23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2017/S 211-439063
Offentliggjort
03.11.2017
Udbudstype
Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Vejdirektoratet

Vindere

(03.11.2017)
Atos IT Solutions and Services A/S
Dybendalsvænget 3
2630 Taastrup

Forlængelse af Aftale om Levering af tjenesteydelser til drift af Vejdirektoratets IT-infrastruktur


Vejdirektoratet

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Tjenesteydelser

Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Vejdirektoratet
Niels Juels Gade 13
København K
1022
Danmark
Kontaktperson: Katrine Søborg Høyer
Telefon: +45 72443117
E-mail: kash@vd.dk
NUTS-kode: DK

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: http://vd.dk

I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Anden aktivitet: planlægning, anlæg og drift af statsvejene i Danmark

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Forlængelse af Aftale om Levering af tjenesteydelser til drift af Vejdirektoratets IT-infrastruktur.

II.1.2) Hoved-CPV-kode
72000000
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

Vejdirektoratet agter at indgå aftale med Atos IT Solutions and Services A/S om forlængelse af Aftale om Levering af tjenesteydelser til drift af Vejdirektoratets IT-infrastruktur med 12 måneder.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 15 000 000.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
72000000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Vejdirektoratet agter at indgå aftale med Atos IT Solutions and Services A/S om forlængelse af Aftale om Levering af tjenesteydelser til drift af Vejdirektoratets IT-infrastruktur med 12 måneder. Den oprindelige aftale har en varighed på 5 + 1 år og udløber d. 31.3.2018. Tillægsaftalen vil derfor træde i kraft d. 1.4.2018 og udløbe d. 31.3.2019.

Aftalen vedrører følgende ydelser:

a) Ansvar for opgaver, der udtrykt i ITIL-terminologi omfatter Service Support-områderne: Service Desk, Incident Management, Problem Management, Change Management, Release Management, Configuration Management.

b) Ansvar for driften (overvågning, fejlafhjælpning).

c) Vedligeholdelse af udstyr og standardprogrammel og/eller administration af tredjeparts vedligeholdelse heraf.

d) Tilhørende dokumentationsydelser (rapportering om driften).

e) Rådgivnings- og analyseydelser vedrørende forbedringer af driften.

Opgaverne varetages generelt i samarbejde med Vejdirektoratets Informatikområde og omfatter endvidere udstationering af dansksproget personale på Vejdirektoratets tre kontorer i København, Fløng og Skanderborg.

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende i tilfældene anført nedenfor
  • Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
Forklaring:

Ifm. forberedelsen af udbuddet af den eksisterende driftskontrakt med Atos (leverandøren), blev Vejdirektoratet (VD) bl.a. via en markedsdialog, opmærksom på, at de ydelser, som kontrakten i dag omfatter, med fordel kan udbydes sammen med flere andre IT-ydelser for hermed at opnå bl.a. en mere ensartet kontraktportefølje, synergier i opgaveløsningen og forventeligt bedre priser. Forberedelsen af et større, samlet udbud kræver dog en forudgående kortlægning og analyse af VDs kontraktportefølje samt nok tid til at gennemføre et udbud af den størrelse og kompleksitet. Derfor vurderes det, at denne proces ikke kan nås indenfor den tidsperiode, der oprindeligt var afsat til at gennemføre udbuddet af driftskontrakten, hvorfor det er nødvendigt at forlænge den eksisterende driftskontrakt med 12 md. på uændrede vilkår (bortset fra pris).

VD vurderer, at ændringen af kontraktens varighed med 12 md. (fra 5+1 år til 5+1+1 år) med en værdi på 14,7 mio. ift. den oprindelige kontraktværdi på 119 mio. ikke udgør en ændring af grundlæggende elementer i kontrakten, jf. udbudslovens § 178, stk. 2.

Nærmere bestemt bygger vurderingen på følgende:

1) Ændringen indfører ikke betingelser, der ifm. udbuddet ville have:

— Givet adgang for andre ansøgere, da forlængelsen sker på uændrede vilkår.

— Givet mulighed for at acceptere et andet tilbud, da forlængelsen sker på uændrede vilkår og ikke ville have resulteret i en anden vinder.

— Tiltrukket yderligere deltagere, da det relevante marked var repræsenteret ifm. udbuddet, og ændringen ikke har en karakter, der ville have medført interesse fra andre aktører.

2) Ændringen medfører ingen udvidelse af kontraktens anvendelsesområde — kun varighed.

3) Ændringen indfører ikke betingelser, der medfører, at kontraktens økonomiske balance ændres til leverandørens fordel på en måde, som den oprindelige kontrakt ikke gav mulighed for, da den fordel udlignes ved, at leverandørens faste vederlag nedsættes med 14 %. Størrelsen på prisnedsættelsen er fastlagt ud fra følgende betragtninger:

— VD har foretaget en benchmark-analyse af kontraktens priser ift. aktuelle markedspriser og konkluderet, at der er en forskel på ca. 5 %.

— De transaktionsomkostninger, som leverandøren sparer ved ikke at skulle deltage i en udbudsproces, anslås at ville udgøre ca. 5 % af tillægsaftalens værdi.

— At med en yderligere nedsættelse på 4 % mindskes leverandørens fortjeneste på kontrakten til niveau, der ligger væsentligt under det gennemsnitlige markedsniveau.

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
Bekendtgørelsens nummer i EUT S: 2011/S 130-216306

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for beslutningen om kontrakttildeling:
31/10/2017
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
Atos IT Solutions and Services A/S
Dybendalsvænget 3
Taastrup
2630
Danmark
NUTS-kode: DK
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 15 000 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
E-mail: klfu@erst.dk

Internetadresse:www.klfu.dk

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
Der er intet mæglingsorgan i Danmark.
Ingen.
Danmark
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

I tilfælde hvor ordregiveren forud for kontraktindgåelse har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, hvoraf det fremgår, at ordregiveren agter at indgå kontrakt med en bestemt virksomhed, og denne bekendtgørelse indeholder en begrundelse for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, og når kontrakten ikke er indgået inden udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort, skal klage i forbindelse med ordregiverens beslutning om, at ordregiveren har til hensigt at indgå kontrakt med en bestemt virksomhed, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse om, at ordregiver har indgået en kontrakt.

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse:www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
31/10/2017

Send til en kollega

0.047