Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=188308&B=KOMBIT
Udbyder
Kombit A/S
Vindere
Udbud vedr. it-løsning til understøttelse af valghandlingen
(15.02.2018)
CSC Scandihealth A/S
P.O. Pedersens Vej 2
8200 Århus N
Udbud vedr. kontrakt om udvikling, drift, vedligeholdelse og videreudvikling af det nye valgsystem
Kombit A/S
Udbudsbekendtgørelse
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende myndighed
2452452345
Halfdansgade 8
København S
2300
Danmark
Kontaktperson: Morten Hass
Telefon: +45 33349400
E-mail: mss@kombit.dk
NUTS-kode: DK
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.kombit.dk/valg
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/128748
Del II: Genstand
Udbud vedr. kontrakt om udvikling, drift, vedligeholdelse og videreudvikling af det nye valgsystem.
Formålet med Kontrakten er at sikre, at kommunerne får et nyt valgsystem, der skal forbedre og konkurrenceudsætte it-understøttelsen på valgområdet, og derved frigøre kommunerne og de øvrige myndigheder på valgområdet fra KMDs monopol.
KOMBIT har som indkøbscentral, på vegne af de 98 kommuner og de 5 regioner, fået til opgave at indkøbe og få udviklet det nye System og skal efterfølgende styre it-leverandørens opgaver med drift, forvaltning og videreudvikling.
Systemet skal i en årrække fremover it-understøtte kommunernes, regionernes, Økonomi- og Indenrigsministeriets, Statsforvaltningens og Bornholms Regionskommunes samt Danmarks Statistiks opgaver på valgområdet. Systemet skal derfor have en arkitektur, så det er enkelt at videreudvikle Systemet til at understøtte nye valgarter eller opgaver på valgområdet.
For nærmere beskrivelse henvises til punkt II.2.4).
København S.
Nærværende udbud af det nye valgsystem omfatter følgende overordnede ydelser:
— Udvikling af et nyt valgsystem
— Etablering af driftsmiljø
— Uddannelse og implementering
— Drift, support og vedligehold
— Videreudvikling.
Systemet skal i en årrække fremover it-understøtte kommunernes, regionernes, Økonomi- og Indenrigsministeriets, Statsforvaltningens og Bornholms Regionskommunes samt Danmarks Statistiks opgaver på valgområdet. Systemet skal derfor have en arkitektur, så det er enkelt at videreudvikle Systemet til at understøtte nye valgarter eller opgaver på valgområdet.
I første version skal systemet understøtte den samlede valgproces for de 5 valgarter Folketingsvalg (FV), regionsrådsvalg (RV), Kommunalbestyrelsesvalg (KV), Europa-Parlamentsvalg (EV) og Folkeafstemninger (FA).
Valgprocessen og dermed systemet afvikles iht. lov om valg til Folketinget (folketingsvalgloven), lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet (Europa-Parlamentsvalgloven), lov om kommunale og regionale valg (den kommunale og regionale valglov), Folkeafstemninger er desuden reguleret i folketingsvalglovens kapitel 12, der særligt handler om folkeafstemninger.
Systemets funktionalitet forudsætter integrationer til flere omgivende systemer, herunder bl.a. til printleverandør af valgkort, til kommunernes bogtrykkere af stemmesedler, til medier og andre aftagere af valgresultater, til CPR, DAR/DAGI, Digital Post, NemSMS, fælleskommunale støttesystemer samt Statens Arkiver.
Systemet skal designes i henhold til principperne i den fælles kommunale rammearkitektur. Da systemet indeholder personfølsomme data, og da systemets driftsikkerhed og kvalitet er kritisk i perioder omkring stemmeafgivningen, skal ansøgeren være opmærksom på, at systemet skal leve op til høje standarder for sikkerhed.
Udover driften af Systemet, skal Leverandøren i forvaltningsfasen også udføre en række administrative opgaver i under og omkring et valg, herunder bl.a. klargøring af Systemet og dets snitflader til valgafvikling, administration af valgets stamoplysninger validering af valgkortskabeloner og valgkort, samt samarbejde med print- og distributionsleverandør op til valget.
Ansøger skal være opmærksom på, at driftskontrakten indeholder en tredeling af driftsopgaverne i hen-holdsvis Infrastrukturdrift, Applikationsdrift og Applikationsvedligehold. Opdelingen er et led i Kombits driftsstrategi og skal sikre, at Kombit i kontraktperioden eventuelt kan opsige dele af driftsleverancen.
Kombit har valgt ikke at opdele kontrakten i flere delkontrakter. Baggrunden herfor er, at det er fundet hensigtsmæssigt, at den leverandør, som leverer systemet, også efterfølgende driftsafvikler og vedligeholder systemet, fordi den pågældende leverandør har betydeligt større indsigt i den udviklede løsning, og formodes at kunne skabe en bedre IT-sikkerhed omkring dette samfundskritiske system. Derudover forventes der et tæt samarbejde mellem leverandør og Kombit, og en opdeling i flere delkontrakter vil skabe en væsentlig større risiko i forhold til ansvarsfordelingen mellem leverandørerne. Endvidere taler økonomiske hensyn for en samlet kontrakt, da der forventes at være besparelser ved selve udbudsprocessen samt ved den efterfølgende kontraktstyring.
Kontrakten indeholder en option på at storage og produktionsmiljøet skal opbevares i Danmark.
Kombit opfordrer virksomheder, som ikke har erfaring og/eller kapacitet på alle områder dækket af kontrakten til at indgå samarbejde med 3. part.
3 gange med maks. 2 år pr. forlængelse.
Der henvises til udbudsbetingelserne.
Kontrakten indeholder kvalitative optioner samt optioner på forlængelse af kontrakten. Optioner på forlængelse af kontrakten fremgår af punkt II.2.7), og de kvalitative optioner fremgår af udbudsmaterialet.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøger skal udfylde et ESPD, som kan findes i EU-Supply. Hvis ansøger er en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium), skal hver deltager i konsortiet udfylde et ESPD. Der henvises i øvrigt til udbudsbetingelserne.
Fremgår af udbudsmaterialet.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Udbudsbetingelserne indeholder retningslinjer for ansøgning om prækvalifikation samt udbuddet generelt.
For at modtage yderligere information om dette udbud, og for at kunne afgive ansøgning om prækvalifikation, skal ansøgere registrere sig på EU-Supply via følgende hjemmeside: https://www.eu-supply.com/kombit.asp
Det bemærkes, at ansøger alene kan indgive 1 ansøgning om prækvalifikation. Ansøgning om prækvalifikation skal afgives på https://www.eu-supply.com/kombit.asp
Udbudsmaterialet findes på https://www.eu-supply.com/kombit.asp under det konkrete udbud under »Dokumenter«.
Det bemærkes, at ansøger skal anvende den vedlagte ESPD i forhold til afgivelse af oplysninger og dokumentation i relation til pkt. III.1.1), III.1.2) og III.1.3).
Ad spørgsmål og svar under prækvalifikationen: Adgangen til at stille spørgsmål i prækvalifikationsfasen vil være begrænset til spørgsmål, der er direkte relevante i forbindelse med udarbejdelsen af ansøgningen, dvs. spørgsmål angående forhold, som har betydning for vurderingen af, om en virksomhed har interesse i at ansøge om prækvalifikation. Spørgsmål, der har direkte betydning for tilbudsafgivelsen, vil først blive besvaret i tilbudsfasen. Spørgsmål skal stilles via EU-Supply. Svar offentliggøres ligeledes via EU-Supply.
Ad pkt. II.1.3) og IV.1.3) Kontrakten indeholder visse elementer af en rammeaftale. Kombit har på den baggrund foretaget en vurdering og konstateret, at den anslåede værdi af den offentlige kontrakt væsentligt overstiger rammeaftalen, hvorfor kontrakten udbydes som en offentlig tjenesteydelseskontrakt.
Ad pkt. II.1.5 og II.2.6) Opgørelsen af kontraktens værdi udgør et skøn og er derfor forbundet med en vis usikkerhed.
Ad pkt. II.2.7) Den anførte kontraktlængde regnes fra tidspunktet for driftskontraktens ikrafttræden.
Kombit forventer, at der afholdes 1 forhandlingsrunde. Kombit forbeholder sig dog retten til at tildele kontrakten på baggrund af det foreløbige indledende tilbud uden gennemførelse af forhandlinger, ligesom Kombit forbeholder sig ret til at afholde yderligere forhandlingsrunder. Kombit vil ikke begrænse antallet af deltagere undervejs. Der ydes ikke vederlag for forhandlingen.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405708
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse:https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud (Lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016 med senere ændringer) gælder følgende klagefrister i relation til gennemførelse af udbud:
En klage over ikke at være blevet prækvalificeret skal være modtaget i Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har afsendt en underretning om, hvem der er blevet prækvalificeret.
Andre klager skal være modtaget i klagenævnet inden:
1) 45 kalenderdage efter, at ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiver har indgået kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse:http://www.kfst.dk/