tilgængelig for både administrative brugere og sagsbehandlere. Systemet skal være skalerbart og kunne anvendes i forskellige organisatoriske kontekster. Systemet skal overholde non-funktionelle krav, herunder vedrørende performance, svartider, dataintegritet, sikkerhed, webtilgængelighed samt skalérbarhed ved øget belastning. Ledelsesrapportering skal også understøttes. Systemet skal derudover integreres med SKTFV’s eksisterende og øvrige relevante systemer. Det skal driftes på Leverandørens platform med høj stabilitet og opfyldelse af definerede servicemål. Desuden skal systemets arbejdsgange være konfigurerbare, så SKTFV’s selv kan tilpasse systemet efter overtagelse. Systemet skal understøtte ca. 3.000 Sagsbehandlere i SKTST og ca. 120 Sagsbehandlere i VURDST. Hertil kommer, at ca. 2.000 medarbejdere på tværs af de øvrige fagstyrelser i SKTFV. SKTFV har dertil nogle særlige funktionelle behov, som ligeledes skal understøttes af systemet, herunder visningsmoduler, håndtering af sagskomplekser, skabelonbaseret brevgenerering samt simulering og regulering af skattegrundlag i SKTFV’s andre systemer - se bilag Bilag 5.a.i for mere detaljeret beskrivelse. Systemet skal driftes på Leverandørens platform. Driftsplatformen skal etableres som en del af Leverancen og skal kunne udvides i takt med implementering af efterfølgende projekter (Konfigurationsprojekter, jf. Bilag 5.a.). Udbuddet omfatter dermed følgende ydelser, jf. Kontrakten: • Leverancen: Levering, implementering og etablering af systemet (applikation og platform) samt opsætning og konfigurering af brugergruppen Forskud (P1), inkl. etablering af udvalgte integrationer til andre fagsystemer, bl.a. integrationer til centrale systemer såsom CSR-L (SLUT), DIAS, MitID, Digital Post og Kundens brevfordeler. • Løbende ydelser: Drift, support og vedligeholdelse af systemet (applikation og platform). • Bestillingsydelser: Videreudvikling, konsulentbistand og konfigurationsprojekter til øvrige brugergrupper (Pn), herunder yderligere integrationer til relevante fagsystemer. • Tværgående ydelser
Intern ID Udbud af Sagsportalen
5.1.1.
Formål
Kontraktens hovedformål Tjenesteydelser
Primær klassifikation   ( cpv ):  72000000   It-tjenester: rådgivning, programmeludvikling, internet og support
Supplerende klassifikation   ( cpv ):  72130000   Konsulentvirksomhed vedrørende planlægning af databehandlingsanlæg, 72150000   Konsulentvirksomhed vedrørende edb-revision og maskinel, 72200000   Programmering af software og konsulentvirksomhed, 72210000   Programmeringsservice i forbindelse med programmelpakker, 72212000   Programmeringsservice i forbindelse med applikationsprogrammel, 72220000   Konsulentvirksomhed i forbindelse med systemer og teknik, 72300000   Datatjenester, 72590000   Professionel servicevirksomhed i forbindelse med edb, 72600000   Support- og konsulentvirksomhed i forbindelse med edb
5.1.2.
Udførelsessted
Postadresse Osvald Helmuths Vej 4    
By Frederiksberg
Postnummer 2000
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
5.1.3.
Anslået varighed
Varighed 14   År
5.1.5.
Værdi
Anslået værdi eksklusiv moms 152 000 000,00   DKK
5.1.6.
Generelle oplysninger
Reserveret deltagelse Deltagelse uden forbehold.
Indkøbsprojekt, der ikke finansieres med EU-midler
Udbuddet er omfattet af aftalen om offentlige udbud (GPA) ja
Yderligere oplysninger Udbudslovens § 134 a finder anvendelse på nærværende udbudsprocedure. Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via ordregivers anvendte elektroniske udbudssystem. For at få adgang til udbudsmaterialet, skal Ansøger være registreret eller registrere sig som bruger. Såfremt ansøgningen indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være den gældende. Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem. Spørgsmål skal stilles senest den 30.juli kl.12.00. Spørgsmål stillet efter denne dato vil blive besvaret, såfremt de er modtaget så betids, at ordregiver kan nå at fremskaffe de nødvendige oplysninger og meddele svarene senest seks dage inden ansøgningsfristens udløb. Spørgsmål, der modtages senere end seks dage før fristens udløb, kan ikke forventes besvaret, medmindre fristen samtidig udskydes. Interesserede bedes holde sig orienteret via det elektroniske udbudssystem. Ordregiver kan anmode ansøger eller tilbudsgiver om yderligere oplysninger iht. Udbudslovens § 159, Stk. 5: Ordregiveren kan under overholdelse af principperne i § 2 anmode ansøgeren eller tilbudsgiveren om at supplere, præcisere eller fuldstændiggøre ansøgningen eller tilbuddet ved at indsende relevante oplysninger eller dokumentation inden for en passende frist, hvis de oplysninger eller dokumenter, som ansøgere eller tilbudsgivere har indsendt i forbindelse med en ansøgning eller tilbud, er ufuldstændige eller fejlbehæftede, eller når der mangler specifikke dokumenter. Anmodningen må ikke føre til, at ansøgeren eller tilbudsgiveren fremsætter en ny ansøgning eller et nyt tilbud. Ordregiver afholder ikke forhandlinger i successive faser. Ansøger skal som sin ansøgning indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, nævnte forhold. Det er ikke nødvendigt for Ansøger at underskrive sit ESPD-dokument. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt Ansøger er en sammenslutning af virksomheder, skal hver deltagers ESPD-dokument være underskrevet af den pågældende deltager. Det er ikke nødvendigt for den ledende Ansøger, der indgiver ansøgningen, at underskrive sit ESPD-dokument. Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på, og ESPD-dokumentet skal være underskrevet af den støttende enhed. Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger, der er afgivet i ESPD i henhold til udbudslovens §§ 151-152, jf. § 153. Som alternativ til den dokumentation, der er nævnt i udbudslovens §§ 153-155, 157 og 158 kan ansøger og tilbudsgiver forelægge ordregiver et certifikat for optagelse på en officiel liste over godkendte økonomiske aktører, jf. § 156, som er udstedt af den kompetente myndighed. Ordregiver kan kun acceptere certifikat for optagelse på en officiel liste fra ansøgere og tilbudsgivere, der er etableret i det land, som fører den officielle liste. Ordregiver vil udvælge det anførte antal ansøgere i henhold til udvælgelseskriterierne anført i nærværende udbudsbekendtgørelse, medmindre der ikke modtages mere end dette antal konditionsmæssige ansøgninger Opmærksomheden henledes på, at udbuddet er omfattet af artikel 5k i forordning (EU) nr. 833/2014 med senere ændringer. Bestemmelsen indeholder et forbud mod at tildele kontrakter til russiske virksomheder og russisk kontrollerede virksomheder mv. (se nærmere artikel 5k, stk. 1, for den præcise afgrænsning af de aktører, der er omfattet af forbuddet). Ordregiver forbeholder sig retten til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at kræve dokumentation for, at de økonomiske aktører ikke er omfattet af forbuddet, f.eks. ved at kræve en erklæring herom og/eller dokumentation for aktørernes og disses eventuelle underleverandørers etableringssted og ejerforhold. Efter investeringsscreeningsloven (https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2023/1256) skal økonomiske aktører, i) som er hjemmehørende uden for EU eller EFTA, eller ii) som er under kontrol af eller underlagt betydelig indflydelse som defineret i loven fra en virksomhed hjemmehørende eller en statsborger fra et land uden for EU eller EFTA, ansøge Erhvervsstyrelsen om tilladelse til at indgå en ”særlig økonomisk aftale” inden for en særligt følsom sektor eller aktivitet. Ordregiver vurderer, at indgåelse af kontrakten kan være omfattet af krav om tilladelse. Tilbudsgiver bør afklare, om dennes aftaleindgåelse vil være omfattet af et sådant krav. Se nærmere herom på https://erhvervsstyrelsen.dk/vejledning-aktiviteter-omfattet-af-investeringsscreeningsloven.”
5.1.9.
Udvælgelseskriterier
Kriterium
Type Økonomisk og finansiel formåen
Navn Omsætning
Beskrivelse Minimumskrav: En omsætning på minimum 80 mio. DKK i hvert af de 3 seneste disponible regnskabsår Baserer ansøgeren sig på andre enheders formåen, beregnes omsætningen som ansøgerens og disse andre enheders samlede omsætning i hvert af de 3 seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes omsætningen som virksomhedernes samlede omsætningen i hvert af de 3 seneste disponible regnskabsår. Oplysningerne angives i ESPD afsnit IV.B. Baserer ansøger sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen i relation til opfyldelse af minimumskrav til egnethed, jf. ovenfor, kræver ordregiver, at ansøger og de pågældende enheder hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse. Ansøger skal fremlægge Bilag G - Støtterklæring for, at ansøger og de pågældende enheder hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse. ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder minimumskrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet. Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte. Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet: Erklæring om virksomhedens omsætning i de 3 seneste disponible årsrapporter /årsregnskaber, afhængig af hvornår virksomheden blev etableret eller startede sin virksomhed, hvis tallene for virksomhedens omsætning foreligger. Ved en sammenslutning af virksomheder (konsortium) skal oplysningerne i de 3 seneste disponible årsrapporter/årsregnskaber afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder. Kan førnævnte oplysninger tilgås via offentligt tilgængelige elektroniske registre, f.eks. CVR.dk, kan ansøger opfylde sin dokumentationspligt ved at henvise hertil.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt

Kriterium
Type Egnethed til at udøve det pågældende erhverv
Anvendelse af dette kriterium Ikke anvendt

Kriterium
Type Teknisk og faglig formåen
Navn Teknisk og faglig formåen
Beskrivelse Ansøger skal indgive ESPD med angivelse af følgende oplysninger: En liste over de 3 betydeligste sammenlignelige referencer, som ansøger har udført i løbet af de sidste 5 år inden ansøgningsfristen. Hver reference må ikke indeholde mere end 7.200 anslag (antal tegn med mellemrum). Hvis en reference indeholder mere end 7.200 anslag, vil alene de første 7.200 anslag blive taget i betragtning. Kun referencer, der vedrører ydelser, som er udført på ansøgningstidspunktet, vil blive tillagt betydning ved vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer. Hvis der er tale om en igangværende opgave, er det således alene den del af ydelser, der allerede er udført på ansøgningstidspunktet, som vil indgå i vurderingen af referencen. Det skal fremgå af referencen, hvilke af de omhandlede ydelser der er udført inden for 5-årsperioden, såfremt kontraktperioden starter tidligere. Det skal ligeledes fremgå, om ydelserne leveret inden for 5-årsperioden er igangværende og endnu ikke afsluttet. Hver reference bedes indeholde en kort beskrivelse af den udførte leverance. Beskrivelsen af leverancen bør indeholde en klar beskrivelse af, hvilke ydelser, leverancen vedrørte, samt ansøgers rolle(r) i udførelsen af leverancen. Endvidere bedes referencen indeholde den økonomiske værdi af leverancen (beløb), dato for leverancen samt navn på kunden (modtager). Ved angivelse af dato for leverancen bedes ansøger angive datoen for leverancens påbegyndelse og afslutning. Er dette ikke muligt, f.eks. fordi opgaverne er udført løbende i henhold til en rammeaftale, bedes ansøger i beskrivelsen af leverancen angive, hvordan datoen er angivet. Der kan maksimalt angives 3 referencer, uanset om ansøger er en enkelt virksomhed, om ansøger baserer sig på andre enheders tekniske formåen, eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium). Såfremt der angives mere end 3 referencer, vil der alene blive lagt vægt på de 3 nyeste referencer. Referencer herudover vil blive set bort fra. Såfremt det ikke kan afgøres, hvilke referencer, der er de nyeste 3 referencer, vil referencerne blive udvalgt ved lodtrækning. Baserer ansøger sig på andre enheders faglige erfaringer vedrørende udførelsen af konkrete dele af ydelserne, som kontrakten omfatter, skal de konkrete dele af ydelserne under kontrakten udføres af den enhed, som ansøger baserer sig på. Dog forbeholder ordregiver sig ret til at kontakte ansøger eller den i referencen angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne om referencen, herunder de for referencen angivne tidspunkter. Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter en vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante referencer i forhold til følgende hovedydelser indenfor levering af sagsbehandlingssystemer, der understøtter aftalens genstand: - Systemunderstøttelse for et stort antal brugere, der udfører komplekse sagsbehandlingsprocesser, hvori der indgår sagsoprettelse og struktureret oplysning af sager, indkaldelse af materiale fra eksterne parter, automatiseret kommunikationshåndtering samt godkendelsesprocesser og journalisering/afslutning af sager. - Teknisk integration til eksterne fagspecifikke systemer og centrale offentlige løsninger (f.eks. Mit-id, Digital Post), herunder anvendelse af data fra sådanne eksterne systemer. Relevansvurderingen foretages ud fra, i hvor høj grad referencerne tilsammen dokumenterer erfaring med levering af ydelser, der er sammenlignelige med de nævnte hovedydelser I vurderingen af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de mest relevante leverancer, vil ordregiver tildele ansøgerne point på en skala fra 1-5 for hver hovedydelse baseret på, i hvor høj grad referencerne tilsammen dokumenterer relevant erfaring med at levere hovedydelserne. På den baggrund tildeles ansøgeren en samlet karakter, der beregnes som gennemsnittet af point tildelt for hvert af de to hovedydelser.
Anvendelse af dette kriterium Anvendt
Kriteriet vil blive anvendt til at udvælge de ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren
Oplysninger om den anden fase i en procedure, der afvikles i to faser
Mindsteantallet af ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 3
Det højeste antal ansøgere, som skal opfordres til at deltage i anden fase af proceduren 3
Proceduren afvikles i successive faser. I hver fase kan nogle ansøgere blive
Køberen forbeholder sig retten til at tildele kontrakten på grundlag af de indledende tilbud uden yderligere forhandlinger
5.1.10.
Tildelingskriterier
Kriterium
TypePris
Navn Pris
Beskrivelse Bedømt på grundlag af den samlede evalueringstekniske pris.
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 30,00
Kriterium
TypeKvalitet
Navn Kvalitet
Beskrivelse Underkriteriet "Kvalitet" har nedenstående delkriterier: a) Systemunderstøttelse af forretningsprocesser (40 %), b) Systemunderstøttelse af non-funktionelle områder (30 %), og c) Leveringssikkerhed (30 %)
Kategori for tildelingskriteriet vægtVægtning (procentdel, præcis)
Tildelingskriterium talværdi 70,00
5.1.11.
Udbudsdokumenter
5.1.12.
Udbudsvilkår
Vilkår for indgivelse
Elektronisk indgivelse Påkrævet
Sprog, som tilbud og ansøgninger om deltagelse kan indgives på dansk
Elektronisk katalog Ikke tilladt
Frist for modtagelse af anmodninger om deltagelse 12/08/2025   10:00:00 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Betingelser for kontraktens udførelse
Udførelsen af kontrakten skal ske inden for rammerne af programmer for beskyttet beskæftigelse Nej
Vilkår relateret til kontraktens udførelse I kontrakten er hensyn til samfundsansvar, som formuleret i de konventioner, der ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, inddraget i relevant omfang. Der er desuden stillet kontraktkrav i henhold til ILO-konvention 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter og cirkulære nr. 9471 af 30. juni 2014. Kontrakten omfatter sociale klausuler om anvendelse af personer under oplæring. Kontrakten stiller krav om overholdelse af persondatalovgivningen. Miljø- og klimahensyn er inddraget gennem ordregivers krav til driften. Disse krav er udarbejdet i overensstemmelse med DIGST's anbefalinger der er baseret på EU’s GPP-kriterier (Green Public Procurement). Såfremt kontrakten tildeles en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget.
Elektronisk fakturering Påkrævet
Der vil blive anvendt elektronisk bestilling nej
Der vil blive anvendt elektronisk betaling ja
5.1.15.
Teknikker
Rammeaftale
Ingen rammeaftale
Oplysninger om det dynamiske indkøbssystem
Intet dynamisk indkøbssystem
Elektronisk auktion nej
5.1.16.
Yderligere oplysninger, mægling og gennemgang
Organisation med ansvar for klager Klagenævnet for Udbud
Oplysninger om klagefrister : Klageprocedure (dansk)I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud (lov nr. 492 af 12. maj 2010 med senere ændringer), skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister:Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4. 4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er nh@naevneneshus.dk.Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/.
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren Skatteforvaltningen
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline Skatteforvaltningen
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse Skatteforvaltningen
TED eSender Mercell Holding ASA
8. Organisationer
8.1.
ORG-0001
Officielt navn Skatteforvaltningen
Registreringsnummer 19552101
Afdeling Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
Postadresse Osvald Helmuths Vej 4
By Frederiksberg
Postnummer 2000
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
Enhed Ismar Pervan
Telefon +45 72371812
Internetadresse https://ufst.dk/
Denne organisations roller
Køber
Organisation, der leverer supplerende oplysninger om udbudsproceduren
Organisation, der sikrer adgang til udbudsdokumenterne offline
Organisation, der modtager ansøgninger om deltagelse
8.1.
ORG-0002
Officielt navn Klagenævnet for Udbud
Registreringsnummer 37795526
Postadresse Nævnenes Hus, Toldboden 2
By Viborg
Postnummer 8800
Landsdel (NUTS) Østjylland  ( DK042 )
Land Danmark
Telefon +45 35291095
Denne organisations roller
Organisation med ansvar for klager
8.1.
ORG-0003
Officielt navn Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Registreringsnummer 10294819
Postadresse Carl Jacobsens Vej 35
By Valby
Postnummer 2500
Landsdel (NUTS) Byen København  ( DK011 )
Land Danmark
E-mail kfst@kfst.dk
Telefon +45 41715000
Internetadresse http://www.kfst.dk
Denne organisations roller
Organisation, der leverer yderligere oplysninger om klageprocedurerne
8.1.
ORG-0004
Officielt navn Mercell Holding ASA
Registreringsnummer 980921565
Postadresse Askekroken 11
By Oslo
Postnummer 0277
Landsdel (NUTS) Oslo  ( NO081 )
Land Norge
Enhed eSender
Telefon +47 21018800
Fax +47 21018801
Internetadresse http://mercell.com/
Denne organisations roller
TED eSender
Oplysninger om bekendtgørelsen
Bekendtgørelsens ID f145ef5b-1968-45db-8eae-7b4057466217   -   01
Formulartype Konkurrencevilkår
Bekendtgørelsestype Udbuds- eller koncessionsbekendtgørelse – standardordningen
Bekendtgørelsesundertype 16
Afsendelsesdato for bekendtgørelsen 03/07/2025   12:40:33 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Dato for afsendelse af bekendtgørelsen (eSender) 03/07/2025   13:30:52 (UTC) vesteuropæisk tid, GMT
Bekendtgørelsens officielle sprog dansk
Bekendtgørelsesnummer 440052-2025
EUT-S-nummer 127/2025
Offentliggørelsesdato 07/07/2025

Send til en kollega

0.047