23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2017/S 132-270206
Offentliggjort
13.07.2017
Udbudstype
Udbud efter forhandling

Udbyder

Region Nordjylland

Vindere

Udbud med forhandling af system til talegenkendelse til Region Nordjylland.

(06.12.2017)
Max Manus A/S
Sindalsvej 37
8240 Risskov

Udbud med forhandling af system til talegenkendelse til Region Nordjylland


Region Nordjylland

Udbudsbekendtgørelse

Tjenesteydelser

Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn og adresser
Region Nordjylland
Niels Bohrs Vej 30
Aalborg Ø
9220
Danmark
Kontaktperson: Kristian Ax
E-mail: kontakt@tohv.dk
NUTS-kode: DK05

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: http://www.rn.dk/

Internetadresse for køberprofilen: http://www.rn.dk/

I.2) Fælles udbud
I.3) Kommunikation
Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: https://www.ibinder.com/External/EnquiryLink.aspx?id=egifymnvsn
Yderligere oplysninger fås på den ovennævnte adresse
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes elektronisk via: https://www.ibinder.com/External/EnquiryLink.aspx?id=egifymnvsn
I.4) Type ordregivende myndighed
Regional eller lokal myndighed
I.5) Hovedaktivitet
Sundhed

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Udbud med forhandling af system til talegenkendelse til Region Nordjylland.

II.1.2) Hoved-CPV-kode
48314000
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Region Nordjylland ønsker at indgå rammeaftale om levering af system til talegenkendelse.

II.1.5) Anslået samlet værdi
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
72000000
32340000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK05
Hovedudførelsessted:

Region Nordjylland.

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Region Nordjylland ønsker at indgå rammeaftale med én (1) leverandør med en garanteret initialordre på 160 Slutbrugerlicenser (læger) til Systemet pr. år. Region Nordjylland ønsker endvidere pris på Ordlisteredaktørerlicenser.

Region Nordjylland har i rammeaftalens løbetid mulighed for at tilkøbe licenser til samme pris og vilkår uanset mængde.

Talegenkendelse anvendes på Region Nordjyllands sygehuse inden for specialerne radiologi og patologi samt på Nuklearmedicinsk Afdeling. Talegenkendelse bruges primært af lægerne og udvalgte sygeplejersker til at dokumentere patientbehandlingen i deres kliniske systemer og i Region Nordjylland.

Formålet med anskaffelsen er at indkøbe et system, som skal oversætte tale til tekst i de 3 kliniske systemer (CGI Patologi, Easy Viz (Røntgen og Nuklaer)) og kan udvides til brug i øvrige specialesystemer.

Den samlede leverance, som skal udbydes og anskaffes, består af følgende:

i. Levering af Slutbrugerlicenser samt Ordlisteredaktørerlicenser til Systemet pr. år inklusivt Vedligehold og Support

ii. Levering af Implementering og Uddannelse

iii. Levering af Indtalingsenheder (estimeret til 160 stk.)

iv. Levering af konsulentydelser.

Region Nordjylland har valgt ikke at udbyde særskilte delkontrakter. Region Nordjylland har, med baggrund i økonomiske forhold skønnet, at der med en samlet rammeaftale kan opnås mere fordelagtige priser. Af hensyn til kvaliteten og sammenhængen i den samlede udbudte opgave vurderes det hensigtsmæssigt med 1 samlet rammeaftale, ligesom en opdeling, ud fra et markedsmæssigt forhold, ikke skønnes at give yderligere virksomheder — herunder SMV — mulighed for at afgive tilbud.

Rammeaftalens løbetid er 2 år fra rammeaftaleunderskrift med mulighed for, at Region Nordjylland kan forlænge rammeaftalen i 2 x 1 år.

Region Nordjylland forbeholder sig retten til at tildele rammeaftalen på baggrund af det indledende tilbud.

Region Nordjylland vil ikke yde vederlag for deltagelse i forhandlingerne.

Beskrivelse af forhandlingsforløb: Formålet med forhandlingen er at give de deltagende tilbudsgivere muligheden for, på baggrund af evalueringen af det indledende tilbud og forhandlingsmødet, at optimere det endelige tilbud. Der vil blive givet saglig feedback til de deltagende tilbudsgivere til opnå optimering af de indledende afgivne tilbud. Gennem dialogen og forhandlingerne er det formålet, at forståelsen hos begge parter øges for opgavens karakter, udfordringer og vilkår.

Forhandlingen forventes gennemført som et kortvarigt forløb, hvor Region Nordjylland forhandler om forbedringer og præciseringer i tilbudsgivers indledende tilbud. Region Nordjylland er opmærksom på, at værdien og ressourceforbruget er til stede i forhandlingen, hvorfor det er Region Nordjyllands hensigt i videst mulige omfang at optimere begge parters tids- og ressourceforbrug.

II.2.5) Tildelingskriterier
Prisen er ikke det eneste tildelingskriterium og alle kriterier er udelukkende anført i udbudsdokumenterne
II.2.6) Anslået værdi
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Varighed i måneder: 24
Denne kontrakt kan forlænges: ja
Beskrivelse af forlængelser:

2 x 12 måneder.

II.2.9) Oplysning om begrænsningen af antallet af ansøgere, der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal ansøgere: 3
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal ansøgere:

Blandt de ansøgere, som opfylder dokumentationskravene i udbudsbetingelserne, udvælges på et objektivt og sagligt grundlag 3 ansøgere, som opfordres til at afgive tilbud, såfremt der modtages 3 konditionsmæssige ansøgninger.

Region Nordjylland vil udvælge de ansøgere, som samlet set vurderes at have de mest sammenlignelige referencer i forhold til den udbudte opgave jf. udbudsbetingelsernes afsnit 2.1.1, Del IV: Udvælgelseskriterier, punkt C.

I udvælgelsen vil Region Nordjylland lægge vægt på følgende:

I. at referencen angår levering af system til talegenkendelse som er i drift. Med »drift« forstås, at overtagelsesprøve og driftsprøve er bestået for referencen

II. at referencen angår en ordregiver inden for hospitalssektoren

III. at referencens kompleksitet og antal brugere skønnes at modsvare nærværende udbud.

II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.12) Oplysninger om elektroniske kataloger
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.1) Egnethed til at udøve en erhvervsaktivitet, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre
Liste over og kort beskrivelse af betingelser:

Ansøger skal sammen med ansøgningen fremsende en udfyldt udgave af Bilag 1 — Det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) jf. nedenfor. Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders kapacitet eller udgør en sammenslutning af virksomheder (konsortier) skal der afleveres flere ESPD'er, jf. udbudsbetingelsernes afsnit 2.3. ESPD'et er en egen-erklæring, der fungerer som foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder kriterierne medhensyn til udelukkelse, egnethed og udvælgelse.

Ansøger skal udfylde følgende i ESPD'ets del II: Oplysninger om den økonomiske aktør:

— Punkt A: Oplysninger om den økonomiske aktør

— Punkt B: Oplysninger om den økonomiske repræsentanter

— Punkt C: Oplysninger om udnyttelse af andre enheders kapacitet.

Ansøger skal udfylde følgende i ESPD'ets del III: Udelukkelsesgrunde, hvor ansøger skal bekræfte, at ansøger ikke er omfattet af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i udbudslovens § 135, stk. 1-3 og § 136:

— Punkt A: Grunde vedr. straffedomme

— Punkt B: Grunde vedr. betaling af skatter og afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger

— Punkt C: Grunde, der vedrører insolvens, interessekonflikter eller forsømmelse i forbindelse med udøvelsen af erhvervet.

III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

Ansøger skal udfylde følgende i ESPD'ets del IV: Udvælgelseskriterier, Punkt B: Økonomiske og finansiel formåen:

Ansøgers egenkapital for de seneste tre (3) afsluttede regnskabsår. Egenkapitalen skal af hensyn til ligebehandling af alle ansøgere opgøres efter en ensartet metode. Egenkapitalen skal således beregnes og oplyses efter metoden angivet i Årsregnskabslovens § 31 (lbk nr. 1580 af 10.12.2015)”.

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

Det er et mindstekrav, at ansøgeren i de seneste tre (3) afsluttede regnskabsår gennemsnitligt har haft en egenkapital på 2 000 000 DKK.

III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

Ansøger skal udfylde følgende i ESPD'ets del IV: Udvælgelseskriterier, Punkt C: Teknisk og faglig formåen:

Referenceliste på op til fem (5) referencer, der er gennemført i løbet af de sidste tre (3) år, og som ansøger finder mest sammenlignelig med nærværende udbud, jf. udbudsbetingelsernes afsnit 1.4. Referencelisten bedes indeholde følgende:

i. Leverancebeskrivelse (herunder kort beskrivelse, klinisk speciale, antal brugere) samt ydelsen (herunder talegenkendelse, standardsoftware, udvikling, implementering, vedligehold og support, uddannelse).

ii. Tidspunktet for leverancen/kontraktperioden

iii. Leverancens værdi i danske kroner (DKK).

iv. Kundens navn

v. Kontaktperson for den pågældende kunde med telefonnummer og/eller e-mailadresse.

Ansøger trykker på »+« for at få mulighed for at udfylde flere referencer.

Ansøger har mulighed for at vedlægge supplement til besvarelsen, der ikke kan indeholdes i ESPD'et, f.eks. i form af billeder og illustrationer mv., jf. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens svar på: http://bedreudbud.dk/spoerg-eksperterne

Region Nordjylland forbeholder sig retten til at rette henvendelse til den oplyste kontaktperson hos kunden med henblik på at understøtte vurderingen af den pågældende reference, herunder at få bekræftet korrektheden af referencens indhold.

III.1.5) Oplysning om reserverede kontrakter
III.2) Kontraktbetingelser
III.2.1) Oplysninger om en bestemt profession
III.2.2) Kontraktudførelsesvilkår:
III.2.3) Oplysninger om de medarbejdere, der er ansvarlige for kontraktens udførelse

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
Udbuddet indebærer udarbejdelse af en rammeaftale
Rammeaftale med en enkelt aktør
IV.1.4) Oplysninger om reduktion af antallet af løsninger eller tilbud under forhandlingerne eller dialogen
IV.1.5) Oplysninger om forhandling
Den ordregivende myndighed forbeholder sig retten til at tildele kontrakten på grundlag af de første bud uden at indgå forhandlinger
IV.1.6) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
Dato: 10/08/2017
Tidspunkt: 12:00
IV.2.3) Forventet dato for afsendelse af opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere
Dato: 22/08/2017
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk
IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Varighed i måneder: 6 (fra den anførte dato for modtagelse af bud)
IV.2.7) Betingelser for åbning af bud

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
VI.3) Yderligere oplysninger:

Region Nordjylland opfordrer ansøgere/tilbudsgivere til at søge eventuelle uklarheder og usikkerheder afklaret ved at stille spørgsmål til udbuddet.

Alle spørgsmål samt øvrige henvendelser skal stilles via iBinder-portalen, fanebladet »Beskeder«, menupunktet »Spørgsmål og svar« i henhold til tidsfristerne i udbudsbetingelsernes punkt 1.7.

Region Nordjylland forbeholder sig ret til at anmode ansøgere om at godtgøre, at samme juridiske enhedsdeltagelse i flere ansøgninger medfører mulighed for gensidigt at påvirke indholdet af de forskellige tilbudsgiveres tilbud, herunder at der ikke følges en praksis, som kan true gennemsigtigheden og fordreje konkurrencen mellem de bydende. Såfremt dette ikke kan godtgøres, forbeholder Region Nordjylland sig ret til at afvise sådanne ansøgere.

I forlængelse af underretning om prækvalifikationen skal tilbudsgiver og enheder som tilbudsgiver baserer sig på, på Region Nordjylland opfordring fremlægge dokumentation i henhold til udbudslovens §§ 144 og 152 for de oplysninger, som er afgivet i Bilag 1 — Det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) i forbindelse med prækvalifikationen.

— Verifikation af afgivne oplysninger i ESPD'ets Del III — Udelukkelsesgrunde sker på følgende måde:

Hvis tilbudsgiver eller enheder som tilbudsgiver baserer sig på er fra Danmark fremlægges dokumentationen i form af en Serviceattest fra Erhvervsstyrelsen. Serviceattesten skal indeholde oplysninger fra Politiet (Kriminalregistret), hvorfor tilbudsgiver og enheder som tilbudsgiver baserer sig på skal udfylde og underskrive en samtykkeerklæring, der skal uploades i forbindelse med bestillingen af Serviceattesten. For oplysninger om hvordan serviceattesten bestilles, henvises der til følgende hjemmesiden:

https://indberet.virk.dk/myndigheder/stat/ERST/Anmod_om_serviceattest

Serviceattesten må maksimalt være 12 måneder gammel regnet fra fristen for fremsendelse af serviceattesten, som fastsat af Region Nordjylland i opfordringsskrivelsen.

Hvis tilbudsgiver eller enheder som tilbudsgiver baserer sig på ikke fra Danmark og udsteder tilbudsgivers eller enhedernes hjemland ikke de relevante certifikater eller dokumenter, eller dækker disse ikke alle de relevante tilfælde, kan de erstattes af en erklæring under ed. Anvendes edsaflæggelse ikke i det pågældende land, kander i stedet anvendes en erklæring på tro og love.

Såfremt en prækvalificeret enhed er et konsortium eller har baseret sin formåen på andre enheders ressourcer skal den prækvalificerede enhed indsende følgende som dokumentation:

— Hvis relevant en støtteerklæring, hvormed enheden erklærer at have stillet alle nødvendige ressourcer til rådighed for tilbudsgiver i forbindelse med nærværende udbud. Egen erklæring kan anvendes.

— Hvis relevant en konsortieerklæring hvormed parterne erklærer at udgøre et konsortium eller anden form for sammenslutning, som hæfter solidarisk, ubetinget og direkte for opfyldelse af den udbudte opgave, samt bekræfter, at de hæfter solidarisk, ubetinget og direkte med et selskab, som efter kontrakttildeling måtte blive stiftet med henblik på udførelse af den tildelte opgave. Egen erklæring kan anvendes.

— Verifikation af afgivne oplysninger i ESPD'ets Del IV — Udvælgelseskriterier sker på følgende måde:

— Oplysninger om ansøgerens egenkapital kan ske gennem årsregnskaber eller fremlæggelse af en erklæring, medmindre Region Nordjylland kan skaffe de relevante oplysninger direkte gennem adgang til en national database eller Region Nordjylland allerede er i besiddelse af den fornødne dokumentation fra tidligere gennemførte udbudsprocedurer.

— Der er ikke krav om, at oplysninger om referencer skal verificeres. Det følger af svar fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, jf. http://bedreudbud.dk/spoerg-eksperterne

Region Nordjylland er berettiget, men ikke forpligtet, til at anmode tilbudsgiveren eller enheder som tilbudsgiver baserer sig på om at supplere eller præcisere den modtagne dokumentation, jf. udbudslovens § 151, stk. 4.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405708
E-mail: klfu@naevneneshus.dk

Internetadresse:https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
Finder ikke anvendelse
Finder ikke anvendelse
Danmark
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

Lov om Klagenævnet for Udbud (Lov nr. 492 af 12.5.2010 som ændret ved lov nr. 1556 af 21.12.2010, lov nr. 618 af 14.6.2011, lov nr. 1231 af 18.12.2012, lov nr. 511 af 27.5.2013) med efterfølgende ændringer jf. lov nr. 1564 af 15.12.2015 (udbudsloven) samt lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016 fastsætter følgende klagefrister for EU-udbud, som ordregiver henholder sig til:

(1) en virksomheds klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, eller denne lovs § 2, stk. 1, nr. 1, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen.

(2) Klage over udbud eller beslutninger omfattet af udbudslovens afsnit II eller III eller forsyningsvirksomhedsdirektivet, som ikke er omfattet af stk. 1, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:

(2.1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort

(2.2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.

(2.3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4.

(2.4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2, 2. pkt.

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse:http://www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
10/07/2017

Send til en kollega

0.051